Міністерство закордонних справ України

Тематичний брифінг Директора Департаменту консульської служби Сергія Погорельцева щодо підготовки до виборів на закордонних виборчих дільницях

29 березня, 11:34

Шановне товариство, щиро вітаю. Дуже приємно бачити тут знайомі обличчя. 31 березня за кордоном, так само, як і в Україні, відбудуться вибори Президента України. На закордонних виборчих дільницях голосування проводитиметься з 8.00 до 20.00 за місцевим часом країни, де відбувається голосування, де утворені виборчі дільниці. Вибори розпочнуться на закордонній виборчій дільниці в Австралії о 23.00 за київським часом 30 березня. Завершувати голосування на Виборах Президента має дільниця у Сан-Франциско о 6.00 за київським часом 1 квітня.

Виборці за кордоном зможуть проголосувати на 101 закордонній виборчій дільниці у 72 країнах світу. 99 закордонних виборчих дільниць утворено при посольствах та консульствах України, 2 виборчі дільниці сформовані при Генеральному консульстві України в Мілані, 2 дільниці - при військових частинах, дислокованих за межами України: у Демократичній Республіці Конго та у Косово. Майже половина – 46 закордонних виборчих дільниць, є великими за визначенням з кількістю виборців понад 1500 осіб. Найбільшою є дільниця при Посольстві України у Молдові - понад 52 тисячі виборців. 19 дільниць у таких країнах, як Білорусь, Ізраїль, Іспанія, Італія, Німеччина, Польща, США, Чехія, Фінляндія та ін. мають понад 5 тисяч виборців. Найменшими є закордонні виборчі дільниці при військовій частині у Косово, це менше 50 виборців, та при Посольстві України у Македонії, менше 70 виборців.

Слід зазначити. що на даний час за кордоном утворено максимальну можливу кількість закордонних виборчих дільниць відповідно до вимог законодавства, яким передбачено утворення таких дільниць при закордонних дипломатичних установах та у військових частинах, дислокованих за межами нашої держави. Не утворено дільниці тільки при закордонних установах з незначною кількістю виборців або через безпекові загрози. Зокрема, варто нагадати, і за свого часу ЗМІ активно обговорювали це питання, про закриття закордонних виборчих дільниць на території РФ. ЦВК врахувало позицію МЗС, яке з самого початку виступало за скасування цих дільниць, і, власне, своєю постановою ліквідувало дільниці на території РФ.

Ми вважаємо, що проведення вільних, чесних виборів на території країни-агресора є неможливим, позбавленим політичного, юридичного сенсу, а для тих, хто все ж таки вирішив взяти участь у голосуванні, ще й небезпечним. Тому, головний мотив, який обумовлює закриття дільниць в Росії, це безумовно безпека. Нас турбує передусім безпека українських громадян, які попри адміністративний тиск вирішили взяти участь у виборах, наважилися стати членами комісії або просто прийти на вибори, і тому, власне, було прийнято таке рішення.

Коли говорити про право на волевиявлення людей, напевно, не дуже доцільно давати статистику, але все ж таки ми знаємо, що в Росії зараз знаходиться більше 2 млн. громадян. У президентських виборах 2014 року до списків виборців на всіх дільницях в Росії було включено 49 418 осіб. При цьому з них проголосували 1134, що є трохи більше 2% від зареєстрованої кількості виборців.

Ми поважаємо думку кожного з наших громадян, їхнє право брати участь у виборах, тому, щоб забезпечити можливість проголосувати, ми зробили певні дії і ті українські громадяни, які перебувають на території РФ тимчасово, а це переважна більшість, зможуть віддати свій голос в Україні за місцем постійного проживання, якщо вони завчасно подбали про зміну свого місця голосування, точніше про зміну виборчої адреси. Ті ж громадяни, хто проживає в Росії постійно, матимуть можливість голосувати в Посольствах України в Грузії, це близько 8 тисяч громадян, які перебувають на обліку в Генконсульстві в Ростові-на-Дону, Фінляндії – близько 19 тисяч громадян, які відносяться до Посольства України в Росії та Генконсульства Україні в Санкт-Петербурзі, і в Казахстані – це близько 3 тисяч громадян, які є на обліку в Генконсульствах в Єкатеринбурзі та Новосибірську. Детальні роз’яснення щодо необхідних дій можна знайти на сайтах наших дипломатичних установ.

Користуючись цією нагодою, я б хотів з вашою допомогою донести до громадян України інформацію про те, що є необхідним, щоб виборець міг реалізувати своє право голосу за межами України. Необхідно бути включеним до списку виборців на закордонній виборчій дільниці, яка знаходиться на території відповідної іноземної держави, особисто прибути на відповідну закордонну виборчу дільницю, власне, в день голосування і мати при собі документ, що підтверджує особу, громадянство України і є підставою для отримання виборчого бюлетеня на закордонній виборчій дільниці. Важливо пам’ятати, що такими документами є:  паспорт громадянина України для виїзду за кордон, тобто закордонний паспорт, дипломатичний паспорт або службовий паспорт. Виборці, які не матимуть одного з цих документів, попри те, що включені у список виборців, не зможуть отримати бюлетень і відповідно проголосувати. Ще важливий момент, що на закордонних виборчих дільницях голосування можливо виключно у приміщеннях для голосування, тому проголосувати закордоном не матимуть можливості ті громадяни, які з тих чи інших причин не зможуть прийти на дільницю, наприклад, громадяни, які перебувають у лікувальних, пенітенціарних закладах, а також ті, хто, власне, не включений до списку виборців.

Особливу увагу слід звернути на те, що законом не передбачено можливості включення громадян до списку виборців у день голосування. Варто зазначити, що списки виборців було сформовано на підставі даних консульського обліку, як тимчасового, так і постійного, а також на підставі відповідних заяв виборців, що були подані як до ЗДУ, закордонних дипломатичних установ, так і до відділу ведення Державного реєстру виборців Міністерства закордонних справ. В установленому порядку і згідно з встановленим законом терміном Міністерством було виготовлено та надіслано до ЗДУ попередні списки виборців, запрошення для надсилання виборцям, які було передано дільничним виборчим комісіям. Усі виборці, які планують проголосувати закордоном, могли перевірити свою присутність у попередніх списках виборців звернувшись до установи або за допомогою онлайн-сервісу «Кабінет виборця» на веб-сторінці Державного реєстру виборців.

Також хотілося б додати, що Міністерством закордонних справ було проведено широку інформаційно-роз’яснювальну роботу для донесення до громадян України, які проживають закордоном, порядку включення до списку виборів. Це були і інтерв’ю українським та іноземним ЗМІ, відповідна інформація розміщувалася на веб-сторінках установ і Міністерства, використовувалися соціальні мережі, різні оголошення, публікації у пресі і т.д.

Тисячі наших співвітчизників скористалися своїм правом та подали відповідні заяви з тим, щоб бути включеним до списків. Заяви приймалися до 25 березня включно і відповідно заяви, які гіпотетично виборець чи громадянин України захоче подати після цього числа, прийматися не будуть. Значна кількість громадян звернулися особисто до наших установ за кордоном або надіслали документи поштою щодо постановки на консульський обіг, на підставі чого були подані відомості до Центральної виборчої комісії, до Державного реєстру виборців.

Загалом до ЗДУ було подано близько 3 тисяч заяв про включення до Державного реєстру виборців і оброблено дані постановки на консульський облік близько 22 тисяч громадян. На підставі отриманих заяв виборців та відомостей ЗДУ про громадян, які стали на консульський облік, зараз виготовляються на передаються до дільничних виборчих комісій уточнені списки виборців. Уточнені списки виборців мають бути передані до 29 березня включно, тобто за 2 дні до голосування. Цей процес вже активно йде, і вся робота буде зроблена вчасно.

За офіційними статистичними даними, розміщеними на сайті Державного реєстру виборців, загальна кількість виборців за кордоном наразі становить понад 410 тисяч осіб. Що стосується забезпечення виборчого процесу за кордоном, у Міністерстві було вжито комплекс заходів, зокрема створено робочу групу для забезпечення організації та проведення виборів за кордоном, отримано відповідні дозволи для проведення голосування на закордонних виборчих дільницях. Посольствами та Консульськими установами було проведено активну роботу для забезпечення посилених заходів безпеки, забезпечення максимальних заходів безпеки у день голосування. Підготовлено та внесено ЦВК подання щодо кандидатур до складу дільничних виборчих комісій, надавалося активне сприяння формуванню закордонних виборчих комісій закордонних виборчих дільниць. Для ефективної роботи дільничних виборчих комісій було забезпечено теж надання максимального сприяння, це надано необхідні приміщення, оргтехніку, засоби зв’язку, транспорт, сейфи, канцелярське приладдя, тощо. Забезпечено також фінансування членів дільничних виборчих комісій, проведена дуже серйозна робота.

Також Міністерством було проведено широку інформаційно-роз’яснювальну роботу, у цілодобовому режимі здійснювалося виготовлення попередніх списків виборців і з 26 березня у цілодобовому режимі здійснюється виготовлення уточнених списків. З 30 березня по 1 квітня працюватиме у цілодобовому режимі робоча група для забезпечення голосування. Міністерством було вжито всіх заходів, віднесених законодавством України про вибори до компетенції зовнішньополітичного відомства, для належного забезпечення підготовки виборів за кордоном.

Щодо коментування перебігу виборчого процесу окремо наголошую, що коментування виборчого процесу належить до виключної компетенції ЦВК, а МЗС надає логістичну та організаційну підтримку цьому процесу.

Запитання

Щодо передачі виборчих бюлетенів на закордонні дільниці.

Наразі відбувається доставка виборчих бюлетенів, забезпечено зберігання усіх виборчих матеріалів чітко відповідно до вимог чинного законодавства. Усі приміщення виборчих дільниць обладнані усім необхідним знаряддям, у тому числі і сейфами для збереження відповідної виборчої документації. Коли приймалося рішення щодо того, щоб закордонні виборчі дільниці діяли на території закордонних дипломатичних установ, безумовно, враховувався і той фактор, що це є територія України, що у нас є усі засоби, можливості забезпечити збереження відповідної документації, забезпечити безпеку наших громадян та нормальну роботу дільничних виборчих комісій.

Щодо можливості голосування в українських полярників.

Я знаю з преси, що будуть голосувати на станції «Академік Вернадський», є певні рішення ЦВК, але це вже спеціальний виборчий округ, як і військові кораблі, судна, на яких перебувають наші моряки, і це не належить до компетенції МЗС, бо це не є закордонний виборчий округ у повному розумінні цього слова, як це визначено чинним законодавством. Але голосувати будуть, ми це знаємо, напевно.

Щодо спостерігачів на закордонних дільницях.

Безумовно, за кордоном, так само, як і в Україні є можливість міжнародним спостерігачам, спостерігачам від міжнародних організацій, країн, представникам громадських організацій, представникам і спостерігачам від кандидатів у президенти спостерігати за виборчим процесом. Їм буде надано максимальне сприяння у цьому плані. Спостерігач має показати своє посвідчення, представити документ, який посвідчує особу, щоб його можна було ідентифікувати, і він буде допущений до будь-якої виборчої дільниці закордонного виборчого округу для здійснення спостереження.

Наразі у нас зареєстровано, якщо не помиляюся, 153 громадянина. Це спостерігачі від громадських організацій: «Електронна демократія» - 1 особа, «Опора» - 13 осіб, «Передові правові ініціативи» - 18 осіб і від кандидатів у президенти зареєстровано від А.Гриценка – 14 спостерігачів, О.Ляшка – 1 особа, В.Зеленського – 51 особа, Р.Кошулинського – 28 осіб, Ю.Тимошенко – 25 осіб і О.Шевченка – 2 особи. Має вийти цифра 153 міжнародних спостерігача. Маю повторити, їхній діяльності мають сприяти як члени дільничних виборчих комісій, так і їм буде надано повне сприяння з боку наших представників.

Щодо спрощення процедур включення до списків виборців

Загалом ми зацікавлені у тому, щоб якомога більша кількість наших громадян мала можливість зробити своє волевиявлення під час президентських виборів, народних депутатів, референдумів різних рівнів і т.д, але наразі існує, власне, законодавчо закріплений механізм і списки виборців формується на базі даних консульського обліку і поданих заяв, це зрозуміло. Громадяни обізнані з нормами законодавства, які регламентують включення до списків виборців, вони мають повну можливість, навіть зараз, це не дуже складно, поштою можна передати свої дані для постановки на консульський облік, а відтак автоматично бути включеним у Державний реєстр виборців. Зараз уявити собі більш простий механізм доволі складно. МЗС дуже зацікавлене у тому, щоб у майбутньому розглянути можливість спрощення у плані електронного голосування. Це б зняло з нас величезне навантаження у плані організації виборів за кордоном і в принципі, очевидно, дало б більше можливостей, а точніше, спростило б максимально процедуру для громадян України, які перебувають за кордоном. Ми послідовно обстоюємо цю позицію. Ми вносили зміни до проекту закону, яким передбачено електронне голосування з відповідним баченням. У нашому розумінні, якщо вже вводити електронне голосування, не на виборчій дільниці, то має бути виключно електронне голосування та поштою вже без залучення закордонних дипломатичних установ у плані надання приміщень, організації роботи дільничних виборчих комісій тому, що, якщо дублювати ці процеси, це може фактично ще ускладнити процедуру.

Будемо сподіватися, що на парламентських виборах такі експерименти будуть

Мені важко сказати тому, що ми можемо ініціювати якісь законодавчі акти, можемо брати і беремо активну участь у їх проходженні усіх необхідних процедур, у прийнятті відповідних законодавчо-нормативних актів, будемо робити усе можливе. Ми за максимальне спрощення і максимальний доступ наших виборців до голосування

Щодо голосування виборців у Росії.

Виборці мають виїхати за межі території Росії та проголосувати у наших закордонних дипломатичних установах, власне, у Посольстві України у Фінляндії, Грузії чи Казахстані на дільничних виборчих комісіях утворених при наших українських закордонних дипломатичних установах у згаданих країнах.

Чи відома загальна кількість таких виборців?

Я наводив статистику. Близько 8 тисяч – громадяни, які перебувають на обліку у Генконсульстві України у Ростові-на-Дону можуть проголосувати у Посольстві України у Грузії. У Фінляндії можуть проголосувати близько 19 тисяч громадян, які відносяться до Посольства України у РФ та Генерального консульства України у Санкт-Петербурзі. У нашому Посольстві у Казахстані зможуть проголосувати близько 3 тисяч громадян, які є на обліку у консульствах у Єкатеринбурзі та Новосибірську. Фактично абсолютно усі громадяни, які перебували на консульському обліку у наших установах: посольстві та консульствах у РФ віднесені до інших установ. Але вони так само, я повторюю, можуть проголосувати, та частина з них, яка перебуває на тимчасовому консульському обліку, мала можливість подати відповідні документи та заяви до 25 березня і проголосувати в Україні за місцем постійного проживання.

Щодо навантаження на дільниці

Ми, безумовно, враховували усі фактори, але можна навіть сказати і ризики, тому свого часу було створено дві виборчі дільниці при Генконсульстві України у Мілані тому, що в Італії традиційно дуже велика кількість наших громадян голосує, так само буде і під час виборів 31 березня - 2 виборчі дільниці при Генеральному консульстві України у Мілані. Ви сказали про Молдову, у Молдові на попередніх президентських виборах було зареєстровано близько 53 тисяч виборців, але проголосували менше 700 осіб. Я не думаю, що цього разу в Молдові більше проголосує. Варшава і ще декілька країн і установ, де очікується велика кількість. Це було враховано, були надані відповідні рекомендації керівникам закордонних установ, особам, які залучені до проведення виборів з тим, щоб орієнтувати відповідним чином виборчі дільниці для організації своєї роботи. Дуже багато залежить від спроможності дільничних виборчих комісій організувати сам процес. Це насправді так. Я пригадаю, коли працював у Нью-Йорку, у нас проголосувало на одних виборах близько 2 тисяч осіб, нам здавалося, що кількість більшою бути вже не може. Коли довелося голосувати вдруге, ми продумали добре цей процес і забезпечили голосування близько 4 тисяч громадян. Що я маю на увазі? Можна задіювати додаткові резерви, я б сказав так. Можна, наприклад, орієнтувати громадян, щоб починали прибувати не усі одразу після служб у церкві, наприклад, а уже щоб зранку певна група громадян прибула. За допомогою волонтерів, активістів можна сприяти формуванню черги, проведенню відповідного роз’яснення серед громадян, як треба підготуватися, щоб максимально мінімізувати час, який необхідний, щоб людина могла зайти, знайти себе у списку, отримати виборчий бюлетень. Звісно те, що я сказав, це лише незначна частина з тих рекомендацій, які ми давали, і тих дій, які реально можуть бути вжиті нашими установами, а переважно членами дільничної виборчої комісії, бо це вже більше їхня компетенція, щоб забезпечити можливість проголосувати усім. Мені здається, що за всю історію проведення виборів на закордонному виборчому округу не було випадків, коли хтось не зміг проголосувати. Треба визнати, що черги були, певні ускладнення, пов’язані з одночасним зверненням до дільничної виборчої комісії великої кількості людей, були, але голосували усі і, я впевнений, що на цих виборах усі громадяни України матимуть можливість зробити своє волевиявлення.

Щодо дільниць із найбільшою кількістю виборців.

На дільничній виборчій комісії при Генконсульстві України у Мілані проголосували більше 4 тисяч громадян, можливо 4500. Свого часу у Нью-Йорку теж ця кількість була близько 4 тисяч. У Варшаві прогнозовано буде велика кількість, у Польщі. У Чехії буде велика кількість. В Іспанії ця кількість буде великою, але, я думаю, не настільки, як в Італії чи Польщі.

Щодо можливості голосування для українських військовополонених в РФ.

Безумовно, дуже хотілося б, щоб наші військовополонені, політв’язні мали можливість зробити своє волевиявлення, проголосувати на Виборах Президента України. Але я хочу сказати, що чинним законодавством, я вже про це говорив, не передбачено можливість голосування за кордоном громадян України поза межами визначених закордонних виборчих дільниць. Тобто такої норми, такої опції, як в Україні, що може відбутися голосування за межами виборчої дільниці, у випадку, якщо людина перебуває у лікарні, чи навіть вдома, але не може в силу різних обставин дістатися виборчої дільниці, може проголосувати. За кордоном такої опції немає, це на законодавчому рівні неможливо. І розумієте, треба тверезо дивитися на речі, уявити собі, що у даному випадку РФ надала б можливість прибути комусь з членів дільничної виборчої комісії зі скринькою у Лефортово чи до будь-якого пенітенціарного закладу, - напевно, не слід на це розраховувати. Говорити про це, напевно, треба, підтримувати наших бранців треба, думати про те, як змінити законодавство для спрощення можливості голосування наших громадян за кордоном треба, але зараз ми керуємося виключно нормами чинного законодавства і виходимо з того, що інакше бути не може.

Щодо відмінності між підрахунком голосів на дільницях в Україні та за кордоном.

По-перше, ми займаємося виключно закордонним виборчим округом і знаємо все дуже детально, як відбувається процес підрахунку голосів за кордоном. Моє розуміння, що він нічим не відрізняється. Відбувається підрахунок голосів, на електронних носіях дані передаються до ЦВК. Не у моїй компетенції озвучувати те, як відбувається, власне, в Україні, але якихось формальних ознак, чи якихось різниць я наразі думаю, що їх немає. Підрахунок вручну. Відкриваються скриньки, виборчі бюлетені розміщуються на столах чи там, де це має бути, і члени виборчої комісії починають рахувати голоси, заповнювати відповідні протоколи і за результатами інформувати ЦВК через МЗС. Усі ці матеріали  негайно передаються на паперових носіях спеціально організованою доставкою протягом декількох робочих днів до ЦВК.

Щодо кількості переданих за кордон бюлетенів

Власне, поки ми говоримо, відбувається процес передачі цих бюлетенів. Перші бюлетені, матеріали, почали вже декілька днів тому передавати. Зараз передаються уточнені списки. Мені здається, що власне бюлетені уже в принципі всі передані, зараз передаються уже уточнені списки виборців, а бюлетені і запрошення на вибори уже були передані. Буде ще здійснено передачу до дільничних виборчих комісій на закордонному окрузі додатково надрукованих тому, що велика кількість заяв про включення до списку виборців були подані буквально в останні дні, 23, 24 і 25-го був пік подання цих заяв до дільничних виборчих комісій. Тому виникла потреба, це небагато таких дільниць, це, власне кажучи більшою мірою дільниці, де мала кількість виборців: 50, 70, 100 осіб подали певну кількість заяв, і вона перевищила кількість, визначену попередніми списками, тому додруковано та передано своєчасно необхідну кількість тих матеріалів, тих бюлетенів згідно з чинним законодавством.

Останні брифінги

МЗС в соціальних мережах

     

> Всі акаунти в соцмережах


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10 facts on Russian military aggression against Ukraine

 

On Ukraine in English

 

Inform about your experience with Ukrainian consul

 

Let my people go

 

 

Ukraine: Fight for Independence

 

Proof of Fakes