• A-
    A+
  • Людям із порушенням зору
  • Українською
  • English
  • Français
  • Español
  • Português
  • العربية
Стенограма брифінгу Речника МЗС України Георгія Тихого від 07.03.2025
Опубліковано 07 березня 2025 року о 17:09

Доброго дня, шановні журналісти! 

Радий вас усіх бачити. Дякую, що ви прийшли на наш регулярний брифінг. 

Традиційна рубрика починаємо з профілактики постправди. Це, ви знаєте, таке красиве слово, яким зараз називають те, що у людей прийнято називати просто брехнею. Тому давайте для профілактики я вам скажу кілька загальних фактів. 

По-перше, нагадую всім, Росія напала на Україну. Це сталося в 2014 році, а в 2022 це вторгнення перейшло у повномасштабну фазу.

Росія є агресором, а Україна захищається згідно зі статтею 51 Статуту ООН. Сьогодні 1108 день повномасштабного вторгнення Росії. Нагадую, росіяни планували завершити це вторгнення перемогою за лічені дні. Зараз 1108 день опору України повномасштабному вторгненню. 

Україна прагне миру, як ніхто інший в світі. І Україна пропонує конкретні кроки до якнайшвидшого припинення війни. Ви чули ці кроки від Президента Зеленського. 

Ну і останнє, не може бути жодних рішень про Україну без України. Не може бути жодних рішень про європейську безпеку без Європи. І Україна не прийме жодних ініціатив, які розроблені без її участі. Дякую. На цьому провели профілактику так званої "постправди".

А тепер продовжуємо з нашим брифінгом. 

Сьогодні вночі Росія нанесла масований удар ракетами і дронами по Україні від сходу до заходу нашої держави громади під ударом. Основний приціл – енергетика, цивільна критична інфраструктура, 261 засіб, те що називають наші повітряні сили повітряного нападу, ракета і дрон.

Ми висловлюємо глибоку вдячність нашим повітряним силам за відбиття цієї атаки, успішне збиття більшості смертоносних ракет і дронів. І важливо відзначити, це вже з нашої міжнародної, скажімо так, складової, що сьогодні у відбитті цієї ночі, відбитті цього нападу брали участь як літаки F-16, так і французькі літаки Міраж. Вперше з часу їхнього постачання в Україну близько місяця тому французькі літаки вже сьогодні ефективно захищали українське небо. 

Ми використовуємо цю нагоду для того, щоб сказати дякую або merci нашим французьким друзям, які надали ці літаки і посилили українську бойову авіацію. Пріоритет посилення української бойової авіації залишається серед найбільш нагальних. Ми продовжуємо працювати з партнерами для того, щоб збільшити кількість сучасних літаків на озброєння повітряних сил України.

Міністр Андрій Сибіга сьогодні коментуючи цей масований удар наголосив, що він ще раз свідчить, що російські вбивці можуть зупинитись лише там, де їх зупинять. І ще раз підтверджує необхідність тиску на Росію, підвищення цього тиску для того, щоб якнайшвидше завершити війну. 

Тут варто ще нагадати в цьому контексті, що в попередні дні і Президент Зеленський якраз говорив про те, що частиною цих заходів для миру може бути припинення ударів по енергетиці і тиша в небі. Якраз, мені здається, що цей удар цієї ночі, він якнайкраще підтверджує, що ці заходи, запропоновані Президентом України, тиша в небі або припинення вогню в небі, це один з найбільш нагальних компонентів. Треба якнайшвидше завершувати війну, Україна готова і пропонує конкретні кроки, серед яких тиша в небі та на морі. Треба розглядати як частину ширшої стратегії зупинки війни, і ми вважаємо, що потрібен, звісно, тиск на Росію, щоб досягти успіху цих зусиль.

Перед тим, як перейдемо до ваших запитань, я підсумую трохи вчорашній саміт в Брюсселі, саміт Європейської Ради. Міністр Андрій Сибіга сьогодні заявив, що він, мабуть, увійде в підручники історії, як такий поворотний момент європейської архітектури безпеки, бо найголовніший підсумок цього саміту, ми побачили, що зі стадії об'єднання, консолідації зусиль, Європа перейшла до стадії дій. Тобто це конкретні дії на зміцнення своєї довгострокової безпеки, оборони, миру. І під своєю, я маю на увазі, звісно, що і Україна, тому що Україна є невіддільною частиною європейської безпеки. Ми побачили спільну позицію Європейського Союзу, який чітко заявив, що мирні переговори можливі лише за участі України. Не може бути рішень щодо європейської безпеки без Європи та України. І справедливий міцний мир можливий лише на основі міжнародного права. Це самоочевидні речі, але важливо їх повторити. 

Крім того, ЄС підтвердив сталість підтримки, що в 2025-му, в цьому році, Україна отримає 30,6 мільярдів євро, серед яких 12,5 мільярдів це Ukraine Facility, і 18,1 мільярду це ERA від G7. Крім того, ЄС шукає можливості і розширити фінансування для України. Ми сподіваємося, що це відбудеться і бачимо для цього підстави, для цього оптимізму. 

Крім того, для нас важливий заклик Європейського Союзу до збільшення постачання зброї Україні, бо очевидно, що Україна має бути в як найсильнішій позиції як до завершення війни, так і після, або будь-яких кроків з припинення вогню, якими вони не були, цей пріоритет посилення України залишається незмінним все одно.

І дуже важливий компонент – це посилення оборонної промисловості. Я думаю, всі прекрасно розуміють, що головна задача цього року – це максимальна самодостатність. Максимальна самодостатність Європи, максимальна самодостатність України, а це означає оборонні промисловості.

В Україні оборонка працює на всіх парах і має значний потенціал до розширення кількості виробництва. Потрібно просто більше ресурсів, більше фінансування. Ми переконані, що наші партнери уже вносять суттєвий внесок, який здатний ще збільшити цей внесок для того, щоб підвищити нашу самодостатність, оборонну самодостатність.

Отже, можу презентувати, що Європа не просто покинулася, Європа діє, і це головний висновок вчорашнього саміту у Брюрселі, як його спромолював міністр Андрій Сибіга. 

Давайте перейдемо до ваших запитань. 

Запитання ЗМІ

  • Питань насправді багато, бо тиждень останній був насичений на тривожні і дуже тривожні події. Почнімо з першої з них. Це інформація, яка є підтверджена, і багато ЗМІ про це писало, це відключення усіх розвідданих. І так, питання до вас. Коли МЗС дізналося, чи було по дипломатичному каналу попередження в Україні, що Сполучені Штати в певний момент припиняють ділитися розвідданими? Це перше питання. З ким МЗС зараз працює з країн Європи? Хто б міг нам частково замінити цю інформацію? Якщо дозволите про зустріч в Ер-Ріяді, яка вже підтверджена, Президент анонсував, що у вівторок зустрінеться делегація України та США. З яким порядком денним ми туди їдемо? І чи невідомо, знову-таки, що в Ер-Ріяд, можливо, приїдуть і росіяни? Якщо так, то чи є потенційна можливість, що це буде зустріч Україна, Росія, США? 

Дякую багато у вас запитань. Давайте поступово на них відповімо. 

Те, що стосується безпекових різних елементів, в тому числі розвідданих, я змушений вас розчарувати, бо ніколи ми такі чутливі речі не коментуємо публічно. Я думаю, ви не дарма не бачили ні від наших Сил оборони, профільних міністерств, Міністерства оборони, не бачили коментарів. І я вас сьогодні теж не порадую коментарем, тому що це чутливі безпекові речі, які не прийнято коментувати публічно. Можна сказати, загалом, без відносин до цього запитання, можна сказати, що дійсно ми вже кілька тижнів активно працюємо, насправді, з європейською стороною, з нашими європейськими партнерами для того, щоб збільшити їхню військову підтримку і, знову ж таки, самодостатність. Тобто, всюди, де ми можемо покладатися на європейську військову допомогу, різні безпекові елементи, ми всюди будемо покладатися на неї, безвідносно до будь-яких інших рішень.

Те, що стосується українсько-американського діалогу, він триває. Якраз Президент напередодні заявив про те, що робота команд відновилася. Я думаю, це позитивний загалом сигнал. Була розмова Андрія Єрмака і Майкла Волца на цьому тижні. І вчора Президент повідомив про те, що буде зустріч в Саудівській Аравії. Буде, власне, візит Президента, просто двосторонній до Саудівської Аравії, після якого команда, яка буде супроводжувати Президента Зеленського в цьому візиті, залишиться для спілкування з американською делегацією.

Нам нічого не відомо про те, що там мають бути росіяни. Ми такої жодної інформації не отримували. І виходимо з того, що в Саудівській Аравії мають відбутися двосторонні українсько-американські консультації, зустріч, діалог. Немає жодної інформації про те, що там планують бути якісь росіяни. Порядок денний, я думаю, для всіх зрозумілий. Українсько-американські двосторонні відносини, наше стратегічне партнерство, його подальший розвиток. І, звісно, в центрі розмови шлях до миру. Україна, ще раз повторюю, конструктивно налаштована. Україна готова і прагне миру, як ніхто інший у світі.

І ми хочемо саме швидко відновлювати цей мир. Україна з перших секунд, мабуть, повномасштабного вторгнення і агресії загалом, прагнула лише одного – миру. Україна ніколи ні на кого не нападала, напали на нас. І наші саме люди страждають. Війна відбувається на нашій території і приносить смерть, приносить руйнування нашій країні. Тому, звісно, Україна зацікавлена в мирі, як ніхто інший у світі. І це не абстрактні слова. 

Президент Зеленський запропонував цілком конкретні кроки. В тому числі, тиша в небі, тиша на морі, як перші кроки, пролог до ширшого і всеохопного мирного врегулювання. Вважаємо, що з нашого боку це дуже конструктивна пропозиція. І сподіваємося, що можна буде досягнути швидких кроків на шляху до миру. Я наприкінці тільки скажу в американській частині, що, ви знаєте, які би не були події, що би не розвивалося, які б ми заяви не чули, Україна цінує підтримку Сполучених Штатів, підтримку американського народу, підтримку Президента Сполучених Штатів, Конгресу обидвох партій Сполучених Штатів Америки.

Дуже важливо, що цій інформаційній круговерті, яка відбувається, ми не забули головне, що це стратегічне партнерство, воно в інтересах обидвох країн, України та США, і ми переконані, що воно має тривати і має розвиватися. Крім того, дуже важливо збереження єдності трансатлантичної між Європою та Сполученими Штатами, це наша позиція. Ми вважаємо, що треба зробити все для того, щоб ця єдність зміцнювалася.

  • I would also like to ask you about the senior U.S. and Ukrainian official meetings next week. And I think this is the first time official meeting after the Oval Office blow-up. How important is the meeting for Ukraine to improve the relationship with the U.S., and what results do you expect to achieve? Thank you.

Yes, we see this as a rather positive development, and we are optimistic that we can resume our Ukrainian-American dialogue. This is really important for the sake of transatlantic security, not just for Ukraine and the United States. And this is a rather welcome development that we were able to unlock this dialogue and put it back on track.

I will not go further, because I think the main substantive issues will be discussed at the talks themselves, and we will see how they proceed and what will be the outcomes of these talks. We are confident that we can find common ground with the American side on most of the issues, and we need to have trust, we need to have mutual trust, and understanding that we are basically pursuing the same goal, which is to restore a just and comprehensive peace in Ukraine. Ukraine is interested in that, and I think we have shown this through every action over the past days, through every statement, that this is our genuine position, and we will see how the talks next week proceed. We hope that in the run-up to these talks, everything will go smoothly and without unneeded interruptions. 

You have one more? Yeah, sure. 

  • What does it mean for Ukraine to meet with the U.S. officials in Saudi Arabia? 

This is very significant. We pay utmost attention now to strengthening our strategic partnership with the United States, and this is probably our utmost priority right now. So this is, of course, a very welcome development that we have this meeting planned, and we pretty much hope that it will be held in a constructive manner and we will be able to achieve some good results on this meeting. So we are focused completely on this right now. Thank you.

  • Якої реакції очікує Україна від американських арбітрів на сьогоднішній “жест миру” від Росії вночі, тобто обстріл? І друге питання. Минулого тижня радник з Нацбезпеки президента США Майк Волц, говорячи про поступки, сказав, що від України це очевидно будуть територіальні поступки. Чи можете пояснити, будь ласка, про що йде мова? І це про мрію Росії захопити Запоріжжя і Херсон, чи це про нині окуповані території? І яке поле для маневру в українській дипломатії зараз є? У цьому питання. 

Дякую за красиві художні формулювання. Я сам працював в Укрінформі колись. І все, що в нашого національного агентства не можна забрати, так це красу формулювання. Дякую вам за збереження цієї прекрасної традиції. 

Реакція на удар. Ми оприлюднили свою позицію, яка достатньо однозначна. Цей удар демонструє ще раз, наскільки важливими були напередодні пропозиції Президента у встановленні тиші в небі та в морі. Мені здається, що цей удар якнайкраще підкреслює те, наскільки важливими були ці пропозиції.

А те, що стосується реакції американської сторони, я думаю, я залишу їм це для коментування. Нехай вони реагують, ми подивимося. Я впевнений, що американські медіа вже повідомляють про цей удар. Мабуть, вже американські просто заповнені заголовками про те, що цей удар відбувся. І, звісно, шлях до миру – це не такі удари, як Росія нанесла цієї ночі по Україні. Це має бути очевидним. Але я не беруся прогнозувати реакції чи заяви наших партнерів. Прокинуться і будемо аналізувати, що саме вони будуть заявляти. 

Те, що стосується попередніх заяв про якісь територіальні поступки, ми, по-перше, розглядаємо це як загальне формулювання. До нас не надходили якісь офіційні пропозиції щодо територіальних поступок з боку США чи українських партнерів. Такі пропозиції до нас не надходили. Тому ми спокійно ставимося до словесних формулювань, які лунають в медіа. Особливо, коли це відповіді на запитання журналістів в процесі інтерв'ю. 

Тобто ми зараз не сфокусовані ані на емоціях, ані на якихось словесних перепалках. Дипломатія робить свою роботу здебільшого тихо, поза межами уваги камер. І ця робота, вона заснована на дуже конкретних, фактологічних речах. А те, що ми бачимо в медіа, це все інформаційна, скажімо так, паралельна інформаційна буря, де треба ставитися до неї спокійно, без зайвих емоцій, і аналізувати насамперед дії, а не слова і якісь окремі вислови. Тому я вважаю, що не варто заходити в аналіз якихось деталей, які стосуються захоплення нових, старих територій.

Росія незаконно перебуває на українській землі. Україна в її міжнародно визнаних кордонах має суверенітет. Це підтримується абсолютною більшістю держав-членів ООН. У Генасамблеї ООН це було закріплено теж багато разів, з 2015 року, з 2022 року і досі. Тому ніяких сумнів не може бути в тому, що Україна залишається цілісною в її міжнародно визнаних кордонах. Жодні російські зазіхання на українську землю не є легітимними, вони є нікчемними.

Незважаючи на те, в які конституції свої чи куди б не вносили росіяни свої забаганки, побажання, територіальні претензії, все це немає жодної юридичної сили, все це нікчемне. І з таких позицій виходить українська сторона в питанні територіальної цілісності України і територіальної цілісності держав загалом. Це один з основоположних принципів Статуту ООН.

  • Добрий день, дуже дякую за можливість поставити питання. У мене питання про так звану мінеральну угоду з США. Чи правильно ми розуміємо, що той текст, який готувався до підписання в Вашингтоні, вже неактуальний? Якщо так, то на яких позиціях тепер наполягає США і які позиції є принциповими для України? І на додачу, чи очікуємо, що підписання цієї угоди можливо в Саудівській Аравії вже не буде? Дякую.

Дивіться, що стосується угоди, Україна була дійсно готова підписати цю угоду і залишається готово. підписати, укласти угоду зі Штатами щодо мінеральних ресурсів. Україна залишається готова і переконана, що ця угода корисна для обидвох сторін. Це хороша угода і ми дійсно хочемо її досягти, фіналізувати, підписати. Щоб цей процес добіг кінця. Я в деталі цього процесу заходити зараз не буду. Ви самі розумієте прекрасно, з якої причини я не хочу впливати на ці чутливі переговори, які зараз відбуваються. Не хочу їх збивати з їхнього шляху. 

Тому давайте дочекаємося. Ми хотіли би підписати цю угоду якомога швидше і вважаємо, що це важливий елемент в українсько-американському стратегічному партнерстві для того, щоб воно взагалі далі розвивалося, ця угода. Тому з українського боку всіляко ми готові і прагнемо її підписати. Я думаю, що безперечно ця зустріч, яка відбудеться в Саудівській Аравії є однією з головних. Це правда. Я думаю, що це є в цьому аналізі. Але давайте не будемо забігати наперед і подивимося далі, як будуть розвиватися події. І коли саме ми це побачимо. Я вам такі загальні слова говорив. Детальніше не можна сказати. 

  • First, can you please respond to President Trump saying he is considering revoking legal status for some 240,000 Ukrainians in the U.S., and how would Ukraine interpret such a decision, if it were to be made, especially against the background of the events that we've seen in the past two weeks, or the past week, excuse me. Second question, will foreign ministers be traveling next week to Saudi Arabia with President Zelenskyy, and will he be staying for the planned talks with U.S. and Ukrainian officials, or will he be involved in those talks in any way? Thank you. 

So the first one, I think we saw the Secretary of the White House clearly saying that this decision has not been taken right now, and she was pretty frank about your media as well. But I mean, yes, you have your sources, of course, but we have not received any official confirmations or any official information from the U.S. side regarding such a decision. And yeah. Regarding the travel plans of the Minister. Мinister will be accompanying President Zelenskyy. This is all I can say at this point. 

  • We have two questions. First one about also the meeting in Saudi Arabia. Last time, Americans and Russians met together without the Ukrainians. Now the team of Ukraine will be there. If a new meeting will be also or will happen between Americans and Russians, do the Ukrainians are willing to participate in this period of time? This is the first question about this meeting. And the second question is about yesterday's meetings in Europe. Are there any new steps for Ukraine to join the European Union? Thanks so much. 

On the meetings in Saudi Arabia, the meeting that we have on our agenda is a bilateral meeting between Ukraine and the American delegations. We are not aware about any American-Russian meetings, but I guess this is their bilateral track, and they will decide when to inform about it publicly or not. We are not, I mean, we do not interfere into their bilateral track. We go to Saudi Arabia for a meeting with the Americans, and that's it, a bilateral meeting.

And we will see what the outcome will be, but we think it's a rather positive development that we have this meeting. This is a chance to take our relations forward despite anything, despite any previous developments or whatever situations there have been. I will put it diplomatically, but there is always diplomacy. It's always about advancing things despite anything, and we think this is a good moment to take it further and take it forward, and this is what we are focused on. 

On yesterday's meetings in the European Union, yes, this was one of the points on the agenda of the Ukrainian delegation led by President Zelenskyy to advance Ukraine's EU accession talks. They are underway, and we wish to open as many clusters as possible this year. We have the Polish EU Presidency and the Danish EU Presidency in the second half of this year, and we place high expectations on both presidencies in opening our negotiation clusters. This is now rather a legal process, so there is no doubt that Ukraine will become a member of the European Union. This is only a matter of time, and we want this time to be as short as possible and talks to be as speedy as possible.

Ukraine has proven that it is actually capable of proceeding on the reform path very quickly, even during the full-scale war. President von der Leyen was very clear about it, even here in Kyiv, when she said that it's really impressive how Ukraine can implement difficult reforms during such a difficult time of the full-scale war. We hope to open as many clusters as possible this year. It might be opened even in parallel, not consequently, and we will be working on this with our European partners.

  • Скажіть, будь ласка, як Ви оцінюєте, давайте, початку перше питання, чи є у нас розуміння, яких конкретних кроків або може навіть поступок від України чекають американці для розблокування допомоги? Тобто поки що, наскільки ми розуміємо, навіть підписання угоди не буде казати про те, що нам її розблокують. І друге питання, настільки, наскільки можна на нього відповісти. Ми постійно говоримо про переговорний трек України-США, що очевидно, а що Ви можете сказати про переговорний трек або взагалі про відносини зараз США з Росією? Очевидно, що є якісь пропозиції, або там є вже якесь порозуміння. Як Ви можете дати цьому оцінку? Або якщо в нас є інформація про те, що хтось може комусь щось запропонував, скажіть, будь ласка, це. Дякую.

Ваше перше питання сформульовано так, що щоб я не відповів, ви знаєте, це буде використано, як кажуть, проти вас. Тому я просто ще раз повторюю, що Україна і США ведуть діалог. Цей діалог зараз відновлений і у нас є зустріч запланована в Саудівській Аравії. Я думаю, що саме там сторони будуть мати можливість обговорити не через медіа, не через публічні заяви і в тому числі не через мої заяви, а безпосередньо обличчям до обличчя обговорити всі питання порядку денного України та США і будемо сподіватися, що буде можливість знайти взаємовигідні рішення, взаємовигідні кроки. Ми позитивно налаштовані загалом до цієї зустрічі. Тобто буду таким дипломатичним.

У нас загальний принцип такий, що в двосторонній діалог і двосторонні переговори ми не втручаємося, це їхня справа. Справа цих двох країн. Там не обговорювалось субстантивно нічого, що стосується України. Для нас це важливо. Ми розуміємо, що це могло звучати в контексті російсько-американських відносин, але це точно не обговорення якихось рішень по Україні. Це ключове. Ми вважаємо, що принцип нічого про Україну без України, тобто жодних рішень про Україну без України, він дотримується.

Те, що стосується американсько-російського треку, це їхній двосторонній трек. Ми не будемо туди вкидати свої коментарі якісь публічно. Ми теж так само аналізуємо і бачимо всі повідомлення, які виходять, так само, як ви аналізуєте, так само і ми аналізуємо публічні повідомлення американсько-російської сторін, з яких дійсно можна скласти якусь картинку про динаміку, як у них відбувається цей діалог і процес. Але це їхні двосторонні справи, ми тут не втручаємося, так само, як і в наші двосторонні справи з Сполученими Штатами, наприклад, ми вважаємо, що ми не має Росія втручатися. 

  • Скажіть, будь ласка, як Ви оцінюєте озвучену вчора пропозицію Джорджі Мелоні щодо поширення на Україну дії статті 5 НАТО без надання членства? Це перше запитання. І друге: які у нас очікування від зустрічі в Парижі, що відбудеться наступного тижня і яку анонсував Еммануель Макрон? Дякую.

Дійсно, ми бачили цю заяву Прем'єр-міністерки Італії і вітаємо цю заяву як частину дискусії про надання Україні довгострокових безпекових гарантій і гарантування взагалі безпеки та миру для України. Мені здається, що важливо, що ми цю дискусію розширюємо на різні елементи. Лунають зараз різні ідеї. Ідеї про залучення повітряного компоненту в гарантування безпеки та миру в Україні після завершення війни. Лунають ідеї про поширення статті 5, як сказала Прем'єр-міністерка Італії. Це все частина ширшої дискусії, ми цю дискусію вітаємо.

Те, що стосується конкретно цієї пропозиції, ми перебуваємо на зв'язку з італійськими партнерами для того, щоб з'ясувати конкретику цієї пропозиції. Тобто вона станом на зараз пролунала як загальна ідея. Ми хочемо зрозуміти, що саме мається на увазі більш детально, більш конкретно під цією розмовою.

Взагалі вважаємо, що Україна є уже де-факто частиною колективної безпеки євроатлантичного простору, євроатлантичної спільноти. Ми це говорили багато разів. Тому, скажімо так, занепокоєні страхи, які стосуються інтеграції України в НАТО, вони перебільшені, взагалі завжди були і залишаються. Бо Україна вже де-факто є частиною цієї колективної трансатлантичної безпеки. Де-факто. А по суті, якби юридичні будь-які рішення від статті 5 до якихось інших рішень про інтеграцію України в НАТО, просто де-юре закріплюють реальність, яка вже на сьогодні існує. Тому вітаємо цю заяву і з'ясовуємо додаткові деталі. 

Про зустріч в Парижі. Ми зараз бачимо, що відбувається ціла така низка самітів і зустрічей європейських в Брюсселі, Лондоні, Парижі. Це така низка заходів дуже активної дипломатії, яка демонструє те, про що я казав на початку. Європа прокинулася і Європа діє. Вони дійсно готові шукати і знаходити рішення і йти на конкретні кроки для посилення своєї безпеки і оборони, і нашої безпеки та оборони.

Ми бачили це рішення вже в Німеччині, бачили рішення у Франції, бачили рішення в Британії, бачили рішення в низці інших країн. Я переконаний, що одним з результатів тих геополітичних подій, які ми зараз спостерігаємо, буде набагато більш рішуча і сильна Європа, яка дійсно більш самодостатня в плані своєї безпеки та оборони. Ми розглядаємо цю зустріч в Парижі в контексті саме цього процесу і сподіваємось, що всі ці саміти і зустрічі будуть продукувати якомога більше конкретних практичних кроків на підтримку України та зміцнення Європи.

  • Хочу запитати в контексті вчорашнього неформального саміту Європейської ради в Брюсселі. Раніше, ще до цього заходу, Президент України Володимир Зеленський звертався до європейців з пропозицією спільно почати роботу над розробленням спільного аналогу такої системи протиповітряної оборони, як залізний купол, і окремо аналогу Петріоту. Чи ці питання вже віднайшли якусь відповідь з європейської сторони, чи буде якесь зрушення? І окремо, ще хочу уточнити, після того, як Президент Зеленський оголосив наші пропозиції щодо того, якими мають бути перші кроки щодо двох видів перемир'я в небі і на морі, чи є вже реакція з боку наших міжнародних партнерів-союзників щодо цього, як вони до цього ставляться? Дякую.

Це ідея, яка висловлена українською стороною публічно, я переконаний, що вона обговорювалася з французькою і британською сторонами, і загалом з рештою наших європейських партнерів. Але давайте не приписувати її авторства, справа не в тому. Насправді головне, що це Президент заявив, і це йде від України саме, ця пропозиція про те, що в небі та морі. Те, що стосується розробки протиповітряної оборони власної, я можу лише загально підтвердити, що Україна дійсно працює над максимальною самодостатністю в тому числі і в виробництві протиповітряної оборони. За якимись більш детальними коментарями, думаю, треба йти до військових і до нашої оборонної промисловості, бо я не хочу тут перебирати на себе їхню роль. Але можу сказати, що така робота дійсно ведеться в тому числі з європейськими партнерами, і Україна має непогані перспективи в тому, щоб отримувати хороші результати в цьому напрямі. 

Про те, що стосується пропозиції тиші в небі та морі. Станом на зараз вони озвучені публічно Президентом України, вони обговорювалися з європейськими партнерами і, я переконаний, їх уже побачила і американська сторона. І я думаю, що в Саудівській Аравії буде прекрасна нагода для того, щоб детальніше обговорити цю пропозицію, як її можна втілювати. Пропозиція абсолютно реальна. Це, в принципі, дуже, ми вважаємо, конструктивний підхід з боку України, тобто Україна показує свою конструктивність, ми готові дійсно гнучко адаптувати свою позицію, пропонувати конкретні рішення. Рішення цілком прийнятне, і більше того, мені здається, що це рішення взаємоприйнятне навіть з Росією, тому що йдеться про взаємні заходи. Мені здається, що це цілком в ключі того підходу, який висловлювала публічно неодноразово нова адміністрація Президента США. 

  • Ще хочу уточнити таке питання. Раніше зі сторони Президента Зеленського і зі сторони європейців звучала пропозиція створити спільний фонд щодо закупівлі зброї в США для України. Чи це питання вже рухається в якусь практичну площину? Спільний європейський фонд, де, скажімо так, збиралися кошти, мобілізувалися ресурси для того, щоб в США можна було купувати зброю для потреб Збройних Сил України. 

Нам з вами треба просто з'ясувати, до якої самої пропозиції ви відсилаєте, що я навмання не коментував. Дивіться, ми готові забезпечувати обороноздатність України всіма можливими методами, в тому числі закупівлею європейськими грошима, замороженими російськими активами, американською зброєю, різними методами. 

Україна відкрита до обговорення різних шляхів продовження військової підтримки з боку партнерів, в тому числі і США, і європейських партнерів також. Тому наша задача як дипломатів, логіка наших дій полягає в тому, щоб організувати якомога більшу кількість можливостей, яким чином це реалізувати. Якщо для цього потрібен фонд – фонд, якщо не потрібен фонд – якось інакше. Якщо замороженими активами російськими, давайте ними закуповувати зброю. Тобто ми готові на всілякі різні механізми. Головна мета – це посилення наших воїнів, посилення нашої армії до моменту, коли ми зможемо перейти на повну або майже повну оборонну самодостатність.

Ще раз наголошую, ціль України полягає в тому, щоб мінімально залежати в принципі від іноземної військової допомоги. Тобто бути максимально самодостатніми. Ми же просто розуміємо, що ці масштаби потреби, враховуючи масштаби війни і розмір російської армії, їхню брутальність, вони такі, що вони потребують зовнішньої військової допомоги. Хоча українська оборонна промисловість вже, ви знаєте, в рази збільшилася і вже, в принципі, ми забезпечуємо дуже велику кількість своїх власних потреб. 

Тобто ціль не є в тому, щоб нескінченно залежати від іноземної військової допомоги. Це вразливість, ми це розуміємо, якої ми хочемо позбутися. Але до того, щоб ми прийшли цю точку, треба ще пойти шлях. Тому настільки важлива оця короткострокова, середньострокова підтримка. У довгостроковій перспективі, звісно, ми хочемо вийти на самодостатність максимально. Вона повною ніколи не буде, але максимальна самодостатність. 

  • Хочу запитати щодо миротворчого контингенту, тема, яка активно обговорюється Україною з партнерами. Хочу запитати, чи є саме на зараз якась конкретика від сторін? Можливо, список держав, які б виявляли бажання відправити свій миротворчий контингент до України, він збільшується? Можливо, є якась конкретна інформація, яку ви могли б сказати. І друге питання з приводу заяв французької сторони, лідера Франції Макрона, який, за його словами, так ми бачимо, лідерство Франції у захисті Європи. Франція це виражає. І в тому числі було озвучено, як гіпотетичну версію щодо такої ядерної парасольки, яку готова забезпечити Франція, в тому числі з авіаційною компонентою. Чи є розуміння, про які кордони цієї парасольки йдеться, чи може частина території України, можливо, вся територія України, потрапити під цю парасольку? Дякую. 

Те, що стосується контингенту, вже колеги, які регулярно ходять на брифінг, знають, як я реагую на слово «миротворчий». Воно є некоректним. Ми просимо його не використовувати, будемо далі штрафувати за використання слова «миротворчий». Жартую.

Але контингенти. Чому неправильно «миротворчий»? Це взагалі російський термін. Немає такого поняття, як «миротворці» чи «миротворчий контингент». Є, наприклад, "операція з підтримання миру ООН". Є військові контингенти. Тобто тут ми говоримо про військовий контингент.

Я розумію, що я всім, знову і знову, дірочку в голові намагаюся продовбати цією темою. Просто термінологія дуже важлива. Я спонукаю використовувати слово «контингенти» і у ваших матеріалах теж.

Тепер по суті справи. Ця дискусія продовжується, вона розвивається. Вона все ще достатньо загальна. На закритих зустрічах лунають певні цифри, але це обговорення поки що різних можливих цифр, бо дуже багато невідомо в цій формулі, кого і куди розміщувати. Ми вважаємо, що дуже важливо розширити цю дискусію не лише на суходіл, але також на небо та море.

Якщо наші партнери готові відправляти дійсно свої військові контингенти для гарантування миру та безпеки в Україні, ми вважаємо, що їм варто розглянути присутність в повітрі і в небі України, тобто їхні літаки, їхні інші засоби на морі. Це дуже важливо, тому що насправді ця війна показала, що вона розгортається на всіх площинах і особливо в повітрі. Ми цю дискусію з партнерами продовжуємо і знаємо, що низка країн, не лише Європа, до речі, висловлює гіпотетичну готовність відправити свої контингенти в Україну.

Ми розуміємо, що для того, щоб таке рішення було ухвалене, потрібен широкий консенсус. І цих різних країн, і Сполучених Штатів Америки в тому числі. Тобто це не відбувається, я думаю, якимись окремими країнами. Треба розуміти, що для того, щоб це відбулося, потрібен широкий консенсус. Ми працюємо над тим, щоб цей консенсус створити. І, знову ж таки, і вас закликаю звернути увагу саме на повітряні і морські компоненти. Тому що, звісно, присутність військ на суходолі може бути стримуючим фактором. Вона може бути фактором безпеки, миру. Але безпека в небі, безпека на морі, вони не менше, може навіть і більш важливі, ніж присутність військових на суходолі.

Є низка конкретних держав в Європі, Північній Америці і навіть за межами Європи і Північної Америки, які готові гіпотетично, попередньо, брати участь в таких контингентах для забезпечення миру та безпеки. 

Лідерство Франції, безумовно, ми всі бачимо, які рішучі кроки і заяви робить Президент Франції. Ми вітаємо, ми вдячні йому за цю рішучість. От його рішучість у наданні нам Міражів, власне, цієї ночі врятувала українські життя, тому що ці літаки брали участь у відбитті  нападу. Ми саме до такого, насправді, закликаємо партнерів, тому що заяви – це добре, там, заклики – це добре, ми їх теж робимо, але тут йдеться про конкретні кроки. Франція робить ці конкретні кроки, ми за це її дуже вдячні.

Те, що стосується різних ініціатив, які пролунали від французької сторони, я зараз так включу дипломатію, перейду в дипломатичний режим, пояснюю чому, тому що Франція дійсно є ядерною державою, однією з ядерних держав. У темі ядерної зброї, ядерного стримування, стратегічного стримування прийнято говорити без конкретики, максимально без конкретики. Тому, в принципі, і Президент Макрон достатньо загально сказав на цю тему, і я не піду в більш детальне пояснення, тому що тема стратегічних цих сил, ядерної зброї, вона потребує, ну, певної загальності в коментуванні. Тут не можна заходити в конкретику. 

Загалом, всі ініціативи, які спрямовані на оборонну самодостатність Європи, ми вітаємо і розглядаємо ці заяви Президента Макрона, як частину зусиль з того, щоб посилити оборонну самодостатність Європи. Ми це вітаємо і вважаємо, що це цілком можливо втілювати на практиці.

І ми з французькою стороною будемо з'ясовувати ще детальніше, як практично втілювати ініціативи, які Президент Макрон вчора озвучив. Так, тепер я виключу дипломата назад, і наступний, хто запитає, може отримати більш пряму відповідь. 

Друзі, ми якраз годину з вами майже поспілкувалися. Ну все, якщо я вичерпав всі запитання, то дякую вам. 

Будемо вас знову чекати і раді відповідати на ваші питання!

Відео брифінгу за посиланням: https://www.facebook.com/share/v/1BvYTeb1rb/


Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux