• A-
    A+
  • Людям із порушенням зору
  • Українською
  • English
  • Français
  • Español
  • Português
  • العربية
Стенограма брифінгу Речника МЗС України Георгія Тихого від 23.01.2025
Опубліковано 23 січня 2025 року о 20:21

Доброго дня, шановні журналісти. Раді вас бачити на нашому традиційному брифінгу.

I will just reiterate that you can ask your questions in English after my remarks. If you need English soundbites, I will gladly present them in English, not in Ukrainian. But most of the part is in Ukrainian for our Ukrainian media, of course.

Сьогодні я розпочну з коротких підсумків Давоса і кількох заяв, а після цього ми перейдемо до ваших запитань. Я буду радий відповісти, переконаний, що у вас, як завжди, багато таких запитань є. 

Отже, підсумки Давоса. Цього тижня, ви знаєте, найбільшою міжнародною подією був, крім інавгурації Президента Дональда Трампа, звичайно, Давос, на якому було багато міжнародних контактів.

Там була делегація на чолі з Президентом України Володимиром Зеленським. У її складі був і міністр закордонних справ Андрій Сибіга. Ну, варто зазначити, що глава держави провів за ці дві доби в Давосі півтора десятки переговорів і зустрічей. Що важливо, географія дуже широка, серед них і країни в Європі, і країни в Африці, Азії, Латинській Америці, Близькому Сході, а також великі європейські кампанії. 

Ну, я думаю, ви всі бачили промову Президента, яку він виголосив. Окреслив бачення сильної Європи, сильної євроатлантичної безпеки, в якій, звісно, Україна відіграє ключову роль. Ну, і провів, звісно, спілкування з провідними світовими медіа, багато заголовків, багато сигналів. Дуже важливо, що позиція України лунає, до неї прислухаються, вона звучить. 

Міністр Андрій Сибіга також провів півтора десятки переговорів двосторонніх за ці дні. Навіть більше, насправді, близько двох десятків переговорів. Не про всі з них ми повідомили, тому що він сьогодні ще продовжував переговори проводити. Ви побачите ще три чи чотири повідомлення, якщо я не помиляюся. Серед них були колеги з Швейцарії, Ємену, Чехії, Люксембургу, Норвегії, Йордану, Великої Британії, Албанії, Панами, Сирії, Фінляндії, Таїланду, віцепрезидентка Гугл-Європа, Президент Всесвітнього економічного форуму. І ще низку людей ви ще побачите сьогодні в найближчі години. 

Як ви бачите теж, географія дуже широка, багато Близького Сходу. Це відображає нову роль України, яку вона відіграє в цьому регіоні, зокрема через підтримку сирійського народу. І, до речі, була, окрема дуже цікава зустріч саме з очільником МЗС Сирії. Ключовими темами всіх цих переговорів, звісно, що були шлях до всеосяжного, справедливого та стійкого миру, подальша військова та фінансова підтримка України в 2025 році, санкції і ізоляція Росії, і, звісно, подальші іноземні інвестиції в українську оборонну промисловість.

Андрій Сибіга також взяв участь у двох важливих панельних дискусіях форуму, де наголосив на пріоритетності політики “мир завдяки силі” і потребі посилення України та збільшення ціни війни для агресора. Так, це те, що стосується Давоса. Важливі зустрічі, важливі підсумки. 

Окрема заява сьогодні. Знову, на жаль, бачимо жахливе відео, яке поширюється в мережі, з черговим звірським розстрілом російськими окупантами, українських беззбройних, я наголошую, військовополонених. Ви бачили вже новини, що, по-перше, за процесуального керівництва Офісу Генерального прокурора вже розпочато досудове розслідування за фактом цього воєнного злочину. І омбудсмен Дмитро Лубінець надіслав інформацію про злочин ООН і МКЧХ.

Ми як зовнішньополітичне відомство вже передали інформацію про це чергове звірство партнерам і ключовим міжнародним організаціям. Я думаю, зайве нагадувати, що цей розстріл грубо порушує міжнародне гуманітарне право, Женевські конвенції, закони та звичаї ведення війни і просто є черговим свідченням системної політики звірств російських окупантів щодо українських військовополонених. 

Знову ж таки, ця практика стала, на жаль, системною. Це свідчить про варварську природу Росії. Я думаю, що це нагадування всьому світу про те, з якими звірами ми маємо справу в Україні. Ми наполягаємо на тому, що мають бути міжнародні реакції на кожен факт таких розстрілів, реакції від іноземних лідерів, від іноземних держав, від міжнародних організацій, урядових і неурядових міжнародних організацій.

Це ще одне нагадування про те, яким чином Росія воює і що мета Росії незмінна – це знищення українців. Ну, вони не зупиняються навіть перед законами та звичаями ведення війни, які є загальноприйнятими. Тобто, навіть під час війни є певні правила. Росія порушує навіть їх. 

Ще раз закликаємо міжнародну спільноту до рішучих реакцій, які би поклали край цій практиці, тому що вона стала дійсно системною. 

Ще одна важлива новина сьогодні – те, що стосується наших людей. Ви бачили зранку новини, що на доручення Президента Володимира Зеленського провели МЗС і ГУР успішну операцію. Можна сказати таки успішне було завершення багатомісячних зусиль зі звільнення трьох українських громадян, моряків, які потрапили в Ємені в полон до єменських хуситів. Це затримані моряки під час захоплення вантажного судна «Galaxy Leader» в листопаді 2023 року.

Більше року тривали ці зусилля. Ми особливо вдячні Султанату Оман, який посприяв і допоміг звільненню цих людей. Коли Андрій Сибіга минулого року був в Мускаті, в Султанаті Оман, де ми відкривали закордонну дипломатичну установу, то на переговорах теж серед інших питань лунало питання наших людей, які перебували в полоні, у в'язницях хуситів у Ємені.

Ми дуже раді, що вдалося нарешті цих людей звільнити. Ми вітаємо їхніх родичів та близьких. Ці люди вже в безпеці, вони з нашими дипломатами, і невдовзі будуть повертатися до України, щоб побачити нарешті свої сім'ї, своїх рідних.

Переговори тривали про їхнє звільнення з першого дня, як стало відомо про їхні захоплення в полон. І, знову ж таки, дякуємо нашим колегам в ГУР, дякуємо оманській стороні за спільну роботу над звільненням наших людей. 

Україна і надалі буде надавати пріоритетні уваги всім своїм людям за кордоном, яку б халепу вони не потрапили. За кожну людину, яка десь перебуває в полоні або яка десь стикається з якимись негараздами, ми завжди будемо боротися і звільняти цих людей. Це незмінний принцип. 

Так, давайте на цьому завершимо і перейдемо до ваших запитань.

Запитання ЗМІ

  • Останнім часом ми наблюдаємо той факт, що нова влада Сирії, ви згадали про зустріч з сирійськими колегами, розриває договори з росіянами, інвестиційні договори, будь-які угоди. Одна з останніх угод – це порт Тартус. Чи вважає Україна тут для себе якісь можливості? Чи можемо ми розглядати саме в цьому аспекті посилення співпраці з новою владою Сирії? І уточнення, чи є вже, можливо, хоча б якісь примітки, коли приїдуть в Україну американські колеги, зокрема пан Келлог і команда пана Трампа.

Дякую. Те, що стосується Сирії, ми в Україні вітаємо анулювання владою Сирії інвестиційної угоди з російською стороною щодо використання Росією морського порту міста Тартус. Вважаємо, що цей крок свідчить про патріотизм, про рішучість нової сирійської влади в справі відновлення національного суверенітету Сирії як держави над об'єктами транспортної економічної інфраструктури і повернення їх у власність сирійського народу, як і має бути.

Крім того, це не єдине рішення, яке за останній час ухвалило керівництво Сирії. Ми також вітаємо рішення про заборону імпорту товарів російського походження. Вважаємо, що цілком справедливо і логічно, що Російська Федерація поступово позбавляється можливості впливати на майбутнє сирійського народу, який, як ви знаєте, за останні 10 років дуже суттєво постраждав від російських звірств.

Україна підтверджує свою готовність з нашого боку простягати і надалі руку допомоги сирійському народові, надавати гуманітарну підтримку, яку ці люди зараз дуже сильно потребують, ми знаємо про це. І вже перші, як ви знаєте, партії підтримки вже доставили до Сирії, вони будуть продовжуватися. Ми вважаємо, що ми маємо всі можливості, для того, щоб швидко і ефективно замістити, зокрема, і продукцію, яка постачалася російським агресором, асадівському режиму насамперед. Треба наголосити, що це йшло до Асада, а не стільки до сирійців. 

І міністр, як ви знаєте, провів зустріч з сирійським колегою в Давосі, на якій, зокрема, йшлося про подальше масштабування програми продовольства з України “Food from Ukraine”. Ви знаєте, що міністр докладає особливих зусиль, говорить з іноземними колегами, якщо перерахувати за останній час, мабуть, кілька десятків розмов з іноземними колегами стосувалися, зокрема, програми продовольства з України для сирійців. Тобто ми хочемо масштабувати ту допомогу, яка є, і разом з нашими партнерами допомагати сирійському народу, і ця робота обов'язково продовжиться. 

І друге про американців. Ми чекаємо контактів, як візиту генерала Келлога до України, які залишаються на порядку денному, і підготовка до якого триває, так і інших контактів з новою адміністрацією Дональда Трампа.

Я переконаний, що ці контакти невдовзі відбудуться, і, власне, на них будуть визначатися наші погляди і параметри стратегічного партнерства Україна-США.

  • Міністр Сибіга в Давосі вже привітав сильні заяви Президента Трампа за нової каденції, але я хочу спитати вас про заяву нового державного секретаря Марко Рубіо, про те, що всі сторони мають поступитися чимось для досягненнями миру. На що готова Україна, про що взагалі йде мова, чи ведуться про можливі поступки, чи погодження на якісь умови з новою адміністрацією переговори, і чи немає загрози, що нова адміністрація на правах сили поставить нас перед фактом? 

Ну, давайте спочатку, що стосується заяви по санкціям, я можу повторити те, що вже сказав міністр Андрій Сибіга, про те, що ми вітаємо сильну позицію Президента США Дональда Трампа про потребу посилити санкції проти Росії.

Вважаємо, що тиск на агресора має збільшуватися, бо якщо ми хочемо примусити агресора до справедливого миру, має бути якийсь серйозний тиск на цього агресора. Те, що стосується заяв про компроміси, про подальше мирне врегулювання, переговори, давайте дочекаємося офіційних контактів української та американської сторін. Під час цих контактів особистих буде змога обговорити всі параметри, підходи і якісь ключові деталі, про які ви хотіли би сьогодні почути. Я вас розчарую, можливо, тим, що не буду робити гучних, голосних заяв на цю тему сьогодні. Знову ж таки, це логічно, бо будуть контакти, на них буде визначатися. 

Я можу сказати загалом нашу позицію, безвідносно до конкретних слів, на які ви послалися. Україна, українська сторона і нова адміністрація США Дональда Трампа поділяють одну спільну мету. Це досягнення справедливого миру в Україні якомога швидше. Повірте, Україна, як ніхто інший зацікавлений в відновленні миру.

Про те, яким чином досягати цієї мети, якими методами, якими кроками, якими конкретними параметрами, знову ж таки, про це буде йтися на переговорах. І ми чекаємо всіх контактів. Вважаємо, що, звісно, насамперед зустрічі Президентів України та США. Вважаємо, що ця зустріч розставить всі крапки над «і». Давайте її дочекаємося.

  • Також два з половиною питання, скажімо так, щоб вже завершити з темою США. Йдучи з Білого Дому, минула адміністрація лишила за собою 3,8 мільярдів доларів невитрачених коштів із пакету допомоги, який був проголосований ще в квітні. Чи вирішена їх доля зараз? На що підуть ці гроші? І чи це теоретично може їх заблокувати новий Президент і нова адміністрація? І також перейдемо на євразійський континент. Вибори в Білорусі дострокові почалися. Європейський парламент вже закликав країни ЄС не визнавати ці вибори. Яка позиція тут України? Яке слово буде стояти поруч із прізвищем «Лукашенко» в офіційних документах і офіційних меседжах? Дякую. 

Дякую. Те, що стосується військової допомоги США Україні. Ця допомога, станом на зараз, триває. Щодо конкретних сум, які залишалися в президентській програмі, давайте будемо дивитися за розвитком подій, як будуть відбуватися, знову ж таки, контакти між українською і американською стороною. Але я переконаний, що можна вирішити всі питання, які існують.

І, загалом, ви розумієте, підтримка військова з боку США України – це стратегічна річ і це стратегічно важливо для самих Сполучених Штатів. Ми в цьому переконані, ми це доносимо також до американської сторони, що ця підтримка, вона сприяє стабільності в Європі і вона має ключове значення в тому числі для досягнення справедливого миру. Тобто, насправді, наша позиція, без відносно конкретних заяв, тобто, я вас прошу не приклеювати її до чиїхось слів або реакцій. 

Це просто позиція України полягає в тому, що тиск на державу-агресора має складатися з двох компонентів. Про них говорив на днях голова МЗС Андрій Сибіга. Ці два компоненти – економічний і військовий. Економічний – це санкції, ізоляція Росії, використання заморожених активів російських, тобто, підвищення ціни війни для агресора. Військовий компонент – це підтримка військова України конкретними типами озброєнь, технологій і спроможностей, достатньо швидко, в достатньому об'ємі для того, щоб тиск на фронті, на агресора збільшувався і так само примушував агресора до справедливого миру. Разом ці два компоненти обов'язково спрацюють, обов'язково примусять Путіна переглянути свої агресивні цілі. Це наша загальна позиція, безвідносно до, знову ж таки, повторю, окремих заяв чи цитат окремих очільників, політиків і іноземних чиновників.

Тепер те, що стосується Білорусі. Дійсно, 26 січня, тобто, вже в цю неділю, в Білорусі відбудеться голосування, яке хотілося б назвати президентськими виборами, якби на це були підстави. Для нас в цьому дійстві немає нічого неочікуваного. І результати його, в принципі, відомі наперед, я думаю, і вам теж. 

Для нас очевидно, що Олександр Лукашенко продовжить залишатися союзником і співучасником Путіна у його війні проти України, що відбувається всупереч інтересам білоруського народу. Вважаємо, що обидва диктатори продовжать імітувати бурхливу боротьбу із, так званими, “загрозами колективного Заходу”, якими вони залякують своїх громадян і які не мають жодних підстав.

Ми наразі не бачимо жодних передумов для відновлення контактів з Олександром Лукашенком, тому питання визнання його легітимності після оголошення офіційних результатів для нас не є актуальним. 

Ми також солідарні з позицією держав-членів Європейського Союзу, США, Канади, Великої Британії та інших демократичних країн щодо відсутності наразі в Білорусі базових умов для проведення чесних та прозорих виборів у відповідності до стандартів ОБСЄ. Немає на сьогодні там таких умов і немає чесних справжніх виборів.

Я думаю, в цьому контексті слід також нагадати про фактичне позбавлення права участі у білоруських виборах великої кількості громадян Білорусі, які перебувають за кордоном. За межами Білорусі, я маю на увазі. Вони, як ви знаєте, не мають права, не мають можливості взяти участь у голосуванні. Деякі з них, ми знаємо, були змушені покинути Батьківщину внаслідок політичних переслідувань режиму Лукашенка. Вони не мають можливості повернутися, бо будуть заарештовані, затримані. Ну, є така загроза, вони не можуть повернутися. Тому це теж суттєво впливає на результати будь-яких голосувань. Я думаю, що тут зайве це повторювати. 

Загалом ми вважаємо, що білоруський народ заслуговує на право обирати владу на дійсно демократичних, вільних, конкурентних виборах і будувати власне майбутнє без диктату Росії, без її імперських зазіхань і без прагнення Москви нав'язати своїм сусідам роль підконтрольних маріонеток, як зараз відбувається.

Ми також вдячні тим білорусам, і знаємо про них, цінуємо, поважаємо їх, які сьогодні разом з українським народом, зокрема і зі зброєю в руках, до речі, дають гідну відсіч російській агресії. Вважаємо, що тим самим вони також наближають і реальні демократичні зміни у своїй власній країні. 

  • У мене два питання, постараюся коротко задати. Перше теж стосується США. Наскільки наполегливо лунають заяви, заклики знизити мобілізаційний вік до 18 років? Чи вносить це напруження у відносини тепер вже із новою адміністрацією Трампа? А друге питання, більш приємне, сьогодні в Давосі генсек НАТО Марк Рютте висловив впевненість, що Європа буде готова платити за американську зброю, яка постачалася Україні. Наскільки пропрацьована ця ідея, про які суми, можливо, може йти мова? Наскільки ця ідея перспективна, наскільки вона пропрацьована, чи можемо ми говорити в обрисах про приблизні суми? Дякую.

Так, що стосується мобілізаційного віку, давайте дочекаємося контактів, знову ж таки, українсько-американських. Сьогодні, я думаю, буде моя стандартна відповідь, але дійсно, контакти не розпочалися. Розпочнуться контакти, тоді ми зможемо вас поінформувати, які теми обговорюються, в якому вигляді. Я думаю, зараз просто зарано про це говорити. 

Я можу повторити загальну позицію України, яка полягає в тому, що ми потребуємо більших оборонних спроможностей. В більшій кількості, швидше. У нас є війська і люди, які недоозброєні. Тобто у нас потреба зброї не перекриває кількість підрозділів і бригад. Тому вважаємо, що пріоритетним завданням є надання додаткових спроможностей і певних типів спроможностей. 

Це дуже важливо, тому що, звісно, ми всі чуємо про протиповітряну оборону, про артилерійські снаряди, про броньовані машини, про засоби радіоелектронної боротьби. Це все залишається на порядку денному, але є достатньо конкретні спроможності, далекобійні, технології, розвіддані, які можуть вже сьогодні посилити Україну і допомогти Україні проводити успішні військові операції. На цьому буде сконцентрована увага України, і про це ми вже говоримо і продовжимо говорити з усіма партнерами. Зі Сполученими Штатами, з європейськими країнами та з іншими. 

Це просто наша загальна, знову ж таки, позиція безвідносно до розмов про мобілізацію, тому що все-таки давайте дочекаємося контактів з новою адміністрацією, тоді можна буде сказати, наскільки це важливо. Ми орієнтуємося на все-таки офіційні контакти, на інформацію, яку ми маємо дипломатичними каналами, а не на заяви в ЗМІ, не на коментарі, які лунають, цитати, бо ці цитати бувають різні, люди відповідають на питання журналістів, буває по-різному. Ми орієнтуємося на конкретні більш дії, ніж на цитати в ЗМІ. 

Значить, ідея про оплату європейської зброї. Ми вітаємо загалом, що йде дискусія про те, яким чином зберегти і посилити військову підтримку України. Давайте я отак вам відповім. Це дуже здорова дискусія, вона означає, що загалом всі поділяють мету. Військова підтримка України має зберігатися і посилюватися, бо це єдиний шанс примусити Росію до справедливого миру. 

Варто також зазначити, що політика стримування російської агресії має бути комплексною, і в ній мають брати участь як Сполучені Штати, так і Європа, європейські союзники. Це стосується і санкцій, і військової допомоги, і інших заходів. Тобто для того, щоб це все було дійсно ефективним, це має бути спільна робота американської та європейської сторони. От у цьому ми переконані.

Те, що стосується конкретних модальностей військової підтримки, як вона буде продовжуватись, у якій формі, що саме Україна буде отримувати. Знову ж таки, я думаю, що це буде теж визначатися на наступних контактах з американською стороною. Це по-перше. А по-друге, на сьогоднішній день, ви знаєте, що, крім постачання безпосередньо зброї, насправді на передній план виходить ще й інвестиція в українську оборонну промисловість. Це теж дуже важливо. Ми до цього закликаємо партнерів. 

Уже Україна суттєво наростила свою оборонну самодостатність, і на цей рік задачі наростити її ще більше. Тому я думаю, що ми будемо працювати з партнерами саме над інвестиціями в українську оборонку як пріоритетом.

  • To follow up some of President Zelenskyу's statements in the previous days. Does Ukraine have a clear idea of just how many peacekeepers it would envisage as being part of any potential allied coalition in Ukraine and does Ukraine believe that it needs US boots on the ground as part of this coalition? First question. The second question is, I know there's some confusion over the 90-day freeze on foreign development assistance coming from the US administration. Could you describe what impact, if any, that might have on assistance in any form to Ukraine from the US? Thank you. 

Yeah, thanks. So first I'll just reiterate what I've stated before. We don't call, like even in this discussion, we don't call these contingents peacekeepers. This is just an incorrect word to use. I know that all of the media uses it, but I just want to focus your attention on the fact that we don't use this word. We think it's inappropriate and incorrect. 

Yes, the discussion is ongoing about the contingents, the military contingents of foreign powers, foreign nations that can be potentially deployed to Ukraine. This discussion is in its very early stages and right now we see the media discussion about the numbers, the exact numbers, but in fact in real negotiations and talks it's too early to talk about exact numbers because we can say that from Ukraine's point of view, foreign military contingents can be a part of security guarantees for Ukraine, but not the only part, not the only element. This can be an element in the system of security guarantees for Ukraine and the aim of those guarantees should be one and main aim is to prevent Russia from attacking Ukraine again. So this is the key point to which I want to focus everyone's attention. This is not about ending hostilities here and now, not only about this, but rather about ensuring that the Russian aggression does not repeat in the future.

So this is the main point in our view, this is the main point to have foreign military contingents in Ukraine and in this sense we are taking part in this discussion, we are discussing the potential modalities and parameters of how this can look like, but again the exact figures are too early to name and speculate on because this will depend on many many other factors and many other elements of security guarantees that will be there in this package. 

And yes, you asked about Europe and the United States. I will reiterate what President Zelensky has already said, that we think that durable, reliable security guarantees for Ukraine must include both Europe and the United States. This is how we can ensure that this piece is sustainable and durable and these guarantees are really working.

And the other question you had was about foreign assistance, about the freeze on foreign assistance. We saw the orders, the act, we are in contact with the American side to see what exact programs in Ukraine are affected or which will be under pending reviews. In the past, Ukraine has gone through a number of reviews and I would say audits of various foreign assistance programs. They have always been successful, meaning that Ukraine has used assistance in the past in the most transparent and responsible way and we are confident that if there are certain programs that will undergo this review and checks under this order, we are pretty confident that they will be successful and we are open to any such checks. But again, on exact details, we are in contact with the American side and we're looking into the exact parameters. We saw that this concerns, if you look at the text of the decree, of the order, it concerns foreign development programs.

So this must, I think, focus everyone's attention on a specific type of international aid that the US is providing. Overall, I think this is something that the new administration and the new President of the United States have announced before during his election campaign. So this comes as no surprise and we think this is quite an anticipated step from the new US President.

  • So I have two questions about President Trump. So he said he will impose the highest level of sanctions against Russia if they don't join the ceasefire negotiations. So he seems to be taking a strong stance against Russia so far. So how do you evaluate this attitude of Mr. Trump? So this is my first question. And the second question is, could you tell me when Mr. Kellogg comes to Ukraine? So he may come in this month or next month? Thank you.

Let's start with the latter one because I already replied to it in Ukrainian, but I will just repeat in English that we are working on General Kellogg's visit to Ukraine. The visit remains on agenda. We will not announce the exact date. We never do this with any visits because of security reasons, but the work to organize this visit as soon as possible is ongoing and we hope that we will be able to hold this contact as soon as possible. We think it's very important and will allow us to, you know, exchange views, synchronize our positions on how to bring peace, just peace closer. So yes, we are waiting for this contact and working on it.

Regarding sanctions, you've already seen, I guess, today's statement by Foreign Minister Andrii Sybiha, who welcomed this statement by President Donald Trump. And our position remains unchanged that the higher the pressure on Russia, the more likely they will be seeking just peace. We also think that the sanctions potential against the Russian economy is not nearly used the way it can be used. There have been very important sanction steps, but we can see how much potential is there. For example, last year the sanctions against the Russian banking sector and shadow fleet really hurt Russia's war economy. And we think that these steps can be intensified.

Of course, we hear that Russian propaganda says that sanctions are not working, but this is a lie. They do work and we see that the Russian economy faces some systemic problems, but in our view, at this point, these problems are not nearly enough to actually force Putin to choose peace over war. And there is a lot of potential to increase those sanctions.

We also think that sanctions must be increased in concert, US and Europe, in the EU, and we are actually anticipating a strong 16th EU sanctions package against Russia until the end of the winter. We see that the Polish EU presidency is very decisive and resolute about actually applying this sanctions package. We think that it should include some sectoral, not just personal sanctions, and not just closing loopholes, but actually sectoral sanctions that will harm Russia. The priority sectors are, of course, remaining LNG gas. Last year the EU imported a record volume of LNG gas. This is unacceptable. This must end. There is enough LNG gas on the market to replace dependency on Russia. This doesn't make any sense to import these volumes of LNG gas.

Then, of course, the Shadow Fleet measures must be tightened and they are very effective. There is more to do and it must and can be done. Banking sector, very effective sanctions. We need to depreciate the ruble further. And, of course, metallurgy, metals, atomic energy, IT sector, science. There are many, many areas in which sanctions can be applied and really force this regime to choose peace over war.

But we also, again, do not refer this to specific quotes by the U.S. President. This is just a general Ukrainian position that we think, as I already said, economic pressure must come together with military pressure. In concert, these two elements will give the result, and will give the effect we all need. So, of course, raising the cost for the aggression economically, for the regime, personally for Putin and for Russia as a country, but also strengthening Ukraine militarily so that we can apply more pressure on the frontline. This will, we think, this strategy will work. Yes, I think it’s more or less all.

  • Президент України Володимир Зеленський в останньому інтерв'ю для Блумберг говорив про справедливість і, зокрема, справедливим шляхом до переговорів він назвав таку позицію, що було б добре, аби Росія відвела війська свої за лінії, які були до повномасштабного вторгнення. І це, зокрема, вкладало в себе розуміння того, що Росія в майбутньому б не напала. Чи ця позиція є чіткою для розуміння українською стороною, щоб відстоювати на переговорах з Трампом, що саме це має бути поштовхом до того, щоб такі переговори між Україною і Росією розпочались щодо припинення миру, саме відведення Росією військ за лінії, які були до 24 лютого 2022 року? Дякую. 

Чи ця позиція є чіткою? Я думаю, що чіткіше вже нікуди, якщо Президент озвучує позицію, то це максимально чітке озвучення. Я хочу звернути увагу, що в оригінальній цитаті, тобто, в тому, як президент, власне, це озвучив, йшлося про те, що це один зі способів. Тобто він, скажімо так, перелічував різні варіанти і серед них сказав, що якби зараз вони відвели війська на лінію, з якої почалося повномасштабне вторгнення, то це був би, дійсно, привід для дипломатії і діалогу. І це позиція, яку Україна і Президент висловлювали і раніше. Тобто це не нова, насправді, позиція.

Так, ми розуміємо, що до цього може бути шлях, і існують різні способи підвищення тиску на Росію. Тобто, якби, знову ж таки, Президент перелічував це в контексті низки можливих кроків, розвитку подій, розвитку ситуації. Ми вважаємо це шлях до дипломатії. От якби вони зараз відвели війська туди на лінію 24 лютого 2022 року, от це був би шлях до дипломатії. От і все. Не треба шукати більшого сенсу, не треба якось там допридумувати або вважати, що це частина переговорів. Це позиція, яку висловив Президент України. Ця позиція висловлювалася раніше. У такому контексті пропоную її розглядати.

  • У мене запитання щодо Китаю. Як Україна бачить стратегію щодо КНР за другої адміністрації Дональда Трампа? Дякую.

Як ви знаєте, у нас розвивається політичний діалог двосторонній України-КНР. Давайте спочатку просто скажемо про ці відносини як двосторонні відносини, а не в контексті якихось ширших глобальних конструкцій. Двосторонні відносини України та КНР засновані на принципі взаємної поваги до територіальної цілісності та суверенітету. Це найбільш важливо. 

Ми почули влітку минулого року, коли були в Гуанчжоу і проводили переговори з міністром закордонних справ Китаю Ван Ї, ми почули підтвердження цієї позиції. Для нас це важливо. Ми почули підтвердження налаштованості Китаю на досягнення справедливого миру в Україні. Для нас це теж важливо. Ми вважаємо, що Китай є однією з тих сторін, яка здатна стимулювати Москву до справедливого завершення війни, до справедливого миру.

Це дійсно одна з тих сторін, і особисто лідер Сі Цзіньпін, звісно, є тією особою, тією фігурою, яка здатна дійсно впливати на хід подій, впливати на дії російського диктатора. Тому ми підтримуємо ці зв'язки. Ми їх розвивали минулого року активно. Відбулися перші політичні консультації за багато років. Відбувся перший за багато років особистий візит міністра в Китай. Відбулися інші контакти.

Цього року ми ці контакти будемо розвивати. Розраховуємо, що вони будуть на всіх рівнях, включно з найвищим рівнем. І ця робота теж продовжується. Ну і крім того, звісно, що є торговельна співпраця. Китай, як би там не було, залишається серед найбільших торговельних партнерів України. Тому я думаю, що тут теж важлива ця економічно-торговельна співпраця. Ми ще не думаємо, що вона якось перешкоджає нашій співпраці з іншими країнами. Це цілком може існувати одночасно і разом. Я думаю, що це вичерпне відповідь. 

Давайте дочекаємося українсько-американських контактів, як я вже казав раніше. Але дійсно, я думаю, це буде обговорюватися на цих контактах в тому числі. Взагалі, з нашої точки зору, сьогодні двома силами в світі дійсно є США і Китай. А намагання Росії в цю схему якось потрапити і назвати цей світ багатополярним є сміховинними.

  • Прем'єр-міністр Словаччини Роберт Фіцо заявив, що до його країни прибули спеціалісти, які допомагали створювати заворушення в Грузії і організовували Майдан в Україні. Як би ви могли прокоментувати цю інформацію? І чи велися якісь переговори України зі словацькою стороною щодо цього? Дякую.

Так, ми бачили ці заяви прем'єр-міністра Словаччини. Розцінюємо ці заяви як намагання залякувати словацьке суспільство і консолідувати свій електорат, не більше і не менше. Таким самим, ми бачимо, займалося, власне, керівництво Грузії за останні місяці. Це стандартна якась казка для людей у вигляді, хтось готує нам якісь заворушення. Але мені здається, що прем'єр-міністру Словаччини варто звернути увагу на свої власні дії, які збурюють людей в його країні і проаналізувати, чому так відбувається. Тобто, чому його власні дії призводять до невдоволення людей в його країні. І там він знайде відповіді. 

А шукати відповіді в якихось міфічних, засланих, якихось тренованих, там хтось підбурює якісь кольорові революції, ну ми все це чули багато разів. Ви знаєте, в Україні є взагалі, з цього приводу є свій власний досвід, коли нам розповідали, що люди на Євромайдані всі проплачені, підготовлені десь бойовики. Це все навіть не смішно. Це тоді не було смішно, а зараз мені здається, що це просто прем'єр-міністр Словаччини витягнув з шафи щось таке, що давно зіпсувалося і вже не красиво таке використовувати, як на мене, на публіці. 

  • Була інформація, що начебто прем’єр-міністр Словаччини пропонував зустрітися з Президентом україни в Давосі безпосередньо. Чи може МЗС підтвердити, що така пропозиція була? Чи є це дипломатичним сигналом? Зустрічі ж не було, то що далі? Наскільки це питання про зустріч на порядку денному? 

Я можу підтвердити, що обговорювалася теоретична можливість організації такої зустрічі в Давосі. Про це, в принципі, повідомляла і Словацька сторона раніше. Тут, мабуть, новини немає. Цієї зустрічі не відбулося. Але я думаю, що ми продовжимо шукати можливості для контактів, для з'ясування з Словацькою стороною на якомусь рівні. Не обов'язково на рівні лідерів. З'ясування всіх питань, які їх турбують.

Так, хтось ще? Чи ми закінчили більш-менш? Ну, здається, тоді відповіли на всі питання. 

Друзі, дякую вам дуже! 

Спокійних вихідних, по можливості. І будемо бачитись наступного тижня!

Відео брифінгу за посиланням: https://www.youtube.com/watch?v=FejihM5ow-0   

Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux