Міністерство закордонних справ України

Київ 09:14

Співробітництво Україна-ЄС в рамках виконання Плану дій Україна – ЄС у сфері юстиції, свободи та безпеки

Основним документом, у рамках якого здійснюється співробітництво України з ЄС у сфері юстиції, свободи та безпеки, є План дій Україна – ЄС у сфері юстиції, свободи та безпеки (далі – План дій ЮСБ), затверджений 18 червня 2007 року на засіданні Ради з питань співробітництва між Україною та ЄС. З метою імплементації, моніторингу та оцінки виконання Плану дій ЮСБ експертами України та ЄС в рамках Підкомітету №6 «Юстиція, свобода та безпека» було розроблено проект Плану-графіку імплементації положень Плану дій ЮСБ. Наразі триває активна робота зазначених експертів щодо остаточного узгодження проекту Плану-графіку.

Міграція та притулок
З метою модернізації законодавства у цій сфері Міністерство юстиції розробляє проект Закону України «Про біженців та осіб, які заслуговують допоміжного та тимчасового захисту в Україні», який базується на положеннях Конвенції ООН про статус біженців 1951 року.

16 березня 2007 року Україна ратифікувала Європейську конвенцію про правовий статус трудящих-мігрантів, підписану від імені України 2 березня 2004 року, із застереженням до статті 28 про те, що Україна визнає право трудящих-мігрантів на створення організацій для захисту своїх економічних і соціальних інтересів, крім політичних партій та професійних спілок. Цього ж дня Україна ратифікувала Протокол про внесення змін і доповнень до Угоди про співробітництво в галузі трудової міграції та соціального захисту трудящих-мігрантів від 15 квітня 1994 року, прийнятого в рамках СНД та підписаного Україною 25 листопада 2005 року.

У контексті забезпечення повноважень у сфері політики міграції Міністерству внутрішніх справ було передано два цілісних майнових комплекси пунктів тимчасового перебування іноземців та осіб без громадянства, які незаконно перебувають в Україні. Ці пункти розташовуються у с. Журавичі Ківерцівського району Волинської області та с. Розсудів Ріпкинського району Чернігівської області. У проекті Державного бюджету України на 2007 рік передбачено кошти у сумі 20 млн. грн. на проведення першої черги реконструкції вказаних пунктів, необхідної для введення цих об'єктів в експлуатацію. Загальна вартість робіт становить близько 50 млн. грн.

Планом заходів зі створення інтегрованої міжвідомчої інформаційно-телекомунікаційної системи щодо контролю осіб, транспортних засобів та вантажів, які перетинають державний кордон, передбачено до 2008 року введення в експлуатацію інтегрованої міжвідомчої інформаційно-телекомунікаційної системи «Аркан». На даний час здійснюється активне розроблення нормативної бази, а саме спільного наказу про затвердження положення про інтегровану міжвідомчу інформаційно-телекомунікаційну систему щодо контролю осіб, транспортних засобів та вантажів, які перетинають державний кордон. Крім того, проводиться розробка спеціального програмного забезпечення та технічної документації, необхідної для функціонування системи «Аркан», будується телекомунікаційна мережа. Наразі система «Аркан» встановлена у всіх причетних органах державної влади. У другому півріччі передбачено здійснення дослідної експлуатації системи.

Триває також робота зі створення АІС »Біженець»(база даних щодо осіб, які звернулися за отриманням притулку, та біженців), яка включатиме в себе центральний сервер (локальна система створена в Держкомнацрелігії) та взаємний електронний обмін інформацією, в тому числі щодо дактилоскопії відповідних осіб, між Комітетом у справах національностей та релігії та органами міграційної служби м. Києва та Київської області.

Протягом 1 півріччя 2007 року до органів міграційної служби було подано 1069 заяв про надання статусу біженця. Прийнято до розгляду 1779 заяв, відмовлено в наданні статусу біженця 44 заяв, надано статус біженця 11 особам.

Таким чином, станом на 1 липня 2007 року в Україні в пунктах тимчасового розміщення біженців в Одеській області проживає 174 особи, з яких дорослі – 141, неповнолітніх осіб віком до 33 років, серед зазначених осіб 30 мають статус біженця.

Аналіз нелегальної міграції іноземців та осіб без громадянства показав, що протягом першого півріччя 2007 року органами внутрішніх справ виявлено 7518 нелегальних мігрантів, з них 580 осіб – у складі 79 організованих груп.

У другому кварталі 2007 року Службою безпеки України спільно з іншими правоохоронними органами викрито 74 злочини, пов’язані з незаконною міграцією, у зв’язку з чим порушено кримінальні справи.

Управління кордонами

Затверджена у 2006 році Концепція розвитку Державної прикордонної служби України на період до 2015 року передбачає створення сучасної прикордонної служби європейського типу, яка гарантовано забезпечуватиме захист національних інтересів на державному кордоні.

13 червня 2007 року постановою Кабінету Міністрів України було затверджено Державну цільову правоохоронну програму «Облаштування та реконструкція державного кордону» на період до 2015 року, яка визначає основні напрями, завдання та шляхи розбудови і облаштування державного кордону України, у тому числі пунктів пропуску через державний кордон, підвищення спроможності компетентних органів України протидіяти сучасним загрозам, а також створення сприятливих умов для розвитку транскордонного співробітництва та використання транзитного потенціалу України.

Митниця (правоохоронні аспекти)
За результатом постійного аналізу виявлених фактів контрабанди, який ведеться Держмитслужбою, протягом 1 півріччя 2007 року митними органами України було порушено 170 кримінальні справи про контрабанду на суму 199,4 млн. грн. Крім цього, відповідними підрозділами Держмитслужби протягом 1 кварталу 2007 року до митних адміністрацій зарубіжних країн направлено 1378 запитів про надання допомоги у проведенні перевірок законності зовнішньоекономічних операцій. На підставі інформації, отриманої в результаті співробітництва з митними органами зарубіжних країн, було заведено 173 кримінальних справ про порушення митних правил на суму 37,3 млн. грн., а також порушено 37 кримінальних справ на загальну суму 115 млн. грн.

Крім того, станом на 1 липня 2007 року органами Служби безпеки України та на підставі їх матеріалів за ознаками контрабанди порушено 165 кримінальних справ, вилучено предметів контрабанди на загальну суму 51 млн. 23 тис. грн.

Візова політика

27 жовтня 2006 року під час Самміту Україна – ЄС (м. Гельсінкі, Фінляндія) було парафовано проекти Угод між Україною та Європейським Співтовариством про спрощення оформлення віз та про реадмісію осіб. 18 червня 2007 року зазначені угоди були підписані українською та європейською сторонами на засіданні Ради з питань співробітництва між Україною та ЄС. Наразі триває активна робота української сторони з метою ратифікації зазначених угод Верховною Радою України до кінця 2007 року.

З метою належної підготовки до імплементації Угоди між Україною та Європейським Співтовариством про реадмісію осіб МЗС за участю причетних міністерств та відомств було розроблено та на даний час активно реалізується робочий План заходів з підготовки до реалізації зазначеної Угоди. Даний План заходів містить перелік конкретних проектів української сторони для одержання предметної фінансово-технічної допомоги ЄС для реалізації Угоди, а також низку організаційно-методологічних заходів.

Боротьба з організованою злочинністю

У грудні 2006 року Кабінет Міністрів України затвердив Комплексну програми профілактики правопорушень на 2007-2009 роки, яка, серед іншого, визначає заходи, спрямовані на боротьбу з організованою злочинністю. Програма спрямована на запобігання виникненню умов, що сприяють вчиненню правопорушень, удосконалення нормативно-правової бази з питань правоохоронної діяльності, забезпечення захисту конституційних прав та свобод людини, запобігання вчиненню злочинів, пов’язаних з торгівлею людьми, удосконалення роботи із соціальної адаптації осіб, звільнених з місць позбавлення волі.

Україна також бере участь у реалізації Міждержавної програми спільних заходів боротьби зі злочинністю на 2005-2007 роки, затвердженої рішенням Ради держав – учасниць СНД у вересні 2004 року.

Триває робота з підготовки програми створення і функціонування Єдиної комп’ютерної інформаційної системи правоохоронних органів з питань боротьби із злочинністю та положення про неї.

З метою належної реалізації Програми головування України в Організації за демократію та економічний розвиток (ГУАМ) здійснюється розробка пропозицій про створення цивільного поліцейського компонента, довгострокової політики держав-учасниць ГУАМ у боротьбі зі злочинністю, приведення чинного законодавства України у відповідність до поточних і перспективних завдань боротьби зі злочинністю.

У рамках забезпечення функціонування українського сегменту Віртуального центру (ВЦ) та Міждержавної інформаційно-аналітичної системи (МІАС) ГУАМ здійснюється аналіз та обмін інформацією щодо протидії торгівлі людьми та нелегальній міграції, незаконного обігу наркотичних засобів, протидії легалізації викраденого автотранспорту тощо.

Крім того, Службою безпеки, Міністерством внутрішніх справ, Державною митною службою, Державною прикордонною службою та Державною податковою адміністрацією України здійснюються пошукові заходи щодо об'єктів оперативної зацікавленості правоохоронних органів країн ГУАМ, інших партнерських спецслужб. Протягом 1 кварталу 2007 року, в межах інформаційної та оперативно-пошукової взаємодії правоохоронних органів країн ГУАМ, через можливості відомств-учасників Міжвідомчої групи України у ВЦ ГУАМ, виконано 41 інформаційних запитів, до Національних інформаційно-аналітичних центрів країн-учасниць ГУАМ передано 27 інформаційних повідомлень

Здійснюються заходи щодо популяризації проекту ВЦ та МІАС ГУАМ шляхом задіяння як оперативних так і технічних можливостей ВЦ/МІАС, доведення інформації про них до партнерських правоохоронних органів та спеціальних служб зацікавлених держав Європи та світу. Так, вже отримано пропозиції про співпрацю в рамках Віртуального центру ГУАМ від Департаменту державної безпеки Литовської Республіки та Місії Європейського Союзу з питань допомоги на українсько-молдовському кордоні, проводиться їх аналіз та відпрацювання заходів щодо реалізації зазначених пропозицій.

У лютому 2007 року Указом Президента було створено Міжвідомчий науково-дослідницький центр з проблем боротьби з організованою злочинністю, який є робочим органом при Раді національної безпеки і оборони України, який здійснює опрацювання питань боротьби з організованою злочинністю, що мають міжгалузевий характер, забезпечує науково-аналітичне та прогнозне супроводження діяльності Ради національної безпеки і оборони України з проблем боротьби з організованою злочинністю.

Крім того, щорічно підрозділи МВС України беруть активну участь в міжнародних оперативно-профілактичних операціях під умовною назвою «Міраж», спрямованих на боротьбу з транскордонною злочинністю, а також «Пурпур» – боротьба з незаконним обігом наркотичних засобів.

Наркотики

У грудні 2006 року Верховна Рада України прийняла Закон України »Про внесення змін до Закону України «Про обіг в Україні наркотичних засобів, психотропних речовин, їх аналогів і прекурсорів», який визначає правові та організаційні засади державної політики щодо обігу в Україні наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів, встановлює порядок державного контролю, повноваження органів виконавчої влади, права та обов'язки фізичних і юридичних осіб у сфері обігу наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів. Закон набуде чинності 1 січня 2008 року.

У другому кварталі 2007 році продовжується співпраця з правоохоронними органами іноземних держав з питань запобігання контрабанді та витоку наркотиків і прекурсорів у незаконний обіг. У результаті реалізації Службою безпеки України заходів по боротьбі з міжнародним наркобізнесом з початку 2007 року ліквідовано 12 організованих злочинних формувань, припинено 20 стійких каналів контрабанди, викрито 83 фактів контрабанди наркотиків та 491 інший злочин, пов’язаний з незаконним обігом наркотичних засобів, із незаконного обігу вилучено 241 кг героїну, 19,3 кг кокаїну, 12,5 кг синтетичних наркотичних засобів і психотропних речовин, 165 кг марихуани, 674,3 кг прекурсорів. Загальна ринкова вартість вилучених наркотиків перевищує 72,5 млн. грн.

Торгівля людьми

У березні 2007 року Постановою Кабінету Міністрів України було затверджено Державну програму протидії торгівлі людьми на період до 2010 року, метою якої є створення умов для протидії торгівлі людьми та пов'язаній з нею злочинній діяльності, підвищення ефективності роботи з виявлення таких злочинів та осіб, що їх учиняють, вирішення питання щодо реінтеграції осіб, які постраждали від торгівлі людьми. Обсяг фінансування Програми з державного бюджету становить 1469, 7 тис. гривень.

У взаємодії з іншими правоохоронними органами України підрозділами Служби Безпеки України з початку 2007 року викрито і припинено шляхом порушення кримінальних справ 149 злочинів, пов’язаних із торгівлею людьми.

Боротьба з відмиванням доходів, отриманих злочинним шляхом, та фінансуванням тероризму

Незважаючи на те, що законодавство України в цілому відповідає європейським та міжнародним стандартам у сфері боротьби з відмиванням доходів, отриманих злочинним шляхом, та фінансуванням тероризму, робота по його вдосконаленню продовжується в руслі тенденцій розвитку законодавства Європейського Союзу у цій площині. 19 червня 2007 року Верховна Рада України прийняла Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом». Закон спрямований на забезпечення реалізації положень Сорока рекомендацій Групи з розробки фінансових заходів боротьби з відмиванням грошей (FATF), затверджених на Берлінському засіданні Групи у червні 2003 року, Конвенції Ради Європи про відмивання, пошук, арешт та конфіскацію доходів, одержаних злочинним шляхом, та про фінансування тероризму, а також Директиви Європейського Парламенту та Ради 2005/60/ЄС щодо запобігання використанню фінансової системи з метою відмивання коштів та фінансування тероризму.

Проводиться активна робота по боротьбі з легалізацією доходів, отриманих злочинним шляхом. 31 січня 2007 року погоджено План заходів на 2007 рік із запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, і фінансуванню тероризму. На виконання зазначеного Плану заходів Службою безпеки України реалізовано низку організаційно-практичних заходів, спрямованих на протидію відмиванню доходів, одержаних злочинним шляхом, та запобігання проникненню кримінальних коштів у легальний сектор економіки, у другому кварталі 2007 року порушено 60 кримінальних справ за ознаками злочинів, передбачених ст.209 Кримінального кодексу України («Легалізація (відмивання) грошових коштів та іншого майна, здобутих злочинним шляхом»).

Крім того, Держфінмоніторингом України укладено 33 Меморандуми про взаєморозуміння з підрозділами фінансової розвідки іноземних держав. Наразі на стадії підготовки до підписання знаходяться ще 10 Меморандумів про взаєморозуміння.

В рамках Егмонтської групи, до якої входять компетентні органи 106 країн світу, Держфінмоніторинг України здійснює інформаційний обмін з 86 підрозділами фінансової розвітки.
1 січня 2007 року було введено в промислову експлуатацію Єдину державну інформаційну систему у сфері запобігання та протидії легалізації (відмивання) доходів, отриманих злочинним шляхом, та фінансуванню тероризму.

В рамках проекту технічної допомоги з питань боротьби з відмиванням доходів, одержаних злочинним шляхом, в Україні (MOLI-UA та MOLI-UA II) спеціалісти Держкомфінмоніторингу регулярно проходять стажування у підрозділах фінансової розвідки європейських країн, а також беруть участь у семінарах. З метою підвищення рівня обізнаності ВР України та Уряду України в питаннях протидії відмиванню коштів було проведено ряд семінарів та конференцій з цієї тематики.

Співробітництво з Європолом та Євроюстом

Наприкінці грудня 2006 року Міністерство внутрішніх справ України офіційно отримало через МЗС України погоджений європейською стороною текст проекту Стратегічної угоди між Україною та Європолом. Міністерством внутрішніх справ було здійснено опрацювання зазначеного проекту Угоди та надіслано Міністерству закордонних справ з метою передачі Європолу, який було направлено останньому у квітні 2007 року.

Наразі українська сторона очікує від європейської сторони новий проект Стратегічної угоди між Україною та Європолом, який враховуватиме зміни у мандаті Європолу.

З метою прискорення налагодження співробітництва з Євроюстом, а саме створення належної правової бази відповідно до чинних європейських стандартів у сфері захисту персональних даних, 9 січня 2007 року було прийнято Закон України «Про захист персональних даних», однак 30 січня 2007 року Президент України наклав вето на зазначений Закон. 22 лютого 2007 року була прийнята Постанова Верховної Ради України про доопрацювання Закону України «Про захист персональних даних».

Проект Закону України «Про ратифікацію Конвенції про захист осіб у зв’язку з автоматизованою обробкою персональних даних та Додаткового протоколу до Конвенції про захист осіб у зв’язку з автоматизованою обробкою персональних даних щодо органів нагляду та транскордонних потоків даних» Секретаріатом Президента України було повернуто до КМУ на доопрацювання, з метою врахування положень Закону України «Про захист персональних даних».

Реформа судової системи

З метою посилення ролі судової влади та верховенства права у лютому 2007 року Верховною Радою України прийнято Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про судоустрій України» щодо забезпечення касаційного розгляду цивільних справ». Закон прийнято у зв’язку з необхідністю забезпечення дотримання Україною взятих на себе зобов’язань, що випливають з міжнародних договорів, а також з метою забезпечення фізичним та юридичним особам належних умов для ефективної реалізації конституційного права на судовий захист у розумні строки.

Також, на початку лютого 2007 року Верховною Радою України в першому читанні прийнято Закон України «Про судовий збір». Проект Закону розроблено з метою визначення правових засад справляння судового збору у відповідності до норм Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та Закону України «Про систему оподаткування». Завданням проекту Закону є забезпечення справедливого судочинства в Україні відповідно до європейських стандартів.

3 квітня 2007 року Верховною Радою України було прийнято за основу проект Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про судоустрій». Проект розроблено на виконання Плану заходів із виконання обов'язків та зобов'язань України, що випливають з її членства в Раді Європи. З метою вдосконалення системи судів загальної юрисдикції проектом передбачається створення вищих судів цивільної і кримінальної юрисдикцій, а також окружних кримінальних судів із розгляду справ, підсудних сьогодні у першій інстанції апеляційним судам загальної юрисдикції, ліквідація Апеляційного суду України. Також пропонується обмежити адміністративні повноваження голови суду, які можуть бути використані з метою впливу на призначення та професійну діяльність судді, в тому числі у питаннях формування колегій суддів та розподілу судових справ.

Крім того, проект спрямований на реформування системи кваліфікаційних комісій суддів, перехід Вищої кваліфікаційної комісії суддів України до роботи на постійній основі. Передбачено утворення постійно діючої Дисциплінарної комісії суддів України для здійснення дисциплінарного провадження щодо суддів місцевих та апеляційних судів із включенням до її складу суддів, у тому числі суддів у відставці, а також представників від Міністерства юстиції України, з числа адвокатів, які на період роботи в Комісії не здійснюють представництво та захист у суді, і прокурорів. У зазначеній Дисциплінарній комісії діятиме служба судових інспекторів для перевірки відомостей щодо неналежного виконання суддями їх обов'язків.

Також 3 квітня 2007 року Верховною Радою України було прийнято за основу проект Закону України »Про внесення змін до Закону України »Про статус суддів». Проектом запроваджується новий порядок добору кандидатів на посади суддів та присвоєння кваліфікаційних класів. Зокрема, передбачено, що добір кандидатів на посаду судді проводиться на конкурсній основі, після складання кваліфікаційного іспиту у формі анонімного письмового тестування та співбесіди. Також пропонується запровадити складання суддею кваліфікаційного іспиту перед державною екзаменаційною комісією, яка утворюється Вищою кваліфікаційною комісією суддів. Крім того, проектом надається чіткий та вичерпний перелік підстав дисциплінарної відповідальності судді. З метою чіткого окреслення обов'язків судді законопроектом надається перелік його професійних та етичних обов'язків.

З метою реалізації Концепції реформування системи безоплатної правової допомоги в Україні розробляється проект Закону України «Про безоплатну правову допомогу», належне доопрацювання якого буде завершено до кінця наступного року після накопичення та узагальнення досвіду діяльності експериментальних центрів з надання безоплатної правової допомоги. Пілотні проекти щодо створення експериментальних центрів з надання безоплатної правової допомоги вже реалізуються. Перший такий центр створено у м. Харкові в серпні 2006 року. У лютому 2007 року розпочав діяльність другий центр - у м. Біла Церква. Вивчається питання щодо створення центру з надання безоплатної правової допомоги у Хмельницькій області.

Боротьба з корупцією

З метою продовження створення належної правової бази боротьби з корупцією в Україні Міністерством внутрішніх справ розроблено проект Плану дій щодо реалізації Концепції подолання корупції в Україні «На шляху до доброчесності» на період до 2010 року. З метою виконання у повному обсязі рекомендацій, наданих Україні під час затвердження звіту на 32-му пленарному засіданні GRECO, Міністерство юстиції наполягало на необхідності включення їх у проект Плану дій.

Проект Плану дій схвалено 26 квітня 2007 року на засіданні Урядового комітету з питань національної безпеки і оборони та направлено головному розробнику на доопрацювання з метою врахування у проекті Плану рекомендацій GRECO та проведення експертизи експертами Ради Європи.

На сьогоднішній день отримано висновки експертів Ради Європи за результатами експертизи доопрацьованого проекту Плану дій.

Після доопрацювання проекту з урахуванням зауважень експертів, він буде поданий на розгляд Кабінету Міністрів України в установленому порядку.

Крім того, протягом 1 півріччя 2007 року на лінії боротьби з корупцією та організованою злочинністю на підставі матеріалів Службою безпеки України викрито 613 злочинів у сфері службової діяльності. Порушено 93 кримінальних справ за фактами хабарництва (ст. 368 КК України). Складено 1165 протоколів про адміністративні правопорушення, пов’язані з корупційними діями державних службовців. За результатами розгляду судами протоколів про корупційні діяння 829 осіб притягнуто до адміністративної відповідальності.

Затримання та ув’язнення

19 квітня 2007 року Верховною Радою України було прийнято Закон України «Про амністію», що має на меті подальшу гуманізацію процесу відбуття покарання на засадах законності та справедливості і спирається на багаторічну практику застосування. Законом про амністію чітко визначено коло осіб, на яких не поширюється дія амністії. У Законі враховано конституційну норму щодо застосування амністії виключно судами.

Необхідність прийняття зазначеного акту обумовлена, передусім, тим, що в місцях позбавлення волі відбуває покарання певна кількість осіб, засуджених за нетяжкі злочини, що не становлять значної суспільної небезпеки, а також найбільш незахищені в соціальному плані категорії: неповнолітні, жінки і чоловіки, які мають неповнолітніх дітей або дітей-інвалідів, вагітні жінки, особи похилого віку, ветерани війни, інваліди, хворі на туберкульоз, онкологічні захворювання та інші тяжкі захворювання, тощо. Саме на ці категорії осіб, в першу чергу, поширюватиме свою дію Закон. Наразі в установах Державної кримінально-виконавчої служби України утримується майже 158 тисяч засуджених. Серед них майже 7,4 тисяч жінок, 2,1 тисячі неповнолітніх, 4,9 тисяч інвалідів і осіб похилого віку, понад 10,2 тисяч і осіб, хворих на туберкульоз.

З метою реформування системи виконання покарань в Україні та визначення стратегічних напрямків її розвитку у 2006 році Державним департаментом виконання покарань розроблено проект Концепції розвитку Державної кримінально-виконавчої служби України. Ця Концепція визначає основні напрями розвитку Державної кримінально-виконавчої служби України на період до 2012 року і спрямована на створення сучасної пенітенціарної системи європейського типу. Даний проект було обговорено з експертами Ради Європи, направлено до Координаційного Комітету Ради Європи з питань реформування пенітенціарної системи для опрацювання та надання відповідних рекомендацій. Наразі Концепція знаходиться на обговоренні в Секретаріаті Президента України.

Крім того, з метою подальшої гуманізації системи виконання покарань розроблено проект Закону України «Про внесення змін до деяких законів України» (відносно впровадження пробації)». Завданням проекту є запровадження пробації як альтернативного виду покарань з метою забезпечення приведення чинного законодавства в сфері виконання покарань у відповідність до міжнародних стандартів виконання покарань, якими, зокрема, передбачено підвищення значення видів покарань, що не пов’язані з позбавленням волі (Рекомендації комітету Міністрів Ради Європи R16 «Про європейські правила здійснення санкцій», Рекомендація ПАРЄ № 1245 1994 р., Рекомендація ПАРЄ № 1257 1995р. тощо).

МЗС в соціальних мережах

 

> Всі акаунти в соцмережах


 

 

 

 

10 facts on Russian military aggression against Ukraine

 

On Ukraine in English

 

Inform about your experience with Ukrainian consul

 

Let my people go

 

My Ukraine is project website

 

Top 5 Crimean news

 

Ukraine: Fight for Independence

 

Proof of Fakes