Міністерство закордонних справ України

20, Київ 20:23

Стенограма брифінгу Речника МЗС України Є.Перебийноса

16 вересня 2014, 17:34

Сьогодні Верховна Рада України та Європейський Парламент одночасно ратифікували Угоду про асоціацію між Україною та Європейським Союзом. Президент України Петро Порошенко в залі засідань Верховної Ради підписав Закон про ратифікацію.

Протягом останнього року Угода перетворилася на символ свободи, патріотизму та незламності українського народу. Тому синхронна ратифікація Угоди Верховною Радою та Європейським Парламентом – це не лише символічний жест, це вияв реальної солідарності Європейського Союзу з народом України в реалізації його європейського вибору. Щиро вітаємо усіх українців з цим історичним днем.

Сьогоднішня ратифікація Угоди про асоціацію означає, що більше ніхто і ніщо не зможе змінити європейський курс України. Все тепер залежить від нас самих. І наступним кроком має стати вступ до Європейського Союзу. Відповідну Заяву, як ви знаєте, сьогодні прийняла Верховна Рада України.

Угода про асоціацію – це всеохоплюючий дороговказ модернізації України за європейським зразком. Йдеться про всі ключові сфери життя держави – від неупередженого європейського правосуддя до соціальних гарантій.

Ратифікація фактично означає згоду держави перетворити усі зобов’язання, що випливають з Угоди, на основу національної програми реформ.

Згідно з положеннями Угоди про асоціацію (ст.486) набрання нею чинності відбуватиметься у два етапи: тимчасове та повне застосування.

Повне застосування розпочнеться лише після завершення ратифікації Угоди національними парламентами України та всіх 28 держав-членів ЄС. На сьогоднішній день Угода ратифікована лише 5 країнами: Румунією, Латвією, Литвою, Болгарією, Мальтою. Існуючий досвід ратифікації аналогічних угод дає підстави вважати, що процедура може завершитися протягом 1-3 років.

Щоб не відкладати початок виконання на такий тривалий час, під час переговорів було домовлено про можливість імплементації шляхом тимчасового застосування окремих частин Угоди відразу після ратифікації Верховною Радою та передачі відповідних інструментів до депозитарію (Генерального секретаріату Ради ЄС). 

Обсяг тимчасового застосування визначається стороною ЄС відповідно до розподілу компетенції між інституціями та державами-членами ЄС. У випадку нашої Угоди обсяг тимчасового застосування включає розділ про створення поглибленої та всеохоплюючої зони вільної торгівлі, окремі статті розділів «Політичний діалог та співробітництво у сфері зовнішньої та безпекової політики», «Юстиція, свобода та безпека», «Економічне та галузеве співробітництво», «Інституційні, загальні та прикінцеві положення».

Як ви знаєте, 12 вересня у Брюсселі за результатами тристоронньої міністерської зустрічі у форматі Україна-ЄС-РФ було досягнуто комплексу домовленостей, які створюють умови для розширення доступу українських товаровиробників до ринку ЄС. При цьому Україні вдасться зберегти баланс між реалізацією положень Зони вільної торгівлі з ЄС і продовженням дії режиму вільної торгівлі з Росією в рамках Угоди про вільну торгівлю СНД.

Європейський Союз погодився продовжити дію режиму автономних торговельних преференцій для українських експортерів до 31 грудня 2015 року. Таке рішення надає нашим товаровиробникам додатковий час для адаптації до умов посиленої конкуренції в рамках ЗВТ Україна-ЄС. Цей крок ЄС є безпрецедентним жестом підтримки економіки України, що перебуває у винятково складному становищі, і тому з вдячністю сприймається українською стороною.

Відтак, відповідно до рішення від 12 вересня про відтермінування початку тимчасового застосування розділу про поглиблену та всеохоплюючу зону вільної торгівлі Рада ЄС має внести відповідні зміни до попередніх рішень щодо обсягів тимчасового застосування.

Але це рішення не означає перенесення започаткування тимчасового застосування решти визначеного обсягу, а саме:

впровадження демократичних реформ, зміцнення поваги до верховенства права та прав людини, реформування системи правосуддя, боротьба з корупцією, лібералізація руху осіб;

адаптація національного законодавства до директив ЄС у низці секторів (енергетика, довкілля, транспорт, сільське господарство, фінансові послуги, рибальство та морська політика, захист прав споживачів, участь в програмах та агентствах ЄС);

створення спільних органів асоціації, механізмів врегулювання спорів тощо.

Новий термін набуття чинності положеннями про створення поглибленої та всеохоплюючої зони вільної торгівлі – 1 січня 2016 року – може мати значний стимулюючий ефект для національних парламентів прискорити ратифікацію Угоди про асоціацію.

З іншого боку ніщо не заважає нам розпочати підготовку до запровадження ЗВТ вже сьогодні. Тобто будуть схвалюватися відповідні зміни до законодавства, відбуватиметься адаптація технічних регламентів, але з терміном набуття чинності з 1 січня 2016 року. Такий перехідний період дозволить нашим виробникам належним чином підготуватися до умов посиленої конкуренції після повного введення в дію ЗВТ з 2016 року. 

Відповідний План заходів з підготовки до виконання Угоди найближчими днями має бути розглянутий і схвалений Урядом України.

Поступове виконання Угоди про асоціацію означатиме формальне і практичне наближення України до стандартів ЄС шляхом масштабної адаптації спільного європейського законодавства. Це – той самий процес, який здійснюють країни-кандидати на членство в ЄС у рамках передвступних переговорів.

На жаль, сьогодні, як і протягом попередніх місяців, Угоду намагаються демонізувати, вигадуючи негативні ефекти від її імплементації. Відповідь на це проста: українці мають право самостійно визначати напрямок, в якому розвиватиметься держава.

І наш європейський вибір – це, у першу чергу, не зовнішньополітичне, а внутрішньополітичне рішення. Президент і Уряд усвідомлюють це. Тому реалізація Угоди буде розпочата без зволікань на основі відповідного національного плану.

 ***

 

Одночасно з ратифікацією Угоди про асоціацію Україною продовжується інтенсивний діалог з Європейським Союзом щодо іншого важливого для нас напрямку взаємодії – реалізації Плану дій щодо лібералізації ЄС візового режиму для нашої держави.

З 15 по 26 вересня в Україні перебувають місії експертів ЄС з оцінки виконання критеріїв другої фази імплементації Плану. Вони оцінюватимуть стан виконання його критеріїв за чотирма напрямками:

- безпека документів, стан запровадження т.з. «біометричних паспортів»

-  управління кордонами;

-  міграція;

-  притулок.

У ході місій європейські експерти ознайомляться зі станом реалізації державної політики у зазначених сферах, відвідають центральні органи виконавчої влади, до компетенції яких належать питання оформлення документів, що посвідчують особу і дають право на виїзд за межі України.

Передбачено також візити до територіальних підрозділів органів державної влади з метою ознайомлення із ситуацією на місцях.

Ми очікуємо, що європейські експерти засвідчать прогрес України в імплементації критеріїв другої фази Плану дій.

Експертні місії за іншими напрямками – за блоком 3 (забезпечення громадського порядку та безпеки) та блоком 4 (забезпечення  основоположних прав і свобод людини) – плануються на листопад ц.р.

***

Спеціальна моніторингова місія ОБСЄ в Україні продовжує свою діяльність щодо моніторингу режиму припинення вогню одразу після досягнень відповідних домовленостей у Мінську 5 вересня.

Члени СММ відстежують розвиток ситуації в регіоні шляхом відвідання різних районів в Донецькій та Луганській областях. За результатами моніторингу СММ ОБСЄ зафіксувала наявність численних порушень з боку так званих «ДНР» та «ЛНР» режиму припинення вогню.

Слід також відзначити, що вчора (15 вересня) СММ опублікувала доповідь про те, як в Донецькій області під обстріл потрапили два автомобілі ОБСЄ із членами Місії. В доповіді чітко зазначено, що першими вогонь відкрили представники терористичних угрупувань, оскільки обстрілювався український блок-пост поблизу села Малоорлівка, поблизу якого і перебували члени СММ. В результаті інциденту один автомобіль СММ зазнав пошкодження.

Оскільки СММ заздалегідь інформувала усі сторони про своє перебування у цьому районі та маршрути переміщень, МЗС України не виключає, що представники терористичних угруповань відкрили вогонь по українських військових з метою провокації, спрямованої проти членів СММ.

***

Незважаючи на взяті зобов’язання за результатами мінських домовленостей щодо деескалації ситуації на сході України, Російська Федерація продовжує провокувати ситуацію, здійснюючи кроки, які лише посилюють напруженість.

Так, 12 вересня, при направленні т.зв. «другого гуманітарного конвою» російською стороною був повністю відтворений незаконний та протиправний шлях попереднього «гуманітарного конвою», який викликав потужну хвилю засудження з боку України та міжнародного співтовариства і був сприйнятий як акт агресії проти нашої держави. Цього разу так само до процесу оформлення вантажу не були залучені ні представники Держприкордонслужби та Державної митної служби України, ні представники Міжнародного комітету Червоного Хреста.

Тому невідомо, що потрапило на територію України під назвою «російський гуманітарний вантаж» і що вивезено з територій, тимчасово підконтрольних терористам. Єдиною достовірною інформацією є те, що 13 вересня через пункт пропуску «Ізварине» у Луганській області, який, як відомо, не контролюється українською стороною, з України до РФ повернулося 216 автомобілів т.зв. «гуманітарного конвою».

Діючи таким чином, Росія вкотре продемонструвала свою зневагу до міжнародного права, грубо порушила принципи недоторканості державних кордонів, територіальної цілісності та суверенітету України. Такі дії Росії не залишаться поза увагою міжнародного співтовариства.

У той час, коли Україна чітко дотримується домовленостей щодо режиму припинення вогню, вживає заходів для нормалізації ситуації на Донбасі, у тому числі спільно з нашими міжнародними партнерами надає гуманітарну допомогу мешканцям регіону, Росія продовжує надавати всебічну підтримку терористам, які несуть пряму відповідальність за руйнування інфраструктури та гуманітарні проблеми в окремих регіонах Донбасу.

Вимагаємо від Росії припинити провокації з так званими "гуманітарними конвоями", не використовувати скрутне гуманітарне становище українців, що страждають від дій незаконних збройних формувань, у своїх політичних цілях, а натомість вжити реальних кроків для деескалації ситуації на Донбасі відповідно до взятих на себе міжнародних зобов’язань: вивести свої війська, що спільно з терористами, продовжують вчиняти злочини на території України, припинити будь-яку допомогу терористам та встановити дієвий контроль на кордоні, щоб припинити потік зброї, військової техніки та особового складу з Росії в Україну.

 ***

Крім того, з моменту оголошення взаємоузгодженого режиму припинення вогню позиції українських військових щонайменше 296 разів підлягали обстрілам з боку російських військових підрозділів та незаконних збройних формувань. Внаслідок обстрілів 16 військовослужбовців загинуло, 98 отримали поранення. Через насильство, здійснюване терористами на захоплених ними територіях, є жертви серед мирного населення. З території Росії продовжується потік озброєння, важкої техніки та особового складу.

15 вересня Міністерством закордонних справ України направлено російській стороні ноту протесту з вимогою негайного припинення вторгнення збройних сил Російської Федерації, у тому числі важкої військової техніки, на територію України, виведення всіх збройних сил Російської Федерації з території України, припинення регулярних обстрілів території України, порушення повітряного простору та сухопутного кордону України з Росією, постачання зброї та військової техніки бойовикам-найманцям.

У ноті також висловлений рішучий протест у зв’язку з уже згаданим незаконним перетином 12-13 вересня т.зв. російським «гуманітарним конвоєм» українсько-російського державного кордону.  

***

У своїй заяві Міністерство закордонних справ України також засудило проведення так званих "виборів" в Автономній Республіці Крим. Ці вибори є нелегітимними, а їхні результати з юридично-правової точки зору не матимуть жодних наслідків для нинішнього статусу Автономної Республіки Крим та м. Севастополь у рамках міжнародно визнаних кордонів України.

Відповідна нота протесту у зв’язку з т.зв. «виборами в Госсовет» в Автономній Республіці Крим вчора була направлена російській стороні.

Зокрема, і ній зазначено, що усі ті, хто був причетний до організації та проведення "виборів", нестимуть відповідальність згідно з чинним законодавством України. Такі дії  кваліфікуються як захоплення державної влади, за що передбачена кримінальна відповідальність у вигляді позбавлення волі на строк до 10 років (стаття 109 Кримінального Кодексу України). У зв'язку з цим Генеральна прокуратура України відкрила кримінальні провадження стосовно дій осіб, які організовували незаконні вибори, та вживатиме відповідних заходів щодо їх розшуку та притягнення до кримінальної відповідальності.

У ноті зазначено, що дії Росії щодо проведення цих т.зв. «виборів» є прямим порушенням норм та принципів міжнародного гуманітарного права, зокрема статті 43 IV Гаазької конвенції 1907 року, яка зобов'язує Російську Федерацію, як державу окупанта, поважати існуючі в окупованій державі закони та відповідно не змінювати, не припиняти або не замінювати їх власним законодавством.

МЗС України наголошує, що Крим і Севастополь були, є і залишатимуться невід'ємною частиною суверенної України, на яку поширюється дія української Конституції та законів.

Ми вдячні нашим міжнародним партнерам, зокрема ЄС, які вже заявили про невизнання так званих виборів у Криму і які продовжують засуджувати незаконну анексію АР Крим і міста Севастополь. Закликаємо зробити це також інших представників міжнародної спільноти.

Цивілізований світ має дати належну оцінку протиправним діям російського окупаційного режиму, який продовжує утиски, дискримінацію і репресії проти кримських татар, українців і представників інших національностей, що не визнають окупацію АР Крим Російською Федерацією.

Так, сьогодні рано вранці в квартиру члена Меджлісу кримськотатарського народу Ескендера Барієва увірвалися представники спецслужб самозваної влади в супроводі озброєних автоматників, здійснивши незаконний обшук і вилучивши комп’ютер.

Ми рішуче засуджуємо такі дикунські дії і закликаємо світ дати їм належну оцінку.

***

Ми постійно закликаємо весь демократичний світ бути рішучим у своїх діях з повернення політики Росії у міжнародно-правове поле, оскільки з початку конфлікту російська сторона ще жодного разу не виконала своїх міжнародних зобов’язань.

У зв’язку з цим Україна вітає послідовну позицію ЄС та США щодо запровадження нових санкцій проти РФ. Ми розглядаємо ці санкції, передусім, як підтвердження відданості наших партнерів справі міжнародного миру, стабільності та верховенству права.

Запроваджені санкції є одним з ключових інструментів стимулювання керівництва РФ до конструктивних кроків з деескалації ситуації на Донбасі, а також припинення порушень міжнародного права.

Сподіваємося, що результатом консолідованої позиції світу стане практична реалізація Мирного плану Президента України, відповідно до якого Росія повинна вивести свої регулярні війська та найманців з території нашої держави, встановлення ефективного контролю над державним кордоном,  припинення поставок зброї, військової техніки та особового складу з Росії на підтримку терористам. Крім того, Росія повинна повернути вкрадений Крим у правове поле України. 

***

Продовжується активний діалог України з нашими основними міжнародними партнерами.

16-17 вересня Президент України Петро Порошенко перебуватиме з візитом у Канаді. Під час візиту заплановані переговори з Прем’єр-міністром Канади Стівеном Гарпером, зустріч з Генерал-губернатором Канади Девідом Джонстоном, виступ Президента України на спільному засіданні Палати громад та Сенату Канади, зустрічі з представниками української діаспори.

17-18 вересня відбудеться візит Президента України Петра Порошенка до Сполучених Штатів Америки.  У ході візиту передбачаються переговори з Президентом США Бараком Обамою, зустрічі з Віце-президентом США Джо Байденом та Державним секретарем США Джоном Керрі. Заплановано виступ Президента України на спільному засіданні обох палат Конгресу США.

Проведення цих візитів Президента України до США та Канади сприятиме посиленню підтримки суверенітету та територіальної цілісності України, розширенню технічної та іншої допомоги Україні, зокрема, в контексті стабілізації ситуації на Донбасі.

***

15 вересня з робочим візитом відвідав Україну Міністр закордонних справ Австрії Себастьян Курц. 

У ході зустрічі з Президентом України Петром Порошенком Міністр закордонних справ Австрії висловив підтримку Україні з боку Європейського Союзу та його країни і наголосив, що Австрія готова значно активізувати свої зусилля у рамках ОБСЄ та надати ОБСЄ безпілотники для моніторингу ситуації у прикордонних з Росією територіях України.

Себастьян Курц високо оцінив Мирний план Президента України, назвавши його «шансом для України мирно врегулювати конфлікт на Сході».

За словами Міністра закордонних справ, Австрія посилює свою допомогу і у сфері надання медичної та медикаментозної допомоги для важкопоранених серед мирного населення на Сході України.

***

З 15 по 18 вересня в Києві з візитом перебуває Верховний комісар ОБСЄ у справах національних меншин Астрід Торс.

Метою візиту Верховного комісара ОБСЄ є обговорення з українською стороною питань забезпечення прав  національних меншин в Україні, а також визначення шляхів можливого сприяння зусиллям нашої держави з боку ОБСЄ в імплементації реформ у відповідній галузі.

Сьогодні з Астрід Торс зустрівся Міністр закордонних справ України Павло Клімкін.

У ході зустрічі висловлювалося занепокоєння погіршенням стану забезпечення прав національних меншин внаслідок  агресії  Російської Федерації проти нашої держави та незаконної окупації Кримського півострова.

Було наголошено, що відстеження Офісом Верховного комісара ОБСЄ ситуації на всій території України, насамперед в АР Крим, та відповідне реагування на будь-які загрози правам національних меншин є пріоритетним для обох сторін.

***   

Хотів би коротко ознайомити вас з позицією України щодо близькосхідного врегулювання.

Україна послідовно дотримується збалансованої та неупередженої позиції щодо близькосхідного мирного процесу, прагнучи розвивати стабільні й конструктивні відносини як з Ізраїлем, так і з арабськими державами регіону, включаючи Палестину.

З питання ізраїльсько-палестинського врегулювання Україна підтримує принцип співіснування двох держав – єврейської та арабської – у мирі і безпеці.

Україна привітала ізраїльсько-палестинську домовленість щодо припинення вогню, яка поклала край численним жертвам серед мирного населення і дала сторонам протистояння можливість віднайти дипломатичні шляхи врегулювання існуючих між ними проблем та досягти стратегічного результату – створення двох держав для двох народів, що співіснуватимуть у мирі та безпеці, виходячи з давніх сподівань міжнародного співтовариства на стабільний, демократичний і процвітаючий Близький Схід.

Україна розглядає принципи прийнятої у 2002 році Арабської Мирної Ініціативи як ключовий елемент міжнародних зусиль, спрямованих на досягнення майбутньої всеохоплюючої ізраїльсько-палестинської мирної угоди.

***

Як ви знаєте, вчора в Парижі відбулася Міжнародна конференція з питань миру і безпеки в Іраку.

В Україні вітають результати проведеної цієї конференції. Наша держава підтримує зусилля нового іракського уряду, спрямовані на посилення верховенства права, включення всіх політичних сил до федеральних органів влади та безкомпромісну боротьбу з проявами тероризму.

В Україні, яка сама сьогодні веде рішучу боротьбу із підтримуваним ззовні тероризмом та протидіє прямій агресії, поділяють положення заключного комюніке конференції, в якому терористичне угруповання «Ісламська держава Іраку та Леванту» кваліфіковане як загроза не лише для Іраку, але й для всієї міжнародної спільноти.

Висловлюємо солідарність з учасниками міжнародної конференції та вітаємо визначені у Парижі кроки, що мають на меті створення широкої міжнародної коаліції для стабілізації загальної ситуації в регіоні. 

Останні брифінги