Міністерство закордонних справ України

23, Київ 19:50

Стенограма брифінгу Речника МЗС України Є.Перебийноса

11 березня 2015, 16:58

***

Хотів би почати з ситуації на сході України в контексті реалізації «Комплексу заходів з імплементації Мінських домовленостей». Україна відповідально ставиться до виконання своїх зобов’язань як щодо припинення вогню, так і відведенню важкого озброєння від лінії дотику.

В рамках моніторингу виконання домовленостей СММ ОБСЄ відзначає суттєве покращення безпекової ситуації у порівняні з попереднім періодом. Перманенті обстріли фіксуються лише в двох проблемних районах Донецької області – навколо Донецького аеропорту та у Широкиному.

СММ також продовжує спостерігати за відведенням важкого озброєння від лінії дотику у Донецькій і Луганській областях. Водночас спостерігачі ОБСЄ наголошують, що не можуть здійснювати належну верифікацію цього процесу, адже не отримали необхідну детальну інформацію щодо наявного озброєння, маршрутів відведення та кінцевих місць розташування. Зокрема, за інформацією СММ, відповідні дані, які надаються їй незаконними збройними формуваннями в Донецькій та Луганській областях, є частковими і не дозволяють здійснювати належну верифікацію. Окремі райони, контрольовані бойовиками, досі залишаються недоступними для верифікації ОБСЄ.

На цьому тлі заяви офіційних представників Росії про те, що бойовики нібито повністю виконують свої зобов’язання, а блокує виконання Мінських домовленостей Україна, є голослівними і не підтверджуються офіційними висновками СММ ОБСЄ. Такі заяви є не більше, ніж спробою дезінформувати міжнародну спільноту, відвернути її увагу від фактів порушень з боку незаконних збройних формувань в Донецькій та Луганській областях, а також з боку самої Росії.

Реальність полягає в тому, що обстріли позицій збройних сил України, хоча і із значно меншою інтенсивністю, продовжуються, а процес відведення важкого озброєння бойовиками і російськими збройними силами залишається нетранспарентним. Це може свідчити про їх спробу імітації виконання Мінських домовленостей з метою насправді прихованої концентрації сил для майбутнього нового наступу.

Свідченням цього є також те, що Росія протягом останнього тижня продовжувала активно переправляти через державний кордон України військову техніку, особовий склад російських збройних сил, порушувати повітряний простір України, здійснювати повітряну розвідку, накопичувати військову присутність вздовж кордону з Україною.

Взагалі, спроби Росії перекласти вину з «хворої голови на здорову» не можуть не викликати обурення. З’ясувати істину тут дуже просто. Росія має дати наказ своїм військовим та бойовикам припинити стріляти і допустити СММ ОБСЄ до всіх районів контрольованих бойовиками в Донецькій і Луганській областях з тим, щоб вони мали змогу на власні очі побачити і офіційно зафіксувати наявність там російських військовослужбовців та їх новітню техніку. Поки вони цього не зроблять ніхто ніколи не повірить у щирість цих російських заяв.

***

В контексті агресивних дії Росії щодо України в Криму і на Донбасі особливе занепокоєння викликає оголошене вчора російським представником припинення участі Росії в роботі Спільної консультативної групи Договору про звичайні збройні сили в Європі.  

Так зване «призупинення» участі в Договорі в 2007 році Росія системно використовувала для приховування масштабного нарощування і переозброєння своїх звичайних збройних сил, в той час як інші сторони  продовжують сумлінно виконувати Договір. Новітні типи російських важких наступальних озброєнь, які мали б підпадати під контроль у рамках ДЗЗСЄ, застосовуються нині і на сході України.

У заяві РФ зазначається, що нині, з припиненням участі Росії у роботі СКГ, заявлене у 2007 році призупинення дії ДЗЗСЄ, “стає повним”. Це ще один юридичний “винахід” російської дипломатії, яка замість використання чітко прописаних положень про вихід з Договору, заявляє про “повне призупинення” участі у ньому.

Ми виходимо з того, що маневри Росії навколо участі у ДЗЗСЄ не сприяють відновленню переговорного процесу щодо контролю над звичайними озброєннями в Європі, ще раз засвідчують нещирість намірів, спрямованих на отримання односторонніх переваг, небажання російської сторони дотримуватися раніше взятих на себе юридичних зобов'язань.

Ці дії Росії загрожують повною неконтрольованістю з боку міжнародної спільноти нарощування нею своїх збройних сил та їх дислокації,  що несе реальну небезпеку нових російських агресій в Європі.

***

Незважаючи на неодноразові офіційні застереження української сторони, Росія також продовжує практику незаконного переміщення в Україну т.зв. «гуманітарних конвоїв». Чергові такі вантажі було переміщено в Україну 4 і 7 березня. Україна не надала офіційної згоди на це, оскільки переміщення вантажу відбувалося з порушенням законодавства нашої держави, всупереч усталеній міжнародній практиці, а також умовам і модальностям, узгодженим раніше між представниками України, Росії та Міжнародного комітету Червоного Хреста. Зокрема, вчергове було перевезено значні обсяги вантажу негуманітарного характеру, а саме – паливно-мастильних матеріалів.

Відсутність законних підстав унеможливила здійснення представниками прикордонних та митних органів України передбачених законодавством України обов'язкових контрольних процедур оформлення «гуманітарного вантажу» у російських пунктах пропуску.

Такі дії Росії ставлять під сумнів гуманітарний характер цих вантажів, особливо з урахуванням того, що ввозяться вони через ділянки державного кордону України до окремих районів Донецької та Луганської областей, які тимчасово контролюються незаконними збройними формуваннями.

МЗС України дипломатичними нотами заявило категоричний протест у зв’язку зі згаданими порушеннями Росією державного суверенітету України.

***

Хотів би відреагувати на висловлювання Міністра закордонних справ Росії Сергія Лаврова на спільній прес-конференції за підсумками переговорів з Міністром закордонних справ і співробітництва Іспанії, зокрема щодо нібито відсутності зобов’язань Росії відповідно до Меморандуму про гарантії безпеки у зв'язку з приєднанням України до Договору про нерозповсюдження ядерної зброї від 5 грудня 1994 року.

У зв’язку з цим, звертаємо увагу на пункти 1, 2 та 3 Будапештського Меморандуму, відповідно до яких Російська Федерація підтвердила зобов'язання згідно з принципами Заключного акта Наради по безпеці і співробітництву в Європі:

-    поважати незалежність і суверенітет та існуючі кордони України;

- утримуватися від загрози силою чи її використання проти територіальної цілісності чи політичної незалежності України, і що ніяка її зброя ніколи не буде використовуватися проти України, крім цілей самооборони або будь-яким іншим чином згідно зі Статутом ООН;

- утримуватись від економічного тиску, спрямованого на те, щоб підкорити своїм власним інтересам здійснення Україною прав, притаманних її суверенітету, і таким чином отримати будь-які переваги.

Всі ці зобов’язання були порушені Росією.

Хотіли б застерегти російську сторону від довільного трактування міжнародного документа та розповсюдження неправдивої інформації.

Закликаємо Росію у повному обсязі виконати всі взяті на себе зобов’язання відповідно до Будапештського меморандуму.

***

В Україні із занепокоєнням дізналися про те, що 9 березня, після акції в окупованому Росією Сімферополі з нагоди 201-ї річниці від дня народження Тараса Шевченка, були затримані та доставлені до Залізничного райвідділу поліції громадяни України Леонід Кузьмін, Олександр Кравченко і Вільдар Шукурджієв. Їх звинувачують в порушенні встановленого порядку організації або проведення зборів, мітингу, демонстрації, ходи або пікетування відповідно до Кодексу про адміністративні правопорушення Російської Федерації. Фактичною ж причиною затримання стало використання ними української символіки: жовто-синіх прапорів і стрічок.

Міністерство закордонних справ розцінює затримання зазначених осіб як безпідставне, як черговий прояв політики тимчасової окупаційної влади Криму, спрямованої на порушення громадянських прав та свобод на півострові, залякування громадських активістів, переслідування будь-яких проявів вільного вираження поглядів та переконань.

Люди в окупованому Криму мають повне право на протест проти свавілля окупантів, які рік тому вважали нормальним, коли збройні сили іноземної держави захоплювали адміністративні будівлі і блокували роботу законних органів влади, а сьогодні переслідують громадян за публічний прояв своєї позиції.

Тим більше, що, як свідчать опитування, в тому числі проведене на сайті однієї з кримських газет, політику нинішньої окупаційної влади та приєднання Криму до Росії, підтримує лише 16% мешканців півострова.

Росія повинна забезпечити безумовне дотримання права громадян висловлювати свою позицію і вимагати відновлення в Криму законної української влади.

***

Українське питання протягом останнього тижня продовжувало залишатися пріоритетним в роботі основних міжнародних організацій.

6 березня відбулося відкрите засідання Ради Безпеки ООН, присвячене ситуації в і довкола України.

У ході засідання відбулися брифінги заступника Генерального секретаря ООН з політичних питань Джеффрі Фелтмана, помічника Генерального секретаря ООН з питань прав людини Івана Шимоновича та представника Управління координації гуманітарних питань ООН Джона Гінга.

Заступник Генсекретаря з політичних питань Джеффрі Фелтман наголосив на необхідності дотримання режиму припинення вогню, відведення важкої зброї та військової техніки, а також забезпечення безперешкодного доступу Спеціальної моніторингової місії ОБСЄ для ефективного моніторингу та перевірки реалізації Мінських домовленостей. Що стосується можливого направлення в Україну миротворчої місії ООН, Дж.Фелтман підтвердив, що таке рішення буде прийматися виключно Радою Безпеки ООН.

За оцінкою Заступника Генсекретаря з прав людини Івана Шимоновича, який представляв 9-ту доповідь Моніторингової місії ООН з прав людини в Україні,  кількість людей, вбитих на сході України у результаті конфлікту наразі перевищила 6000, з’явилася величезна кількість біженців та внутрішньо переміщених осіб. Ситуація ускладнювалася також використанням складного і важкого озброєння, невибірковими обстрілами густонаселених житлових районів, зокрема під час атаки на Маріуполь і Дебальцеве. Приверталася увага до погіршення ситуації в АРК, де продовжуються систематичні порушення прав людини, у першу чергу кримськотатарського населення півострова, а також тих осіб, що виступали проти березневого референдуму. Підкреслювалася важливість негайного звільнення Н.Савченко або за формулою «всіх на всіх», або, враховуючи стан її здоров’я, з гуманітарних міркувань.

Представник Управління координації гуманітарних питань ООН зауважив, що ще рік тому в Україні не було внутрішньо переміщених осіб, у той час як зараз їх кількість становить більше мільйона. Понад 100 тисяч осіб залишили Україну лише протягом останнього місяця, а люди, які залишаються у зоні конфлікту, живуть з обмеженим доступом до основних послуг, у т.ч. до продуктів харчування та непродовольчих товарів.

Перебіг дискусії суттєво не відрізнявся від попередніх засідань РБ ООН з українського питання, у ході яких більшість членів РБ ООН рішуче підтримали нашу державу в умовах триваючої зовнішньої агресії та закликали РФ до неухильного виконання мінських домовленостей.

Постійний представник України при ООН Юрій Сергеєв привернув увагу міжнародної спільноти до невиконання РФ Мінських домовленостей, гострих гуманітарних наслідків конфлікту для населення, яке проживає в окремих областях на сході України, а також триваючих масштабних порушень прав людини на підконтрольних терористам територіях на сході України та в АР Крим.

***

В рамках Постійної Ради ОБСЄ розпочалися консультації з розробки проекту рішення ПР ОБСЄ щодо продовження мандату Спеціальної моніторингової місії ОБСЄ в Україні. 

Положення проекту базуються на рішенні Постійної Ради ОБСЄ щодо розгортання цієї польової присутності. Мандат Місії планується продовжити на 12 місяців (до 17 березня 2016 р.).

Документом також передбачено можливість збільшення кількості спостерігачів СММ до 1000 осіб, в залежності від потреби на місцях. У рішенні також пропонується фінансування Місії у розмірі 68 млн. євро за рахунок Зведеного бюджету ОБСЄ (80%) та добровільних внесків держав-учасниць (20%).

Під час схвалення цього рішення Постійна Рада ОБСЄ планує також схвалити Декларацію «у зв’язку з продовженням мандату СММ ОБСЄ», до проекту якої було внесено пропозицію України включити положення про повагу до суверенітету та територіальної цілісності України, а також положення щодо повного виконання Мінських домовленостей, включаючи Мінський протокол від 5 вересня 2014 р. та Меморандум від 19 вересня 2014 р.

Схвалення проектів рішення та Декларації планується в ході засідання Постійної Ради ОБСЄ 12 березня 2015 р.

***

Крім того, в рамках Постійної Ради ОБСЄ продовжується робота над виробленням проекту рішення щодо продовження мандату місії ОБСЄ на російських пунктах пропуску «Донецьк» та «Гуково». Очікується, що мандат Місії буде продовжено на наступні три місяці, тобто до 30 червня 2015 р.

Як і раніше, російська сторона блокує пропозиції України та інших держав-учасниць ОБСЄ щодо розширення спостереження з боку ОБСЄ на всі пункти пропуску російсько-українського державного кордону. МЗС вважає, що згода Росії на розширення такого спостереження наочно продемонструвала б готовність російської сторони на практиці, а не на словах, сприяти повному виконанню Мінських домовленостей та вживати дієвих заходів по запобіганню потрапляння на територію України незаконних військових формувань, воєнної техніки, найманців та терористів.

***

Щодо інших важливих заходів міжнародного характеру, які відбулися протягом останнього часу.

2-3 березня Міністр закордонних справ України Павло Клімкін перебував з офіційним візитом у Японії. Він був прийнятий Прем’єр-міністром Японії Сіндзо Абе, провів переговори з Міністром закордонних справ Фуміо Кісідою, Міністром економіки, торгівлі та промисловості Йоіті Міядзавою, Головою японської парламентської Асоціації дружби «Японія-Україна» Ейсуке Морі, Президентом Японського агентства міжнародного співробітництва («Джайка») Акіхіко Танакою, Віце-президентом Федерації бізнесу Японії «Кейданрен» Норіо Сасакі та Президентом громадської Ради з міжнародних зв’язків Кеном Мацудзавою.

Крім того, відбулися зустрічі Павла Клімкіна з послами країн ЄС в Японії, японськими політологами та експертами, прес-конференція провідним японським ЗМІ.

Основними результатами візиту є підтвердження Токіо незмінність позиції з підтримки суверенітету, територіальної цілісності та непорушності кордонів України, наміру Японії докладати, у взаємодії з іншими країнами Великої Сімки, дипломатичних зусиль для мирного врегулювання ситуації в Україні на основі Мінських домовленостей, а також щодо надання допомоги для відновлення стабільності та впровадження економічних реформ в Україні.

Японською стороною підтверджено принципову готовність взяти участь у міжнародній інвестиційній конференції в Україні. Досягнуто домовленості продовжити роботу з практичної реалізації проекту реконструкції Бортницької станції аерації в Києві та співпраці у сфері модернізації об’єктів енергетичної інфраструктури.

Офіційний Токіо підтвердив наміри розширити механізми взаємодії з Україною у форматі «ГУАМ+Японія». Японська сторона також готова опрацювати питання щодо започаткування переговорного процесу стосовно скасування візового режиму для окремих категорій громадян України.

Підтверджено готовність провести Третє засідання Спільного комітету з питань співробітництва у сфері поліпшення післяаварійного реагування на надзвичайні ситуації на атомних електростанціях у 2015 році.

Прем’єр-міністр Японії висловив принципову готовність відвідати Україну з візитом ближчим часом на запрошення Президента України Петра Порошенка.

***

4 березня  в Україні з офіційним візитом перебував Прем’єр-міністр Італії Маттео Ренці. Під час його зустрічі з Президентом України Петром Порошенком сторони докладно обговорили ситуацію на Донбасі, зокрема міжнародні зусилля, спрямовані на припинення агресії проти України та зосередили особливу увагу на необхідності безумовного дотримання Мінських домовленостей і їх негайної імплементації.

Прем’єр-міністр Італії запевнив Президента України у солідарності Італії та її підтримці дій України на шляху імплементації Мінських домовленостей. Маттео Ренці наголосив на необхідності неухильного виконання плану мирного врегулювання ситуації на Донбасі й забезпечення повного моніторингу та верифікації з боку ОБСЄ усіх технічних завдань, яких було досягнуто в Мінську.

Сторони також обговорили очікувану ратифікацію Італійською стороною Угоди про асоціацію України з ЄС та перспективи двосторонньої співпраці, домовившись, що найближчим часом будуть зроблені практичні кроки щодо зміцнення взаємодії з питань безпеки та економіки. Італійський прем’єр зазначив, що його країна разом з іншими європейськими державами готова надати експертну і консультативну допомогу Україні задля пришвидшення реформ.

Досягнуто домовленості провести найближчим часом чергове засідання Українсько-італійської Ради з економічного, промислового і фінансового співробітництва.

Голова Ради Міністрів Італії запросив Президента України відвідати Італію з візитом.

***

5 березня відбувся робочий візит в Україну Державного секретаря у закордонних справах і справах співдружності Сполученого Королівства Великої Британії та Північної Ірландії Філіпа Хеммонда, у рамках якого він  зустрівся з Президентом України, Головою Верховної Ради, Прем’єр-міністром та Міністром закордонних справ України.

Під час зустрічі в МЗС України сторони обговорили ситуацію на сході нашої держави, в контексті російської військової агресії та двосторонні відносини. Окремо обговорено питання лібералізації візового режиму Великобританії для громадян України та було домовлено провести окремі фахові консультації з цього приводу.

Британській стороні було також вкотре наголошено на важливості якнайшвидшого підписання Угоди про спільний авіаційний простір між Україною та країнами-членами ЄС, висловлено сподівання, що історична суперечка між Лондоном і Мадридом стосовно статусу Гібралтару не стоятиме цьому на заваді.

Глави зовнішньополітичних відомств відзначили важливість продовження роботи моніторингової місії ОБСЄ на Донбасі, зокрема, для здійснення всебічного, об’єктивного контролю за виконанням Мінських домовленостей.

***

Декілька анонсів заходів міжнародного характеру, які очікують нас ближчим часом.

- сьогодні, як ви знаєте, відбувається візит в Україну Прем’єр-міністра Швеції Стефана Льовена. З результатами цього візиту ми вас ознайомимо наступного разу;

- також сьогодні розпочався візит Першого заступника Голови Верховної Ради України Андрія Парубія до Литви для участі у святкуванні 25-ї річниці Відновлення незалежності цієї країни;

- 16-18 березня відбудеться робочий візит Генерального секретаря Ради Європи Торбйорна Ягланда до України. Основною метою візиту є презентація Плану дій Ради Європи для України на 2015-2017 роки. У ході візиту плануються зустрічі з керівництвом держави та членами Постійної делегації Верховної Ради України в Парламентській асамблеї Ради Європи.

- 16-20 березня запланований візит в Україну Верховного комісара ОБСЄ у справах національних меншин Астрід Торс з метою проведення низки зустрічей з керівництвом держави та обговорення питань щодо захисту прав національних меншин, а також проблематики міжетнічних відносин та мовної політики. В ході візиту А.Торс планує відвідати східні та південні області України, зокрема Дніпропетровську, Харківську, Запорізьку області та м. Маріуполь з метою моніторингу ситуації у сфері забезпечення прав нацменшин.

- на 16-17 березня запланований візит спікерів парламентів країн Північної Європи та Балтії в Україну. У рамках візиту передбачається проведення зустрічі з Головою Верховної Ради України Володимиром Гройсманом. Метою візиту є обговорення ситуації в Україні в контексті агресії з боку РФ, розвиток міжпарламентського співробітництва, а також залучення допомоги з боку країн Північної Європи та Балтії.

- 17-18 березня у Києві перебуватиме Представник ОБСЄ з питань свободи ЗМІ Дуня Міятович для участі у семінарі високого рівня «Регулювання телерадіомовлення в період конфлікту», який організовується Офісом ПЗМІ для представників Нацради з питань телебачення і радіомовлення. В рамках візиту її зустрічі з керівництвом профільних міністерств і відомств, під час яких обговорюватиметься ситуація щодо забезпечення свободи діяльності засобів масової інформації у нашій державі, безпеки діяльності журналістів у східних та південних регіонах України.

***

У цьому контексті хотів би привернути вашу увагу до оприлюдненого 5 березня Дунєю Міятович прес-релізу, присвяченого річниці відвідання нею окупованого Криму, в якому вона привернула увагу до серйозного погіршення ситуації в сфері свободи ЗМІ на півострові.

У своїй заяві Представник ОБСЄ з питань свободи ЗМІ наголосила на тих проблемах зі свободою ЗМІ в Криму, які її офіс зафіксував у період з березня 2014 р. по березень 2015 р., а саме:

- всі українські телеканали було відключено й замінено телеканалами з Російської Федерації;

- журналісти щонайменше 13-ти незалежних ЗМІ, незалежні журналісти та блогери зазнали погроз, нападів, побиття, заборони в'їзду, допитів і викрадень; журналістське обладнання було конфісковано або пошкоджено;

- офіси щонайменше шести ЗМІ та медіа зазнали обшуків, у деяких випадках було вилучено їх обладнання;

- кримськотатарські ЗМІ зазнали масштабної цензури, обшуків та затримання співробітників.

Загалом за вказаний період ПЗМІ було підготовлено 14 заяв щодо ситуації з порушенням свободи ЗМІ в окупованому Криму.

Ці дані наочно свідчать про цілеспрямовану політику Росії на знищення свободи слова в Криму, української мови та культури, а також продовження дискримінації суверенних прав кримськотатарського народу.

***

Хотів би також привернути вашу увагу до рекомендацій, оприлюднених МЗС України для громадян України, які планують відвідувати Російську Федерації. Ми із занепокоєнням відзначаємо, що останнім часом нормою стали випадки безпідставного затримання громадян України на території Російської Федерації, відсутність гуманного ставлення до українців з боку російських правоохоронних органів, їх несумісної з людською гідністю поведінки, застосування до наших співвітчизників неприпустимих методів фізичного та психологічного впливу, у тому числі - тортур.

Такими діями, а також численними фактами неповідомлення консульських установ України в РФ про затримання українців, незабезпечення їх невід’ємного права на зустріч з консульською посадовою особою, російська сторона грубо порушує універсальні норми міжнародного права у сфері дотримання прав і свобод людини, а також свої міжнародно-правові зобов’язання відповідно до Віденської конвенції про консульські зносини 1963 року та Консульської конвенції між Україною та Російською Федерацією від 1994 року.

Грубі порушення Росією своїх міжнародно-правових зобов’язань, у тому числі у сфері консульських зносин, набули системного характеру. Все це відбувається на тлі роздмухуваної російською пропагандою антиукраїнської істерії.

У цьому контексті Міністерство закордонних справ рекомендує громадянам України при плануванні поїздок до Російської Федерації реально оцінювати наявні ризики та існуючі загрози та ретельно зважувати потребу у здійсненні таких подорожей.

При виникненні на території Росії будь-яких випадків затримання, негуманного поводження, фізичного та психологічного тиску з боку російських органів або громадян Міністерство закордонних справ України рекомендує українським громадянам невідкладно звертатися на гарячу лінію Центру оперативного реагування Міністерства (+38 044) 238-16-57, або безпосередньо на гарячі лінії консульських установ України, розташованих на території РФ.

 

Останні брифінги