З моменту початку неспровокованої повномасштабної збройної агресії російської федерації проти України 24-го лютого 2022 року, Україна та міжнародні партнери запровадили низку санкцій проти РФ.
З 31 січня 2024 року в Україні почав функціонувати Державний реєстр санкцій (https://drs.nsdc.gov.ua/) – інформаційно-комунікаційна система, що забезпечує надання безоплатного публічного доступу до актуальної та достовірної інформації про всіх суб’єктів, щодо яких застосовано українські обмежувальні заходи.
Дані в Реєстрі є відкритими, загальнодоступними, оперативно оновлюються. Джерелами інформації для Реєстру є відповідні рішення Ради національної безпеки і оборони України, введені в дію указами Президента України, а також судові рішення з питань санкцій.
Ведення Реєстру забезпечує Апарат Ради національної безпеки і оборони України. На сайті є можливість в електронній формі отримати витяг з відповідною інформацією. Реєстр доступний українською й англійською мовами.
Починаючи з 24 лютого 2022 року, в Україні прийнято понад 60 указів Президента, якими вводяться в дію рішення Ради національної безпеки і оборони України щодо застосування санкцій.
Станом на сьогодні санкції України застосовано до 11031 фізичних і 7708 юридичних осіб. Також чинні окремі рішення стосовно секторальних санкцій.
Російська Федерація є найбільш підсанкційною країною світу і наразі саме санкції є найбільш дієвим інструментом впливу на країну-агресора з боку цивілізованої світової спільноти.
Важливим елементом роботи Міністерства закордонних справ України на санкційному напрямі є взаємодія зі столицями держав-членів ЄС, США, Великої Британії, Канади, Швейцарії, Австралії, Японії, Нової Зеландії та низки інших країн-партнерів.
1. ЄС
На сьогодні ЄС запровадив три санкційні режими у відповідь на злочинні дії РФ – порушення територіальної цілісності та суверенітету України, порушення прав людини у РФ та гібридні загрози.
Радою ЄС ухвалено сімнадцять пакетів економічних та індивідуальних санкцій у зв’язку з військовою агресією Росії проти України.
Загалом обмежувальні заходи ЄС щодо дій, які підривають або загрожують територіальній цілісності, суверенітету та незалежності України, на сьогодні поширюються на понад 2400 фізичних та юридичних осіб.
20 травня ц.р. Рада міністрів закордонних справ держав-членів ЄС схвалила низку рішень, якими посилюються санкції стосовно РФ:
1. У рамках режиму у відповідь на дії, що підривають або загрожують територіальній цілісності, суверенітету та незалежності України:
- поширено індивідуальні обмежувальні заходи на нових 17 фізичних та 58 юридичних осіб, які мають відношення до російського ВПК, у т.ч. безпосереднього виробництва зброї, критичних компонентів до неї та логістики з числа російських і китайських компаній, а також тих, хто вчиняли злочинні дії по відношенню до культурних об’єктів України та викрадення українського зерна;
- включено додаткових 189 суден до списку тих, на які поширюється заборона доступу до портів і заборона на надання широкого спектру послуг, пов'язаних з морським транспортом. Ці обмеження стосуються танкерів з країн, що не є членами ЄС, і є частиною «тіньового флоту» РФ, задіяного в обході механізму обмеження цін на нафту або підтримують енергетичний сектор Росії, або судна, які відповідають за транспортування військової техніки для Росії або залучені до перевезення викраденого українського зерна. Таким чином, загальна кількість «підсанкційних» суден становитиме 342. Крім того, ЄС запровадив індивідуальні санкції стосовно суб'єктів «екосистеми» тіньового флоту РФ: судноплавних компаній, відповідальних за транспортування сирої нафти та нафтопродуктів морем та які займаються небезпечною практикою на морі під час транспортування російської нафти, включаючи суб'єкти з ОАЕ, Туреччини та Гонконгу. До списку також входить одна страхова компанія російської нафтогазової галузі «ВСК».
- під санкції ЄС потрапили 45 російських компаній та фізичних осіб, які постачають армії РФ безпілотники, зброю, боєприпаси, військову техніку, критично важливі компоненти та надають логістичну підтримку.
- включено 31 нового суб'єкта до переліку тих, хто безпосередньо підтримує військово-промисловий комплекс Росії і до яких застосовуватимуться більш жорсткі експортні обмеження щодо товарів і технологій подвійного призначення та які можуть сприяти технологічному вдосконаленню російського сектору оборони і безпеки (Додаток IV). Частина цих організацій є російськими, тоді як інші розташовані в третіх країнах (Туреччина, В’єтнам, Узбекистан, Сербія, Об’єднані Арабські Емірати, Білорусь) і брали участь в обході торговельних обмежень або закупівлях чутливих товарів, необхідних, наприклад, для російських БПЛА чи ракет.
- у частині секторальних санкцій ЄС розширив перелік заборонених товарів, які можуть сприяти військовому і технологічному вдосконаленню Росії або розвитку її оборонного та безпекового сектору, шляхом включення до нього товарів, які використовувалися Росією у війні проти України, та товарів, які сприяють розробці або виробництву її військових систем, включаючи хімічні прекурсори енергетичних матеріалів та запасні частини для верстатів.
2. У рамках санкційного режиму ЄС у відповідь на дестабілізаційну діяльність РФ, розширено перелік підсанкційних осіб, а також посилено секторальні обмежувальні заходи. Згідно із вказаними рішеннями, індивідуальні санкції ЄС накладено на додаткових 21 фізичну та 6 юридичних осіб, відповідальних за дестабілізаційні дії Росії за кордоном.
Рада також розширила сферу застосування обмежувальних заходів, дозволивши ЄС накладати санкції на матеріальні активи, такі як судна, літаки, нерухомість, фізичні елементи цифрових і комунікаційних мереж, а також на транзакції кредитних і фінансових установ та організацій, що надають послуги з криптоактивів, які прямо чи опосередковано сприяють дестабілізаційній діяльності Росії.
Крім того, у світлі систематичної міжнародної кампанії Росії з маніпулювання ЗМІ та викривлення фактів, спрямованої на дестабілізацію сусідніх країн та ЄС, Рада відтепер матиме можливість призупиняти дію ліцензій на мовлення російських ЗМІ, що перебувають під контролем російського керівництва, та забороняти їм транслювати свій контент на території ЄС. Проте, з метою дотримання Хартії основоположних прав, підсанкційним особам дозволена «інша» журналістська діяльність, наприклад проведення досліджень або інтерв'ю.
3. У рамках режиму щодо порушення прав людини обмежувальні заходи поширено на додаткових 27 фізичних та 1 юридичну особу з числа суддів, прокурорів, представників пенітенціарної служби РФ, а також осіб, причетних до справи Навального та Кара-Мурзи.
4. У рамках режиму щодо розповсюдження і застосування хімічної зброї санкціоновано 3 суб’єкти – війська радіаційного, хімічного й біологічного захисту Міноборони Росії, 27-ий і 33-ий наукові центри, пов’язані з розробкою і застосуванням токсичних хімічних речовин у війні проти України у порушення положень Конвенції про заборону хімічної зброї.
Обмежувальні заходи ЄС у рамках цього режиму наразі застосовуються до 25 фізичних та 6 юридичних осіб.
Підсанкційні особи у рамках всіх перелічених режимів підпадають під заборону на в’їзд або транзит територією ЄС, їхні активи підлягають замороженню, а громадянам і компаніям ЄС заборонено надавати їм або на їхню користь кошти чи економічні ресурси.
13 травня ц.р. ЄС ухвалив поправки до санкцій, які ускладнили для російських олігархів та бізнесменів уникнення обмежень шляхом приховування власності, передачі акцій та приховування активів.
Відтепер фізичні та юридичні особи, які сприяють такій діяльності, самі опиняються під загрозою санкцій. ЄС більше не потрібно доводити, що до конкретних російських олігархів мають бути застосовані санкції, а навпаки, олігархи повинні довести протилежне.
6 травня ц.р. Європейський Союз представив детальну дорожню карту щодо повного позбавлення ЄС від енергетичної залежності від Росії до 2027 року. Планується повністю припинити імпорт російського газу до кінця 2027 року, а також мінімізувати імпорт російської нафти, посилити боротьбу з російським тіньовим флотом та значно скоротити залежність від РФ у ядерній галузі, зокрема обмежити постачання збагаченого урану.
23 квітня ц.р. Європейська комісія зобов'язала всі судна, що проходять крізь води ЄС, надавати інформацію про страхування. Це спрямовано на посилення безпеки морських перевезень та захист довкілля, а також на боротьбу з “тіньовим флотом”, який перевозить російську нафту в обхід санкцій.
14 квітня ц.р. Рада ЄС ухвалила рішення та імплементаційний регламент, відповідно до яких застосовуються обмежувальні заходи стосовно 7 осіб і 2 організацій, відповідальних за серйозні порушення прав людини в Ірані, включно з використанням судової системи як інструменту для свавільного затримання. Наразі обмежувальні заходи застосовуються до 232 фізичних та 44 юридичних осіб ІРІ. Вони включають заморожування активів, заборону на в’їзд до ЄС і заборону надавати кошти чи економічні ресурси тим, хто перебуває під санкціями. Також діє заборона на експорт до Ірану обладнання, яке може використовуватися для внутрішніх репресій, і обладнання для моніторингу телекомунікацій.
27 березня ц.р. Євросоюз розширив список санкцій проти Білорусі у зв’язку з політичними репресіями в цій країні та її підтримкою російського вторгнення в Україну. В цей перелік потрапили 7 юридичних і 25 фізичних осіб. Серед них є члени Центральної виборчої комісії Білорусі, високопосадовці, у тому числі керівництво управління справами президента, судді, близькі до білоруського диктатора компанії та представники бізнесу та ігрової індустрії, а також агропромислова компанія. Серед установ, на які поширені обмежувальні заходи ЄС – компанії, що належать до білоруського ВПК, – ВАТ Планар, Завод точної електромеханіки та ВАТ Інтеграл.
14 березня ц.р. Рада Європейського Союзу ухвалила рішення продовжити персональні санкції, запроваджені у відповідь на підрив або загрозу територіальній цілісності, суверенітету та незалежності України, ще на шість місяців – до 15 вересня 2025 року. Разом з тим, з метою досягнення консенсусу в умовах особливої позиції низки держав, відповідні обмежувальні заходи ЄС були скасовані стосовно 4 осіб.
24 лютого ц.р., з нагоди 3-ої річниці російського повномасштабного вторгнення в Україну, Рада ЄС рішенням (CFSP) 2025/394 та імплементаційним регламентом (EU) 2025/389 ухвалила 16-ий пакет індивідуальних та економічних обмежувальних заходів щодо дій Російської Федерації, які підривають або загрожують територіальній цілісності, суверенітету та незалежності України.
Рада ЄС запровадила обмежувальні заходи щодо 48 фізичних та 35 юридичних осіб, серед яких фігурують представники військового (22 компаній та 19 осіб), промислового та фінансового секторів, а також політики, пропагандисти (3 компанії та 5 осіб), два північнокорейські генерали та китайський постачальник для ВПК РФ. Санкції також запроваджено стосовно 4 губернаторів та членів окупаційних адміністрацій на ТОТ України, 1 телекомунікаційної компанії та 1 банківського оператора.
Крім цього, Рада встановила два нові критерії, які дозволять ЄС вводити обмежувальні заходи щодо фізичних та юридичних осіб, які володіють або керують суднами тіньового флоту і тих, хто підтримує або отримує вигоду від російського ВПК.
Рада додала нові 74 судна до списку тих, на які поширюється заборона доступу до портів і надання широкого спектру послуг, пов'язаних з морським транспортом. Цей захід спрямований на танкери з країн, що не є членами ЄС, які є частиною «тіньового флоту» РФ для обходу механізму обмеження цін на нафту, чи підтримують енергетичний сектор Росії або судна, які відповідають за транспортування військової техніки для Росії чи беруть участь у перевезенні вкраденого українського зерна. Таким чином, загальна кількість суден, що потрапили під санкції, становить 153.
Рада ЄС, додавши 53 нових суб'єкти, розширила перелік тих, хто безпосередньо підтримує ВПК Росії у її загарбницькій війні проти України. До них будуть застосовані більш жорсткі експортні обмеження щодо товарів і технологій подвійного використання, а також товарів і технологій, які можуть сприяти технологічному вдосконаленню російського сектору оборони і безпеки. Третина цих організацій є російськими, тоді як інші розташовані в третіх країнах і брали участь в обході торговельних обмежень або закупівлях чутливих предметів, необхідних, наприклад, для БПЛА та ракет, які використовуються для російських військових операцій.
У частині секторальних санкцій запроваджено подальші обмеження на експорт товарів, які сприяють збільшенню російського промислового потенціалу (хімікати, деякі пластмаси та гума), та їхній транзит через Росію, а також подальші обмеження на імпорт первинного алюмінію, який створює значні доходи для Росії.
Розширено список заборонених товарів, які сприяють технологічному вдосконаленню російського сектору оборони та безпеки, додаючи елементи для розробки та виробництва російських військових систем, такі як хімічні прекурсори для хлорпікрину та інші реагенти, що використовуються у спецзасобах для боротьби з масовими заворушеннями, програмне забезпечення, пов’язане з машинами із числовим програмним керуванням (ЧПК), сполуки хрому та контролери, які використовуються для керування безпілотними літальними апаратами.
У фінансовій сфері ЄС вперше вводить заборону на операції з кредитними або фінансовими установами, заснованими за межами Росії, які використовують «Систему передачі фінансових повідомлень» (SPFS) Центрального банку Росії.
Крім цього, Рада вирішила поширити заборону на надання спеціалізованих послуг з обміну фінансовими повідомленнями SWIFT на 13 регіональних банків РФ, які вважаються важливими для російської фінансової та банківської систем. Вводиться заборона на продаж, постачання, переказ та експорт банкнот, проте запроваджено виняток у випадках використання банкнот для діяльності громадянського суспільства та ЗМІ, які безпосередньо сприяють демократії, правам людини або верховенству права.
Вперше введено санкції проти криптокомпаній, які беруть участь в обході price cap.
Окремо передбачено механізм покращення захисту від збитків, понесених у контексті позовів, поданих до судів третіх країн або відповідно до законодавства РФ, включаючи надання можливості судам держав-членів ЄС у виняткових випадках виносити рішення за такими позовами («forum necessitatis», для виправлення можливих ситуацій відмови у правосудді).
У частині протидії обходу санкцій та боротьби з незаконним реекспортом товарів ЄС, які перебувають під санкціями, оператори ЄС, які продають чутливі товари третім країнам, окрім країн-партнерів, повинні запровадити механізми належної обачності, здатні ідентифікувати, оцінювати та пом’якшувати ризики такого реекспорту до Росії. Нове положення дозволяє Європейській Комісії обмінюватися інформацією про механізми і схеми обходу санкцій з країнами-партнерами. Запроваджується нове зобов'язання для операторів повідомляти підрозділи фінансової розвідки про всі підозрілі транзакції, що можуть бути пов'язані із злочинною діяльністю у порушення обмежувальних заходів ЄС.
В енергетичній сфері Рада також забороняє тимчасове зберігання російської сирої нафти та нафтопродуктів на території ЄС, незалежно від закупівельної ціни нафти та кінцевого пункту призначення цих продуктів. Водночас передбачено дозвіл на продаж, постачання або передачу певних нафтопродуктів між Угорщиною та Словаччиною за умови використання таких продуктів виключно на території цих двох країн.
Запроваджуються також додаткові обмеження на експорт товарів і технологій, зокрема програмного забезпечення, пов’язаного з розвідкою нафти і газу, з метою подальшого обмеження розвідувальних і виробничих потужностей Росії. Крім цього, поширюється заборона на надання товарів, технологій і послуг для завершення проєктів з видобутку сирої нафти в Росії, таких як нафтовий проект «Восток».
Що стосується LNG, то додатково роз’яснено (в цілях безпеки поставок до держав-членів ЄС), що послуги з перевантаження під час операцій з перевалки російського LNG дозволені за умови транспортування між портами однієї і тієї ж держави-члена ЄС. Разом з тим, запроваджуються дерогації у випадках, якщо держава-член не приєднана до об'єднаної газотранспортної системи, коли природний газ купується, імпортується або передається з терміналу, розташованого в іншій державі-члені, що має доступ до об'єднаної газотранспортної системи, з метою забезпечення енергопостачання.
У транспортній сфері ЄС заборонив будь-які транзакції з 5 портами / шлюзами (Астрахань, Махачкала, Усть-Луга, Приморськ та Новоросійськ) та 6 аеропортами в Росії (Бегішево, Внуково, Жуковський, Перм, Кольцово та Псков), які використовуються для передачі БПЛА, ракет і пов’язаних технологій і компонентів до Росії або для обходу ліміту цін на нафту чи інших обмежувальних заходів суднами, які практикують нерегулярні та ризиковані види судноплавства. Це включає доступ до їхніх об’єктів і надання будь-яких послуг суднам і літакам.
Рада вирішила розширити заборону на польоти в ЄС на авіаперевізників, які виконують внутрішні рейси в межах Росії або експортують літаки чи інші авіаційні товари та технології російським авіаперевізникам та їхнім контрольованим особам. Крім цього, ЄС посилює існуючу заборону на перевезення вантажів автомобільним транспортом територією ЄС, включаючи транзитом, операторами ЄС, якими на 25% або більше володіють російські фізичні або юридичні особи. Нове положення забороняє будь-які зміни в структурі капіталу автотранспортних підприємств, які призведуть до збільшення частки власності російської фізичної або юридичної особи понад 25%.
Запроваджено вимогу щодо отримання дозволу держави-члена ЄС для посадки, зльоту та прольоту над територією ЄС безпілотних літальних апаратів РФ.
Перенесено дату набрання чинності вимоги про надання доказів на основі відстеження при імпорті оброблених діамантів на вересень 2025 року.
Введено заборону на надання будівельних послуг, включаючи інженерні роботи, розширюючи підхід, який вже діє на ТОТ України.
Відповідно до ухваленого рішення, призупинено дію ліцензій ЄС на мовлення 8 російських ЗМІ, які перебувають під постійним контролем російського керівництва, заборонено транслювати їхній контент – EADaily/Eurasia Daily, Fondsk, Lenta, NewsFront, RuBaltic, SouthFront, Strategic Culture Foundation, Красная звезда/ТВзвезда.
16-ий пакет включає подальші обмежувальні заходи щодо Білорусі, які відображають пов’язані з торгівлею санкції, погоджені проти РФ, інші заходи, такі як обмеження щодо продажу або надання послуг і програмного забезпечення, депозитів і гаманців криптовалютних активів, а також транспорту. Рада також запровадила новий критерій включення до списку, спрямований на осіб, організації чи органи, які підтримують або отримують вигоду від ВПК Білорусі.
Рада ЄС запровадила нові обмеження щодо окупованих Криму та Севастополя, а також ТОТ України в Донецькій, Херсонській, Луганській та Запорізькій областях з метою перешкоджання їхній інтеграції в РФ та запобігання обходу санкцій ЄС.
Ці обмеження стосуються надання бухгалтерського обліку, аудиту, консультування з питань податків, бізнесу та управління, зв’язків з громадськістю, будівництва, архітектури, інженерії, юридичного та ІТ консультування, дослідження ринку та опитування громадської думки, технічного тестування та аналізу та рекламних послуг. Крім цього, обмеження стосуються надання певного програмного забезпечення для управління підприємствами та промислового дизайну і виробництва, а також пов’язаних прав інтелектуальної власності чи комерційної таємниці.
27 січня ц.р. Рада ЄС продовжила економічні обмежувальні заходи ЄС проти РФ у зв'язку з триваючими діями Російської Федерації, що дестабілізують ситуацію в Україні, ще на 6 місяців, до 31 липня 2025 року. Це продовжить позбавляти Москву доходів для фінансування її війни.
Ці економічні заходи, вперше запроваджені у 2014 році, були значно розширені з лютого 2022 року у відповідь на неспровоковану, невиправдану та незаконну військову агресію Росії проти України.
Наразі вони включають широкий спектр секторальних обмежень, зокрема щодо торгівлі, фінансів, енергетики, технологій і товарів подвійного використання, промисловості, транспорту та предметів розкоші. Вони також охоплюють заборону на імпорт або транспортування морем сирої нафти та певних нафтопродуктів з Росії до ЄС, відключення кількох російських банків від системи SWIFT і призупинення діяльності та ліцензій у Європейському Союзі кількох прокремлівських дезінформаційних медіа. Крім того, конкретні заходи дозволяють ЄС протидіяти обходу санкцій.
27 січня ц.р. Рада Європейського Союзу ухвалила додаткові обмежувальні заходи щодо 3 росіян, відповідальних за серію кібератак, здійснених проти Естонської Республіки у 2020 році.
До нових списків підсанкційних осіб увійшли Корчагін М.О., Шевченко В. і Денисов Ю.Ф., які є офіцерами підрозділу 29155 Генерального штабу Збройних сил РФ (ГРУ). Зазначається, що підрозділ 29155 відповідальний за кібератаки проти Естонії та інших країн-членів і партнерів ЄС, зокрема України, вбивств за кордоном та дестабілізаційні дії.
16 грудня 2024 р. Рада ЄС рішенням (CFSP) 2024/3182 ухвалила 15-ий пакет індивідуальних та економічних обмежувальних заходів щодо дій Російської Федерації, які підривають територіальну цілісність, суверенітет та незалежність України або загрожують їм. 15-ий пакет спрямований на протидію обходу санкцій ЄС і націлений передусім на «тіньовий флот» та військово-промисловий комплекс РФ.
Рада ЄС постановила запровадити обмежувальні заходи щодо 54 фізичних осіб, а також додала 30 компаній до переліку юридичних осіб з числа російських оборонних та судноплавних компаній, відповідальних за транспортування сирої нафти і нафтопродуктів морем, що забезпечують значні доходи російському уряду.
Рада ЄС додала нові 52 судна до списку тих, на які поширюється заборона доступу до портів і заборона на надання широкого спектру послуг, пов'язаних з морським транспортом.
Окремо було додано 32 нових суб'єкти до переліку тих, хто безпосередньо підтримує військово-промисловий комплекс росії у її агресивній війні проти України. До них будуть застосовані більш жорсткі експортні обмеження щодо товарів і технологій подвійного використання, а також товарів і технологій, які можуть сприяти технологічному вдосконаленню російського сектору оборони і безпеки.
У контексті захисту європейських компаній від судових спорів з російською стороною Рада вирішила заборонити визнання та виконання в ЄС рішень, винесених російськими судами на підставі статті 248 Арбітражного процесуального кодексу РФ.
Крім цього, Рада запровадила виняток, що дозволяє звільнити залишки грошових коштів, які зберігаються в центральних депозитаріях цінних паперів (ЦДЦП) ЄС.
ЄС також продовжив строки, що застосовуються до певних виключень, необхідних для виведення капіталу з росії.
16 грудня 2024 р. схвалено Рішення Ради ЄС, згідно з яким вперше запроваджено обмежувальні заходи проти 16 фізичних та 3 юридичних осіб, причетних до зловмисних дестабілізаційних дій Росії за кордоном.
Підсанкційні особи підпадають під заборону на в’їзд до ЄС або транзит його територією, їхні активи підлягають замороженню, а громадянам і компаніям ЄС заборонено надавати їм кошти.
16 грудня 2024 р. Рада ЄС ухвалила рішення щодо запровадження обмежувальних заходів стосовно 26 фізичних і 2 юридичних осіб у зв'язку із ситуацією в Білорусі та її залученням до агресії Росії проти України.
2. США
Сполучені Штати є одним із лідерів у сфері санкційної підтримки України. Загалом США імплементовано повні блокуючі санкції щодо понад 6100 суб’єктів з РФ та її країн-прихильників. Застосовано візові обмеження до понад 7200 фізичних осіб, причетних до військового вторгнення Росії в Україну. З 2 березня 2022 року через повномасштабне вторгнення Росії в Україну Міністерство торгівлі США включило до списку торгівельних обмежень Entity List понад 1100 компаній з Росії, Білорусі та третіх країн.
14 травня ц.р. США запровадили санкції щодо 6 фізичних та 12 юридичних осіб, які причетні до діяльності з підтримки зусиль іранського уряду локалізувати виробництво ключових компонентів балістичних ракет.
13 травня ц.р. Міністерство фінансів США запровадило санкції щодо понад 20 компаній та морських суден, що займаються незаконною торгівлею іранською нафтою. Серед підсанкційних – компанії, які виступали підставними структурами для Sepehr Energy – комерційного підрозділу Генерального штабу збройних сил Ірану. Ці компанії сприяли постачанню іранської нафти до незалежних НПЗ Китаю, забезпечуючи фінансування розробки ракетних програм, дронів та підтримку регіональних терористичних груп.
12 травня ц.р. Державний департамент США запровадив санкції щодо 3 фізичних та 1 юридичної особи, повʼязаних з іранською ядерною програмою. За даними Державного департаменту США, санкції спрямовані на осіб і організації, пов’язані з Організацією оборонних інновацій і досліджень Ірану (SPND) — ключовою структурою, яка займається ядерними дослідженнями з потенційним військовим застосуванням.
08 травня ц.р. Сполучені Штати запровадили санкції проти 2 фізичних та 11 юридичних осіб, пов’язаних із переробкою та експортом іранської нафти; шість морських суден визнано як заблокована власність.
29 квітня ц.р. США оголосили про запровадження санкцій щодо 6 організацій і 6 фізичних осіб за їхню роль в іранській програмі балістичних ракет.
30 квітня ц.р. Сполучені Штати запровадили санкції проти 7 компаній, пов’язаних з торгівлею іранськими нафтопродуктами та нафтохімічною продукцією. Два морських судна визнано як заблокована власність.
28 квітня ц.р. США запровадили санкції проти трьох морських суден та їх власників за причетність до діяльності на користь іранських проксі – хуситів, які підривають безпеку міжнародного судноплавства в Червоному морі. Один із санкціонованих нафтових танкерів Maisan (прапор Панами) з лютого 2023 року здійснював експорт сирої нафти та нафтопродуктів з російських портів.
22 квітня ц.р. США запровадили чергові санкції проти іранського енергетичного сектору: щодо 2 фізичних та 12 юридичних осіб. Одне морське судно визнано заблокованою власністю.
Відповідно до заяви Мінфіну США під дію американських санкцій потрапили:
- іранський нафтовий магнат Seyed Asadoollah Emamjomeh та його син Meisam Emamjomeh, які володіють мережею компаній, пов’язаних з продажами та транспортуванням зрідженого газу та сирої нафти до компаній в різних юрисдикціях;
- 12 компаній з мережі Seyed Asadoollah Emamjomeh, а також морське судно TINOS I.
16 квітня ц.р. Управління з контролю за іноземними активами Міністерства фінансів США (OFAC) включило до санкційного списку китайський незалежний нафтопереробний завод Shandong Shengxing Chemical Co, Ltd за купівлю нафти в Ірану.
Зазначається, що завод закупив іранську нафту на понад мільярд доларів, зокрема в підставної компанії, пов’язаної з Корпусом вартових ісламської революції Ірану.
У OFAC також повідомили про введення санкцій щодо кількох компаній і суден «тіньового флоту» Ірану, відповідальних за сприяння поставкам іранської нафти до Китаю.
15 квітня ц.р. Президент США Дональд Трамп продовжив на один рік дію надзвичайної ситуації, у межах якої діє обмеження на захід російських суден в американські порти.
10 квітня ц.р. Президент США Дональд Трамп продовжив ще на рік режим надзвичайного стану в країні, котрий запровадив його попередник Джо Байден через «шкідливі зовнішньополітичні дії Росії». Таким чином було продовжено дію санкцій, які США запровадили проти РФ з 2021 року.
10 квітня ц.р. Управління з контролю за іноземними активами (OFAC) Міністерства фінансів США запровадило санкції проти 1 фізичної особи та 9 юридичних осіб, пов’язаних з іранським «тіньовим» флотом, 30 морських суден визнано як заблокована власність.
2 квітня ц.р. Міністерство фінансів США оголосило про санкції проти мережі фізичних та юридичних осіб, яку використовували хусити в Ємені для закупівлі в Росії товарів на десятки мільйонів доларів, зокрема зброї та секретних технологій, а також вкраденого українського зерна.
Зокрема під санкції потрапила компанія, чиє російське судно возило крадене українське зерно, а також нинішній та колишній капітани судна – обидва громадяни Росії. У межах цих заходів обмеження також торкнулись 3 зареєстрованих у РФ компаній, такі як заборона на будь-які операції та блокування усіх активів у США. Додатково під санкції потрапив іранський бізнесмен.
Крім того, Управління з контролю за іноземними активами США (OFAC) запровадило санкції проти 8 криптогаманців, пов'язаних із російською криптобіржею Garantex та єменським рухом хуситів.
1 квітня ц.р. Уряд Сполучених Штатів оголосив про запровадження санкцій щодо міжнародної мережі у складі 6 організацій та 2 фізичних осіб, яка забезпечувала поставки Ірану компонентів для його програми з незаконного виробництва безпілотних літальних апаратів (БПЛА).
20 березня ц.р. Міністерство фінансів США запровадило санкції проти 1 фізичної та 13 юридичних осіб, пов’язаних з експортом та переробкою іранської нафти, 8 морських суден визнані як заблокована власність.
13 березня ц.р. Міністерство фінансів США оголосило про черговий пакет санкцій проти нафтового сектора Ірану, включно з компаніями та суднами, пов’язаними з його "тіньовим флотом".
Під санкції США потрапив міністр нафти Ірану, який відповідає за експорт іранської нафти і скерував нафту на мільярди доларів збройним силам Ірану. До санкційних списків також потрапили кілька юридичних осіб у різних юрисдикціях, які пов’язані із суднами іранського "тіньового флоту". Одночасно Державний департамент США вніс до чорного списку 3 юридичні особи і наклав арешт на 3 судна, з ними пов’язані.
12 березня ц.р. Адміністрація Дональда Трампа не продовжила дію виключення із санкційного режиму, який дозволяв здійснювати операції з російськими банками, які стосувались розрахунків за енергоресурси.
Так звана генеральна ліцензія 8L Міністерства фінансів США, строк дії якої сплив 12 березня, дозволяла здійснювати операції, "пов’язані з енергетикою", з 12 підсанкційними банками РФ.
7 березня ц.р. Міністерство юстиції США повідомило, що у взаємодії з компетентними органами ФРН та Фінляндії зруйнувало онлайн-інфраструктуру, яка використовується для роботи підсанкційної біржі криптовалют Garantex, що залучалася до відмивання грошей транснаціональними злочинними організаціями та порушення санкцій.
Під керівництвом Секретної служби США правоохоронці вилучили три домени російської біржі. Німеччина та Фінляндія конфіскували сервери, які забезпечували роботу платформи. Американські правоохоронці заморозили понад $26 млн, які використовувалися для операцій з відмивання грошей.
28 лютого ц.р. Президент США Д.Трамп продовжив на рік антиросійські санкції, запроваджені у 2014 році (наказ 13660), та перелік яких був розширений у 2018 і 2022 роках, для усунення надзвичайної загрози національній безпеці та зовнішній політиці США, яку становлять дії та політика осіб, що підривають демократичні процеси та інститути в Україні, загрожують її миру, безпеці, стабільності, суверенітету та територіальній цілісності.
Обмеження охоплюють фінансовий сектор, військово-промисловий комплекс та енергетику рф, а також передбачають персональні санкції проти низки російських посадовців і бізнесменів.
26 лютого ц.р. Сполучені Штати запровадили санкції щодо 6 юридичних осіб, які були залучені до закупівлі ключових компонентів для структур, пов’язаних із програмами Ірану зі створення безпілотних літальних апаратів (БПЛА) та балістичних ракет.
24 лютого ц.р. Державний департамент та Управління з контролю за іноземними активами (OFAC) Міністерства фінансів США одночасно запровадили санкції щодо загалом 22 осіб та визначили 13 суден як заблоковану власність, у кількох юрисдикціях, через їхню участь в іранській нафтовій промисловості.
11 лютого ц.р. США запровадили санкції щодо компанії Zservers, російського постачальника послуг хостингу та 2 російських громадян, які виконували функції операторів Zservers, за їхню роль у підтримці атак з використанням програмного забезпечення для вимагання грошей.
6 лютого ц.р. США запровадили санкції щодо міжнародної мережі, що спрямовує доходи від продажу нафти іранським військовим. Ця мережа призначена для сприяння поставкам мільйонів барелів нелегальної іранської нафти до Китаю для фінансування генерального штабу збройних сил Ірану через його підставну компанію Sepehr Energy. Доходи від цих продажів підтримують терористичні та проксі групи.
Крім того, Сполучені Штати запроваджують обмеження щодо суден тіньового флоту та керуючих компаній, які транспортували іранську нафту, допомагаючи Ірану сприяти дестабілізуючій діяльності в регіоні.
16 січня ц.р. Управління з контролю за іноземними активами Мінфіну США (OFAC) запровадило санкції проти 2 фізичних та 4 юридичних осіб за діяльність із забезпечення надходження незаконних доходів для уряду КНДР.
Відповідно до Мінфіну США, Сполучені Штати таргетували мережу, до якої входить департамент торгівлі зброєю уряду КНДР (Department 53), дві його підставні компанії (Korea Osong Shipping Co та Chonsurim Trading Corporation), які наймають північнокорейських ІТ-працівників у Лаосі, двох керівників цих підставних компаній (Jong In Chol та Son Kyong Sik), а також китайську компанію (Liaoning China Trade), що постачає уряду КНДР електронне обладнання.
16 січня ц.р. Управління з контролю за іноземними активами Мінфіну США повідомило про укладення угоди з фізичною особою, що проживає у Маямі, та її компанією Family International Realty LLC на виплату штрафу у розмірі понад $1 млн. у рамках врегулювання потенційної цивільної відповідальності за свідоме порушення санкцій, запроваджених США у контексті Росії та України. Відповідно до Мінфіну США, у період з 2018 по 2023 роки Family International Realty та її власник брали участь у схемі з ухилення від американських санкцій шляхом приховування майнових інтересів двох підсанкційних російських олігархів (Valeri Abramov та Viktor Perevalov) у трьох розкішних кондомініумах та отримання прибутку від оренди/продажу нерухомості, вчинивши 73 факти порушення. Компанія заробила $182442 як комісійні винагороди за рахунок забезпечення оренди двох об’єктів власності третім особам від імені Viktor Perevalov та продажу третього об’єкту власності від імені Valeri Abramov.
15 січня ц.р. з метою посилення тиску на російський військово-промисловий комплекс та протидії діяльності з обходу санкцій Сполучені Штати запровадили новий санкційний пакет проти Росії, таргетувавши близько 150 нових суб’єктів. При цьому, для підвищення ризику запровадження вторинних санкцій за співпрацю із санкціонованими російськими суб’єктами Міністерство фінансів США запровадило повторні санкції проти майже 100 суб’єктів, які раніше вже були санкціоновані Сполученими Штатами.
Під дію американських санкцій, зокрема, потрапили:
- 21 компанія, які співпрацюють з ВПК РФ, у тому числі Wafangdian Bearing, Guantgwei International Trade, Apeksgrup, First Logistics, Haucore Ltd тощо;
- 6 юридичних осіб та 2 фізичні особи, які причетні до мережі постачання комплектуючих для виготовлення російських планерних бомб, у тому числі компанії SV Polimer, Omnitrade тощо;
- закупівельна мережа раніше санкціонованого російського виробника ударних дронів LLC Zala Aero (11 компаній);
- закупівельна мережа китайських компонентів, які використовуються в російському оборонному виробництві (3 компанії та 3 фізичні особи);
- 29 суб’єктів з юрисдикції різних країн, які надають підтримку російському ВПК, зокрема PROFFPCB, Ace Bearings, Armeks, Arohi тощо;
- 25 суб’єктів, які займаються розробкою, виробництвом і транспортуванням боєприпасів, артилерійських систем, бронетехніки, військової радіоелектронної та іншої техніки військового призначення (JSC SMZ, Aeroelektromash, MMC Steel тощо), а також 2 компанії (LLC International Congresses and Exhibitions та Federal State Autonomous Institution Congress and Exhibition Center Patriot), які пов’язані з основною російською виставкою зброї – Міжнародним військово-технічним форумом «Армія»;
- 5 юридичних та 2 фізичні особи, афілійовані із Росатомом (зокрема, російський оператор тимчасово окупованої Запорізької АЕС і її очільник, російська Асоціація Центротех та державне підприємство "Видобувний і хімічний комплекс") та афілійовані з російським Атомфлотом (наприклад, суднобудівна компанія Kuzey, яка виконувала замовлення для Атомфлоту й Росморпорту тощо) і керівник Атомфлоту;
- 33 суб’єкти з російського гірничо-металургійного комплексу, у тому числі Translom, Treyd Metall, NZKHS, Kamensk Uralskiy Metallurgicheskiy Zavos, Terra Stal Grupp, LLC Keramaks тощо;
- 16 суб’єктів, пов’язаних із раніше санкціонованими російськими олігархами братами Ротенбергами, у тому числі фінансово-інвестиційні компанії Evokorp та Fond Investitsionnykh Programm;
- банк OJSC Keremet Bank, який причетний до діяльності з обходу санкцій в інтересах раніше санкціонованого Промсвязьбанку;
- російсько-китайська мережа регіональних клірингових платформ (15 компаній та 1 фізична особа), через яку проводилися розрахунки за постачання до РФ чутливої продукції.
15 січня ц.р. Державний департамент США запровадив обмежувальні заходи щодо Федерального державного унітарного підприємства «Гірничо-хімічний Комбінат» (ГХК), як до такого, що перебуває у власності або під контролем уряду Російської Федерації. В результаті цього рішення ГХК було внесено до Списку SDN, який ведеться Управлінням з контролю за іноземними активами (OFAC) Міністерства фінансів США. ГХК є дочірньою компанією Росатому, яка проводить дослідження в галузі ядерної енергетики.
10 січня ц.р. Сполучені Штати запровадили потужний санкційний пакет проти російського енергетичного сектору, таргетувавши понад 400 суб’єктів (29 фізичних осіб, 203 юридичні особи, 183 морських судна).
Під дію американських санкцій, зокрема, потрапили:
- 2 найбільших російських виробника та експортера нафти PJSC Gazprom Neft та Surgutneftegas, а також 20 дочірніх компаній PJSC Gazprom Neft (Gapzromneft Moscow Refinery, Gazprom Neft Shelf, Gazpromneft Regional Sales тощо) та 8 дочірніх компаній Surgutneftegas (Kaliningradnefteprodukt OOO, KINEF OOO, Surgutneftegasbank тощо);
- 183 морських судна, здебільшого нафтові танкери, які є частиною російського «тіньового» флоту, а також належать раніше санкціонованому Сомкомфлоту; 2 великі російські страхові компанії (Іngosstrakh Insurance Company та Alfastrakhovanie Group), які надавали послуги страхування для перевезення російської нафти морським шляхом; 57 компаній-операторів та власників морських суден (Fornax, Stream, Gazpromneft Marine Bunker, Rosnefteflot, Argo Tanker, Sao Viet тощо);
- 17 компаній-трейдерів з різних юрисдикцій, які причетні до непрозорої торгівлі російською нафтою (Black Pearl, Tsentr Ekspluatatsionnykh Uslug, Conmar, Lathyrus Shipping Company, Arctos Shipping And Trade DMCC Zion Trade Limited тощо), а також афілійовані з ними 3 фізичні особи;
- 34 компанії, які надають супутні послуги нафтогазовій промисловості РФ (Achimgaz, Gazprom Shelfproekt, Samotlorneftepromkhim, Argos, Catkoneft, Newteck Well Service LLC, RN Burenie Limited Liability Company тощо), а також 13 фізичних осіб, з числа провідних російських енергетичних посадовців, включаючи генеральних директорів низки російських нафтовидобувних компаній (заступник міністра енергетики РФ Roman Marshavin, CEO Lukoil Vadim Vorobyev, CEO Gazprom Neft Aleksandr Dyukov, CEO Surgutneftegas Vladimir Bogdanov тощо);
- 14 високопосадовців Росатому, зокрема члени правління ради директорів компанії, у тому числі й CEO Росатому Alexey Likhachev;
- низка компаній, пов’язаних із російськими LNG проєктами, зокрема два діючі LNG-термінали (Pоrtovaya та Cryogas Vysotsk); оператор російського енергетичного проєкту Vostok Oil компанія LLC Vostok Oil та пов’язана з нею компанія Taguslkoe; оператор нафтового терміну компанія Shandong United EnergyNERGY, її дочірня фірма та компанія UMBRA; 12 компаній, афілійованих з проєктом Arctic LNG 2 (Zhoushan Wison, Skyhart, Avision тощо);
- 19 компаній, які надають супутні послуги нафтовому сектору РФ (Petroengineering, NSKH Aziaya Drilling, FLEK тощо);
- 25 компаній з гірничо-добувного та металургійного комплексу РФ, зокрема одна з найбільших російських вугільних компаній Russian Coal, яка контролює низку вугільних шахт в РФ, а також Kuzbassrazrezugol, Vzryvprom, RMK, Magnezit Holding, Sukhodol Seaport, Polar Lithium, Razrez Stepnoi OOO тощо.
При цьому, в рамках реалізації заходів із позбавлення Росії енергетичних доходів, Міністерством фінансів США прийнято рішення про:
- включення російського енергетичного сектору до переліку галузей російської економіки, стосовно яких компетентні органи США можуть імплементувати санкційні обмеження відповідно до Виконавчого Указу №14024. Це рішення дозволить розширити можливості з таргетування суб’єктів російського енергетичного сектору та забезпечити додаткові обмеження на здатність Росії отримувати дохід для фінансування своєї агресії;
- заборону надання будь-яких американських послуг, пов’язаних із нафтою, російським суб’єктам. При цьому відзначаються виключення з санкційних обмежень в контексті низки афілійованих із цією проблематикою ініціатив («price cap», проєкт «Сахалін-2», Tengizchevroil та Caspian Pipeline Consortium). Заборона на надання американських нафтових послуг для російських суб’єктів набуде чинності з 27.02.2025 року;
- внесення змін до чинної Генеральної ліцензії №8К «Authorizing Transactions Related to Energy», яка надавала дозвіл на здійснення співпраці з низкою раніше санкціонованих російських фінансових інституцій (Vneshcombank, Sberbank of russia, Otkritie, Alfa-Bank тощо) у контексті розрахунків за енергоресурси. Відтепер Генеральна ліцензія №8L надає дозвіл до 12.03.2025 року на згортання взаємодії з цими російськими банками. Водночас, для збереження важливих цивільних ядерних транзакцій з росією оновлено Генеральну ліцензію №115А, яка раніше дозволяла проведення фінансової взаємодії із Газпромбанком стосовно ядерної енергетики. Оновлення передбачає включення до дії Генеральної ліцензії №115 раніше санкціонованих російських фінансових установ, які зазначалися в Генеральній ліцензії №8К.
У зв’язку із вищезазначеними санкційними рішеннями Мінфіном США було випущено Генеральні ліцензії №№117,118,119,120,121, які передбачають 45-денний період для згортання операцій із санкціонованими сьогодні великими російськими нафтовими та страховими компаніями, постачальниками нафтопромислових послуг, а також завершення взаємодії із заблокованими морськими суднами. Скасовується Генеральна ліцензія 93, яка передбачала дозвіл на здійснення взаємодії із морськими суднами, що належали Совкомфлоту, та не були визнані як заблоковане майно.
31 грудня 2024 р. Сполучені Штати імплементували два санкційних рішення стосовно Росії та Ірану, зокрема повні блокуючі санкції були запроваджені щодо 2 організацій та 1 фізичної особи, афілійованих із російською військовою розвідкою ГРУ та іранським Корпусом вартових Ісламської Революції, пов’язаних із втручанням у виборчу кампанію США 2024; а також санкції щодо російської судді, яка причетна до порушення прав людини.
27 грудня 2024 р. Сполучені Штати оголосили про запровадження санкцій щодо Бідзіни Григоріса Дзе Іванішвілі, засновника і почесного голови правлячої партії Грузії «Грузинська мрія», за підрив демократичного та євроатлантичного майбутнього Грузії на користь Російської Федерації.
19 грудня 2024 р. Сполучені Штати запровадили санкції проти міністра внутрішніх справ Грузії Вахтанга Гомелаурі та заступника директора Департаменту спеціальних завдань МВС Мірзи Кезевадзе в рамках Global Magnitsky sanctions program.
19 грудня 2024 р. Офіс контролю за іноземними активами Міністерства фінансів США (OFAC) оголосив про запровадження санкцій щодо 4 компаній і 3 суден, залучених до торгівлі іранською нафтою та нафтохімічною продукцією, що приносить мільярди доларів доходів іранському режиму. У свою чергу, Державний департамент США вжив заходів проти чотирьох компаній у різних юрисдикціях, причетних до транспортування іранської нафти.
За інформацією Міністерства фінансів США, доходи від цієї торгівлі використовуються для підтримки ядерної програми Ірану, розробки та розповсюдження балістичних ракет, а також фінансування терористичних угруповань, таких як "Хезболла", ХАМАС і хусити. Судна, які перевозять іранську нафту та нафтохімічну продукцію, часто використовують методи приховування та обману для маскування своєї діяльності, створюючи серйозну загрозу для морської галузі.
18 грудня 2024 р. США запровадили санкції проти 7 суб’єктів, пов’язаних з діяльністю в інтересах збройних сил Ірану. Міністерство фінансів США санкціонувало 2 фізичних та 2 юридичних осіб, причетних до розробки та закупівлі компонентів для навігаційних систем, які використовуються Іраном при виробництві озброєння. Державний департамент санкціонував 1 фізичну та 2 юридичних осіб, залучених до розробки іранських дронів та ракет, що продовжує дестабілізувати Близький Схід і уможливлює війну Росії проти України.
18 грудня 2024 р. Державний департамент США повідомив про запровадження санкцій проти низки російських суб’єктів, які раніше вже перебували під дією американських санкцій відповідно до Закону про захист енергетичної безпеки Європи (Protecting Europe’s Energy Security Act, PEESA), за участь у будівництві газопроводу «Північний потік-2», а також проти кількох власників морських суден, які були визначені як заблоковане майно відповідно до PEESA.
Відповідно до повідомлення Держдепу США, на підставі Виконавчого Указу Президента США №14024 американські санкцій були імплементовані стосовно:
· 8 російських компаній, які надають послуги в морському секторі економіки рф (Samara Heat and Energy Property Fund, JSC Nobility, LLC Koksokhimtrans, JSC Ardal, LLC Farvater, KVT Rus, LLC Mortransservice, Federal State Budgetary Institution Marine Rescue Service) та 16 морських суден, які пов’язані з ними;
· MTV, компанії з технологічного сектору російської економіки, та її CEO (Matthias Warnig);
· компанії Nord Stream 2 AG, оператора проєкту «Північний потік 2»;
· російської страхової компанії LLC RNCB Insurance.
16 грудня 2024 р. Офіс контролю за іноземними активами Міністерства фінансів США (OFAC) запровадив санкції проти 9 фізичних та 7 юридичних осіб, які надавали фінансову та військову підтримку КНДР. За повідомленням Міністерства фінансів США, такі дії є відповіддю на зростаючу провокативну та агресивну військову позицію КНДР, яка посилює глобальну напругу і загрожує регіональному миру і стабільності.
Під санкції потрапили північнокорейські суб'єкти з фінансової галузі, що займаються обміном валют, а також ті, що виступають фінансовими посередниками між КНДР і Китаєм, та фізичні особи з військового сектору, зокрема й ті, що відповідають за сприяння КНДР у агресії РФ проти України.
Також під санкції потрапили компанії нафтогазового сектору, чотири з яких — російські:
- Vostok Trading LLC (Vostok), DV Ink LLC (DV Ink) та Novosibirskoblgaz LLC — це російські компанії, що займаються зовнішньою торгівлею і з 2022 року постачають тисячі тонн нафти та газу до Північної Кореї (принаймні до квітня 2024 року). Ці компанії потрапили під санкції за значний імпорт або експорт товарів, послуг чи технологій між росією та Північною Кореєю, а також через свою діяльність у транспортному секторі економіки росії.
- Sibregiongaz, AO — російська материнська компанія Novosibirskoblgaz LLC, яка володіє 100% акцій останньої. Sibregiongaz також підпадає під санкції через свою діяльність у транспортному секторі економіки рф.
3. Велика Британія
У зв’язку з агресією проти України Сполучене Королівство Великої Британії та Північної Ірландії запровадило персональні санкції проти понад 2 000 фізичних та юридичних осіб РФ.
20 травня ц.р. Велика Британія оголосила про нові широкомасштабні санкції проти російської сторони. Вказані обмежувальні заходи стосуються 100 юридичних і фізичних осіб у військовому, енергетичному та фінансовому секторах, а також направлені проти окремих осіб, що ведуть інформаційну війну проти України.
Окрім того, британські санкції також спрямовані проти ще 15 членів кремлівського Агентства соціального проектування (АСП), яке здійснює інформаційні операції, спрямовані на підрив суверенітету, демократії та верховенства права в Україні та по всьому світу.
Санкції також запроваджені проти 50 фінансових установ, які підтримують зусилля з обходу попередніх санкції, а також ще 18 суден російського «тіньового флоту».
9 травня ц.р. Велика Британія запровадила пакет санкцій щодо російського тіньового флоту. До санкційного списку включено 101 танкер, які з початку 2024 року перевезли російську нафту на суму понад 24 мільярди доларів. Також санкції запровадили щодо 9 фізичних та юридичних осіб, причетних до діяльності російського тіньового флоту, зокрема, щодо керівників 2Rivers Group (колишньої Coral Energy Group).
24 квітня ц.р. Велика Британія запровадила новий пакет санкцій проти Росії. Загалом новий пакет містить 150 торговельних санкцій. Зазначається, що він в основному спрямований на припинення доступу інноваційного програмного забезпечення та технологій до оборонного та енергетичного секторів Росії, включно з контролерами відеоігор, які використовувалися для керування безпілотниками задіяними у війні проти України, а також передачу технологій, що використовуються у виробництві товарів високого пріоритету. Сюди входять електронні елементи, такі як підсилювачі та схеми, які уряд описує як "критичні" для російського військового розвитку.
Також забороняється експорт хімікатів, електроніки, машин і металів, щоб обмежити військовий і промисловий потенціал Росії.
Велика Британія також заборонила доступ до країни іншим технологіям, включаючи програмне забезпечення, здатне шукати та розробляти нові нафтові та газові свердловини.
14 квітня ц.р. Британський уряд запровадив санкції проти іранської злочинної мережі, що базується у Швеції, та її лідера, посилаючись на роль угруповання в нападах на ізраїльські та єврейські об'єкти по всій Європі. Британія заморозила активи групи, відомої під назвою "Мережа Фокстрот", а також заморозила активи й заборонила в'їзд Раві Маджиду, який, за словами уряду, очолював цю мережу.
2 квітня ц.р. Велика Британія запровадила санкції проти російської автономної некомерційної організації (АНО) сприяння розвитку міжнародного співробітництва "Євразія" та її керівниці Неллі Парутенко, а також кількох грузинських та молдовських посадовців.
1 квітня ц.р. молодший міністр безпеки Ден Джарвіс заявив, що з 1 липня 2025 року всі фізичні особи та компанії, які працюють на території країни в інтересах Росії, повинні будуть зареєструвати свою діяльність у Схемі реєстрації іноземного впливу (FIRS), інакше їм загрожуватиме кримінальна відповідальність, включно з ув’язненням.
Росія стане другою країною після Ірану, яку внесено до посиленого рівня FIRS, що стосується держав, діяльність яких загрожує безпеці або інтересам Великої Британії.
24 лютого ц.р., з нагоди 3-ої річниці російського повномасштабного вторгнення в Україну, Велика Британія запровадила найбільший пакет санкцій проти Росії за час повномасштабного вторгнення.
Запроваджені санкції стосуються виробників і постачальників верстатів, електроніки та товарів подвійного використання для російських військових, в тому числі мікропроцесорів, що використовуються в системах озброєння.
Також санкції запровадили проти міністра оборони Північної Кореї Но Кван Чхоля та інших північнокорейських генералів та високопосадовців, які причетні до розгортання понад 11 тисяч військовослужбовців КНДР в Росії.
Велика Британія також запровадила санкції щодо 13 російських юридичних та фізичних осіб, включно із ТОВ «Грант-Трейд», яка використовувалася для постачання передових європейських технологій в Росію для підтримки її незаконної війни.
Вперше Велика Британія ввела санкції щодо іноземних фінансових установ, які підтримують російську військову машину, зокрема щодо ВАТ «Керемет Банк», підриваючи використання Росією міжнародної фінансової системи для підтримки її воєнних зусиль.
Нові санкції посилять тиск на енергетичні доходи Путіна, зокрема санкції запровадили щодо ще 40 суден «тіньового флоту», які перевозять російську нафту. Таким чином, загальна кількість нафтових танкерів, що потрапили під санкції Великої Британії, досягла 133 – найвищого показника серед усіх країн Європи.
Окрім цього, санкції запровадили щодо 14 «нових клептократів», деякі з яких очолюють стратегічні сектори російської економіки. Серед них – Роман Троценко, один з найбагатших людей Росії зі статками у 2,2 млрд фунтів стерлінгів.
14 лютого ц.р. Велика Британія запровадила санкції щодо 4 фізичних осіб, пов’язаних із близьким оточенням Путіна, та 2 юридичних осіб, пов’язаних із російським ядерним гігантом «Росатом», які підтримують військові дії Росії в Україні.
Серед них, зокрема, Володимир Сєлін, директор Федеральної служби з технічного та експортного контролю Росії; Павло Фрадков, заступник Міністра оборони РФ; Артем Чайка, власник «ПНК – Урал», яка веде бізнес в російському видобувному секторі, і син Юрія Чайки, члена Ради Безпеки Росії.
У список також потрапили Акціонерне товариство «Завод Кіров-Енергомаш» і ТОВ «Росатом – Адитивні Технології», дочірні компанії російської державної компанії з цивільної ядерної енергетики "Росатом". Обидві компанії працюють не лише в енергетичному секторі Росії, але й в оборонному секторі.
Також було внесено зміни до обмежувальних заходів щодо Юрія Яковича Чайки. Раніше він був включений до санкційного списку в березні 2022 року.
11 лютого ц.р. Велика Британія запровадила санкції щодо російської інтернет компанії «Zservers», яка відповідальна за сприяння руйнівним атакам з вимогами викупу по всьому світу. Під санкції також потрапили 6 членів компанії та їхня британська підставна компанія XHOST Internet Solutions LP.
27 січня ц.р. Велика Британія запровадила санкції щодо 6 фізичних та 3 юридичних осіб у відповідь на фальсифікацію президентських виборів у Білорусі. Cанкції спрямовані проти керівників установ, відповідальних за серйозні порушення прав людини, та компаній білоруського оборонного сектору, які підтримують війну Росії проти України.
До списку потрапили керівники «ГУБОЗіК» - однієї з головних силових структур, відповідальних за політичні переслідування в Білорусі.
Також під санкції потрапили 3 підприємства оборонного сектору Білорусі:
- ВАТ «АЛЕВКУРП» - компанія, пов'язана з урядом Білорусі, що спеціалізується на дослідженні, розробці та виробництві радіолокаційних систем та систем управління зброєю.
- ВАТ «Завод «Легмаш» - білоруська компанія, що виробляє боєприпаси для білоруського оборонного сектору.
- КБ «Безпілотні вертольоти» (UAVHeli) - білоруський розробник і виробник безпілотних літальних апаратів (БПЛА).
10 січня ц.р. Уряд Сполученого Королівства слідом за США запровадив санкції проти 2 великих російських нафтових компаній Gazprom Neft та Surgutneftegas.
17 грудня 2024 р. Велика Британія запровадила нові санкції проти російського енергетичного сектору. Ці санкції спрямовані проти 20 суден тіньового флоту, що перевозять нелегальну російську нафту, включаючи Ocean Faye, Andaman Skies і Mianzimu, кожне з яких у 2024 році перевезло понад чотири мільйони барелів російської нафти.
Ключові гравці в торгівлі путінською нафтою, компанії 2Rivers DMCC і 2Rivers PTE LTD, також потрапили під санкції.
9 грудня 2024 р. Велика Британія запровадила санкції для боротьби з незаконною торгівлю золотом шляхом заморожування активів 5 осіб. Росія використовує таку торгівлю для відмивання грошей та уникнення санкцій, підтримуючи таким чином військові зусилля Путіна.
4. Канада
Загалом Канада запровадила санкції щодо більш ніж 3 000 осіб і організацій, причетних до порушення суверенітету та територіальної цілісності України, а також до грубих і систематичних порушень прав людини.
6 березня ц.р. Канада внесла поправки до Положення про спеціальні економічні заходи (Іран), розширивши сферу дії критеріїв включення до списку згідно з Положенням про Іран, а також додавши 3 фізичні особи та 4 юридичні особи за «їхню участь у діяльності, яка підриває міжнародний мир, безпеку чи стабільність у спосіб, який узгоджується з політикою Ірану, включаючи діяльність, яка сприяє військовій підтримці Іраном незаконної війни Росії проти України».
2 березня ц.р. Прем’єр-міністр Канади Джастін Трюдо під час саміту "Забезпечення нашого майбутнього" (Securing our Future) у Лондоні оголосив про запровадження нових санкцій проти РФ у відповідь на її тривалу агресію проти України.
Нові санкції запровадили щодо 10 фізичних та 21 юридичної особи, включаючи парамілітарні організації та їхніх лідерів, щоб допомогти протистояти використанню Росією сторонніх організацій та країн для просування своїх політичних та військових цілей в Україні.
24 лютого ц. р., з нагоди 3-ої річниці російського повномасштабного вторгнення в Україну, Уряд Канади оголосив про новий пакет санкцій щодо російських фізичних та юридичних осіб, що сприяють агресії.
Нові санкції Канади запроваджені щодо 76 фізичних та юридичних осіб у Росії та за її межами, які допомагають військово-промисловій базі Кремля та відповідають за співпрацю з Північною Кореєю, причетні до незаконної депортації або примусового переміщення українських дітей, підтримують можливості Кремля з проведення інформаційних операцій, а також щодо високопоставлених російських урядовців та олігархів, які підтримують режим Путіна. Обмеження також стосуються осіб, які використовували безпілотники проти цивільних об'єктів, зокрема ЧАЕС.
Канада також вжила заходів проти російського "тіньового флоту", запровадивши санкції щодо 109 суден, через їхню участь у перевезенні підсанкційних товарів, зокрема вуглеводнів, доходи від яких фінансують військову машину Росії.
27 січня ц.р. Канада запровадила нові санкції щодо 10 фізичних та 12 юридичних осіб відповідно до Положення про спеціальні економічні заходи (Білорусь) у відповідь на триваючі грубі та систематичні порушення прав людини, вчинені режимом Лукашенка в Білорусі, та підтримку порушення Росією суверенітету та територіальної цілісності України.
Під санкції потрапили 3 білоруські державні організації, а також 9 підприємств, що входять до складу білоруського військово-промислового комплексу (серед яких ВАТ «Завод «Легмаш» - білоруська компанія, що виробляє боєприпаси для білоруського оборонного сектору; КБ «Безпілотні вертольоти» – білоруський розробник і виробник БПЛА), за їхню участь у виробництві та постачанні військового обладнання, яке відправляється до Росії для використання в її агресивній війні проти України. Також під санкції потрапили окремі високопосадовці цих підприємств.
Положення про спеціальні економічні заходи (Білорусь) застосовує до фігурантів списку заборону на ведення справ (фактично, заморожування активів), забороняючи особам у Канаді та канадцям за межами Канади здійснювати операції з будь-яким майном цих фізичних та юридичних осіб або надавати їм фінансові чи пов'язані з ними послуги.
10 грудня 2024 р. Міністр закордонних справ Канади Мелані Джолі оголосила, що Канада запроваджує санкції проти 9 осіб, які причетні до порушень прав людини, що тривають з боку Росії з початку її повномасштабного вторгнення в Україну та окупації Криму.
Особи, проти яких запроваджуються санкції, причетні до систематичного та широкомасштабного застосування катувань та інших жорстоких, нелюдських або таких, що принижують гідність, видів поводження та покарання щодо затриманих громадян України, зокрема військовополонених та цивільних осіб. Це посадові особи та співробітники Федеральної служби виконання покарань (ФСВП), Федеральної служби безпеки (ФСБ) та Національної гвардії Росії (Росгвардії). Їх безпосередня причетність до катувань і смерті українських цивільних осіб і військовополонених у численних виправних колоніях, включно з правозахисниками, добре задокументована.
5. Швейцарія
Від початку повномасштабної агресії рф проти України Швейцарською Конфедерацією було запроваджено санкційні обмеження проти понад 2000 фізичних та юридичних осіб РФ.
14 травня ц.р. Швейцарія оголосила про приєднання до решти заходів 16-го пакету санкцій ЄС проти РФ, які набули чинності 15 травня.
Також Швейцарія вперше приєдналася до нових санкційних заходів проти Білорусі (від 24.02.2025), посилюючи експортні обмеження та запроваджуючи заборону на імпорт білоруського алюмінію.
Уряд Ліхтенштейну також прийняв рішення про впровадження решти заходів 16-го пакету санкцій проти Росії, ухваленого ЄС 24 лютого 2025 року.
22 квітня ц.р. Федеральний департамент економіки Швейцарії приєднався до обмежень ЄС щодо 8 російських ЗМІ. Як зазначається, департамент вніс зміни до додатків 8 і 25 Указу про заходи, пов’язані із ситуацією в Україні.
8 організацій були додані до Додатка 25, а існуючі записи щодо 158 осіб та організацій у Додатку 8 були оновлені. Нові обмеження набули чинності 23 квітня.
2 квітня ц.р., з огляду на військову підтримку Іраном Росії, Федеральна рада Швейцарії прийняла рішення внести зміни до Розпорядження про заходи проти Ісламської Республіки Іран та імплементувати відповідні рішення ЄС.
У цьому контексті були введені заходи щодо подальшого обмеження доступу Росії до чутливих товарів і технологій, які потенційно можуть бути використані у військовій агресії проти України. Зокрема, введено нові заборони на постачання іранським фізичним та юридичним особам товарів і технологій для безпілотних літальних апаратів та ракет; заборони надання прямо чи опосередковано фінансових ресурсів підсанкційним фізичним особам, підприємствам та організаціям; заборони на виконання певних судових претензій; заборони на операції з окремими портами та шлюзами та ін.
19 березня ц.р. Швейцарія прийняла чергове рішення щодо приведення санкційних списків країни у зв’язку з агресією РФ проти України у відповідність до списків ЄС.
4 березня ц.р. Швейцарія розпочала імплементацію заходів 16 санкційного пакету ЄС, розширивши санкційні списки осіб, причетних до агресії РФ (санкції проти 48 фізичних та 35 юридичних осіб, нові заборони для 74 суден з третіх країн, які є частиною тіньового флоту РФ, нові експортні обмеження проти 53 компаній ВПК, заборона 16 банкам використання SWIFT).
Санкційні списки Швейцарії у зв’язку зі збройною агресією проти України відображають списки ЄС.
12 лютого ц.р. Федеральна рада Швейцарії ухвалила решту обмежувальних заходів проти Росії в межах 15-го пакета санкцій Європейського Союзу, ухваленого в грудні минулого року.
Відтепер в межах обмежувальних заходів заборонено визнавати і приводити у виконання деякі рішення російських судів, у яких вони заявляють про виключну юрисдикцію щодо спорів між російськими та швейцарськими компаніями.
Поправки також містять продовження дії різних положень про винятки, які дають змогу швейцарським компаніям виводити інвестиції з Росії впорядковано.
23 грудня 2024 р. Федеральний департамент економіки, освіти та досліджень (EAER), як компетентний орган з питань санкцій, розширив список санкцій проти Росії та Білорусі. Таким чином, Швейцарія приєднується до додаткових санкцій, запроваджених ЄС у відповідь на триваючу військову агресію Росії проти України та ситуацію в Білорусі. Зміни набули чинності 24 грудня.
ЄС ухвалив нові заходи проти Росії 16 грудня в рамках п'ятнадцятого пакету санкцій у відповідь на триваючу військову агресію Росії проти України та її дестабілізуючі дії, що підривають територіальну цілісність, суверенітет і безпеку України. EAER послідувала цьому прикладу, розширивши список санкцій, що перебувають під її юрисдикцією.
Згідно з останніми списками, 54 особи та 30 компаній і організацій потрапили під санкції, що передбачають заморожування активів і заборону на надання коштів та економічних ресурсів. На осіб, які потрапили під санкції, переважно військовослужбовців, топ-менеджерів компаній енергетичного сектору та осіб, відповідальних за депортацію дітей або поширення пропаганди та дезінформації, також поширюється заборона на в'їзд до Швейцарії та транзит через її територію. 30 нових компаній та організацій, що потрапили під санкції, - це переважно російські оборонні підрядники та судноплавні компанії, які транспортують російську нафту та нафтопродукти.
Крім того, 52 суднам було заборонено надавати комплексні послуги. Це переважно танкери, які є частиною тіньового російського флоту і обходять обмеження на ціни на російську нафту і нафтопродукти або перевозять військові товари для Росії чи крадене зерно з України. У комерційному секторі під посилений експортний контроль потрапили ще 32 суб'єкти господарювання.
EAER також ухвалила індивідуальні фінансові санкції, які ЄС запровадив проти Білорусі в рамках санкційного режиму проти цієї країни через ситуацію, що склалася в ній. Заходи стосуються 26 фізичних осіб та 2 організацій з Білорусі, до яких застосовано санкції у вигляді заморожування активів і заборони на надання коштів та економічних ресурсів. На нових санкціонованих осіб - переважно представників судової влади, наприклад, суддів, відповідальних за придушення громадянського суспільства і демократичної опозиції або керівництво пенітенціарними установами, де політичні в'язні зазнають знущань – додатково застосовано обмеження на поїздки.
6. Японія
Від початку повномасштабної агресії РФ проти України Японією було запроваджено 27 пакетів санкцій проти РФ та інші обмежувальні заходи. Всього з початку повномасштабної російської агресії Японією запроваджено санкції проти понад 1600 фізичних та юридичних осіб, що підтримують війну рф проти України.
10 січня ц.р. Урядом Японії прийнято рішення щодо розширення санкційного списку фізичних та юридичних осіб Росії, Білорусі та третіх країн, які сприяють продовженню загарбницькій війні Росії проти України, а також вважаються причетними до обходу санкцій, запроваджених проти РФ.
Зокрема, до загального списку підсанкційних осіб Уряду Японії було включено додатково 11 фізичних, 29 юридичних осіб та 3 банки РФ, 1-го громадянина КНДР та 1-ну фінансову установу Грузії.
Окрім цього було визначено 22 суб’єкта господарської діяльності РФ та 31 підприємство іноземних країн, щодо яких запроваджено заборону на експорт окремих номенклатур товарів, що можуть сприяти нарощуванню промислових потужностей РФ (включено загалом 335 нових позицій, які підпадають під заборону на експорт).
Таким чином, запроваджені заходи стали 27-м пакетом санкцій Японії проти РФ.
7. Австралія
Всього з початку повномасштабної російської агресії Австралія запровадила санкції проти понад 1700 фізичних та юридичних осіб РФ, Білорусі, КНДР, Ірану та інших країн, що надають підтримку РФ у здійсненні збройної агресії проти України, а також низку секторальних санкцій.
27 березня ц.р. Федеральний суд Австралії відхилив апеляцію російського олігарха Олєга Деріпаски щодо його позову проти Уряду Австралії стосовно його включення до санкційного списку Австралії (18.03.2022) та заборони на в'їзд.
24 лютого ц.р., з нагоди 3-ої річниці російського повномасштабного вторгнення в Україну, Уряд Австралії запровадив додаткові цільові фінансові санкції та заборону на в’їзд щодо 70 фізичних осіб, а також цільові фінансові санкції щодо 79 юридичних осіб – найбільший пакет антиросійських санкцій Австралії з лютого 2022 року.
Нові санкції спрямовані проти осіб, які підтримують незаконні адміністрації РФ на сході України та в Криму, включаючи так званих «міністрів», суддів і прокурорів, а також осіб, відповідальних за сексуальне насильство та примусову депортацію українських дітей. Санкції також запроваджені проти фізичних та юридичних осіб, причетних до поглиблення військової співпраці між РФ і Північною Кореєю, включно з розгортанням на полі бою північнокорейських військ. Під санкції потрапили об’єкти оборонного, транспортного та фінансового секторів Росії, а також ті, хто поширює дезінформацію щодо України.
Уряд Австралії також посилив торговельні обмеження щодо РФ, заборонивши постачання комерційних безпілотників і компонентів до них, включно з наданням супутніх послуг.
12 лютого ц.р. Міністерство закордонних справ і торгівлі Австралії додало до санкційних списків Австралії російську інтернет компанію «Zservers» (також відома як «XHOST Internet Solutions LP») та 5 громадян РФ пов’язаних з нею за «серйозні кібер-інциденти».
8. Нова Зеландія
З моменту набуття чинності новозеландського Закону про санкції щодо Росії в березні 2022 року Нова Зеландія запровадила санкції проти понад 1800 фізичних та юридичних осіб, а також низку торговельних заходів проти РФ.
17 березня ц.р. Уряд Нової Зеландії продовжив дію санкцій проти Росії, запроваджених через агресію проти України, термін дії яких спливав 17 березня, одразу на три роки, до 17 березня 2028 року.
Санкції забороняють чи обмежують певні види діяльності, пов’язані з Росією. Новозеландці також повинні повідомляти про будь-яку підозрілу активність, яка може бути пов’язана з незаконними торгівельно-економічними відносинами з РФ.
24 лютого ц.р., з нагоди 3-ої річниці російського повномасштабного вторгнення в Україну, Нова Зеландія запровадила додаткові санкції щодо 52 фізичних та юридичних осіб, причетних до російського ВПК, енергетичного сектору, підтримки Північною Кореєю військових зусиль Росії, а також до примусового переселення або перевиховання українських дітей.
До санкційного списку увійшли губернатори кількох російських регіонів, керівники підприємств ВПК, командири військових частин. Також обмеження запроваджені щодо російських неурядових організацій і благодійних фондів.
Крім того, запроваджено санкції щодо високопоставленого північнокорейського військового офіцера, який надавав стратегічну допомогу військовим зусиллям Росії.