• A-
    A+
  • Людям із порушенням зору
  • Українською
  • English
  • Français
  • Español
  • Português
  • العربية
Санкції проти РФ
Опубліковано 06 березня 2025 року о 10:00

З моменту початку неспровокованої повномасштабної збройної агресії російської федерації проти України 24-го лютого 2022 року, Україна та міжнародні партнери запровадили низку санкцій проти РФ.

З 31 січня 2024 року в Україні почав функціонувати Державний реєстр санкцій  (https://drs.nsdc.gov.ua/) – інформаційно-комунікаційна система, що забезпечує надання безоплатного публічного доступу до актуальної та достовірної інформації про всіх суб’єктів, щодо яких застосовано українські обмежувальні заходи.

Дані в Реєстрі є відкритими, загальнодоступними, оперативно оновлюються. Джерелами інформації для Реєстру є відповідні рішення Ради національної безпеки і оборони України, введені в дію указами Президента України, а також судові рішення з питань санкцій.

Ведення Реєстру забезпечує Апарат Ради національної безпеки і оборони України. На сайті є можливість в електронній формі отримати витяг з відповідною інформацією. Реєстр доступний українською й англійською мовами.

Починаючи з 24 лютого 2022 року, в Україні прийнято 60 указів Президента, якими вводяться в дію рішення Ради національної безпеки і оборони України щодо застосування санкцій.

Станом на сьогодні санкції України застосовано до 8 359 фізичних і 6 582 юридичних осіб. Також чинні окремі рішення стосовно секторальних санкцій.

ukrainian-sanctions-mapping-1.pdf

Російська Федерація є найбільш підсанкційною країною світу і наразі саме санкції є найбільш дієвим інструментом впливу на країну-агресора з боку цивілізованої світової спільноти.

Важливим елементом роботи Міністерства закордонних справ України на санкційному напрямі є взаємодія зі столицями держав-членів ЄС, США, Великої Британії, Канади, Швейцарії, Австралії, Японії, Нової Зеландії та низки інших країн-партнерів.

1. ЄС

На сьогодні ЄС запровадив три санкційні режими у відповідь на злочинні дії РФ – порушення територіальної цілісності та суверенітету України, порушення прав людини у РФ та гібридні загрози.

Радою ЄС ухвалено шістнадцять пакетів економічних та індивідуальних санкцій у зв’язку з військовою агресією Росії проти України.

Загалом обмежувальні заходи ЄС щодо дій, які підривають або загрожують територіальній цілісності, суверенітету та незалежності України, на сьогодні поширюються на понад 2300 фізичних та юридичних осіб.

Також санкції поширюються на близько 700 компаній РФ та в третіх країнах, задіяних у ВПК РФ та обході санкційних обмежень. Їхні активи підлягають замороженню, а громадянам і компаніям ЄС заборонено надавати їм кошти. Фізичні особи також підпадають під заборону на в’їзд, яка забороняє їм в’їзд або транзит через територію ЄС.

24 лютого ц. р., з нагоди 3-ої річниці російського повномасштабного вторгнення в Україну, Рада ЄС рішенням (CFSP) 2025/394 та імплементаційним регламентом (EU) 2025/389 ухвалила 16-ий пакет індивідуальних та економічних обмежувальних заходів щодо дій Російської Федерації, які підривають або загрожують територіальній цілісності, суверенітету та незалежності України.

Рада ЄС запровадила обмежувальні заходи щодо 48 фізичних та 35 юридичних осіб, серед яких фігурують представники військового (22 компаній та 19 осіб), промислового та фінансового секторів, а також політики, пропагандисти (3 компанії та 5 осіб), два північнокорейські генерали та китайський постачальник для ВПК РФ. Санкції також запроваджено стосовно 4 губернаторів та членів окупаційних адміністрацій на ТОТ України, 1 телекомунікаційної компанії та 1 банківського оператора.

Крім цього, Рада встановила два нові критерії, які дозволять ЄС вводити обмежувальні заходи щодо фізичних та юридичних осіб, які володіють або керують суднами тіньового флоту і тих, хто підтримує або отримує вигоду від російського ВПК.

Рада додала нові 74 судна до списку тих, на які поширюється заборона доступу до портів і надання широкого спектру послуг, пов'язаних з морським транспортом. Цей захід спрямований на танкери з країн, що не є членами ЄС, які є частиною «тіньового флоту» РФ для обходу механізму обмеження цін на нафту, чи підтримують енергетичний сектор Росії або судна, які відповідають за транспортування військової техніки для Росії чи беруть участь у перевезенні вкраденого українського зерна. Таким чином, загальна кількість суден, що потрапили під санкції, становить 153.

Рада ЄС, додавши 53 нових суб'єкти, розширила перелік тих, хто безпосередньо підтримує ВПК Росії у її загарбницькій війні проти України. До них будуть застосовані більш жорсткі експортні обмеження щодо товарів і технологій подвійного використання, а також товарів і технологій, які можуть сприяти технологічному вдосконаленню російського сектору оборони і безпеки. Третина цих організацій є російськими, тоді як інші розташовані в третіх країнах і брали участь в обході торговельних обмежень або закупівлях чутливих предметів, необхідних, наприклад, для БПЛА та ракет, які використовуються для російських військових операцій.

У частині секторальних санкцій запроваджено подальші обмеження на експорт товарів, які сприяють збільшенню російського промислового потенціалу (хімікати, деякі пластмаси та гума), та їхній транзит через Росію, а також подальші обмеження на імпорт первинного алюмінію, який створює значні доходи для Росії.

Розширено список заборонених товарів, які сприяють технологічному вдосконаленню російського сектору оборони та безпеки, додаючи елементи для розробки та виробництва російських військових систем, такі як хімічні прекурсори для хлорпікрину та інші реагенти, що використовуються у спецзасобах для боротьби з масовими заворушеннями, програмне забезпечення, пов’язане з машинами із числовим програмним керуванням (ЧПК), сполуки хрому та контролери, які використовуються для керування безпілотними літальними апаратами.

У фінансовій сфері ЄС вперше вводить заборону на операції з кредитними або фінансовими установами, заснованими за межами Росії, які використовують «Систему передачі фінансових повідомлень» (SPFS) Центрального банку Росії.

Крім цього, Рада вирішила поширити заборону на надання спеціалізованих послуг з обміну фінансовими повідомленнями SWIFT на 13 регіональних банків РФ, які вважаються важливими для російської фінансової та банківської систем. Вводиться заборона на продаж, постачання, переказ та експорт банкнот, проте запроваджено виняток у випадках використання банкнот для діяльності громадянського суспільства та ЗМІ, які безпосередньо сприяють демократії, правам людини або верховенству права.

Вперше введено санкції проти криптокомпаній, які беруть участь в обході price cap.

Окремо передбачено механізм покращення захисту від збитків, понесених у контексті позовів, поданих до судів третіх країн або відповідно до законодавства РФ, включаючи надання можливості судам держав-членів ЄС у виняткових випадках виносити рішення за такими позовами («forum necessitatis», для виправлення можливих ситуацій відмови у правосудді).

У частині протидії обходу санкцій та боротьби з незаконним реекспортом товарів ЄС, які перебувають під санкціями, оператори ЄС, які продають чутливі товари третім країнам, окрім країн-партнерів, повинні запровадити механізми належної обачності, здатні ідентифікувати, оцінювати та пом’якшувати ризики такого реекспорту до Росії. Нове положення дозволяє Європейській Комісії обмінюватися інформацією про механізми і схеми обходу санкцій з країнами-партнерами. Запроваджується нове зобов'язання для операторів повідомляти підрозділи фінансової розвідки про всі підозрілі транзакції, що можуть бути пов'язані із злочинною діяльністю у порушення обмежувальних заходів ЄС.

В енергетичній сфері Рада також забороняє тимчасове зберігання російської сирої нафти та нафтопродуктів на території ЄС, незалежно від закупівельної ціни нафти та кінцевого пункту призначення цих продуктів. Водночас передбачено дозвіл на продаж, постачання або передачу певних нафтопродуктів між Угорщиною та Словаччиною за умови використання таких продуктів виключно на території цих двох країн.

Запроваджуються також додаткові обмеження на експорт товарів і технологій, зокрема програмного забезпечення, пов’язаного з розвідкою нафти і газу, з метою подальшого обмеження розвідувальних і виробничих потужностей Росії. Крім цього, поширюється заборона на надання товарів, технологій і послуг для завершення проєктів з видобутку сирої нафти в Росії, таких як нафтовий проект «Восток». 

Що стосується LNG, то додатково роз’яснено (в цілях безпеки поставок до держав-членів ЄС), що послуги з перевантаження під час операцій з перевалки російського LNG дозволені за умови транспортування між портами однієї і тієї ж держави-члена ЄС. Разом з тим, запроваджуються дерогації у випадках, якщо держава-член не приєднана до об'єднаної газотранспортної системи, коли природний газ купується, імпортується або передається з терміналу, розташованого в іншій державі-члені, що має доступ до об'єднаної газотранспортної системи, з метою забезпечення енергопостачання.

У транспортній сфері ЄС заборонив будь-які транзакції з 5 портами / шлюзами (Астрахань, Махачкала, Усть-Луга, Приморськ та Новоросійськ) та 6 аеропортами в Росії (Бегішево, Внуково, Жуковський, Перм, Кольцово та Псков), які використовуються для передачі БПЛА, ракет і пов’язаних технологій і компонентів до Росії або для обходу ліміту цін на нафту чи інших обмежувальних заходів суднами, які практикують нерегулярні та ризиковані види судноплавства. Це включає доступ до їхніх об’єктів і надання будь-яких послуг суднам і літакам.

Рада вирішила розширити заборону на польоти в ЄС на авіаперевізників, які виконують внутрішні рейси в межах Росії або експортують літаки чи інші авіаційні товари та технології російським авіаперевізникам та їхнім контрольованим особам. Крім цього, ЄС посилює існуючу заборону на перевезення вантажів автомобільним транспортом територією ЄС, включаючи транзитом, операторами ЄС, якими на 25% або більше володіють російські фізичні або юридичні особи. Нове положення забороняє будь-які зміни в структурі капіталу автотранспортних підприємств, які призведуть до збільшення частки власності російської фізичної або юридичної особи понад 25%.

Запроваджено вимогу щодо отримання дозволу держави-члена ЄС для посадки, зльоту та прольоту над територією ЄС безпілотних літальних апаратів РФ.

Перенесено дату набрання чинності вимоги про надання доказів на основі відстеження при імпорті оброблених діамантів на вересень 2025 року.

Введено заборону на надання будівельних послуг, включаючи інженерні роботи, розширюючи підхід, який вже діє на ТОТ України.

Відповідно до ухваленого рішення, призупинено дію ліцензій ЄС на мовлення 8 російських ЗМІ, які перебувають під постійним контролем російського керівництва, заборонено транслювати їхній контент – EADaily/Eurasia Daily, Fondsk, Lenta, NewsFront, RuBaltic, SouthFront, Strategic Culture Foundation, Красная звезда/ТВзвезда.

16-ий пакет включає подальші обмежувальні заходи щодо Білорусі, які відображають пов’язані з торгівлею санкції, погоджені проти РФ, інші заходи, такі як обмеження щодо продажу або надання послуг і програмного забезпечення, депозитів і гаманців криптовалютних активів, а також транспорту. Рада також запровадила новий критерій включення до списку, спрямований на осіб, організації чи органи, які підтримують або отримують вигоду від ВПК Білорусі.

Рада ЄС запровадила нові обмеження щодо окупованих Криму та Севастополя, а також ТОТ України в Донецькій, Херсонській, Луганській та Запорізькій областях з метою перешкоджання їхній інтеграції в РФ та запобігання обходу санкцій ЄС.

Ці обмеження стосуються надання бухгалтерського обліку, аудиту, консультування з питань податків, бізнесу та управління, зв’язків з громадськістю, будівництва, архітектури, інженерії, юридичного та ІТ консультування, дослідження ринку та опитування громадської думки, технічного тестування та аналізу та рекламних послуг. Крім цього, обмеження стосуються надання певного програмного забезпечення для управління підприємствами та промислового дизайну і виробництва, а також пов’язаних прав інтелектуальної власності чи комерційної таємниці.

27 січня ц.р. Рада ЄС продовжила економічні обмежувальні заходи ЄС проти РФ у зв'язку з триваючими діями Російської Федерації, що дестабілізують ситуацію в Україні, ще на 6 місяців, до 31 липня 2025 року. Це продовжить позбавляти Москву доходів для фінансування її війни.

Ці економічні заходи, вперше запроваджені у 2014 році, були значно розширені з лютого 2022 року у відповідь на неспровоковану, невиправдану та незаконну військову агресію Росії проти України.

Наразі вони включають широкий спектр секторальних обмежень, зокрема щодо торгівлі, фінансів, енергетики, технологій і товарів подвійного використання, промисловості, транспорту та предметів розкоші. Вони також охоплюють заборону на імпорт або транспортування морем сирої нафти та певних нафтопродуктів з Росії до ЄС, відключення кількох російських банків від системи SWIFT і призупинення діяльності та ліцензій у Європейському Союзі кількох прокремлівських дезінформаційних медіа. Крім того, конкретні заходи дозволяють ЄС протидіяти обходу санкцій.

27 січня ц.р. Рада Європейського Союзу ухвалила додаткові обмежувальні заходи щодо 3 росіян, відповідальних за серію кібератак, здійснених проти Естонської Республіки у 2020 році.

До нових списків підсанкційних осіб увійшли Корчагін М.О., Шевченко В. і Денисов Ю.Ф., які є офіцерами підрозділу 29155 Генерального штабу Збройних сил РФ (ГРУ). Зазначається, що підрозділ 29155 відповідальний за кібератаки проти Естонії та інших країн-членів і партнерів ЄС, зокрема України, вбивств за кордоном та дестабілізаційні дії.

16 грудня 2024 р. Рада ЄС рішенням (CFSP) 2024/3182 ухвалила 15-ий пакет індивідуальних та економічних обмежувальних заходів щодо дій Російської Федерації, які підривають територіальну цілісність, суверенітет та незалежність України або загрожують їм. 15-ий пакет спрямований на протидію обходу санкцій ЄС і націлений передусім на «тіньовий флот» та військово-промисловий комплекс РФ. 

Рада ЄС постановила запровадити обмежувальні заходи щодо 54 фізичних осіб, а також додала 30 компаній до переліку юридичних осіб з числа російських оборонних та судноплавних компаній, відповідальних за транспортування сирої нафти і нафтопродуктів морем, що забезпечують значні доходи російському уряду.

Рада ЄС додала нові 52 судна до списку тих, на які поширюється заборона доступу до портів і заборона на надання широкого спектру послуг, пов'язаних з морським транспортом.

Окремо було додано 32 нових суб'єкти до переліку тих, хто безпосередньо підтримує військово-промисловий комплекс росії у її агресивній війні проти України. До них будуть застосовані більш жорсткі експортні обмеження щодо товарів і технологій подвійного використання, а також товарів і технологій, які можуть сприяти технологічному вдосконаленню російського сектору оборони і безпеки.

У контексті захисту європейських компаній від судових спорів з російською стороною Рада вирішила заборонити визнання та виконання в ЄС рішень, винесених російськими судами на підставі статті 248 Арбітражного процесуального кодексу РФ.

Крім цього, Рада запровадила виняток, що дозволяє звільнити залишки грошових коштів, які зберігаються в центральних депозитаріях цінних паперів (ЦДЦП) ЄС.

ЄС також продовжив строки, що застосовуються до певних виключень, необхідних для виведення капіталу з росії.

16 грудня 2024 р. схвалено Рішення Ради ЄС, згідно з яким вперше запроваджено обмежувальні заходи проти 16 фізичних та 3 юридичних осіб, причетних до зловмисних дестабілізаційних дій Росії за кордоном.

Підсанкційні особи підпадають під заборону на в’їзд до ЄС або транзит його територією, їхні активи підлягають замороженню, а громадянам і компаніям ЄС заборонено надавати їм кошти.

16 грудня 2024 р. Рада ЄС ухвалила рішення щодо запровадження обмежувальних заходів стосовно 26 фізичних і 2 юридичних осіб у зв'язку із ситуацією в Білорусі та її залученням до агресії Росії проти України.

2 грудня 2024 р. Рада ЄС ухвалила рішення продовжити та оновити перелік фізичних, юридичних осіб та органів, до яких застосовуються обмежувальні заходи у зв'язку з серйозними порушеннями прав людини по всьому світу, включаючи тортури та систематичне широке використання сексуально та гендерно зумовлених злочинів, ще на один рік – до 8 грудня 2025 року.

Наразі в рамках Глобального санкційного режиму ЄС за права людини (GSR) обмежувальні заходи застосовуються до 116 осіб та 33 організацій з різних країн, зокрема у контексті російської війни проти України – щодо 12 осіб та 1 організації.

Особи, включені до санкційного списку, підлягають заморожуванню активів, а фізичним та юридичним особам ЄС заборонено надавати їм кошти, фінансові активи або економічні ресурси. Крім цього, фізичним особам, включеним до списку, заборонено в'їзд до ЄС.

У прес-релізі стороною ЄС повідомляється, що рішення підтверджує зобов'язання Євросоюзу засуджувати порушення прав людини і зловживання, де б вони не відбувалися, використовуючи всі інструменти, а також, що права людини є універсальними, неподільними, взаємозалежними і взаємопов'язаними.

18 листопада 2024 р. Рада ЄС ухвалила рішення про внесення змін до рішення 2023/1532/CFSP, відповідно до якого запроваджені обмежувальні заходи стосовно одного громадянина Ірану та чотирьох організацій, які надають підтримку Росії у військовій агресії проти України та озброєним групам й організаціям, а також підривають мир та безпеку на Близькому Сході та у регіоні Червоного моря.

Вказується, що нові обмежувальні заходи спрямовані проти суден і портів, які використовуються Іраном для передачі безпілотних літальних апаратів (БПЛА), ракет і відповідних технологій і компонентів до Росії.

Зокрема, до санкційного списку було включено Мохаммада Реза ХІАБАНІ, який є директором компанії Islamic Republic of Iran Shipping Lines (IRISL), національного морського перевізника Ірану. Також до переліку підсанкційних організацій включено три російські судноплавні компанії та одного морського перевізника Ірану, які причетні до організації каналів поставок Іраном ракет і безпілотників або пов’язаних технологій і компонентів до Росії через Каспійське море для поповнення російських військ, які воюють в Україні.

14 жовтня 2024 р. Рада ЄС ухвалила обмежувальні заходи проти семи осіб і семи організацій після передачі Іраном ракет і безпілотників Росії.

До списку входять три іранські авіалінії (Saha Airlines, Mahan Air і Iran Air) і дві закупівельні фірми. Вони, відповідно, відповідають за передачу та постачання, через транснаціональні мережі закупівель, виготовлених в Ірані БПЛА та пов’язаних компонентів і технологій до Росії для використання в її агресивній війні проти України. Також у списку дві компанії, які займаються виробництвом палива для запуску ракет і снарядів.

Санкції запровадили і проти заступника міністра оборони Ірану Сеєда Хамзе Галандарі, посадовців Корпусу вартових ісламської революції, центрального штабу КВІР Хатам аль-Анбія та аерокосмічних сил КВІР, а також директорів компаній Iran Aircraft Manufacturing Industries і Aerospace Industries Organisation.

Також, 14 жовтня 2024 р. Рада ЄС продовжила застосування обмежувальних заходів проти розповсюдження та використання хімічної зброї, застосованих до 25 фізичних та 3 юридичних осіб, ще на один рік, до 16 жовтня 2025 року.

Зазначені особи підлягають замороженню активів, а фізичним та юридичним особам ЄС заборонено надавати їм кошти, фінансові активи або економічні ресурси. Крім того, фізичним особам, включеним до списку, заборонено в'їзд до ЄС.

08 жовтня 2024 р. Рада ЄС запровадила новий санкційний режим у відповідь на дестабілізуючі дії РФ на міжнародному рівні. Передбачається, що цей новий інструмент дозволить поширювати індивідуальні обмежувальні заходи на фізичних та юридичних осіб, причетних до дій та політики уряду РФ, що підривають фундаментальні цінності ЄС та його держав-членів, їхню безпеку, незалежність та цілісність, а також цінності міжнародних організацій та третіх країн. Зокрема, санкції ЄС запроваджуватимуться у відповідь на такі дії, як: підрив виборчих процесів та функціонування демократичних інститутів; погрози та саботаж економічної діяльності, послуг, що становлять суспільний інтерес або стосуються критичної інфраструктури; використання скоординованої дезінформації, маніпулювання іноземною інформацією та втручання; зловмисна кібердіяльність; «інструменталізація» мігрантів; незаконна експлуатація природних ресурсів та дикої природи у третіх країнах; підбурювання та підживлення збройних конфліктів у третіх країнах, інші дестабілізуючі дії.

2. США

Сполучені Штати є одним із лідерів у сфері санкційної підтримки України. Загалом США імплементовано повні блокуючі санкції щодо понад 6100 суб’єктів з РФ та її країн-прихильників. Застосовано візові обмеження до понад 7200 фізичних осіб, причетних до військового вторгнення Росії в Україну. З 2 березня 2022 року через повномасштабне вторгнення Росії в Україну Міністерство торгівлі США включило до списку торгівельних обмежень Entity List понад 1100 компаній з Росії, Білорусі та третіх країн.

28 лютого ц.р. Президент США Д.Трамп продовжив на рік антиросійські санкції, запроваджені у 2014 році (наказ 13660), та перелік яких був розширений у 2018 і 2022 роках, для усунення надзвичайної загрози національній безпеці та зовнішній політиці США, яку становлять дії та політика осіб, що підривають демократичні процеси та інститути в Україні, загрожують її миру, безпеці, стабільності, суверенітету та територіальній цілісності.

Обмеження охоплюють фінансовий сектор, військово-промисловий комплекс та енергетику рф, а також передбачають персональні санкції проти низки російських посадовців і бізнесменів.

26 лютого ц.р. Сполучені Штати запровадили санкції щодо 6 юридичних осіб, які були залучені до закупівлі ключових компонентів для структур, пов’язаних із програмами Ірану зі створення безпілотних літальних апаратів (БПЛА) та балістичних ракет.

24 лютого ц.р. Державний департамент та Управління з контролю за іноземними активами (OFAC) Міністерства фінансів США одночасно запровадили санкції щодо загалом 22 осіб та визначили 13 суден як заблоковану власність, у кількох юрисдикціях, через їхню участь в іранській нафтовій промисловості.

11 лютого ц.р. США запровадили санкції щодо компанії Zservers, російського постачальника послуг хостингу та 2 російських громадян, які виконували функції операторів Zservers, за їхню роль у підтримці атак з використанням програмного забезпечення для вимагання грошей.

6 лютого ц.р. США запровадили санкції щодо міжнародної мережі, що спрямовує доходи від продажу нафти іранським військовим. Ця мережа призначена для сприяння поставкам мільйонів барелів нелегальної іранської нафти до Китаю для фінансування генерального штабу збройних сил Ірану через його підставну компанію Sepehr Energy. Доходи від цих продажів підтримують терористичні та проксі групи.

Крім того, Сполучені Штати запроваджують обмеження щодо суден тіньового флоту та керуючих компаній, які транспортували іранську нафту, допомагаючи Ірану сприяти дестабілізуючій діяльності в регіоні.

16 січня ц.р. Управління з контролю за іноземними активами Мінфіну США (OFAC) запровадило санкції проти 2 фізичних та 4 юридичних осіб за діяльність із забезпечення надходження незаконних доходів для уряду КНДР.

Відповідно до Мінфіну США, Сполучені Штати таргетували мережу, до якої входить департамент торгівлі зброєю уряду КНДР (Department 53), дві його підставні компанії (Korea Osong Shipping Co та Chonsurim Trading Corporation), які наймають північнокорейських ІТ-працівників у Лаосі, двох керівників цих підставних компаній (Jong In Chol та Son Kyong Sik), а також китайську компанію (Liaoning China Trade), що постачає уряду КНДР електронне обладнання.

16 січня ц.р. Управління з контролю за іноземними активами Мінфіну США повідомило про укладення угоди з фізичною особою, що проживає у Маямі, та її компанією Family International Realty LLC на виплату штрафу у розмірі понад $1 млн. у рамках врегулювання потенційної цивільної відповідальності за свідоме порушення санкцій, запроваджених США у контексті Росії та України. Відповідно до Мінфіну США, у період з 2018 по 2023 роки Family International Realty та її власник брали участь у схемі з ухилення від американських санкцій шляхом приховування майнових інтересів двох підсанкційних російських олігархів (Valeri Abramov та Viktor Perevalov) у трьох розкішних кондомініумах та отримання прибутку від оренди/продажу нерухомості, вчинивши 73 факти порушення. Компанія заробила $182442 як комісійні винагороди за рахунок забезпечення оренди двох об’єктів власності третім особам від імені Viktor Perevalov та продажу третього об’єкту власності від імені Valeri Abramov.

15 січня ц.р. з метою посилення тиску на російський військово-промисловий комплекс та протидії діяльності з обходу санкцій Сполучені Штати запровадили новий санкційний пакет проти Росії, таргетувавши близько 150 нових суб’єктів. При цьому, для підвищення ризику запровадження вторинних санкцій за співпрацю із санкціонованими російськими суб’єктами Міністерство фінансів США запровадило повторні санкції проти майже 100 суб’єктів, які раніше вже були санкціоновані Сполученими Штатами.

Під дію американських санкцій, зокрема, потрапили:

- 21 компанія, які співпрацюють з ВПК РФ, у тому числі Wafangdian Bearing, Guantgwei International Trade, Apeksgrup, First Logistics, Haucore Ltd тощо;

- 6 юридичних осіб та 2 фізичні особи, які причетні до мережі постачання комплектуючих для виготовлення російських планерних бомб, у тому числі компанії SV Polimer, Omnitrade тощо;

- закупівельна мережа раніше санкціонованого російського виробника ударних дронів LLC Zala Aero (11 компаній);

- закупівельна мережа китайських компонентів, які використовуються в російському оборонному виробництві (3 компанії та 3 фізичні особи);

- 29 суб’єктів з юрисдикції різних країн, які надають підтримку російському ВПК, зокрема PROFFPCB, Ace Bearings, Armeks, Arohi тощо;

- 25 суб’єктів, які займаються розробкою, виробництвом і транспортуванням боєприпасів, артилерійських систем, бронетехніки, військової радіоелектронної та іншої техніки військового призначення (JSC SMZ, Aeroelektromash, MMC Steel тощо), а також 2 компанії (LLC International Congresses and Exhibitions та Federal State Autonomous Institution Congress and Exhibition Center Patriot), які пов’язані з основною російською виставкою зброї – Міжнародним військово-технічним форумом «Армія»;

- 5 юридичних та 2 фізичні особи, афілійовані із Росатомом (зокрема, російський оператор тимчасово окупованої Запорізької АЕС і її очільник, російська Асоціація Центротех та державне підприємство "Видобувний і хімічний комплекс") та афілійовані з російським Атомфлотом (наприклад, суднобудівна компанія Kuzey, яка виконувала замовлення для Атомфлоту й Росморпорту тощо) і керівник Атомфлоту;

- 33 суб’єкти з російського гірничо-металургійного комплексу, у тому числі Translom, Treyd Metall, NZKHS, Kamensk Uralskiy Metallurgicheskiy Zavos, Terra Stal Grupp, LLC Keramaks тощо;

- 16 суб’єктів, пов’язаних із раніше санкціонованими російськими олігархами братами Ротенбергами, у тому числі фінансово-інвестиційні компанії Evokorp та Fond Investitsionnykh Programm;

- банк OJSC Keremet Bank, який причетний до діяльності з обходу санкцій в інтересах раніше санкціонованого Промсвязьбанку;

- російсько-китайська мережа регіональних клірингових платформ (15 компаній та 1 фізична особа), через яку проводилися розрахунки за постачання до РФ чутливої продукції.

15 січня ц.р. Державний департамент США запровадив обмежувальні заходи щодо Федерального державного унітарного підприємства «Гірничо-хімічний Комбінат» (ГХК), як до такого, що перебуває у власності або під контролем уряду Російської Федерації. В результаті цього рішення ГХК було внесено до Списку SDN, який ведеться Управлінням з контролю за іноземними активами (OFAC) Міністерства фінансів США. ГХК є дочірньою компанією Росатому, яка проводить дослідження в галузі ядерної енергетики.

10 січня ц.р. Сполучені Штати запровадили потужний санкційний пакет проти російського енергетичного сектору, таргетувавши понад 400 суб’єктів (29 фізичних осіб, 203 юридичні особи, 183 морських судна).

Під дію американських санкцій, зокрема, потрапили:

- 2 найбільших російських виробника та експортера нафти PJSC Gazprom Neft та Surgutneftegas, а також 20 дочірніх компаній PJSC Gazprom Neft (Gapzromneft Moscow Refinery, Gazprom Neft Shelf, Gazpromneft Regional Sales тощо) та 8 дочірніх компаній Surgutneftegas (Kaliningradnefteprodukt OOO, KINEF OOO, Surgutneftegasbank тощо);

- 183 морських судна, здебільшого нафтові танкери, які є частиною російського «тіньового» флоту, а також належать раніше санкціонованому Сомкомфлоту; 2 великі російські страхові компанії (Іngosstrakh Insurance Company та Alfastrakhovanie Group), які надавали послуги страхування для перевезення російської нафти морським шляхом; 57 компаній-операторів та власників морських суден (Fornax, Stream, Gazpromneft Marine Bunker, Rosnefteflot, Argo Tanker, Sao Viet тощо);

- 17 компаній-трейдерів з різних юрисдикцій, які причетні до непрозорої торгівлі російською нафтою (Black Pearl, Tsentr Ekspluatatsionnykh Uslug, Conmar, Lathyrus Shipping Company, Arctos Shipping And Trade DMCC Zion Trade Limited тощо), а також афілійовані з ними 3 фізичні особи;

- 34 компанії, які надають супутні послуги нафтогазовій промисловості РФ (Achimgaz, Gazprom Shelfproekt, Samotlorneftepromkhim, Argos, Catkoneft, Newteck Well Service LLC, RN Burenie Limited Liability Company тощо), а також 13 фізичних осіб, з числа провідних російських енергетичних посадовців, включаючи генеральних директорів низки російських нафтовидобувних компаній (заступник міністра енергетики РФ Roman Marshavin, CEO Lukoil Vadim Vorobyev, CEO Gazprom Neft Aleksandr Dyukov, CEO Surgutneftegas Vladimir Bogdanov тощо);

- 14 високопосадовців Росатому, зокрема члени правління ради директорів компанії, у тому числі й CEO Росатому Alexey Likhachev;

- низка компаній, пов’язаних із російськими LNG проєктами, зокрема два діючі LNG-термінали (Pоrtovaya та Cryogas Vysotsk); оператор російського енергетичного проєкту Vostok Oil компанія LLC Vostok Oil та пов’язана з нею компанія Taguslkoe; оператор нафтового терміну компанія Shandong United EnergyNERGY, її дочірня фірма та компанія UMBRA; 12 компаній, афілійованих з проєктом Arctic LNG 2 (Zhoushan Wison, Skyhart, Avision тощо);

- 19 компаній, які надають супутні послуги нафтовому сектору РФ (Petroengineering, NSKH Aziaya Drilling, FLEK тощо);

- 25 компаній з гірничо-добувного та металургійного комплексу РФ, зокрема одна з найбільших російських вугільних компаній Russian Coal, яка контролює низку вугільних шахт в РФ, а також Kuzbassrazrezugol, Vzryvprom, RMK, Magnezit Holding, Sukhodol Seaport, Polar Lithium, Razrez Stepnoi OOO тощо.

При цьому, в рамках реалізації заходів із позбавлення Росії енергетичних доходів, Міністерством фінансів США прийнято рішення про:

- включення російського енергетичного сектору до переліку галузей російської економіки, стосовно яких компетентні органи США можуть імплементувати санкційні обмеження відповідно до Виконавчого Указу №14024. Це рішення дозволить розширити можливості з таргетування суб’єктів російського енергетичного сектору та забезпечити додаткові обмеження на здатність Росії отримувати дохід для фінансування своєї агресії;

- заборону надання будь-яких американських послуг, пов’язаних із нафтою, російським суб’єктам. При цьому відзначаються виключення з санкційних обмежень в контексті низки афілійованих із цією проблематикою ініціатив («price cap», проєкт «Сахалін-2», Tengizchevroil та Caspian Pipeline Consortium). Заборона на надання американських нафтових послуг для російських суб’єктів набуде чинності з 27.02.2025 року;

- внесення змін до чинної Генеральної ліцензії №8К «Authorizing Transactions Related to Energy», яка надавала дозвіл на здійснення співпраці з низкою раніше санкціонованих російських фінансових інституцій (Vneshcombank, Sberbank of russia, Otkritie, Alfa-Bank тощо) у контексті розрахунків за енергоресурси. Відтепер Генеральна ліцензія №8L надає дозвіл до 12.03.2025 року на згортання взаємодії з цими російськими банками. Водночас, для збереження важливих цивільних ядерних транзакцій з росією оновлено Генеральну ліцензію №115А, яка раніше дозволяла проведення фінансової взаємодії із Газпромбанком стосовно ядерної енергетики. Оновлення передбачає включення до дії Генеральної ліцензії №115 раніше санкціонованих російських фінансових установ, які зазначалися в Генеральній ліцензії №8К.

У зв’язку із вищезазначеними санкційними рішеннями Мінфіном США було випущено Генеральні ліцензії №№117,118,119,120,121, які передбачають 45-денний період для згортання операцій із санкціонованими сьогодні великими російськими нафтовими та страховими компаніями, постачальниками нафтопромислових послуг, а також завершення взаємодії із заблокованими морськими суднами. Скасовується Генеральна ліцензія 93, яка передбачала дозвіл на здійснення взаємодії із морськими суднами, що належали Совкомфлоту, та не були визнані як заблоковане майно.

31 грудня 2024 р. Сполучені Штати імплементували два санкційних рішення стосовно Росії та Ірану, зокрема повні блокуючі санкції були запроваджені щодо 2 організацій та 1 фізичної особи, афілійованих із російською військовою розвідкою ГРУ та іранським Корпусом вартових Ісламської Революції, пов’язаних із втручанням у виборчу кампанію США 2024; а також санкції щодо російської судді, яка причетна до порушення прав людини.

27 грудня 2024 р. Сполучені Штати оголосили про запровадження санкцій щодо Бідзіни Григоріса Дзе Іванішвілі, засновника і почесного голови правлячої партії Грузії «Грузинська мрія», за підрив демократичного та євроатлантичного майбутнього Грузії на користь Російської Федерації.

19 грудня 2024 р. Сполучені Штати запровадили санкції проти міністра внутрішніх справ Грузії Вахтанга Гомелаурі та заступника директора Департаменту спеціальних завдань МВС Мірзи Кезевадзе в рамках Global Magnitsky sanctions program.

19 грудня 2024 р. Офіс контролю за іноземними активами Міністерства фінансів США (OFAC) оголосив про запровадження санкцій щодо 4 компаній і 3 суден, залучених до торгівлі іранською нафтою та нафтохімічною продукцією, що приносить мільярди доларів доходів іранському режиму. У свою чергу, Державний департамент США вжив заходів проти чотирьох компаній у різних юрисдикціях, причетних до транспортування іранської нафти.

За інформацією Міністерства фінансів США, доходи від цієї торгівлі використовуються для підтримки ядерної програми Ірану, розробки та розповсюдження балістичних ракет, а також фінансування терористичних угруповань, таких як "Хезболла", ХАМАС і хусити. Судна, які перевозять іранську нафту та нафтохімічну продукцію, часто використовують методи приховування та обману для маскування своєї діяльності, створюючи серйозну загрозу для морської галузі.

18 грудня 2024 р. США запровадили санкції проти 7 суб’єктів, пов’язаних з діяльністю в інтересах збройних сил Ірану. Міністерство фінансів США санкціонувало 2 фізичних та 2 юридичних осіб, причетних до розробки та закупівлі компонентів для навігаційних систем, які використовуються Іраном при виробництві озброєння. Державний департамент санкціонував 1 фізичну та 2 юридичних осіб, залучених до розробки іранських дронів та ракет, що продовжує дестабілізувати Близький Схід і уможливлює війну Росії проти України.

18 грудня 2024 р. Державний департамент США повідомив про запровадження санкцій проти низки російських суб’єктів, які раніше вже перебували під дією американських санкцій відповідно до Закону про захист енергетичної безпеки Європи (Protecting Europe’s Energy Security Act, PEESA), за участь у будівництві газопроводу «Північний потік-2», а також проти кількох власників морських суден, які були визначені як заблоковане майно відповідно до PEESA.

Відповідно до повідомлення Держдепу США, на підставі Виконавчого Указу Президента США №14024 американські санкцій були імплементовані стосовно:

·      8 російських компаній, які надають послуги в морському секторі економіки рф (Samara Heat and Energy Property Fund, JSC Nobility, LLC Koksokhimtrans, JSC Ardal, LLC Farvater, KVT Rus, LLC Mortransservice, Federal State Budgetary Institution Marine Rescue Service) та 16 морських суден, які пов’язані з ними;

·      MTV, компанії з технологічного сектору російської економіки, та її CEO (Matthias Warnig);

·      компанії Nord Stream 2 AG, оператора проєкту «Північний потік 2»;

·      російської страхової компанії LLC RNCB Insurance.

16 грудня 2024 р. Офіс контролю за іноземними активами Міністерства фінансів США (OFAC) запровадив санкції проти 9 фізичних та 7 юридичних осіб, які надавали фінансову та військову підтримку КНДР. За повідомленням Міністерства фінансів США, такі дії є відповіддю на зростаючу провокативну та агресивну військову позицію КНДР, яка посилює глобальну напругу і загрожує регіональному миру і стабільності.

Під санкції потрапили північнокорейські суб'єкти з фінансової галузі, що займаються обміном валют, а також ті, що виступають фінансовими посередниками між КНДР і Китаєм, та фізичні особи з військового сектору, зокрема й ті, що відповідають за сприяння КНДР у агресії РФ проти України.

Також під санкції потрапили компанії нафтогазового сектору, чотири з яких — російські:

- Vostok Trading LLC (Vostok), DV Ink LLC (DV Ink) та Novosibirskoblgaz LLC — це російські компанії, що займаються зовнішньою торгівлею і з 2022 року постачають тисячі тонн нафти та газу до Північної Кореї (принаймні до квітня 2024 року). Ці компанії потрапили під санкції за значний імпорт або експорт товарів, послуг чи технологій між росією та Північною Кореєю, а також через свою діяльність у транспортному секторі економіки росії.

- Sibregiongaz, AO — російська материнська компанія Novosibirskoblgaz LLC, яка володіє 100% акцій останньої. Sibregiongaz також підпадає під санкції через свою діяльність у транспортному секторі економіки рф.

10 грудня 2024 р. Бюро промисловості та безпеки (BIS) Міністерства торгівлі США додало 8 організацій до «Entity List» (Списку суб'єктів, які, як було визначено, діють всупереч національній безпеці або зовнішньополітичним інтересам Сполучених Штатів та до яких, як наслідок, застосовуються експортні обмеження та вимоги щодо ліцензування певних технологій та товарів), серед яких 4 суб’єкти рф. Ці доповнення до списку пов'язані з тим, що вони сприяють порушенням прав людини.

9 грудня 2024 р. року Держдеп США запровадив візові обмеження проти 17 російських посадовців та російських проксі за підрив суверенітету, територіальної цілісності чи політичної незалежності України шляхом проведення фіктивних виборів на тимчасово окупованих територіях України.

4 грудня 2024 р. Державний департамент США запровадив візові обмеження для 5 російських посадовців та органів влади, підтримуваних або створених Росією, через їхню причетність до порушень прав людини в Україні, зокрема до примусової депортації, переміщення та ув'язнення українських дітей.

4 грудня 2024 р. Міністерство фінансів США запровадило санкції проти 5 фізичних та 4 юридичних осіб, пов'язаних із TGR Group – міжнародною мережею компаній та працівників, що сприяли обходу санкцій в інтересах російської еліти.

3 грудня 2024 р. Адміністрація Байдена посилила санкції проти Ірану, націливши їх на 14 компаній, які працюють у нафтовому секторі Ірану та 21 судно, які, за її словами, транспортували нелегальну іранську нафту на зовнішні ринки. Цей крок націлений на те, щоб перекрити потік доходів від торгівлі нафтою, які Іран спрямовує на розвиток своєї ядерної програми, розповсюдження своїх балістичних ракет і технологій безпілотних літальних апаратів, а також на спонсорування своїх регіональних терористичних помічників, ризикуючи подальшою дестабілізацією регіону.

21 листопада 2024 р. США запровадили санкції проти «Газпромбанку» з метою обмежити можливості Кремля фінансувати свої військові зусилля. Оголошений список фактично виключає державний «Газпромбанк», основний канал для російських платежів за енергоносії, та його шість міжнародних дочірніх компаній з глобальної фінансової системи.

Крім того, новий пакет санкцій США зачіпає понад 50 російських банків, пов'язаних із міжнародною фінансовою системою, понад 40 російських реєстраторів цінних паперів та 15 російських посадовців у сфері фінансів, зокрема керівництво центробанку Росії.

Додатково американське Міністерство фінансів оголосило попередження про санкційні ризики, пов’язані з російською Системою передачі фінансових повідомлень – аналог системи SWIFT, яку Кремль створив і використовує для обходу санкцій.

30 жовтня 2024 р. Сполучені Штати Америки запровадили потужний санкційний пакет проти майже 400 суб’єктів (32 фізичних та 365 юридичних осіб) з росії та інших юрисдикцій, які причетні до діяльності розгалужених мереж ухилення від санкцій, постачання до росії передових технологій і обладнання, виробництва продукції для російського ВПК, підтримки оборонної промисловості рф та розвитку окремих секторів російської економіки (енергетики, логістики, виробництва тощо).

Міністерство торгівлі США включило до переліку торговельних обмежень Entity List 40 компаній з росії та інших юрисдикцій, а також посилила експортний контроль стосовно 49 компаній, які вже перебували в Entity List, за їх діяльність з підтримки війни рф проти України.

17 жовтня 2024 р. США запровадили санкції до трьох юридичних та однієї фізичної особи за участь у розробці та виробництві російського ударного безпілотного літального апарату (БПЛА) дальньої дії серії «Гарпія».

Міністерство фінансів США ввело санкції проти китайських компаній Xiamen Limbach Aircraft Engine (яке виробляє двигуни L550E для дронів) та Redlepus Vector Industry Shenzhen (яка є посередником у постачанні БпЛА до росії).

Також до санкційного списку увійшли ТОВ «Торговий Дім Вектор» («ТД Вектор») і її керівник Артем Ямщиков.

3. Велика Британія

У зв’язку з агресією проти України Сполучене Королівство Великої Британії та Північної Ірландії запровадило персональні санкції проти понад 2 000 фізичних та юридичних осіб РФ.

24 лютого ц.р., з нагоди 3-ої річниці російського повномасштабного вторгнення в Україну, Велика Британія запровадила найбільший пакет санкцій проти Росії за час повномасштабного вторгнення.

Запроваджені санкції стосуються виробників і постачальників верстатів, електроніки та товарів подвійного використання для російських військових, в тому числі мікропроцесорів, що використовуються в системах озброєння.

Також санкції запровадили проти міністра оборони Північної Кореї Но Кван Чхоля та інших північнокорейських генералів та високопосадовців, які причетні до розгортання понад 11 тисяч військовослужбовців КНДР в Росії.

Велика Британія також запровадила санкції щодо 13 російських юридичних та фізичних осіб, включно із ТОВ «Грант-Трейд», яка використовувалася для постачання передових європейських технологій в Росію для підтримки її незаконної війни.

Вперше Велика Британія ввела санкції щодо іноземних фінансових установ, які підтримують російську військову машину, зокрема щодо ВАТ «Керемет Банк», підриваючи використання Росією міжнародної фінансової системи для підтримки її воєнних зусиль.

Нові санкції посилять тиск на енергетичні доходи Путіна, зокрема санкції запровадили щодо ще 40 суден «тіньового флоту», які перевозять російську нафту. Таким чином, загальна кількість нафтових танкерів, що потрапили під санкції Великої Британії, досягла 133 – найвищого показника серед усіх країн Європи.

Окрім цього, санкції запровадили щодо 14 «нових клептократів», деякі з яких очолюють стратегічні сектори російської економіки. Серед них – Роман Троценко, один з найбагатших людей Росії зі статками у 2,2 млрд фунтів стерлінгів.

14 лютого ц.р. Велика Британія запровадила санкції щодо 4 фізичних осіб, пов’язаних із близьким оточенням Путіна, та 2 юридичних осіб, пов’язаних із російським ядерним гігантом «Росатом», які підтримують військові дії Росії в Україні.

Серед них, зокрема, Володимир Сєлін, директор Федеральної служби з технічного та експортного контролю Росії; Павло Фрадков, заступник Міністра оборони РФ; Артем Чайка, власник «ПНК – Урал», яка веде бізнес в російському видобувному секторі, і син Юрія Чайки, члена Ради Безпеки Росії.

У список також потрапили Акціонерне товариство «Завод Кіров-Енергомаш» і ТОВ «Росатом – Адитивні Технології», дочірні компанії російської державної компанії з цивільної ядерної енергетики "Росатом". Обидві компанії працюють не лише в енергетичному секторі Росії, але й в оборонному секторі.

Також було внесено зміни до обмежувальних заходів щодо Юрія Яковича Чайки. Раніше він був включений до санкційного списку в березні 2022 року.

11 лютого ц.р. Велика Британія запровадила санкції щодо російської інтернет компанії «Zservers», яка відповідальна за сприяння руйнівним атакам з вимогами викупу по всьому світу. Під санкції також потрапили 6 членів компанії та їхня британська підставна компанія XHOST Internet Solutions LP.

27 січня ц.р. Велика Британія запровадила санкції щодо 6 фізичних та 3 юридичних осіб у відповідь на фальсифікацію президентських виборів у Білорусі. Cанкції спрямовані проти керівників установ, відповідальних за серйозні порушення прав людини, та компаній білоруського оборонного сектору, які підтримують війну Росії проти України.

До списку потрапили керівники «ГУБОЗіК» - однієї з головних силових структур, відповідальних за політичні переслідування в Білорусі.

Також під санкції потрапили 3 підприємства оборонного сектору Білорусі:

- ВАТ «АЛЕВКУРП» - компанія, пов'язана з урядом Білорусі, що спеціалізується на дослідженні, розробці та виробництві радіолокаційних систем та систем управління зброєю.

- ВАТ «Завод «Легмаш» - білоруська компанія, що виробляє боєприпаси для білоруського оборонного сектору.

- КБ «Безпілотні вертольоти» (UAVHeli) - білоруський розробник і виробник безпілотних літальних апаратів (БПЛА).

10 січня ц.р. Уряд Сполученого Королівства слідом за США запровадив санкції проти 2 великих російських нафтових компаній Gazprom Neft та Surgutneftegas.

17 грудня 2024 р. Велика Британія запровадила нові санкції проти російського енергетичного сектору. Ці санкції спрямовані проти 20 суден тіньового флоту, що перевозять нелегальну російську нафту, включаючи Ocean Faye, Andaman Skies і Mianzimu, кожне з яких у 2024 році перевезло понад чотири мільйони барелів російської нафти.

Ключові гравці в торгівлі путінською нафтою, компанії 2Rivers DMCC і 2Rivers PTE LTD, також потрапили під санкції.

9 грудня 2024 р. Велика Британія запровадила санкції для боротьби з незаконною торгівлю золотом шляхом заморожування активів 5 осіб. Росія використовує таку торгівлю для відмивання грошей та уникнення санкцій, підтримуючи таким чином військові зусилля Путіна.

25 листопада 2024 р. Велика Британія запровадила санкції проти тридцяти суден тіньового флоту Росії. Під санкції потрапили також страхові компанії, які забезпечують діяльність тіньового флоту рф.

19 листопада 2024 р. Сполучене Королівство оголосило обмежувальні заходи проти десяти осіб та організацій, причетних до реалізації російської політики примусового вивезення і перевиховання українських дітей з окупованих територій. Пакет приурочили до 1000-го дня від початку повномасштабної війни.

18 листопада 2024 р. Велика Британія оголосила про додаткові санкції проти Ірану у відповідь на передачу іранських балістичних ракет Росії.

Нові санкції Британії передбачають замороження активів іранської національної авіакомпанії Iran Air. Додатково Лондон застосовує санкції щодо судноплавного перевізника Ірану Islamic Republic of Iran Shipping Lines (IRISL) і російського вантажного судна "Порт Оля-3", причетних до транспортування іранських балістичних ракет Росії.

7 листопада 2024 р. Великобританія оголосила про новий пакет антиросійських санкцій проти 56 юридичних і фізичних осіб, зокрема з військово-промислового комплексу рф і груп найманців, що підтримуються Росією.

Санкції введено проти організацій, які займаються постачанням та виробництвом товарів, включаючи верстати, мікроелектроніку та компоненти для безпілотних літальних апаратів.

До нового списку санкцій потрапили 28 постачальників товарів для російського військово-промислового комплексу, зокрема компанії з Європи та Азії.

Ще чотири особи потрапили під санкції за зв’язок із приватними військовими угрупованнями, які пов’язані з росією та діють у Центральноафриканській республіці та Лівії.

28 жовтня 2024 р. Велика Британія оголосила про санкції проти трьох фізичних та трьох юридичних осіб, причетних до російської кампанії з дезінформації, спрямованої проти України.

Санкції Британії стосуються Агентства соціального дизайну (SDA). Також під обмеження потрапили група компаній "Структура", пов’язана з SDA, автономна некомерційна організація "Диалог", і їхні керівники.

18 жовтня 2024 р. Велика Британія запровадила нові санкції проти «тіньового флоту» росії, який допомагає обходити обмеження та фінансувати російську військову машину.

Санкції стосуються 18 російських нафтових танкерів і чотирьох танкерів зі скрапленим природним газом, які були заблоковані у доступі до портів Великої Британії. Також запроваджуються санкції проти ще 4 СПГ-танкерів та російської газової компанії АТ "Русгаздобыча". Це найбільша на сьогодні санкційна акція проти «тіньового флоту» РФ.

Нафтові танкери, які стали мішенню нових санкцій, лише за останній рік перевезли сировини приблизно на 4,9 млрд доларів.

11 жовтня 2024 р. Велика Британія розширила свій санкційний список, запровадивши нові обмеження проти двох впливових російських олігархів. До списку додано двох осіб — Андрій Ігорьович Мельниченко та Григорій Вікторович Берьозкін.

10 жовтня 2024 р. Британія відкрила Управління з реалізації торговельних санкцій (OTSI), яке надаватиме підтримку і зможе притягати до відповідальності компанії, що не дотримуються обмежень на експорт послуг до Росії.

OTSI матиме повноваження накладати штрафи на компанії, які порушують санкції, та оприлюднювати інформацію про такі компанії.

08 жовтня 2024 р. Велика Британія запровадила санкції проти трьох російських установ та однієї фізичної особи через застосування військовими рф хімічної зброї проти України. Йдеться про застосування на полі бою хлорпікрину — речовини, яку Міжнародна організація із заборони хімічної зброї (ОЗХЗ) кваліфікує як хімічну зброю.

До списку санкцій включені війська радіологічного, хімічного та біологічного захисту російських збройних сил та їхній командувач Ігор Кірілов, який безпосередньо причетний у застосуванні хімічної зброї та у поширенні дезінформації.

Також санкції запроваджені стосовно 27-ого і 33-ого науково-дослідного центру Міністерства оборони Росії, які причетні до розробки хімічної та біологічної зброї.

4. Канада

Загалом Канада запровадила санкції щодо більш ніж 3 000 осіб і організацій, причетних до порушення суверенітету та територіальної цілісності України, а також до грубих і систематичних порушень прав людини.

2 березня ц.р. Прем’єр-міністр Канади Джастін Трюдо під час саміту "Забезпечення нашого майбутнього" (Securing our Future) у Лондоні оголосив про запровадження нових санкцій проти РФ у відповідь на її тривалу агресію проти України.

Нові санкції запровадили щодо 10 фізичних та 21 юридичної особи, включаючи парамілітарні організації та їхніх лідерів, щоб допомогти протистояти використанню Росією сторонніх організацій та країн для просування своїх політичних та військових цілей в Україні.

24 лютого ц. р., з нагоди 3-ої річниці російського повномасштабного вторгнення в Україну, Уряд Канади оголосив про новий пакет санкцій щодо російських фізичних та юридичних осіб, що сприяють агресії.

Нові санкції Канади запроваджені щодо 76 фізичних та юридичних осіб у Росії та за її межами, які допомагають військово-промисловій базі Кремля та відповідають за співпрацю з Північною Кореєю, причетні до незаконної депортації або примусового переміщення українських дітей, підтримують можливості Кремля з проведення інформаційних операцій, а також щодо високопоставлених російських урядовців та олігархів, які підтримують режим Путіна. Обмеження також стосуються осіб, які використовували безпілотники проти цивільних об'єктів, зокрема ЧАЕС.

Канада також вжила заходів проти російського "тіньового флоту", запровадивши санкції щодо 109 суден, через їхню участь у перевезенні підсанкційних товарів, зокрема вуглеводнів, доходи від яких фінансують військову машину Росії.

27 січня ц.р. Канада запровадила нові санкції щодо 10 фізичних та 12 юридичних осіб відповідно до Положення про спеціальні економічні заходи (Білорусь) у відповідь на триваючі грубі та систематичні порушення прав людини, вчинені режимом Лукашенка в Білорусі, та підтримку порушення Росією суверенітету та територіальної цілісності України.

Під санкції потрапили 3 білоруські державні організації, а також 9 підприємств, що входять до складу білоруського військово-промислового комплексу (серед яких ВАТ «Завод «Легмаш» - білоруська компанія, що виробляє боєприпаси для білоруського оборонного сектору; КБ «Безпілотні вертольоти» – білоруський розробник і виробник БПЛА), за їхню участь у виробництві та постачанні військового обладнання, яке відправляється до Росії для використання в її агресивній війні проти України. Також під санкції потрапили окремі високопосадовці цих підприємств.

Положення про спеціальні економічні заходи (Білорусь) застосовує до фігурантів списку заборону на ведення справ (фактично, заморожування активів), забороняючи особам у Канаді та канадцям за межами Канади здійснювати операції з будь-яким майном цих фізичних та юридичних осіб або надавати їм фінансові чи пов'язані з ними послуги.

10 грудня 2024 р. Міністр закордонних справ Канади Мелані Джолі оголосила, що Канада запроваджує санкції проти 9 осіб, які причетні до порушень прав людини, що тривають з боку Росії з початку її повномасштабного вторгнення в Україну та окупації Криму.

Особи, проти яких запроваджуються санкції, причетні до систематичного та широкомасштабного застосування катувань та інших жорстоких, нелюдських або таких, що принижують гідність, видів поводження та покарання щодо затриманих громадян України, зокрема військовополонених та цивільних осіб. Це посадові особи та співробітники Федеральної служби виконання покарань (ФСВП), Федеральної служби безпеки (ФСБ) та Національної гвардії Росії (Росгвардії). Їх безпосередня причетність до катувань і смерті українських цивільних осіб і військовополонених у численних виправних колоніях, включно з правозахисниками, добре задокументована.

21 жовтня 2024 р. Канада опублікувала аналітичний матеріал «Кращі практики у відповідь на останні події в нафтовій торгівлі морськими шляхами», в якому містяться практичні рекомендації для комерційних компаній (торгівельних, транспортний, страхових, фінансових тощо), які дозволяють запобігати незаконним практикам ухилення від санкцій щодо торгівлі російською нафтою та запровадженої цінової стелі на неї.

5. Швейцарія 

Від початку повномасштабної агресії рф проти України Швейцарською Конфедерацією було запроваджено санкційні обмеження проти понад 2000 фізичних та юридичних осіб РФ.

12 лютого ц.р. Федеральна рада Швейцарії ухвалила решту обмежувальних заходів проти Росії в межах 15-го пакета санкцій Європейського Союзу, ухваленого в грудні минулого року.

Відтепер в межах обмежувальних заходів заборонено визнавати і приводити у виконання деякі рішення російських судів, у яких вони заявляють про виключну юрисдикцію щодо спорів між російськими та швейцарськими компаніями.

Поправки також містять продовження дії різних положень про винятки, які дають змогу швейцарським компаніям виводити інвестиції з Росії впорядковано.

23 грудня 2024 р. Федеральний департамент економіки, освіти та досліджень (EAER), як компетентний орган з питань санкцій, розширив список санкцій проти Росії та Білорусі. Таким чином, Швейцарія приєднується до додаткових санкцій, запроваджених ЄС у відповідь на триваючу військову агресію Росії проти України та ситуацію в Білорусі. Зміни набули чинності 24 грудня.

ЄС ухвалив нові заходи проти Росії 16 грудня в рамках п'ятнадцятого пакету санкцій у відповідь на триваючу військову агресію Росії проти України та її дестабілізуючі дії, що підривають територіальну цілісність, суверенітет і безпеку України. EAER послідувала цьому прикладу, розширивши список санкцій, що перебувають під її юрисдикцією.

Згідно з останніми списками, 54 особи та 30 компаній і організацій потрапили під санкції, що передбачають заморожування активів і заборону на надання коштів та економічних ресурсів. На осіб, які потрапили під санкції, переважно військовослужбовців, топ-менеджерів компаній енергетичного сектору та осіб, відповідальних за депортацію дітей або поширення пропаганди та дезінформації, також поширюється заборона на в'їзд до Швейцарії та транзит через її територію. 30 нових компаній та організацій, що потрапили під санкції, - це переважно російські оборонні підрядники та судноплавні компанії, які транспортують російську нафту та нафтопродукти.

Крім того, 52 суднам було заборонено надавати комплексні послуги. Це переважно танкери, які є частиною тіньового російського флоту і обходять обмеження на ціни на російську нафту і нафтопродукти або перевозять військові товари для Росії чи крадене зерно з України. У комерційному секторі під посилений експортний контроль потрапили ще 32 суб'єкти господарювання.

EAER також ухвалила індивідуальні фінансові санкції, які ЄС запровадив проти Білорусі в рамках санкційного режиму проти цієї країни через ситуацію, що склалася в ній. Заходи стосуються 26 фізичних осіб та 2 організацій з Білорусі, до яких застосовано санкції у вигляді заморожування активів і заборони на надання коштів та економічних ресурсів. На нових санкціонованих осіб - переважно представників судової влади, наприклад, суддів, відповідальних за придушення громадянського суспільства і демократичної опозиції або керівництво пенітенціарними установами, де політичні в'язні зазнають знущань – додатково застосовано обмеження на поїздки.

Список санкцій Швейцарії у зв'язку з військовою агресією Росії проти України та ситуацією в Білорусі повністю відповідає списку ЄС.

30 жовтня 2024 р. Федеральна рада вирішила приєднатися до останніх обмежувальних заходів, запроваджених ЄС 29 червня 2024 року проти Білорусі, з невеликими винятками. Ця гармонізація спрямована, зокрема, на те, щоб уникнути будь-якого обходу санкцій, які діють проти Росії.

6. Японія

Від початку повномасштабної агресії РФ проти України Японією було запроваджено 27 пакетів санкцій проти РФ та інші обмежувальні заходи. Всього з початку повномасштабної російської агресії Японією запроваджено санкції проти понад 1600 фізичних та юридичних осіб, що підтримують війну рф проти України.

10 січня ц.р. Урядом Японії прийнято рішення щодо розширення санкційного списку фізичних та юридичних осіб Росії, Білорусі та третіх країн, які сприяють продовженню загарбницькій війні Росії проти України, а також вважаються причетними до обходу санкцій, запроваджених проти РФ.

Зокрема, до загального списку підсанкційних осіб Уряду Японії було включено додатково 11 фізичних, 29 юридичних осіб та 3 банки РФ, 1-го громадянина КНДР та 1-ну фінансову установу Грузії.

Окрім цього було визначено 22 суб’єкта господарської діяльності РФ та 31 підприємство іноземних країн, щодо яких запроваджено заборону на експорт окремих номенклатур товарів, що можуть сприяти нарощуванню промислових потужностей РФ (включено загалом 335 нових позицій, які підпадають під заборону на експорт).

Таким чином, запроваджені заходи стали 27-м пакетом санкцій Японії проти РФ.

7. Австралія

Всього з початку повномасштабної російської агресії Австралія запровадила санкції проти понад 1700 фізичних та юридичних осіб РФ, Білорусі, КНДР, Ірану та інших країн, що надають підтримку РФ у здійсненні збройної агресії проти України, а також низку секторальних санкцій.

24 лютого ц.р., з нагоди 3-ої річниці російського повномасштабного вторгнення в Україну, Уряд Австралії запровадив додаткові цільові фінансові санкції та заборону на в’їзд щодо 70 фізичних осіб, а також цільові фінансові санкції щодо 79 юридичних осіб – найбільший пакет антиросійських санкцій Австралії з лютого 2022 року.

Нові санкції спрямовані проти осіб, які підтримують незаконні адміністрації РФ на сході України та в Криму, включаючи так званих «міністрів», суддів і прокурорів, а також осіб, відповідальних за сексуальне насильство та примусову депортацію українських дітей. Санкції також запроваджені проти фізичних та юридичних осіб, причетних до поглиблення військової співпраці між РФ і Північною Кореєю, включно з розгортанням на полі бою північнокорейських військ. Під санкції потрапили об’єкти оборонного, транспортного та фінансового секторів Росії, а також ті, хто поширює дезінформацію щодо України.

Уряд Австралії також посилив торговельні обмеження щодо РФ, заборонивши постачання комерційних безпілотників і компонентів до них, включно з наданням супутніх послуг.

12 лютого ц.р. Міністерство закордонних справ і торгівлі Австралії додало до санкційних списків Австралії російську інтернет компанію «Zservers» (також відома як «XHOST Internet Solutions LP») та 5 громадян РФ пов’язаних з нею за «серйозні кібер-інциденти».

28 листопада 2024 р. була оприлюднена спільна заява Австралії та Нової Зеландії щодо діяльності «тіньового флоту» РФ, який уникає санкцій. Зазначається, що Австралія та Нова Зеландія підтримують ініційований Великою Британією «Заклик до дій щодо тіньового флоту РФ». Зазначена ініціатива спрямована на просування практик, що забезпечують дотримання міжнародних стандартів безпеки, захисту навколишнього середовища та страхування. Австралія та Нова Зеландія заявляють, що сподіваються на співпрацю з іншими країнами, які приєдналися до «Заклику до дій щодо тіньового флоту РФ», а також на посилення резолюції Міжнародної морської організації (ІМО) A.1192(33), спрямованої на запобігання незаконним операціям у морському секторі з боку «тіньового флоту» РФ.

15 жовтня 2024 р. Уряд Австралії запровадив цільові фінансові санкції та заборону на в'їзд для п'яти іранських громадян, які беруть участь у ракетній програмі Ірану. Зокрема, санкції запроваджено проти двох директорів і високопосадовця Організації аерокосмічної промисловості Ірану, директора промислової групи «Шахід Багері» і комерційного директора промислової групи «Шахід Хеммат».

02 жовтня 2024 р. Австралія запровадила фінансові санкції та заборону на в’їзд для трьох громадян Росії за їхню участь у кіберзлочинній групі «Evil Corp». За інформацією австралійської сторони, ця група є однією з найактивніших кіберзлочинних організацій у світі. Протягом понад десяти років «Evil Corp» відповідала за кібератаки, які завдали шкоди багатьом організаціям та приватним особам по всьому світу.

Запроваджені санкції є частиною скоординованих зусиль Австралії, США та Великої Британії щодо стримування зловмисної кіберактивності та реагування на неї.

8. Нова Зеландія

З моменту набуття чинності новозеландського Закону про санкції щодо Росії в березні 2022 року Нова Зеландія запровадила санкції проти понад 1800 фізичних та юридичних осіб, а також низку торговельних заходів проти РФ.

24 лютого ц.р., з нагоди 3-ої річниці російського повномасштабного вторгнення в Україну, Нова Зеландія запровадила додаткові санкції щодо 52 фізичних та юридичних осіб, причетних до російського ВПК, енергетичного сектору, підтримки Північною Кореєю військових зусиль Росії, а також до примусового переселення або перевиховання українських дітей.

До санкційного списку увійшли губернатори кількох російських регіонів, керівники підприємств ВПК, командири військових частин. Також обмеження запроваджені щодо російських неурядових організацій і благодійних фондів.

Крім того, запроваджено санкції щодо високопоставленого північнокорейського військового офіцера, який надавав стратегічну допомогу військовим зусиллям Росії.

Також було оприлюднено рішення Нової Зеландії про продовження до 17.03.2028 терміну дії раніше запроваджених Урядом країни антиросійських санкцій.

28 листопада 2024 р. Заступник Прем’єр-міністра, Міністр закордонних справ Нової Зеландії В.Пітерс оголосив про запровадження Новою Зеландією нових санкції у відповідь на триваюче незаконне вторгнення Росії в Україну.

Нові санкції Нової Зеландії є відповіддю на нещодавні висновки Організації із заборони хімічної зброї про те, що Росія використовує хімічну зброю на полі бою, що є явним порушенням Конвенції про заборону хімічної зброї.

Новий пакет санкцій також спрямований проти іранців, причетних до постачання балістичних ракет і безпілотників до Росії, а також проти громадян РФ, які сприяють цьому. Всього до санкційних списків Нової Зеландії додано 7 фізичних та 5 юридичних осіб РФ та Ірану.

Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux