• A-
    A+
  • Людям із порушенням зору
  • Українською
  • English
  • Français
  • Español
  • Português
  • العربية
Стенограма брифінгу Речника МЗС України Георгія Тихого від 27.03.2025
Опубліковано 27 березня 2025 року о 19:54

Добрий день!

Перепрошую, що змусив вас трішки чекати, але я сподіваюся, що ви цей час використали з користю. Підготувалися, так? Всі готові? Добре, в мене сьогодні для вас багатенько на початку, а потім перейдемо до ваших запитань.

Давайте розпочнемо з того, що, по-перше, тривають обстріли цивільних людей, міст. Ви знаєте, були удари по Харкову, по Дніпру, Херсон буквально зараз перебуває під обстрілом. Ми всі бачимо, що це те, що продовжує робити Росія, і ці дії показують, що Путін, звісно, зацікавлений у продовженні війни, а не в її завершенні, чого хочуть Україна, США та інші наші партнери.

Міністр Сибіга сьогодні зранку зробив заяву про ці удари по цивільних людях.
 Це цілеспрямований терор проти цивільних людей. Підкреслюємо, що немає жодних військових цілей у тих місцях, куди Росія наносила масовані удари дронами вчора ввечері і цієї ночі.

Власне, з деякими з цих ударів міністр разом з норвезькими колегами мав змогу ознайомитися особисто, бо сьогодні міністр перебуває разом з міністром закордонних справ Норвегії Еспеном Бартом Ейде і міністеркою праці та соціальної інтеграції Норвегії Тоньє Бренною в Харкові.

Міністри там відвідали і місця, куди були прильоти, де були російські удари цієї ночі, побачили безпосередньо норвезькі наші колеги наслідки цих ударів, поспілкувалися з людьми на місці, відвідали, зокрема, і Салтівку. Це один з районів Харкова, який найбільше за ці роки постраждав від постійного російського терору. Міністр безпосередньо там, на місці в Харкові, заявив, що Салтівка – це красномовний приклад російських обстрілів житлових мікрорайонів, немає жодних військових цілей, лише житлові будинки та соціальна інфраструктура.

Це терор і війна проти цивільних, які продовжує Росія. Міністр також нагадав, що Україна ще 11 березня погодилася на американську пропозицію повного, тридцятиденного припинення вогню. Росія на цю пропозицію не пристала і ми переконані, що потрібно посилювати тиск на Москву, щоб примусити її до миру.

Крім місць ударів, міністри в Харкові провели окремий раунд переговорів, на яких йшлося, зокрема, про підтримку Норвегією України цього року, про додаткові пакети військової допомоги, збільшення інвестицій в українське виробництво зброї, розвиток спільних оборонних проєктів, надання додаткової допомоги для збільшення енергетичної стійкості і відновлення України. Міністр висловив вдячність Норвегії за сильну, триваючу, довгострокову підтримку. Ви знаєте, що цього року за програмою Нансена передбачено 8 мільярдів доларів.

Це, дійсно, дуже великий обсяг підтримки. І ми вдячні Норвегії, Норвежському уряду, парламенту, муніципалітетам, суспільству, тому що в Норвегії підтримка України – це абсолютний консенсус серед усіх політичних сил і суспільства.

Міністр також був в Харкові в Національному університеті імені Каразіна. Він поспілкувався з студентами, з керівництвом університету. Зі студентами було довге, дуже тепле, цікаве спілкування. Міністр відповідав на їхні запитання щодо зовнішньої політики, переговорів з Саудівською Аравією, зміцнення обороноздатності України, санкційного тиску на Росію. Всі теми, які цікавили харківську молодь.

Він висловив вдячність студентам і керівництву університету за те, що навіть у таких складних умовах, постійних російських обстрілів, продовжується навчальний процес і університет досягає значних академічних результатів. Ми готові розвивати співпрацю з університетом Каразіна, допомагати їм розвивати міжнародні партнерства, які у них вже достатньо сильні, запрошувати на роботу в МЗС і на стажування в МЗС студентів з університету Каразіна. Про все це міністр в Харкові розмовляв.

Крім того, останній елемент, на якому наголошу, міністр разом з норвезькими колегами відвідали Харківську міську клінічну лікарню, де Норвегія разом з UNDP, програмою розвитку ООН, надала цій лікарні сонячну електростанцію для того, щоб посилити енергетичну стійкість лікарні. Поспілкувалися дипломати наші з медиками, висловили вдячність їм за те, що вони в таких складних умовах рятують людські життя і запевнили, що ця підтримка міжнародна буде тривати.

Ми вдячні голові Харківської обласної військової адміністрації Олегу Синєгубу і міському голові Харкова Ігорю Терехову за організацію цього візиту, за їхню гостинність. Продовжимо допомагати Харкову, харків'янам, Харківщині в захисті від російського терору, зокрема залученням міжнародних наших партнерів, їхньої допомоги для посилення повітряної оборони, допомоги на відновлення енергетичної стійкості та інших завдань.

Про Саудівську Аравію, переконаний, ви мене запитаєте, тому не будемо зараз втрачати час. Я вам відповім на запитання. Хочу сьогодні зробити ще, перед тим, як перейдемо до ваших запитань, ще кілька заяв.

По-перше, вчора я повідомляв про пошкодження дизельного резервуару на ЗАЕС. Ви бачили ці новини. Сьогодні надам додатково вам апдейт по тому, що там відбувається, що ми робимо. По-перше, ми оперативно звернулися до МАГАТЕ з проханням перевірити інформацію і оцінити наслідки можливої аварії через ту місію, яка безпосередньо знаходиться на окупованій АЗС, і ми очікуємо зараз повідомлень, апдейтів від МАГАТЕ з цього приводу.

Ми також обговорюємо з МАГАТЕ те, що аналогічні випадки будуть і надалі виникати на АЗС, зважаючи на те, що управління станцією проводиться неліцензованим стороннім персоналом. І якщо вже йдеться про персонал, то хочу наголосити, що ми відкрили окремий трек взаємодії з МАГАТЕ, гуманітарний, де обговорюємо можливість повернення на підконтрольну територію полонених і незаконно ув'язнених співробітників ЗАЗС. Україна піклується за всіх своїх людей, цивільних і військових, і співробітників ЗАЗС – це частина нашого діалогу. В деталі не буду входити, з огляду на чутливість цього питання.

І остання, вже точно остання. Але сьогодні і завтра, наскільки я розумію, на території тимчасово окупованої Автономної Республіки Крим проходить так званий міжнародний науково-дипломатичний конгрес, присвячений 80-річчю Ялтинської мирної конференції 1945 року, проводять його, звісно, російські окупанти. Ми вважаємо, що це чергове порушення Росією норм та принципів міжнародного права. І цей захід є лише новою спробою легітимізувати тимчасову окупацію Криму, виправдати злочинні дії Росії, а також є черговим намаганням Росії переписати історію і привласнити перемогу над нацизмом у Другій світовій війні.

Росія використовує, зокрема, нащадків учасників історичної Ялтинської конференції, запрошуючи їх на цей захід, прагне заявити про себе як єдиного спадкоємця країн-союзниць і нехтує внеском в перемогу інших незалежних держав, утворених на теренах колишнього СРСР. Тут, в цьому контексті, чергово нагадуємо, що саме Росія, починаючи з 2014 року, активно руйнує повоєнну світову архітектуру безпеки, яку, зокрема, створювали в Ялті в 1945 році. Але ми також знаємо, що в Ялті тоді, під час цієї історичної конференції, лідери домовлялися про розподіл сфер впливу і, фактично, розподіляли мапу Європи.

Сьогодні Росія прагне, очевидно, того самого і прагне повторення Ялти, розподілу сфер впливу і стратегічне завдання України та її союзників – не допустити повернення до такого світу сфер впливу, бо це нікому такий світ не сподобається, на нашу думку. Тут важливо ще нагадати, що ми відстежуємо всіх іноземних громадян, які беруть участь у цьому та подібних пропагандистських заходах. Розуміємо, що таким чином вони сприяють легітимізації незаконної окупації і порушенню суверенітету України.

І будь-яке відвідування тимчасово окупованих територій України без дозволу української влади є грубим порушенням українського законодавства і може спричинити правову відповідальність та санкції. Списки учасників, знову ж таки нагадаю, українській стороні відомі. Україна продовжує боротися за деокупацію кримського півострова, притягнення Росії до міжнародно-правової відповідальності за всі злочини, скоєні проти української держави та її громадян.

Давайте, щоб довше часу ми не використовували, перейдемо до ваших запитань. Прошу.

Запитання ЗМІ

  • Чи дійсно зараз основною стратегією України є показати Дональду Трампу і американській стороні, що не ми є проблемою на шляху миру, і також дочекатися, поки американці, можливо, змінять свою думку? А ще, що буде, якщо американці все ж таки не змінять і знову почнуть тиснути на Україну сильніше, ніж на Росію? Дякую дуже.

Давайте не будемо гіпотезувати і вдаватися до гіпотетичних конструкцій, що буде, якщо ми працюємо в світі реальних можливостей і реальної ситуації, тому виходимо з тієї ситуації, яка є станом на зараз.

Вважаємо, що Україна продемонструвала своє прагнення до миру. Україна ще 11 березня пристала на пропозицію США щодо введення повного, тимчасового, тридцятиденного припинення вогню. Росія, у відповідь на це, висунула низку якихось умов, якихось додаткових вимог, ультиматумів, всіляких маніпуляцій, тобто фактично не прийняла цю пропозицію.

Я думаю, з цього самого факту має бути абсолютно зрозуміло, що дійсно Україна не є перешкодою для миру, Україна є партнером у відновленні миру. Ми сподіваємося, що американська сторона це теж усвідомлює і бачить. На сьогоднішній день ми бачимо, як Росія всіма способами затягує війну.

Не погоджується на режими повного припинення вогню, продовжує висувати ультиматуми. Навіть останні зустрічі в Саудівській Аравії, технічні зустрічі, продемонстрували, що Росія, вийшовши з цих зустрічей, починає публікувати якісь альтернативні версії свого погляду на те, про що домовилися, чого не було погоджено ні з Україною, ні, ми підозрюємо, зі Штатами. Просто це російські якісь інтерпретації подій.

З цього всього ми бачимо, що просто Росія затягує час. Ми вважаємо, що Америці теж слід звернути увагу на те, що Росія неконструктивно в питанні миру обманює, маніпулює, тягне час. І ми переконані, що для того, щоб їх примусити серйозно поставитися до миру, до цієї справи відновлення миру, треба підвищувати тиск. На Москву, санкційний, військовий, різні способи тиску. Ну, я думаю, це відповідь на ваше запитання. А по Саудії, якщо у когось щось є, щось детальніше, то давайте далі вже цю тему, якщо залишаться уточнюючі питання.

  • А чи правда, що вони відмовилися не бити по інфраструктурі цивільній на переговорах?

Так, дійсно. Заступник керівника Офісу Президента України Ігор Жовква заявляв буквально нещодавно про те, що була спроба говорити про ненанесення ударів по цивільній інфраструктурі, по цивільних людях. І російська сторона на це, як він повідомив, сказала, що в них немає такого, мовляв, мандату, і вони не будуть це обговорювати. І сьогодні ми бачимо не просто з джерел преси, ми бачимо це в реальності, бо є удари по Дніпру, є удари по Харкову, по Херсону зараз, удари саме по цивільних людях, по густонаселених житлових мікрорайонах, по будинках. Горить Дніпро, горить Харків.

Це просто в емпіричній дійсності видно, що Росія не збирається припиняти терор проти цивільних. Звісно, що це ціль для України, це мета для України, таке припинення ударів, бо Україна не наносить ударів по російських цивільних чи цивільних якихось цілях, уникає таких будь-яких ударів. Ми б'ємо лише по законних військових цілях.

Тому якби була досягнута така домовленість, вона безперечно захистила б життя. Україна зацікавлена в такій домовленості, Росія, як ми бачимо, продовжує цей терор. Але будемо працювати далі із Штатами, з іншими партнерами для того, щоби Москву все-таки примусити до припинення вогню, в тому числі і по цивільних цілях.

Бо це заборонено, як ви знаєте, законами та звичаями війни, Женевськими конвенціями. Тобто це не питання вибору, це просто злочин. За ці злочини має бути відповідальність.

Давайте по Саудії ще пройдемося. І по переговорах.

  • Чи відомо, коли будуть наступні раунди переговорів у Саудівській Аравії? Щодо тих же обстрілів цивільної інфраструктури, щодо моря та інших речей?

Ми переконані, що цей процес продовжиться. І будуть ще зустрічі, але точної дати поки що я вам назвати не можу. Але знову ж таки, ми переконані, що цей процес буде продовжуватися.

  • I wanted to ask whether since March 18th, that is when Russia claimed they ordered the halt in strikes against energy facilities. Whether you can confirm that there have been attacks against Ukrainian energy facilities since then, and whether Ukraine received some kind of commitments from the American partners, some plans for some kind of mechanisms that would punish Russia if it violates this energy ceasefire?

So the date March 18th, is purely invented by the Russian side, or rather Russian propaganda, because this is the day of the call between Putin and Trump presidents Putin and Trump. This date has never been set. And this is again just a Russian invention, in our view, in the Ukrainian Ukrainian view. There were agreements made in Saudi Arabia now between Ukraine and the United States. Considering that we're stating that we seize any attacks on energy infrastructure and you know, that Ukraine shared a pretty detailed list of the types of energy objects that are part of this agreement this energy ceasefire.

What I can confirm is that since this date, March 25th, when Ukraine and the United States reached this agreement and it was published on the website of the White House, there have been no attacks on energy objects, neither Russian attacks on our energy objects nor our attacks on Russian energy objects. This I can confirm. And this is by the status on now, March 27th. As we speak on this briefing, we will see how this will evolve further.

And you're absolutely correct that we will have to see how Russia abides by those agreements and those understandings if we see that Russia violates them and we know that Russia has a long record of violation of multiple agreements, including ceasefire agreements, then an increased pressure will be the best cure to make Russia come back, return to its obligations under the agreements it has made, and we will be working with partners to achieve this.

  • If Russia did violate the energy ceasefire, would Ukraine hit back and target its own energy targets in Russia in response, as Ukraine has been doing before March 25th?

Look, the general rule is that we usually do not engage in hypothetical questions. I'm sorry. This is a hypothetical situation. When this situation materialize, I will be able to provide you with a detailed answer on what are our next steps. But I can tell you that in our view, pressure needs to be increased on Moscow. No weakening of pressure is helpful or you know, useful in this sense to the country, pressure needs to be increased. And in case if Russia violates and does not abide by its own commitments, then obviously this pressure will need to ramp up. And we're talking with our partners about it with European partners, but also with with the United States.

  • Я хотів би попросити вас пояснити, хто здійснює у вас зараз моніторинг за дотриманням принаймні енергетичного ceasefire, а друге, про порти, незрозуміло, чи входить питання заборони обстрілу портової інфраструктури, чи домовилися про нього, чи ні, і чи є взагалі предметом переговорів доля чотирьох портів, які блокуються росіянами через окупацію Кінгбурнської коси. Це порти Херсон, Миколаїв, Ольвія і Ніка-Терра.

Так, ну, по-перше, ми продовжуємо, зараз триває робота, власне, над тим, щодо контролю над припиненням вогню. Ви знаєте, що наша позиція, що загалом відповідальність несуть Сполучені Штати, як сторона, яка фасилітувала ці домовленості контролю за припиненням вогню, але також є можливим залучення третіх сторін до цього. На сьогоднішній день є, ви знаєте, технічні можливості контролювати режим припинення вогню, ну, і обговорюється низка різних інших теж можливостей. Ця робота зараз перебуває в процесі.

Тепер те, що стосується саме морської частини, бо якраз її поки що ще не зачіпали, давайте роз'яснемо про морську частину. Отже, на зустрічі в Саудівській Аравії Україна і США погодили припинення вогню у Чорному морі, як ви знаєте. Воно стосується, на нашу думку, ми переконані, з наших розмов з американською стороною, і цивільного судноплавства, і портів. Це дуже важливо. І ця домовленість також, що не менш важливо, не розповсюджується на російські військові кораблі, на нашу думку.

Тобто переміщення Росії військових кораблів за межі Східної частини Чорного моря вважатиметься порушенням цих домовленостей. Буде розцінюватися як порушення зобов'язань забезпечення вільного судноплавства в Чорному морі, і як загроза національній безпеці України. В такому разі Україна буде мати повне право на самозахист. Це вже заявлялось, але це важливо повторити.

Далі. Те, що стосується російських деяких заяв. Росія, наприклад, маніпулювала, знову ж таки, і намагалася вводити в оману міжнародну спільноту, намагалася представити цю ініціативу щодо припинення вогню в Чорному морі, як відновлення Чорноморської зернової ініціативи. І, зокрема, про 18 березня теж вони повідомляли.

Хочу один раз теж офіційно, чітко заявити. Це не відповідає дійсності, ніяких Чорноморських зернових ініціатив, відновлення Чорноморської зернової ініціативи. Це некоректно про це в такому ключі говорити. Крім того, ще з російських маніпуляцій, Україна і США не погоджували зняття будь-яких санкцій з Росії. Не було такої домовленості між Україною та США. І, до речі, в оприлюдненій Білим Домом заяві теж ми не бачимо згадок про такі додаткові умови. Їх публікували самі росіяни. Я думаю, це показово. Всім має бути зрозуміло, звідки це іде.

Чому я кажу, що це не має стосунку до Чорноморської зернової ініціативи? Тому що, наприклад, в нинішніх домовленостях не йдеться нічого про якісь інспекції суден. Не обговорювалося, ніхто, ні про що подібне не домовлявся. Чому? Тому що знаєте, що вже достатньо довгий час Україна сама забезпечує морський транзит. Завдяки тому, що військово-морські сили, інші складові сили оборони та безпеки України змогли відігнати російський флот від наших комерційних шляхів, Україна вже давно сама забезпечує судноплавство. Тому російські маніпуляції про те, що нібито відновлена Чорноморська зернова ініціатива, вони щось розблокували і натякають, таким чином, на інспекцію суден, є всі маніпуляціями і неправдою. Йдеться саме про припинення ударів по цивільних судах і портах.

Ви правильно зазначили, під портами ми розуміємо всі порти, українські порти цього Чорноморського регіону або Чорноморської зони, в які, ви абсолютно вірно кажете, входять не лише порти регіону Одеси, але і порти, які є на річках, які власне впадають в Чорне море.

Все це вважається портовою інфраструктурою, яка бере участь у морському експорті, зерновому експорті. Тому тут розділяти абсолютно некоректно не можна і українська делегація цього, звісно, не розділяла. Ми побачимо в наступні дні, в наступні тижні, чи Росія дотримується припинення ударів в тому числі по портовій інфраструктурі.

І переконую, що наші американські партнери теж мають це побачити.

  • Якраз ви вже згадували про санкції, ми бачили з боку Росії, що вони там вимагають відновити, зняти точніше низку санкцій, зокрема із “Россільгоспбанку”. Як ми знаємо, цю установу часто пов'язують з кланом Патрушева. Українські посадовці також неодноразово заявляли, що Україна з Америкою не обговорювала зняття російських санкцій. Чи відомо МЗС України, чи Росія з американцями обговорювала це питання? Це перше. 

  • Друге, чи знаємо ми відповідь Європи? Чи погодяться вони на це? Тому що, серед іншого, Росія вимагає повернути банківські установи до системи SWIFT. І також Лавров на днях заявив, що вони працюють зі Сполученими Штатами, зокрема для відновлення “Північного потоку – 2”. І начебто Росія, Кремль волів би, аби Вашингтон натиснув на Брюссель, аби ті повернулися до російського газу, зокрема через “Nord Stream”. Чи Україна чула такі сигнали від американців, від європейців, і яка наша відповідь на це?

Багато запитань. Давайте почнемо з цих санкцій проти російського сільськогосподарського експорту. Це пролунало лише з російського боку: в російській заяві, що нібито вони про щось там домовилися.

Я думаю, що це достатньо показово для того, щоб усвідомити, що йдеться просто про російське бажання зняти санкції, а не про домовленість чи готовність будь-кого їх знімати. Ми чули загальні коментарі з американського боку на тему взагалі санкцій як інструменту примусу Росії до припинення війни, в який момент вони і як можуть послабитися. Але я просто звернув вашу увагу, що це коментарі в загальному ключі без прив'язки до домовленостей сторін в Саудівській Аравії.

Наша позиція незмінна. Ми вважаємо, що санкції мають зберігатися та посилюватися, санкції проти Росії, для того, щоб примушувати Росію до миру. Те, що стосується більш конкретно санкцій проти сільськогосподарського експорту.

Тут важливо нагадати всім, що насправді Євросоюз не запроваджував жодних санкцій, спрямованих на блокування експорту з Росії чи Білорусі продовольства або сільськогосподарських продукцій. Ці речі ми чули від росіян в 2022 році, коли була Чорноморська зернова ініціатива, про те, що нібито якісь санкції обмежують їхній сільськогосподарський експорт або добрива, або щось інше. І, таким чином, не потрапляють ці товари на ринки країн Африки, Латинської Америки, Азії, Близького Сходу.

Все це і тоді було неправдою. Якщо і були якісь обмеження, то вони були вторинними, пов'язаними із зовсім іншими санкціями. Ніхто не накладав санкції на російський сільськогосподарський експорт.

Тому і зараз це маніпулятивні якісь заяви. Росія, ви знаєте, вправно маніпулює, обманює і використовує ці теми для того, щоб лобіювати зняття санкцій. 

Це означає, по-перше, що санкції діють, печуть і роблять боляче, значить їх треба продовжувати, посилювати і користуватися ними як інструментом до примусу Росії до миру. І про це сьогодні Президент Зеленський заявив, в тому числі виступаючи на саміті Коаліції охочих в Парижі. Це була одна з ключових тез Президента Зеленського у своєму виступі. 

Далі, ви питали про “Північний потік – 2”. Дивіться, ми бачили публікації в пресі, в ЗМІ, про нібито якусь підготовку, готовність, що хтось обговорює, хтось лобіює, хтось пропонує: “Давайте перезапустимо, відновимо “Північний потік – 2”. 

В цьому зв'язку хочу чітко повторити позицію України. Проєкти “Північних потоків”, з самого початку, ніколи не були комерційними північними проєктами. Це був з самого початку геополітичний проєкт Росії, спрямований на те, щоб обійти транзит через територію України і розв'язати Путіну руки для повномасштабної війни. Ми про це говорили давно, ще до повномасштабної агресії, зокрема і у 2021 році, коли відновлювались дозволи на будівництво цього газопроводу. 

І ми бачимо, як синхронно відбувалася добудова “Північного потоку – 2” і підготовка до початку повномасштабної агресії. Україна була абсолютно права. Україну не слухали тоді, проігнорували наші попереження, вважали, що краще розбираються і краще розуміють наміри Росії, але Україна в результаті виявилася права. Тому зараз ми закликаємо всі сили, які тверезо мислять в Німеччині та в інших країнах, які сьогодні вважають, що потрібно відновити чомусь цей проєкт і знову поставити Німеччину та Європу в залежність від російських енергоносіїв. Ми закликаємо їх схаменутися і чесно відповісти своїм виборцям, якщо це політики, що вони збираються знов-таки поставити під загрозу енергетичну безпеку і загалом безпеку Європи своїми діями, заради своїх прибутків, ще якихось цілей комерційних, політичних і інших. Їм треба тоді тверезо і чесно дати відповідь своїм людям, на яку небезпеку вони наражають їх через свої комерційні і політичні вузькі інтереси. Цей проєкт ніколи не мав бути побудованим і ніколи не має бути відновленим, якщо ми хочемо зберегти мир в Європі.

  • У мене запитання, чи є деталі уже по саміту Коаліції охочих в Парижі, які можна оголошувати наразі, і друге, а чому в Джидді не було підписано документів про укладання цього так званого перемир'я в енергетиці і в Чорному морі, чи взагалі таке не передбачалося, чи ми будемо орієнтуватися просто на заяви американців?

А що ви маєте на увазі документу? Які документи ви маєте на увазі?

  • Підписання документу про укладання цього, так званого, енергетичного перемир'я чи перемир'я в Чорному морі. Тобто ми орієнтуємося лише на заяви американців, що там сторони домовилися, чи як?

Мені здається, що публікація на сайті Білого Дому є достатньо офіційним текстом для того, щоб мати силу домовленості. Тому я не бачу потреби розділяти таким чином, що заява – це лише заява, а документ – це аж документ. Заява – це вже теж аж заява. І вона достатньо дієва. Цей текст для нас має силу політичну, юридичну, міжнародно-правову. Має силу, тому що це заява на сайті, на офіційному сайті Сполучених Штатів, Білого Дому США.

І я чув вже цю дискусію про те, чи були там документи, але я, чесно, щиро не розумію. Тому що ми розцінюємо цю заяву як офіційну позицію і вважаємо її відліком для початку такого припинення вогню щодо об'єктів енергетики. 

Тепер те, що стосується саміту Коаліції охочих, в якому сьогодні взяв участь Президент України Володимир Зеленський. Дійсно історична подія, близько 30 лідерів і український лідер.

І ви знаєте, там детально обговорювалися не лише гарантії безпеки, хоча вони також, але і рішення щодо зміцнення України зараз військовою допомогою, додатковими ресурсами, додатковими пакетами військової допомоги, зміцнення обороноздатності України, збереження, посилення санкційного тиску на Росію. І третє, що обговорювалося, Президент на цьому наголошував, це дійсно гарантії безпеки, миру довгострокового для України, для українського народу. 

Ви бачили зараз, з'явилися і новини, і релізи Президента про участь в цьому саміті, бачили підсумкові пресконференції його, Президента Макрона, Прем'єра Кіра Стармера. Я не буду повторювати їх, я думаю, це все є в публічному просторі, просто відзначимо, що ми вважаємо цей саміт дійсно дуже важливим, історичним, у ньому були ухвалені конкретні рішення на підтримку України зараз, і рішення планування, як Європі гарантувати свою довгострокову безпеку та мир в Україні і загалом на Європейському континенті. Тому ми вітаємо лідерство Великої Британії та Франції і дякуємо всім іншим учасникам, які взяли участь в цьому саміті, будемо працювати над його втіленням. Там, до речі, є частина, яка стосується міністрів закордонних справ, як ви бачили, і я можу вас запевнити, що дійсно наступні тижні ми будемо активно працювати над виконанням рішень цього саміту Коаліції охочих в Парижі.

  • Скажіть, будь ласка, міністр фінансів США повідомляв, що наступного тижня, можливо, буде підписана угода про корисні копалини. Україні вже передали повний варіант, але деякі джерела, наближені до цієї угоди, сказали, що там є невигідні умови. Що ви можете взагалі сказати в цьому контексті? Чи справді підпишуть наступного тижня?

Ну, по-перше, давайте історію питання. Українська і американська команди працювали над текстом мінеральної угоди, так званої, для простоти, називаємо її так, між Україною та США.

Ви знаєте, що була вже допрацьована така рамкова угода, загальний текст, який Україна була готова підписати. Потім тривав якийсь там час, тривав інший процес. Згодом, дійсно, американська сторона запропонувала допрацювати цей текст, зробити його там ширшим, розширити. Коротше, допрацювати цей текст, зробити його іншим, ширшим, детальнішим, більш масштабним. 

Станом на зараз, дійсно, можу підтвердити лише те, що, дійсно, від американської сторони Україна отримала низку пропозицій і станом на зараз іде, далі продовжується робота в нормальному і звичайному режимі української та американської команд над тим, щоб все-таки допрацювати цей текст, допрацювати цей драфт таким чином, щоб він був взаємовигідним і прийнятним для двох сторін, і вийти на готовність до підписання цієї угоди. Вибачте за таке дипломатичне формулювання, але я детальніше вам не можу зараз сказати, щоб не порушити цей процес переговорів.

Ми зараз дивимося на американські пропозиції до нового тексту угоди, вивчаємо їх і будемо далі з ними працювати, українсько-американська команда, щоб його довести до готовності до підписання. Будемо вас інформувати далі. 

  • Чи підпишуть наступного тижня?

Я не готовий говорити про терміни.

Ми загалом, дивіться, ми загалом налаштовані на цю співпрацю, вважаємо, що вона корисна і вигідна для України, співпраця в цій сфері зі Сполученими Штатами Америки. Для нас дійсно вигідна присутність тут американського бізнесу, стратегічного, довгострокового, на багато років, вигідно. Ми прагнемо цього.

Ми прагнемо знайти такий win-win solution, який буде для нас корисним і для них корисним. По термінах звісно, що всі хочуть, щоб це якомога швидше відбулося. Ми би теж хотіли якомога швидше цей процес фіналізувати, вийти на взаємовигідне, прийнятне, взаємоприйнятне і цікаве для обидвох сторон рішення і текст, і угоду. Тому, абсолютно, ми зацікавлені в цьому якомога швидше. А наскільки будуть готові обидві сторони рухатися, будемо дивитися. 

  • А вони мають переголосувати не за рамкову угоду, а за той варіант, той драфт? Уряд погоджував той текст угоди?

Так, уряд погоджував, дійсно, ви праві, уряд погоджував той текст рамковий загальний який був , на інші тексти уряд згоди або повноважень поки що не давав, тому я підозрюю, що так, дійсно, це потребуватиме знову процесу узгодження, яким саме він буде, ми зможемо вам сказати згодом, коли ця робота вийде уже на якийсь близький до результату етап. 

  • Я хочу повернутися, будь ласка, до теми про дати, тому що це дуже важко пояснити, навіть для наших колег, про дати, коли почався цей ceasefire, так? Тому що, окей, ми бачимо, що американці ще про це зовсім нічого не казали, коли для них почався цей ceasefire. З Москви кажуть, що почався 18 березня тільки частковий ceasefire про інфраструктури, а що про Чорне море, що нібито ще нічого не почалося. Українська сторона каже, що почався 25 числа. Типу, це виходить, що це дуже якось воно важко зрозуміти, коли воно закінчиться. Тобто, якщо це 30 днів, то для росіян “інфраструктурна частина” закінчується 16 квітня, а для України закінчається 9 днів після того. То що Україна буде робити 9 днів, коли вже москалі будуть нібито окей, щоб давати... I'm sorry, мене просто заплутується мова. Я думаю, що ви зрозуміли, так? 

У нас вільна країна і ви маєте право, на відміну від мене, на будь-які заяви і запитання, прошу.

  • Як це тоді пояснити? Коли почався, з нашої сторони вже зрозуміло, з української, що 25-го. Але я теж хочу уточнити з вами, для України почався ceasefire 25-го числа. І на морі теж? Чи ні? Чи ми чекаємо відповіді від когось? І для американців, коли він почався? Вони ж мовчать про це.

Дивіться, є один простий спосіб, як не запутатися у цих всіх повідомленнях, орієнтуватися на повідомлення української сторони офіційні. Повірте, вони чіткі, послідовні, і там все викладено. А диссонанси оці, оці плутанини, вносить абсолютно свідомо Російська Федерація своїми і заявами, і маніпуляцією домовленостями, і додатковими коментарями на тему, які ще додатково заплутують. Далі те, що відбувається. 

Наприклад, сім дронів збили ми в польоті. Прямо на ходу до України. І інші брехливі повідомлення, якісь вигадки, які заплутують всіх. А російська сторона дійсно повідомляла про це 18 березня, просто як про дату дзвінка Путіна і Президента США Трампа, як ніби до початку для них якогось перемир'я енергетичного чи якогось ще, але після цього наносилися удари по українських енергетичних об'єктах. Тому, давайте не орієнтуватися на російські повідомлення, з огляду на те, що вони, на жаль, дуже часто не відповідають дійсності, маніпулюють, ну, взагалі, вводять в оману людей.

Орієнтуйтеся на українські і американські повідомлення, офіційні тоді все буде чітко і ясно. Повторюсь ще раз. Ми розцінюємо 25 березня, коли була оприлюднена заява на сайті Білого Дому, як дату, час початку цього перемир'я по енергетичних об'єктах.

Повторюся ще раз, пройшло два дні, це небагато, але з 25 числа до нині ударів по енергетичних об'єктах не було, це об'єктивна дійсність, ні по наших, ні ми не наносили по російських. Тому станом на зараз, на відміну від того, що заявляли росіяни, станом на зараз це з 25 числа тримається, це історія. [Одразу після брифінгу стало відомо про знеструмлення десятків тисяч людей унаслідок російського обстрілу Херсона та пошкодження енергомережі, що є порушенням домовленостей.]

Я розумію, що зараз багато деталей і нюансів, в яких складно розібратися, але можна сказати, що робота над втіленням цих домовленостей, вона триває, ви бачите, що вона на ходу відбувається, це складно, це дійсно складно, враховуючи, що російська сторона схильна до маніпуляцій, і тому ми вважаємо, що тиск на них має абсолютно критичне значення. Не дати їм забовтати, якось зістрибнути з цих домовленостей, маніпулювати ними, перекручувати їх на свій лад. Тому орієнтуємось на українські і американські офіційні джерела. 

  • Окей, але в Чорному морі для України вже теж почався ceasefire?

Ви знаєте, що Україна заявила, що дійсно вважає, що ця домовленість почалася, але ми будемо дивитися, що Росія робить, свої зустрічні заяви, які ще треба розбирати, що вони взагалі мають на увазі. Ми вважаємо, що таке морське припинення, про яке йшлося, щодо цивільних суден і портової інфраструктури, дійсно має місце станом на зараз. І це відображено в цих заявах. А те, що кажуть росіяни, ну дивіться, їх складно інтерпретувати. Загальне правило: дивимося на російські дії, а не на їхні заяви.

Будемо на наступні дні дивитися, чи вони будуть дотримуватися цього режиму, щоб не наносити удари по цивільних суднах і по портах, портовій інфраструктурі.

  • 24 березня з'явилася інформація, що в Іспанії виявили тіло 13-річного українського хлопчика. Чи може МЗС якось прокоментувати? Чи відомо щось вам про це? І так само до цієї ж теми. Чи відомо щось про українську модель, яку виявили у важкому стані в Дубаї? 

Щодо Іспанії. Я можу підтвердити, що дійсно ми бачили повідомлення ЗМІ про те, що в центрі міста Бадахос в Іспанії виявили тіло 13-річного українця, який зник напередодні. Нам про це відомо.

Посольство України в Іспанії надіслало запит до компетентних органів іспанських з метою підтвердження цієї інформації, яку ми бачили в ЗМІ. Ця справа перебуває на контролі посольства України в Іспанії і коли буде додаткова інформація з цього приводу, ми вас поінформуємо. А друге запитання, нагадайте.

Про модель. У мене немає додаткової інформації. Ми давали достатньо детальний коментар днями про те, що в цій справі ми проводили, наше посольство на місці, консул наш проводив достатньо ретельну роботу з еміратською стороною.

Забезпечували підтримку матері постраждалої, яка перебуває там на місці. Власне, відвідали медичний заклад, де знаходиться постраждала. Остання інформація, яка в нас була, про те, що вона в важкому стані. Ви знаєте, що для нас завжди пріоритет — громадяни України, захист їхніх прав та інтересів. Тому будь-які ситуації, які відбуваються за кордоном, складні, якщо людина — громадянин України, вона завжди може розраховувати на підтримку українських консулів, українських дипломатів у будь-якій халепі, яка би не сталася.

Тому додаткової інформації по цій справі у мене немає станом на зараз для вас. Але я думаю, що ми можемо перевірити, який там розвиток, і окремо вас поінформувати сьогодні після брифінгу.

  • Reuters повідомив, що Європа нібито вважає ідею щодо відправки військового контингенту в Україну невірогідною. І розповідаються якісь альтернативні варіанти гарантії безпеки. Чи дійсно це так і які такі варіанти є?

Ну дивіться, давайте ставитися до повідомлень з джерел, як до повідомлень з джерел. Ми розуміємо, що є окремі групи, політики, люди, які хочуть вплинути на процес і озвучують щось в пресі з цією метою. Тому загалом можна сказати про контингенти військові, про обговорення цієї теми військових контингентів.

Сьогодні це була одна з частин важливих дискусій в Парижі. Між Президентом України Володимиром Зеленським і лідерами європейськими. Ми вважаємо і є відгук з європейського боку, що ці контингенти, ця присутність має включати суходіл, повітря та море.

Тобто ця присутність в майбутньому має бути в трьох компонентах, в трьох площинах. Не лише суходіл, але й повітря та море. Зараз є дискусія на цю тему.

Є готовність низки країн брати участь в різних форматах в цьому контингенті для гарантування довгострокового миру та безпеки. Але є достатньо детальні обговорення параметрів, де цей контингент може бути розташований, коли він може почати бути розміщеним, в яких модальностях, які країни нададуть, які частини, гарантії для цього і все решта. Але ми розуміємо, що, по-перше, можливо, залучення Сполучених Штатів загалом, як це не про війська американські, а, в принципі, участь Сполучених Штатів, як так званий «бекстоп» і підтримка цієї ініціативи – це надзвичайно важливо.

Ми розуміємо, що це має критичну важливість для того, щоб усі ці плани втілилися. Плюс, звісно, залежать ці плани від мирного процесу, від того, як буде завершуватися війна. Тобто це безпосередньо, напряму, пов'язані речі.

Ми загалом, знову ж таки, вітаємо цю дискусію, беремо в ній активну участь і загалом вважаємо, що це корисно і потрібно. Але хочемо визначити з партнерами відповіді на конкретні запитання. Це запитання, які саме країни будуть брати участь на суходолі, які в повітрі, які в морі, де саме будуть розташовані всі сили, які числа, цифри, структура цих сил, якими будуть їхні процедури і алгоритми відповідей в разі нападу, в разі якихось по них ударів.

Це теж важливо з'ясувати. Ну і, власне, коли саме такі плани можуть бути втілені. Це все в процесі з'ясування. І, серйозно, саме в Парижі було зроблено дуже великий крок для того, щоб знайти відповіді на ці питання.  

Так, якось ще бачив, але не було. Уточнюючі, так? 

  • Дуже коротко, теж за підсумком саміту. Макрон сказав, що у глав МЗС країн Коаліції охочих, чи Рішучих, так же, як перекладати, є три тижні, щоб напрацювати систему, як моніторити режим дотримання тиші і припинення вогню. Відтак, чи вже заплановано зустріч, можливо, міністр Сибіга з колегами з коаліції? Можливо, це в процесі, або вони будуть на майданчику, приміром, в Брюсселі обговорювати це? Дякую. 

Я переконаний, що будуть такі зустрічі, будуть детальні переговори і буде детальна робота над цим. Ми, зі свого боку, готові брати участь в такій роботі з нашими партнерами. 

Будемо чекати на визначення конкретних дат, форматів, в яких ця робота буде відбуватися. Але, з нашого боку, ми готові і, більше того, маємо конкретні рецепти і бачення, як це втілити, в тому числі режими припинення вогню. Тому будемо чекати і будемо говорити.

Попереду дійсно запланована низка форматів. Зокрема, на початку квітня в Брюсселі, в штаб-квартирі НАТО, традиційно відбуваються зустрічі ради Україна-НАТО. Відбуваються раунди цих переговорів. 

Ми до них теж готуємося. Я думаю, що це буде теж корисний майданчик для того, щоб там теж обговорювати, зокрема, контроль над припиненням вогню і гарантії для безпеки, миру в Україні і посилення України вже зараз військовою допомогою та іншими пакетами підтримки. Давайте просто ще раз, можна, єдине, що я ще раз нагадаю нашим, в тому числі, іноземним глядачам і тим, хто буде читати це в іноземній пресі, що Україна має, на жаль, дуже сумний, гіркий досвід з Росією в режимі припинення вогню.

Між 2014 і 2022 роками Україна та Росія загалом домовлялися про 25 режимів припинення вогню. Тут присутні в цій залі репортери, які висвітлювали тоді цей процес, прекрасно пам'ятають, як кожного разу всі ці хлібні, пасхальні, шкільні і інші перемир'я зривалися Росією перші хвилини, години, максимум дні від їхнього проголошення. Тому тут, звісно, росіяни готуються, я думаю, звинувачувати нас, звісно, завжди в порушенні режимів припинення вогню і треба дійсно незалежний моніторинг, надійний, який дозволить бачити, хто дійсно порушує ці режими припинення вогню.

Сьогодні ситуація докорінно відрізняється, звісно, від 2014-2015 років. Сьогодні є абсолютно інші технічні засоби, в тому числі дрони, в тому числі супутники, інші абсолютно засоби моніторингу за полем бою. Загалом ми розуміємо, що технічні можливості Сполучених Штатів, технічні можливості українських, до речі, дронів дозволяють бачити буквально кожен сантиметр, що стосується поля бою, що там відбувається.

Тому переконані, що такий контроль можливий, технічними і не лише засобами, і будемо працювати з партнерами в найближчі тижні, для того, щоб визначити, як саме це все має працювати і моніторитися.

  • Учора Володимир Зеленський заявив, що Стів Віткофф, спецпредставник Трампа, часто відтворює тези російської пропаганди, і ми це, зокрема, бачили тиждень тому, коли він повторив заяву російського Міноборони про збиття дронів. Що думає про це команда МЗС, як працювати з найближчою командою Трампа, коли вона фактично вірить на слово Путіну? 

Ми працюємо з нашими американськими партнерами, доносимо до них нашу інформацію, наше бачення, активно з ними цією інформацію ділимося.

Вважаємо, що треба дивитися насамперед на дії, а слова, коментарі і так далі, як виступит це вже вторинне. Тому, повірте, ми без емоцій, спокійно працюємо з американською стороною, доносимо нашу інформацію до них. 

Anyone else? Хтось ще? 

Чудово, тоді на цьому завершуємо.

Дякую вам дуже, друзі! Приходьте знову, будемо кликати.

Відео брифінгу за посиланням: https://www.facebook.com/share/v/166cP1MFcc/

Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux