{video}https://youtu.be/t2xoyiR5Uo0{/video}
***
Брифінг для ЗМІ, 24 вересня 2015 року
Доброго дня, шановні колеги! Рада всіх вас бачити в МЗС!
Розпочинаємо черговий брифінг МЗС України щодо найбільш важливих питань порядку денного.
1. 70-та Сесія Генеральної Асамблеї ООН
Як відомо, 15 вересня 2015 року розпочала роботу ювілейна 70-а сесія Генеральної Асамблеї ООН. Загальні дебати ГА ООН триватимуть з 28 вересня до 3 жовтня. Україна візьме участь у 70-й сесії ГА ООН на найвищому державному рівні.
70-та сесія ГА ООН та її сегмент високого рівня (25 вересня – 3 жовтня ц.р.) обіцяють стати подією особливого значення як з огляду на безпрецедентно високу кількість учасників та заходів найвищого рівня, так і доленосний і всеохоплюючий характер питань, що розглядатимуться під час неї. Йдеться про форуми за участі світових лідерів та тематичні засідання Генасамблеї, присвячені порядку денному людства у галузі сталого розвитку на період до 2030 року, миротворчій та миробудівній діяльності ООН, протидії тероризму та агресивному екстремізму, дедалі гострішій проблемі біженців, питанню гендерної рівності тощо.
Твердо переконані: у 70-ту річницю Організації держави-члени ООН мають не лише підтвердити відданість Цілям і Принципам Статуту ООН, але й докласти максимальних колективних зусиль задля якнайшвидшого відновлення неухильної поваги до них та виправлення порушень Статуту ООН.
Участь делегації України у заходах високого рівня стане нагодою продемонструвати активну і послідовну позицію України на захист ключових, базових цінностей Статуту ООН в умовах триваючої агресії Росії проти України, висунути низку міжнародних ініціатив та надати всебічну інформацію щодо ситуації, яка відбувається навколо України, зокрема в частині незаконної анексії Криму і агресії на сході України з боку РФ.
Серед пріоритетів роботи делегації України в рамках ООН – забезпечення обрання України до складу непостійних членів Ради Безпеки ООН на період 2016-2017рр. Вибори до складу непостійних членів РБ відбудуться 15 жовтня ц.р.
У разі обрання до Ради Безпеки ООН ми конструктивно працюватимемо в інтересах усього міжнародного співтовариства з метою підтримання міжнародного миру і безпеки.
Іншим важливим питанням, яке буде порушуватися під час роботи 70-ї сесії ГА ООН – це розгляд ініційованого Францією та Мексикою проекту Політичної декларації про відмову від використання постійними членами РБ ООН права вето при розгляді ситуацій, що мають ознаки вчинення масштабних злочинів проти людяності, геноциду чи воєнних злочинів. Спільна Декларація Франції та Мексики буде представлена міністрами двох країн під час міністерського засідання 30 вересня ц.р. в м. Нью-Йорк, де очікується значна підтримка ініціативи з боку країн-членів ООН.
З огляду на відповідність ініціативи послідовній позиції України щодо необхідності поступового обмеження та, як кінцева мета – повного скасування „права вето”, а також те, що Росія двічі цинічно застосувала це право під час розгляду в РБ ООН ситуації довкола нашої держави, Україна приєдналася до кола співавторів документа.
Серед інших ініціатив делегації України слід виділити наступні:
- винесення на розгляд ООН питання гібридних воєн і способи протидії їм;
- протидія інформаційним війнам та пропагандистським кампаніям;
- питання грубого порушення Росіє як окупаційною владою прав людини в Криму;
- питання захисту довкілля в умовах конфліктів;
- поглиблення взаємодії у подоланні техногенних катастроф. Наступного року будуть 30-ті роковини аварії на Чорнобильській АЕС. З цієї нагоди ми ініціюватимемо проведення спеціального засідання Генеральної Асамблеї ООН.
В рамках 70-ї сесії Генасамблеї ООН запланована низка двосторонніх зустрічей Президента України П.О.Порошенка з лідерами іноземних держав.
Президента України в Нью-Йорку супроводжуватиме Міністр закордонних справ України Павло Клімкін, який працюватиме в рамках програми Глави держави та проведе низку окремих дво- та багатосторонніх заходів з метою подальшої консолідації міжнародної солідарності з Україною в умовах триваючої агресії з боку Росії.
2. Щодо несанкціонованих візитів до окупованого Криму
МЗС України висловлює занепокоєння відвіданням групою польських дітей АР Крим. Засуджуємо використання Росією польських дітей для вчинення політичних провокацій.
Поїздка була організована неурядовою організацією - «Центр польсько-російського діалогу і єднання» без погодження з українською стороною, що є грубим порушенням чинного законодавства України, зокрема Порядку в’їзду на тимчасово окуповану територію України та виїзду з неї.
За дорученням МЗС України Посольство України в Республіці Польща звернулося з нотою до МЗС Польщі, в якій висловлено позицію України з даного питання. Крім цього, проведено зустрічі представників українського Посольства в Міністерстві освіти Республіки Польща та з представниками польських громадських організацій, у тому числі з керівництвом варшавського відділення «Центру польсько-російського діалогу і єднання».
У Центрі підтвердили факт несанкціонованого виїзду групи польських дітей до Криму. При цьому було наголошено, що таку поїздку московське відділення Центру організувало самостійно без узгодження з польськими партнерами. У Варшавському відділені дистанціювалися від цієї ініціативи. Дирекція варшавського відділення публічно назвала цей інцидент провокацією російської сторони та заявила про неприпустимість використання Росією польських дітей у власних політичних інтересах.
Ми категорично засуджуємо дії РФ, яка вдалася до чергових провокацій з метою порушення суверенітету та територіальної цілісності України.
------------
23 вересня МЗС України вручило Тимчасовому повіреному у справах Греції в Україні ноту протесту у зв’язку з візитом делегації грецького міста Коринф на чолі з мером міста до Автономної Республіки Крим у порушення законодавства України.
Грецькій стороні було наголошено, що цей візит порушує суверенітет України та чинне законодавство нашої держави.
МЗС України висловило сподівання, що офіційні Афіни зі свого боку вживатимуть додаткових заходів щодо належного інформування своїх громадян про Порядок в’їзду на тимчасово окуповану територію України та виїзду з неї, затвердженого Постановою КМУ № 367 від 04.06.2015 р.
Вкотре закликаємо усіх іноземних громадян чітко дотримуватися законодавства України та норм міжнародного права. В Україні адекватно реагуватимуть на будь-які факти порушення встановленого порядку. До порушників будуть застосовані заходи, визначені законодавством України обмеження, зокрема шляхом заборони на в’їзд на територію України.
3. Щодо погроз з боку бойовиків на адресу Спеціальної моніторингової місії ОБСЄ (СММ ОБСЄ)
Висловлюємо рішучий протест у зв'язку з погрозами з боку бойовиків ОРДО застосувати зброю проти спостерігачів СММ ОБСЄ.
Триваючі намагання з боку підтримуваних Росією бойовиків залякати спостерігачів ОБСЄ, блокувати їхній доступ до всієї окупованої території для перевірки стану відведення озброєння та виведення іноземних незаконних збройних формувань з території України є цілеспрямованою спробою зірвати виконання Місією свого Мандату. Нагадаємо, цей мандат схвалений усіма 57-ма державами-учасницями ОБСЄ, включаючи Російську Федерацію.
Зазначений випадок є яскравою демонстрацією небажання Росії та її маріонеток виконувати Мінські домовленості, свідченням продовження подальших воєнних приготувань, а також наміром звести нанівець зусилля з мирного врегулювання в рамках Тристоронньої контактної групи та у «Нормандському форматі».
Закликаємо Російську Федерацію негайно припинити будь-які дії, що перешкоджають свободі пересування СММ ОБСЄ, а також забезпечити безпеку спостерігачів СММ ОБСЄ в ОРДЛО та вільний доступ до всіх місць проведення Місією спостережної діяльності відповідно до свого мандату.
4. Щодо чергового «гуманітарного конвою»
24 вересня ц. р. російською стороною здійснено незаконне переміщення на територію України через прикордонні пункти пропуску «Донецьк» та «Матвєєв Курган» (Ростовська обл., РФ) колон зі 114 автомобілів з вантажем загальною вагою близько 1200 тонн під приводом доставки т.зв. «гуманітарної допомоги» населенню Донецької та Луганської областей України.
Згаданий вантаж вкотре переміщено через тимчасово неконтрольовані ділянки державного кордону без офіційної згоди української сторони, з порушенням вимог українського законодавства, всупереч усталеній міжнародній практиці, а також раніше узгодженим умовам та модальностям між двома сторонами та Міжнародним комітетом Червоного Хреста.
Ігнорування російською стороною вказаних вимог унеможливило виконання представниками прикордонної та митної служб України контрольних функцій, передбачених законодавством.
МЗС України надіслало ноту протесту російській стороні з вимогою припинити протиправні дії проти суверенітету нашої держави. Наголошено на необхідності спрямування вантажів з РФ через контрольовані Україною прикордонні пункти пропуску.
5. Щодо візиту Генерального секретаря НАТО Єнса Столтенберга до України
Як відомо, 21-22 вересня 2015 року на запрошення Президента України Генеральний секретар НАТО Є.Столтенберг відвідав Україну з офіційним візитом. Цей візит в Україну став по-справжньому історичним у наших відносинах з НАТО.
21 вересня ц.р. Президент України і Генеральний секретар НАТО відкрили командно-штабні навчання з реагування на надзвичайні ситуації «Україна-2015» на Яворівському полігоні. Генеральний секретар НАТО вперше в історії партнерств Альянсу особисто відкрив навчання в країні-партнері.
22 вересня ц.р. Генсекретар НАТО взяв участь у засіданні РНБО України, присвяченому сучасному стану відносин України з НАТО.
Враховуючи, що зазначений візит широко висвітлювався в ЗМІ, зупинюсь на важливості документів, підписаних в ході візиту.
Під час візиту підписані наступні двосторонні документи:
- Угода між Кабінетом Міністрів України та НАТО про статус Представництва НАТО в Україні;
- Дорожня карта Партнерства зі стратегічних комунікацій між РНБО України та Міжнародним секретаріатом НАТО;
- Спільна декларація щодо посилення оборонно-технічного співробітництва України з НАТО.
Це принципово важливі спільні документи України і НАТО. Угода про статус представництва НАТО в Україні суттєво підвищує значення цієї установи. Ця Угода формалізує дипломатичний статус представництва НАТО в Україні, яке створюється на основі Офісу зв’язку НАТО в Україні та Центру документації та інформації НАТО в Україні. НАТО вперше в своїй історії створює унікальне представництво саме в Україні, яка має статус особливого партнера Альянсу.
Ми також започатковуємо наше партнерство у такій важливій сфері, як стратегічні комунікації, і випускаємо відповідну дорожню карту. Програма Партнерства спрямована на здійснення комплексної підтримки нашої держави у сфері стратегічних комунікацій, зокрема протидії російській пропаганді та інформуванні громадськості про події в Україні.
Підписані документи передбачають поглиблення наших відносин у ключових сферах протистояння сучасним викликам та свідчать про започаткування нового, набагато більш практичного етапу нашого співробітництва.
6. Щодо візиту Міністра закордонних справ України Павла Клімкіна до Кореї
Як ви знаєте, 17-19 вересня ц.р. Міністр закордонних справ України Павло Клімкін перебував з офіційним візитом в Республіці Корея.
Глава українського зовнішньополітичного відомства провів переговори з Міністром закордонних справ Південної Кореї Юн Бйонг Се, віце-спікером корейського парламенту Лі Сок Хьоном та іншими посадовцями.
Павло Клімкін виступив перед корейськими політологами та експертами в Інституті політичних досліджень Асан, а також зустрівся з Віце-президентом компанії Samsung Electronics.
У ході зустрічей та переговорів ключова увага приділялась актуальним питанням українсько-корейського співробітництва, активізації політичних контактів та пошуку шляхів нарощування взаємодії у торговельно-економічній, науково-технічній, гуманітарній та інших сферах.
П.Клімкін висловив зацікавленість України у збільшенні інвестицій з РК в економіку нашої держави, зокрема, інфраструктурні проекти та сільське господарство. Обговорюючи співробітництво в ІТ галузі, сторони надали високу оцінку успішній роботі корейських компаній в Україні.
Було також обговорено питання лібералізації візового режиму з РК, зокрема, необхідності переведення у практичну площину питання скасування візових вимог для громадян України, які прямують до Республіки Корея.
7. Щодо справ незаконно утримуваних в РФ громадян України
Щодо справи Надії Савченко
Як відомо, 22 вересня ц.р. в Донецькому міському суді Ростовської області (РФ) колегія із 3 суддів розпочала розгляд по суті кримінальної справи громадянки України.
Міністерство закордонних справ України висловило рішучий протест у зв’язку з початком розгляду по суті кримінальної справи над Надією Савченко, яка у червні 2014 року була захоплена в полон в Луганській області України представниками підтримуваних Росією незаконних збройних формувань та викрадена з території України.
Порушуючи взяті на себе зобов’язання у рамках Ради Європи, російська сторона продовжує ігнорувати статус Надії Савченко як члена Парламентської Асамблеї Ради Європи, що користується відповідним імунітетом, наявність якого підтверджено відповідним висновком Комітету ПАРЄ з питань правил, процедури, імунітетів та інституційних справ.
Викликає обурення, що обвинувачення ігнорує всі надані захистом докази її непричетності до інкримінованих злочинів, намагається вивести із справи Надії Савченко її захисників та обмежує доступ ЗМІ до цього політичного процесу.
Вкотре наголошуємо на сфабрикованості обвинувачень, висунутих російською стороною Надії Савченко та грубому порушенні Російською Федерацією норм міжнародного права, і закликаємо негайно її звільнити.
Щодо справи Миколи Карпюка та Станіслава Клиха
15 вересня 2015 р. у Верховному суді Чеченської Республіки (РФ) розпочався розгляд кримінальної справи громадян України Миколи Карпюка та Станіслава Клиха, які були арештовані в 2014 році Головним слідчим управлінням Слідчого комітету РФ по Північно-Кавказькому федеральному округу та обвинувачуються в участі у бойових діях на території Чеченської Республіки у 1994-1995 роках.
За результатами попередніх судових засідань з розгляду кримінальної справи по суті, 17.09.2015 р. судом було задоволено клопотання про розгляд справи Миколи Карпюка та Станіслава Клиха клопотання про розгляд справи судом присяжних. Наступне слухання у справі призначене на 12.10.2015 р. і пройде за участі присяжних.
Ще раз наголошуємо на грубих порушеннях російською стороною прав ув’язнених громадян України. Станіслав Клих у липні 2015 року письмово заявив про застосування до нього тортур з боку співробітників російських правоохоронних органів та відмовився від своїх попередніх свідчень, даних під тортурами.
Окрім того, до М.Карпюка та С.Клиха не було допущено консульських посадових осіб України і ми вважаємо це свідомим порушенням положень Консульської конвенції між Україною та Російською Федерацією, а також спробою приховати порушення положень Європейської конвенції про запобігання катуванням чи нелюдському або такому, що принижує гідність, поводженню чи покаранню.
У зв’язку з цим хотіла б відзначити наступне.
МЗС України на постійній основі вживає заходів з метою забезпечення прав та інтересів громадян України, які незаконно ув’язнені на території РФ. На всіх рівнях ведеться робота МЗС, спрямована на звільнення наших громадян та повернення на Батьківщину.
1. На політичному рівні
МЗС України постійно здійснює політичний тиск на Росію з вимогою звільнити всіх політичних в’язнів – громадян України, які незаконно утримуються в РФ. МЗС направило до російської сторони понад 135 дипломатичних нот із вимогою звільнити громадян України, інформувати про обставини та підстави їх затримання, надати дозвіл на відвідання затриманих консульськими посадовими особами.
Зроблено 30 офіційних заяв і коментарів Міністерства, сотні звернень до керівників інших іноземних держав та міжнародних організацій, в яких наголошувалося на грубих порушення російською стороною норм міжнародного права у сфері дотримання прав і свобод людини, а також міжнародно-правових зобов’язань, визначених Віденською конвенцією про консульські зносини 1963 року та Консульською конвенцією між Україною та Російською Федерацією 1993 року.
2. На міжнародному рівні
В рамках міжнародних організацій, в першу чергу в їх правозахисних органах, українською стороною постійно порушується питання звільнення незаконно переміщених та утримуваних на території РФ.
Завдяки зусиллям МЗС України та підтримці наших партнерів протягом останнього року ухвалено низку важливих рішень, зокрема, в рамках Ради Європи, Ради ООН з прав людини, ОБСЄ.
Серед останніх важливих документів слід виділити, зокрема, резолюцію Європейського парламенту від 10 вересня ц.р. щодо Росії, в якій ЄП закликав звільнити всіх незаконно ув’язнених громадян України, в т.ч. Н.Савченко, як це передбачено Комплексом заходів з імплементації Мінських домовленостей та взятими зобов’язаннями про звільнення всіх заручників та осіб, ув’язнених у зв’язку з конфліктом в Україні.
22 вересня ц.р. Палата представників Конгресу США ухвалила резолюцію із закликом негайного звільнення української льотчиці Надії Савченко.
Все це свідчить про єдність країн у позиції підтримки України щодо негайно звільнення усіх громадян України, які були затримані з політичних мотивів.
3. Сприяння адвокатам
МЗС надається сприяння щодо забезпечення належного адвокатського захисту незаконно ув’язненим в РФ співвітчизникам (сприяння в пошуку правозахисників, які спеціалізуються на веденні такого роду справ, сприяння в забезпеченні оплати послуг адвокатів).
Проводиться робота щодо отримання відповідних дозволів та відвідання консульськими посадовими особами України незаконно ув’язнених співвітчизників у місцях їх тримання під вартою.
Забезпечується присутність консульських посадових осіб України в судах під час відкритих засідань з розгляду справ незаконно утримуваних в РФ громадян України.
4. Доказова база
Разом з причетними компетентними органами України надається сприяння в передачі захисникам незаконно утримуваних в РФ громадян України отриманих в Україні документів і свідчень, необхідних адвокатам для захисту їхніх прав в російських судах та правоохоронних органах (доказів непричетності до інкримінованих злочинів).
5. Залучення української діаспори
Забезпечується координація організації та проведення українською діаспорою акцій на підтримку ув’язнених в РФ українців, а також з метою доведення до громадськості іноземних країн інформації про кричущі факти порушення Росією прав громадян України.
6. Гуманітарні та іміджеві заходи
МЗС на постійній основі через соціальні мережі, офіційні сайти Міністерства та ЗДУ, а також через ЗМІ проводить інформаційну кампанію та іміджеві проекти на підтримку наших співвітчизників.
В черговий раз наголошуємо, що Російська Федерація повинна негайно звільнити усіх громадян України, які були затримані нею з політичних мотивів. Продовження їх утримання під будь-якими вигаданими приводами неприпустиме, підлягає засудженню з боку міжнародної спільноти та нестиме для Росії адекватні наслідки.
У цьому зв’язку МЗС України спільно з іноземними партнерами також працює над списком осіб, причетних до незаконного переслідування українських громадян та порушення їх прав в Росії. Зазначена ідея знайшла підтримку в інституціях ЄС та США. Ведеться активна робота із залученням правозахисного сектору щодо наповнення списку та формування відповідної доказової бази.
8. Щодо інших питань
14 вересня – 2 жовтня 2015 р. в Женеві проходить 30-а сесія Ради ООН з прав людини (РПЛ). Особливий інтерес для України становить засідання 29 вересня ц.р., в рамках якого відбудеться представлення Управлінням Верховного комісара ООН з прав людини (УВКПЛ) чергової, 11-ї доповіді УВКПЛ щодо ситуації з правами людини в Україні та наступне обговорення документа у форматі інтерактивного діалогу.
21 вересня 2015 року у Варшаві розпочала свою роботу Щорічна Нарада ОБСЄ з огляду виконання державами-учасницями зобов'язань у людському вимірі, яка є ключовим заходом з питань прав людини, верховенства права та демократизації в рамках Організації. У роботі Наради бере участь делегація України. Нарада ОБСЄ триватиме з 21 вересня до 2 жовтня 2015 року.
В центрі уваги Наради – російська агресія та її руйнівний вплив на права людини в окупованому Криму та на Донбасі, вплив агресії на безпеку в регіоні ОБСЄ, питання звільнення політичних в’язнів та питання протидії російській пропаганді.
9. Візити в Україну
21-25 вересня в Україні з візитом перебуває помічник Генерального секретаря ООН з прав людини, керівник Відділення Управління Верховного комісара ООН з прав людини в Нью-Йорку Іван Шимонович. Основна мета візиту – оцінити поточну ситуацію в галузі прав людини в Україні напередодні його участі в інтерактивному діалозі по Україні, що відбудеться 29 вересня ц.р. в рамках 30-ї сесії Ради ООН з прав людини.
Під час візиту помічник Генсекретаря відвідає Донецьку та Луганську області України, у т.ч. окремі території, непідконтрольні Уряду України.
21 вересня Івана Шимоновича прийняв Міністр закордонних справ Павло Клімкін. У ході зустрічі Міністр подякував співрозмовникові за постійну увагу ООН до грубих порушень прав людини на сході України з боку підтримуваних Росією незаконних збройних формувань, а також в Автономній Республіці Крим після її окупації Російською Федерацією. Він відзначив активну неупереджену діяльність Моніторингової місії ООН з прав людини, яка працює в Україні з 15 березня 2014 р. на запрошення Українського Уряду.
Українська сторона наголосила, що факти грубих та систематичних порушень Росією прав кримських татар та етнічних українців в АРК вимагають підготовки окремої доповіді Управління Верховного комісара ООН з прав людини, а також забезпечення присутності на півострові міжнародних моніторингових місій.
23-25 вересня ц.р. в Україні також перебуватиме з візитом Комісар ЄС з питань правосуддя, споживачів та гендерної рівності Вера Юрова.
В ході її візиту заплановані зустрічі з керівництвом держави, Міністром юстиції, Уповноваженим ВРУ з прав людини, а також громадськими організаціями.
Під час візиту планується обговорити стан проведення судової реформи в Україні та перспективи подальшого співробітництва з ЄС на цьому напрямку, питання боротьби з корупцією та дискримінацією в Україні. Окремо обговорюватиметься стан виконання нашою державою критеріїв другої фази Плану дій щодо лібералізації ЄС візового режиму для України.