Доброго дня, шановні журналісти.
Радий вітати вас у стінах МЗС. Продовжуємо наше регулярне спілкування, брифінги речника. Нагадаю, що ми відновили цей формат для того, щоб інформувати вас про дії нашого зовнішньополітичного відомства, міністра закордонних справ Дмитра Кулеби, пояснювати логіку зовнішньої політики України.
Сьогодні розпочну з двох тем, це Африканське турне міністра Кулеби та цифровізація консульських послуг. Після цього буду готовий відповісти на ваші запитання. For foreign media here, you can also ask in English to get English soundbites.
Отже, минулого тижня Дмитро Кулеба здійснив уже четверте дипломатичне турне країнами Африки. Цього разу він відвідав південь та південний схід континенту: Малаві, Замбію та Маврикій.
Варто відзначити, що всі три країни міністр закордонних справ України відвідав вперше в історії. Це були дуже важливі візити, які на практиці втілюють Африканську стратегію МЗС України. Це системна та довгострокова політика з поглиблення відносин з африканськими країнами. Нагадаю, що у порівнянні з 2022 роком Україна подвоїла кількість посольств в Африці. Цей факт говорить сам за себе.
Президент Володимир Зеленський веде активний і регулярний діалог з африканськими лідерами. Міністр здійснив чотири дипломатичні турне на континент. Ми бачимо, як ця увага до Африки приносить конкретні результати для України. Йдеться і про підтримку українських ініціатив в рамках міжнародних організацій, і кількість країн Африки, які взяли участь у Саміті миру та підписали його підсумкове комюніке, і загалом позиції України в цій частині світу.
Минулого тижня Дмитро Кулеба провів сім переговорів у Африці. Три зустрічі з лідерами Малаві, Замбії та Маврикію. Три зустрічі з міністрами закордонних справ. Одну зустріч з великим бізнесом та інвесторами Маврикію.
Глава МЗС уклав в Африці три нові угоди. Меморандуми про політичні консультації з МЗС Малаві та Замбії та угоду про безвіз із Маврикієм. Крім того, Дмитро Кулеба домовився про укладення ще двох важливих угод із Маврикієм. Угода про взаємне просування та захист інвестицій та угода про уникнення подвійного оподаткування.
Нагадаю нашій аудиторії і вам, шановні журналісти, що Маврикій є не лише туристичним островом, як часто сприймають в Україні, а й однією з найуспішніших економік Африки. Його іноді називають африканською Швейцарією через високі доходи, великий ВВП, надійність фінансової та судової системи. Маврикій, для довідки, займає 13 сходинку в світі за легкістю ведення бізнесу, є одним з найбільших інвесторів в економіку Індії, має понад 50 угод про уникнення подвійного оподаткування з країнами світу. Ми переконані, що Маврикій буде не лише важливим партнером для України, але і може відігравати суттєву роль у виході нашої країни на африканські ринки та поглибленні економічних зв’язків з країнами Африки. Йдеться про тристоронню співпрацю. Україна розвиває економічну співпрацю з певною країною Африки, де Маврикій виступає гарантом інвестицій, надає певні фінансові послуги щодо організації такої співпраці. Ця перспективна ініціатива була обговорена міністром та маврикійською стороною у ході переговорів.
Важливими темами четвертого африканського турне Дмитра Кулеби були продовольча безпека, розвиток співпраці в сільському господарстві та цифровізації, енергетична безпека, просування Формули миру. Ми задоволені результатами цього турне та переговорів. Важливо, що на всіх зустрічах Дмитро Кулеба заручився однозначною підтримкою суверенітету та територіальної цілісності України. Африканські співрозмовники також запевнили у готовності розвивати політичний діалог з нашою країною, співпрацювати в міжнародних організаціях, разом створювати нові можливості для бізнесу.
Насамкінець скажу, що Африка - це континент, з яким потрібно працювати. Довго, системно, наполегливо. Розвінучувати російські наративи. Поглиблювати співпрацю. Шукати взаємну вигоду, повагу і взаємні інтереси. Саме на це спрямована Африканська стратегія МЗС, створена з ініціативи Дмитра Кулеби, до речі, вона була ухвалена ще до повномасштабного вторгнення в сісні 2022 року, що свідчить про серйозність наших намірів. Українська дипломатія повернулася в Африку всерйоз та надовго та продовжить розвивати ці відносини.
Ще одна важлива тема. Спрощення доступу до консульських послуг для громадян України за кордоном. Нагадаю, що з ініціативи міністра Дмитра Кулеби МЗС втілює масштабну політику цифорвізації, зокрема і консульських послуг за кордоном. Ми розуміємо, що з 2022 року кількість наших громадян в іноземних країнах зросла у рази, у той час як кількість консулів залишилася тою самою. За ці роки МЗС постійно посилювало консульську службу, збільшувало і штат, але очевидно, що попит все одно перевищує пропозицію.
Ідея МЗС полягає в тому, щоб через цифровізацію, спрощення доступу, переведення частини послуг у дистанційний формат, знизити навантаження на консулів з одного боку, і, з іншого боку, надати більшій кількості українських громадян безперешкодний доступ до цих послуг.
Тому зараз МЗС працює над модернізацією консульської інформаційно-комунікаційної системи і вже впенено наближається до початку її закритого тестування. Ми очікуємо, що реалізація цього проєкту дозволить істотно підвищити доступність та якість сервісів МЗС. Консульські послуги будуть максимально автоматизовані, що відчутно знизить навантаження на консульських працівників та посилить їхню ефективність.
Запуск оновленої системи вже на початковому етапі дозволить скоротити операційний час надання консульських послуг на 30-80% (залежно від типу послуги). Це достатньо суттєво. Частина консульських послуг буде надаватися дистанційно або частково дистанційно. Системи МЗС будуть глибше інтегровані з реєстрами та інформаційними базами, щоб забезпечити якісний обмін даними. Буде передбачений і фідбек користувачів для того, щоб цю систему постійно покращувати.
Ми також працюємо разом з Міністерством цифрової трансформації над тим, щоб інтегрувати до нової системи вже звичний для багатьох українців і зручний шеринг документів з Дії.
Наостанок скажу, що ми вдячні за допомогу в реалізації цього амбітного проєкту низці міжнародних партнерів, зокрема Міжнародній організації з міграції, ПР ООН і УВКБ ООН.
Тепер готовий відповісти на ваші запитання.
З Індією активно розвиваються діалог і відносини. Безумовно, те, що цього року міністр закордонних справ здійснив дуже важливий візит до Індії, провів там переговори зі своїм індійським колегою, є значущим кроком. Переговори були субстантивними та глибокими. Дійсно, було визначено багато точок дотику й співпраці, ми глибше зрозуміли одне одного. Тому з Індією розвивається активний діалог.
Стосовно візиту Прем’єр-міністра Індії до України, ця робота ведеться. Я можу лише нагадати, що ми постійно працюємо над організацією візитів лідерів до України. Не буду поки що розкривати додаткові деталі — ви їх усі побачите, коли прийде час.
Проте я переконаний, що робота з Індією на всіх рівнях буде поглиблюватися. Індія — це важливий гравець у регіоні, країна, з якою ми бачимо розвиток відносин як важливий напрям. Зокрема, в контексті досягнення справедливого миру та впровадження формули миру. Тому будемо й надалі розвивати ці відносини.
Люди працюють у напруженому режимі, хочуть запустити якомога швидше. Поки що побоююся давати вам точні часові рамки, але йдеться про місяці, і буде відбуватися впровадження перших елементів цієї системи.
Ми бачили ці заяви, ретельно їх вивчили, аналізуємо їх. Не бачимо особливої доцільності реагувати на них, тому що білоруська сторона відома багатьма заявами, на які не варто реагувати. Скажу лише, що створення уявних загроз з боку України, яким би інтенсивним воно не було, не робить ці загрози більш реальними. Тому ми закликаємо не нагнітати ці антиукраїнські настрої й не створювати враження уявних загроз, яких немає. Ми будемо далі стежити за діями та заявами Білорусі й відповідним чином на них реагувати.
Президент Зеленський регулярно нагадує про потребу дозволу або підтримки використання далекобійних спроможностей України, які вже є в Україні, проти легітимних військових цілей на території Росії. Україна переконана, що цей дозвіл абсолютно справедливий, він необхідний з точки зору ефективності ведення бойових дій і, головне, захисту людей від російського терору. Якби Україна мала повну можливість використовувати свої далекобійні спроможності проти аеродромів, з яких літаки скидають КАБи на українські міста та громади, якби Україна мала можливість повністю вражати контингенти ворога на його території, там, де вони загрожують Україні, то, звісно, були б набагато кращі можливості України захищати своїх людей і забезпечувати свою безпеку. Також була б менша потреба використовувати Сили оборони України за межами кордонів України, у прилеглих районах, зокрема в Курській області. Ця робота з партнерами й союзниками над ухваленням таких рішень ведеться постійно.
Президент учора у вечірньому зверненні нагадував про те, що доручив дипломатам посилити цю роботу, і вона постійно ведеться. На кожних переговорах Президента й міністра з партнерами ця тема порушується. Ми пояснюємо, що цей крок необхідний. Він не є ескалаційним, навпаки, сприятиме безпеці й деескалації, і, головне, він абсолютно справедливий. Усі ці страхи треба облишити, і нарешті Україні має бути дозволено застосовувати всі далекобійні спроможності, щоб зменшувати російський потенціал та інфраструктуру агресії. Ця робота обов’язково продовжиться.
Україна висловила свою позицію щодо цих рішень Малі та Нігеру. Ми рішуче відкинули всі звинувачення у нібито «підтримці міжнародного тероризму», як це пролунало від цих країн. Це, до речі, частина російського наративу, російської пропаганди, створення цього образу причетності України до якогось тероризму.
Нам дуже шкода, що ці дві країни ухвалили свої рішення поспішно, недалекоглядно і не надавши жодних доказів, не вивчивши причини інциденту на півночі Малі і не надавши якихось суттєвих підстав для такого кроку. Малі була першою, Нігер другим, що пішов у фарватері цієї російської позиції. Ми прекрасно розуміємо, що ці країни мають зв'язки з Росією, наскільки вони від Росії залежні. Тому ми розуміємо, що ці рішення ухвалювалися не лише цими країнами.
Я хочу підкреслити, що ці два рішення не матимуть суттєвого впливу на розвиток відносин України з країнами Африки. Це окремий блок країн, кілька країн, які вчинили так, як вони вирішили вчинити. Попри це, Україна активно втілює Африканську стратегію. Навіть по турне міністра видно, що ці рішення, які під час турне ухвалювались, ніяк не вплинули на переговори з тими країнами, в яких ми перебували, і на підписання угод із ними, і на спільні з ними позитивні заяви.
Попри ці рішення, які ми вважаємо недалекоглядними і поспішними, Україна продовжить розвивати відносини з країнами Африки.
Багато ви хочете дізнатися, мало що я можу вам сказати. Але скажу, що попередньо місця і дати цих проміжних зустрічей визначені, проте я не буду забігати наперед і все-таки запропоную дочекатися, коли вони будуть оголошені. Щоб не зривати цей дипломатичний процес. Підготовка йде повним ходом. Увесь цей процес активно рухається. Відбувається постійне спілкування на всіх рівнях: Президента, Офісу Президента, Міністерства закордонних справ у підготовці і продовженні цього процесу. Тобто процес живий і рухається активно, і всі новини ви вчасно побачите, коли буде така нагода і час.
Щодо операції в Курській області, вчора Президент повідомив, що це було одне з питань, яке обговорювалось на Ставці. Доповів головком ЗСУ Сирський. Доповів, як ви знаєте, що Україна контролює близько однієї тисячі квадратних кілометрів території операції. Я тут можу підкреслити, що на відміну від Росії, Україні чуже не потрібно. Україна не зацікавлена в тому, щоб забрати територію Курської області, але ми хочемо захистити життя своїх людей.
Я просто нагадаю для довідки, що зокрема з районів Курської області, тільки від початку цього літа і тільки по районах нашої Сумської області України було завдано більше двох тисяч ударів. Це РСЗВ, ствольна артилерія, міномети, дрони, 255 керованих авіабомб, більше сотні ракет. На жаль, в Україні немає достатньої можливості завдавати далекобійних ударів усією зброєю, яка наявна, щоб захиститись від цього терору, немає поки цих рішень, на яких ми наполягаємо. Тому є потреба за допомогою Сил оборони проводити звільнення цих прикордонних районів від російських військових контингентів, які завдають по Україні ударів або прикривають терор проти українців.
Ми досягаємо відповідних цілей у Курській області, будемо продовжувати це робити, так як необхідно для безпеки України, і крім того, треба наголосити, що взагалі операція в Курській області допомагає фронту, тому що не дозволяє Росії перекидати додаткові підрозділи в Донецьку область, ускладнює їй військову логістику.
Треба окремо відзначити, що Збройні сили України – це цивілізована європейська військова сила, яка повністю дотримується законів і звичаїв ведення війни, міжнародного гуманітарного права. Ціллю Сил оборони України є лише військові сили і військові контингенти. Це дуже важливо. І мета цієї операції – це збереження життів наших людей, захист території України від російських ударів. Росія принесла цю війну на територію України, і цілком справедливо, що тепер ця війна повертається на територію Росії. На цьому наголошував Президент України Володимир Зеленський.
Чим швидше Росія погодиться на відновлення справедливого миру, зокрема на основі Формули миру, яка до такого миру веде, тим швидше припиняться рейди Сил оборони України на територію Росії. А поки Путін цю війну продовжує, він буде отримувати від України такі відповіді, яких Україна потребує. Це абсолютно легітимні дії України, зокрема в рамках реалізації права на самозахист згідно зі Статутом ООН.
Також ми бачили, що є дані про те, що в Москві дуже занепокоєні тим, що операція Сил оборони відбувається без якихось порушень міжнародного гуманітарного права, які вони насправді дуже хотіли би бачити та використовувати у своїй пропаганді. Тому є обґрунтовані підозри, побоювання, що такі інциденти Росія може спробувати створити, фабрикувати. Тобто створити такі підробні інциденти, зокрема з переодяганням російських військових в уніформу українських військових. Ми застерігаємо наших партнерів бути готовими до такого розвитку подій. Якщо такі спроби з боку Росії будуть, то слід зберігати пильність та не піддаватися на ці пастки російської пропаганди.
Щодо реакції партнерів на операцію Сил оборони. Ми бачимо публічні реакції партнерів. Вони нейтральні, стримані і загалом відображають розуміння партнерами дій України. Я думаю, що це і є відповідь на ваше запитання.
Щодо участі та залучення спроможностей партнерів, сусідніх країн, до збиття ракет і дронів у повітряному просторі України або з наближенням до їхнього повітряного простору, ця робота ведеться увесь цей рік інтенсивно. Це питання обговорюється на переговорах з партнерами досить глибоко.
Це дипломатичний процес, і дуже чутлива тема, в якій ми не будемо розкривати деталей. Ця робота велась і ведеться, і ми вважаємо, що таке рішення було б справедливим і не зробило б такі країни-партнери, сусіди, сторонами війни. Тобто побоювання про те, що це втягне їх у війну, є безпідставними. За міжнародним правом збиття ракети не є нападом на суверенітет країни, до якої належить ракета, адже в ній немає військовослужбовця. За міжнародним правом саме таке розмежування відбувається. Це наша позиція.
Щодо партнерів, то нехай, коли вони ухвалять ці рішення, вони самі про це оголосять або про це стане відомо. Було б некоректно з мого боку говорити за них.
Щодо Малі можу лише повторити те, що ми вже говорили в заяві. Перехідний уряд Малі не вивчив достатньо цей інцидент і не надав доказів. Якщо вони ухвалюють рішення про розрив дипломатичних відносин, то вони мають надавати підстави, чому вони ухвалюють таке рішення, а не ми маємо надавати ці підстави. Тому можу спрямувати вас до нашої заяви. Це дипломатична тема, у якій ми не хотіли б відходити від уже озвучених позицій. Просто нагадаю, що нам ніхто не надав підстав і причин для такого кроку, бо їх немає.
Що Україна може запропонувати африканським партнерам на противагу більш успішній діяльності Росії на цьому континенті?
Україна може запропонувати багато чого, і ми бачили серйозний інтерес з боку африканських країн до цілої низки речей, які Україна може запропонувати. Це взаємовигідна співпраця.
Наприклад, міністр повідомив і Малаві, і Замбії про рішення Президента України надати їм допомогу в рамках “Grain from Ukraine”. Обидві країни дуже серйозно потерпають від посухи та змін клімату. Цього року посуха дуже сильно вдарила по Малаві та Замбії. Тому Україна готова прийти на допомогу цим країнам і підтримати їх у рамках “Grain from Ukraine”. Конкретні оголошення, зокрема про самі поставки та їх кількість, будуть пізніше.
Проте Україна, на відміну від Росії, не шукає способів підсадити ці країни «на гачок»: ми не просто будемо надавати продовольство, а й допомагати їм досягати продовольчої незалежності. Що це означає? Україна має величезний потенціал і досвід у сільському господарстві, зокрема високотехнологічному. На переговорах було зазначено, що ми готові ділитися цим досвідом. Я думаю, що ви невдовзі побачите практичні кроки для втілення цих планів із африканськими країнами, адже це їх дуже зацікавило. Тобто допомагати їм збільшувати загальну продуктивність сільського господарства, забезпечувати себе продовольством і ставати більш незалежними в цьому плані. Ми вважаємо, що це правильна політика з повагою до цих країн, а не просто роздавання «подачок», як це робить Росія, щоб контролювати ці країни. Україна прагне взаємної поваги та взаємної вигоди з ними.
Крім того, їх цікавить цифровізація. В України є величезний досвід у цьому напрямку. Україна є цифровою наддержавою, враховуючи кількість цифрових послуг для громадян та розвиток цієї інфраструктури. Африканські країни також дуже цікавить енергетична безпека, оскільки місцями є проблеми з енергетикою. У Замбії, наприклад, через посуху є проблеми з гідроелектростанціями, тому дійсно є відключення світла, як і в Україні зараз. Ми також готові ділитися досвідом у розбудові енергетичної системи та підвищенні енергетичної безпеки. Це лише кілька основних тем, але насправді обговорення були дуже детальні.
З Маврикієм ідеться про інвестиції. Ми запросили делегацію маврикійських бізнесів відвідати Україну, провести бізнес-форум, поспілкуватися, зав'язати контакти та шукати взаємовигідні проєкти з українськими компаніями. Ми вважаємо, що це має великий потенціал.
Дякую вам, колеги. Завжди будемо раді вас бачити знову! Гарного дня!
Відео брифінгу за посиланням: https://www.facebook.com/share/v/93Xp4BUq1htfjLST/