• A-
    A+
  • Людям із порушенням зору
  • Українською
  • English
  • Français
  • Español
  • Português
  • العربية
Стенограма брифінгу Речника МЗС України Георгія Тихого від 25.04.2025
Опубліковано 25 квітня 2025 року о 18:02

Добрий день, друзі! 

Я перепрошую, щось я останнім часом вас тримаю постійно. Це не тому що я хочу це робити, а тому що справи виникають. Так, я переконаний, що у вас багато сьогодні запитань з різних тем. Дійдемо до них. Я вас спочатку проінформую. Те, що можна розповісти зараз про обстріли, нашу реакцію на обстріли, про візит Президента, міністра до Південно-Африканської Республіки. І потім ми перейдемо до ваших запитань. 

Давайте розпочнемо з обстрілів. Тривають російські обстріли України.  Варварський був абсолютно удар по столиці України. І сьогодні у нас день жалоби в Україні. І можу вас поінформувати, що за дорученням міністра Андрія Сибіги всі наші закордонні дипломатичні установи України приспустили сьогодні державні прапори. І відкрили жалобні книги у комбінованому форматі онлайн-офлайн для того, щоб іноземні сторони висловлювали співчуття у зв'язку з російським ударом по Києву та інших восьми регіонах України, ви знаєте, що лише в Києві 12 загиблих. Удар балістикою, 87 поранених. Ви всі бачили це офіційні дані. Не буду їх повторювати. Можу підсумувати офіційну іноземну міжнародну реакцію на ці варварські удари.

Станом на зараз, на сьогоднішній ранок 25 країн та 4 міжнародних організації висловили свою позицію, відреагували на російську атаку проти українських міст. Зокрема, це лідери Молдови, Франції, Чехії, Ірландії, Данії, Литви та Сполучених Штатів Америки. Міністри закордонних справ, представники  урядів і парламентів. Чотири міжнародних організації, це ОБСЄ, ООН, різні її структури, Європейський Союз і Рада Європи. Ми вдячні всім нашим іноземним партнерам, які відреагували. Ми працювали над цим.  

Дипломатична система одразу, як тільки відбулися ці напади, звернулася до столиць, до штаб-квартир. Ми передали всю інформацію про те, що це були за удари, чим вони були нанесені, які жертви, які руйнування внаслідок цих ударів. Передали всім іноземним нашим партнерам і всіх просили про реакцію.

Реакція – це не лише заяви і слова, це важливо наголосити, це також конкретні рішення про посилення тиску на Москву і зміцнення українських оборонних спроможностей насамперед протиповітряної оборони. Це ті речі, з якими ми дипломатичними каналами в усіх столицях держав, партнерів, міжнародних організацій звернулися до іноземних сторін з проханням і публічно засудити, відреагувати, і ухвалити конкретні рішення для посилення тиску на агресора, для зміцнення України і захисту наших людей від цього постійного російського терору. Я думаю, що низка цих рішень, партнерів буде вже невдовзі.

Ми також вітаємо вчора коментар ООН, а саме управління Верховного комісара ООН з прав людини і моніторингової місії ООН з прав людини в Україні щодо російських обстрілів. Цей коментар був присвячений не лише останньому удару по Києву та восьми регіонам, але й ширшій системній тенденції російського терору проти цивільних людей. 

Це дуже важливо, тому що це об'єктивні дані, на які, по-перше, орієнтується абсолютно всі держави світу, отримуючи цю інформацію від ООН, а не від лише України, тому що зрозуміло, що Україна в війні. А тут об'єктивна інформація ООНівська, і ми дуже цінуємо, що ООН зробило цей окремий коментар. Навело дані, що з 1 по 24 квітня 2025 року зафіксовані щонайменше 848 цивільних жертв, 151 особа загинула, 697 зазнали поранень, і це на 46% більше, ніж за аналогічний період минулого року, 2024 року. Тобто абсолютно бачимо за даними ООН збільшення російського терору, ескалація російського терору проти українських цивільних людей. 

І це демонструє, я думаю, всім в світі, що саме Росія не прагне миру. Україна прагне миру, а Росія прагне продовження війни. І привертаю вашу увагу теж до цієї заяви ООН, якщо ви ще її не бачили, то закликаю вас теж детально її вивчити, бо дійсно ООН наводить там детальні дані, не лише ці цифри, які я навів, але і детальні дані цих воєнних злочинів, порушень Росією міжнародного гуманітарного права.

Отже, ми, до речі, вчора привітали це і коментарем МЗС і коментарем міністра, ви бачили, ми висловили вдячність ООН за ці коментарі. Тепер, так, і те, що стосується цих обстрілів, вчора це не завершилося, звісно, був удар по Києву, але сьогодні вночі так само з Росії летіли дрони ударні по Україні, тому, я думаю, для всіх очевидно, що Путін продовжує ігнорувати заклики до миру, продовжує обстрілювати Україну, це важливо зафіксувати.

Далі, підсумки візиту Президента до Південно-Африканської Республіки, в складі був також і міністр закордонних Андрій Сибіга, кілька слів вам розкажу про підсумки цього візиту. Насамперед, візит історичний, тому що вперше візит двосторонній офіційного глави Української держави до Південно-Африканської Республіки, вперше за час наших двосторонніх відносин, і перший візит Президента України Володимира Зеленського до Африканської країни, надзвичайно важлива історична віха, можна сказати, в наших відносинах і з ПАР, і у відносинах з Африканським континентом. Президент провів переговори з Президентом Південної Африки Сірілом Рамофосою, ви бачили ці переговори, передав список українських дітей, ми просимо сприяння Південної Африки, яка вже доклала значних зусиль на цьому гуманітарному напрямі в подальшому звільнені наших людей, і віримо, що така глобальна сила, як ПАР, здатна повпливати на це, здатна повернути наших людей з Росії. 

Крім того, ПАР головує в G20, в Групі двадцяти. Це дуже важливо, пріоритети головування ПАР – це зменшення несправедливості світового урядування, збільшення уваги до програми розвитку африканських країн, ми підтримуємо ці пріоритети головування ПАР, і вважаємо, що ця країна, як, знову ж таки, лідер, головуюча в групі 20, здатна впливати на перебіг мирного процесу, здатна впливати, ця група 20, на ухвалення Москвою рішення про повне припинення вогню, і ми розраховуємо, що такий тиск з боку і головування G20, і групи 20, як об'єднання країн, на Москву буде. 

Публічно, закритими каналами, в будь-якому вигляді, в якому ці країни вважають за потрібне, починаючи, знову ж таки, від головування ПАР, але й інші члени групи 20, в тому вигляді, в якому вони вважають за доцільне, за можливе, наголошувати на тому, що Росія має погодитися на повне, безумовне припинення вогню, на яке, до речі, нагадаю, Україна, погодилася 11 березня. І для нас важливо, що навіть публічно від Сиріла Рамофоза пролунало підтвердження, що Південна Африка теж розглядає саме таке повне, безумовне припинення вогню, як перший крок до мирного процесу. Тому розраховуємо, що тут діємо спільно з керівництвом Південної Африки і з групою 20. 

Тут треба ще відзначити, що темами переговорів Президента нашого з Президентом Південної Африки були економічні питання. Це гарантування енергетичної безпеки, виробництва добрив, безпекових виробництв і технологій. Українська сторона запропонувала опрацювати можливе створення спільного мінерального хабу для виготовлення і транспортування добрив. В візиті брала участь і Перша леді України Олена Зеленська, яка підписала, до речі, історична подія, теж перший на Африканському континенті Меморандум про співпрацю і заснування осередку глобальних українських студій з Університетом Преторії. Тобто це теж такий довгостроковий вплив гуманітарної м'якої сили, публічної дипломатії, результати якого дійсно зможемо оцінити за багато років, десятиліть, але зараз закладаються перші цеглинки, фундамент кращого знання України в Південній Африці, і загалом по світу цим проєктом.

До речі, МЗС активно сприяє і теж бере участь в проєкті глобальних українських студій. Вважаємо, що це корінь багатьох проблем, нерозуміння іноземними політиками чи лідерами, що відбувається в Україні. Це незнання базової історії України. Тому такі речі, як глобальна коаліція українських студій, довгостроково допоможе нам з такими питаннями, навіть з якими ми стикаємося сьогодні гострими. 

Ви знаєте, що Президент, на жаль, мав скоротити свою програму візиту до ПАР через масований обстріл російський, масований обстріл України, тому відбув раніше решту візиту, деякі елементи, провів міністр закордонних справ Андрій Сибіга. Зокрема, міністр провів у ПАР зустріч зі своїм колегою Рональдом Ламолою, поінформував про мирні зусилля, кроки України до миру і детально обговорив взаємовигідне партнерство України та ПАР, включаючи продовольчу безпеку, сільськогосподарські технології, освіту та діджиталізацію.

Міністр також зустрічався з студентами і ректорами університету Преторії та університету Вітватерсранду, які висловили зацікавленість теж у включенні власне українського компоненту до своїх навчальних програм. Дуже жваве було хороше спілкування міністра з південноафриканськими студентами, показало, що вони дуже зацікавлені в співпраці, взагалі в Україні, тому що відбувається в Україні. 

Ще останню важливу річ з візиту до Південної Африки підкреслю, це міністр разом з першою віцепрем'єр-міністеркою економіки Юлією Свириденко і з міністром аграрної промисловості України провели перемовини з південноафриканською стороною в розширеному форматі, у нас буде окремо повідомлення про це на сайті МЗС невдовзі, де обговорили конкретні кроки для активізації взаємодії в економічній сфері. Тобто вихід українського бізнесу на ринок ПАР, зняття торгівельних обмежень, розвиток взагалі економічної співпраці торгівель. 

Це дуже важливий вимір візиту, я розумію, що всі слідкують за великою політикою, але, повірте, це бізнес і економіка теж були важливою складовою цього візиту. І те, що була перша віце-прем'єрка міністерка економіки Юлія Свириденко присутня, це, в принципі, і міністр сільського господарства, аграрної політики України. Це показник, наскільки серйозні наміри України в цій сфері.

Ну і обговорили сторони підписання між відповідними установами обох країн протоколів про визнання сертифікації агропромислової продукції. Це один з пріоритетів України, зняття обмежень на експорт української агропромислової продукції до ПАР. Окремо проговорили співпрацю в виробництві мінеральних добрив, про яку вже згадував. Це для країн Африки надзвичайно пріоритетна історія. І вважаємо, що дозволить вона не лише збільшити обсяг торгівлі з ПАР, але й забезпечити вихід цієї продукції на ринки інших держав підсахарської Африки, в яких традиційно міцні позиції ПАР. Все, на цьому я зупинюся.

І давайте перейдемо до ваших запитань. Я знаю, Америка, мирні переговори. Більше вас нічого зазвичай не цікавить, жартую. Якщо в когось будуть ще, до речі, питання з якихось ще інших тем, то я буду радий відповісти. Давайте почнемо традиційно з першого ряду. І отак в порядку черги, як ви сидите. Прошу. 

Запитання ЗМІ

  • У мене два питання. Перше, це про Америку, переговори. А друге, про Сербію. Перше, чи є інформація, яку ви могли б поділитися щодо так званого певного документу, який, за інформацією ЗМІ, містить спільне бачення Франції, Британії, Німеччини і України щодо війни, який Кіт Келлог передав Трампу. Про це згадував напередодні Президент Володимир Зеленський, писали деякі наші ЗМІ. І наступне питання, це те, що нещодавно Президент Сербії заявив, що одна з сербських військових частин візьме участь у параді 9 травня на Красній площі. І також він сказав, що Сербія вперше бере участь у спільній організації параду. І яка позиція МЗС щодо цього питання? Дякую.

Так, давайте спочатку щодо цих всіляких мирних планів, документів і решта.

Я вам можу підтвердити, що на переговорах у Лондоні українська сторона, так само як на попередніх переговорах, підтвердила свої принципові позиції в рамках ширшого довгострокового мирного врегулювання. Йдеться не про припинення вогню зараз, а загалом ширше, довше мирне регулювання. Ви прекрасно знаєте ці три принципові позиції, які повторював міністр закордонних справ Андрій Сибіга, інші урядовці. 

Перше, Україна ніколи не визнає жодну частину своєї території як російську. Друге, Україна ніколи не погодиться на будь-яке обмеження своїх Збройних Сил, Сил Оборони України, оборонних спроможностей, оборонної промисловості чи військової допомоги від партнерів.

І третє, жодна третя країна не має права вето на вибір Україною альянсів та союзів.

Оце три принципові позиції, яких Україна дотримується. І це я можу вам підтвердити, що це лунало і на цих, і на інших переговорах. Це не є сюрпризом.

А те, що стосується різноманітних публікацій в ЗМІ, планів, ось сьогодні я вже ще якийсь новий прочитав, ще хтось оприлюднив, ми закликаємо всіх орієнтуватись на офіційну інформацію, яка йде від МЗС, від Президента України, від Офісу Президента. Достатньо повідомлень, які окреслюють позицію України. І просимо не реагувати емоційно на різноманітні оці зливи в медіа.

Бо ними займається, повірте, хто-попало. Вибачте, я вам скажу простою мовою. Дуже велика частина загалом цих всіх зливів не відповідає дійсності. І коли мене, наприклад, питають на брифінгу про ці всі повідомлення, то просто існує ризик, що я, коментуючи їх буду легітимізувати оці вкиди, які роблять люди, які, повірте, не хочуть ані миру, ані взагалі просування цього процесу. Давайте їм не допомагати, цим людям, і орієнтуватися на офіційні повідомлення. Принципові позиції, які міністр Сибіга повторює, я вам окреслив.

В такому ключі Україна рухається. Але тут важливо загалом нагадати, що 45 днів минуло з моменту, коли Україна погодилася на безумовне повне припинення вогню. І ми вважаємо, що це логічно з точки зору будь-якого мирного процесу, що спочатку припиняємо вогонь і вбивства, і тоді говоримо про якісь довгострокові вирішення війни, завершення агресії, як це може бути.

Ми так бачимо цю логіку. Мені здається, що це логічно. Але, на жаль, за ці 45 днів, з тих пір, як Україна погодилася на це повне безумовне припинення вогню, з Росії ми побачили лише ракети, дрони, вбивства дітей, вбивства цивільних, ескалацію терору і якісь нові маніпуляції на тему, що вони ще вимагають від України і її союзників.

Тому ця пропозиція України і готовність України залишається в силі. Росія може на неї пристати в будь-яку мить, коли Росія обере мир, а не війну. 

Тепер те, що стосується сербської військової частини. Я повторю загальне наше ставлення до дійства, яке Москва називатиме “парадом перемоги”, яке буде відбуватися 9 травня в Москві. Ми вважаємо, що російські військові, які будуть марширувати по Красній площі 9 травня, не лише не мають жодного відношення до перемоги над нацизмом, а є цілком вірогідно, учасниками воєнних злочинів проти України та проти українців в ході російської агресії проти України. Тобто будь-які іноземні військові, які планують брати участь в цьому параді, мають бути свідомі в тому, що вони цілком вірогідно будуть маршурувати пліч-о-пліч з людьми, які вчиняли воєнні злочини в Україні.

Нічого спільного з шануванням подвигу переможців над нацизмом. А це, до речі, не лише росіяни. Це немає, на нашу думку. Не можна забувати про роль України в Другій світовій війні. Україна понесла жахливі втрати. Фронт прокотився Україною з заходу на схід і зі сходу на захід. Вісім мільйонів українців загинуло в цій війні. П'ять мільйонів цивільних і три мільйони військових. Шість мільйонів українців воювали у лавах Червоної армії.

Сотні тисяч українців воювали в рухах опору, в арміях союзників Польщі, Франції, Великої Британії, Сполучених Штатів Америки, Канади. Будь-хто, хто вирішить, я насамперед маю на увазі російську сторону, применшити участь України як однієї з країн і одного з народів, які вибороли перемогу над нацизмом, просто цінічно маніпулює і викривлює історичну правду. Ми будемо боротися, щоб ця правда була збережена, бо це пам'ять не лише нашої країни, це пам'ять тисяч, сотень тисяч мільйонів українських сімей.

Кожна сім'я, я переконаний, навіть присутні тут в залі, якщо запитати, що було з вашими рідними в часи Другої світової війни, то виявиться, що хтось воював, хтось загинув, хтось був в полоні, хтось ще щось, хтось в Голокості загинув, а хтось рятував євреїв під час Голокосту. Ми нікому не дамо красти і викривлювати цю історію, і дійство, яке буде відбуватися 9 травня в Москві, воно спрямоване, на нашу думку, саме на це. Бо Росія, путінський режим за ці десятиліття перетворив перемогу з вшанування, тобто перетворив ці дні з вшанування на культ перемоги, який використовується для виправдання нинішньої агресії.

Тому це наше загальне ставлення. Я думаю, що ви побачите ще більше комунікацій у нас на цю тему в найближчі дні та тижні, для того, щоби висловити саму опозицію України з цього приводу. 

Так, давайте далі, бо в мене щось довго виходить. Прошу.

  • У мене запитання, уточнюючи знову ж таки по Лондону. Можете ви, будь ласка, роз'яснити, що конкретно трапилось? Чому хтось доїхав, не доїхав? Тому що була різна інформація знову ж таки у ЗМІ. Багато не дуже хорошої для нас. І друге запитання. Чи готується найближчим часом контакт з американською стороною? Знову ж таки, зважаючи на те, що Держсекретар США не зміг приїхати до Лондона, або, можливо, навіть на найвищому рівні готується контакт, може, навіть цього тижня. Дякую.

Те, що стосується зустрічей в Лондоні, для нас важливо, що ці зустрічі та переговори відбулися, і в тому числі за участі американської сторони.

Ви знаєте, що був присутній в Лондоні генерал Кіт Келлог, який представляє Штати в процесі мирного врегулювання, в мирних зусиллях. І була зустріч, окремо з ним, нашої делегації, керівника Офісу Президента Андрія Єрмака, міністра Андрія Сибіги, міністра оборони Рустема Умєрова, на якій українська сторона донесла свою позицію, почула позицію Сполучених Штатів. Коротше кажучи, важливо, що ці переговори всі відбулися.

Попри те, що дійсно ми бачили в медіа і публікації, взагалі була загроза, що ці переговори зірвуться, або там не відбудуться, але Україна послідовно і чітко працює над досягненням миру. Україна віддана мирним зусиллям. Тому наша делегація прибула до Лондона, попри будь-які публікації, сигнали, публічні рішення.

І ці переговори провела з Коаліцією охочих, з британською стороною, з американською стороною. Станом на зараз ми працюємо над подальшими контактами України та США на різних рівнях. Розраховуємо, що ці контакти відбудуться, тому що зараз важливо підтримання цього діалогу, обмін позиціями, обмін думками.

Знов таки, дипломатично, за зачиненими дверима, не через ЗМІ, і не через коментування речниками тут, речниками там, різноманітних оцих планів, які зливаються в ЗМІ, тому що це не на користь процесу. Зараз, я хочу, щоб всі розуміли, відбувається важка, детальна, складна, напружена дипломатична робота. Більшість цієї роботи відбувається поза об'єктивами камер, і це нормально, коли йдеться про складні дипломатичні завдання.

Але я закликаю всіх громадян України вірити в українську дипломатію, в нашу здатність робити дива, навіть іноді, коли здається, що якісь рішення неможливі, і тримати тверду позицію України, національні інтереси України, і саме на це спрямована робота української дипломатії Міністерства закордонних справ України. І коли буде більше інформації по наступних контактах, і ми будемо вас інформувати і анонсувати, або інформувати, коли вони будуть відбуватися. Але в роботі тільки контакти перебувають зараз.

 Так, давайте, задавайте, якщо я анонсував, що перший ряд.

  • Дякую за цю можливість. У мене теж питання по цьому переговорному процесу. Зокрема, сьогодні британський прем'єр висловив сподівання про те, що до початку літа вдасться досягнути всеосяжного перемир'я. Що відомо про це  МЗС, зокрема, і наскільки велика ймовірність, що  Штати можуть вийти із переговорного процесу. Дякую.

Повторюю ще раз, що ми на повне, безумовне припинення вогню 30-денне готові. Ми виставили свою готовність ще 11 березня в Джидді.

Тобто, питати це треба не у нас. Ми не є перешкодою цьому процесу. Ми хочемо якнайшвидше досягнути цієї угоди, припинення безумовного тимчасового на 30 днів вогню, для того, щоб дати шанс мирному процесу далі. Ми на це погодились. Звідки у британського лідера саме такі часові рамки, це треба запитати в нього. В нього є своє бачення темпів і динаміки цього процесу.

Ми працюємо для досягнення цього якнайшвидше, а не до конкретних термінів чи дат. В дипломатії, коли називають окремі терміни чи дати, це дещо послаблює переговорну позицію. Інша сторона розуміє, що тобі потрібно до якоїсь дати досягнути. Тому ми, наприклад, намагаємося не називати ці дати, щоб не створювати очікування, і не послаблювати позицію. А друге, що ви питали, нагадайте. А про вихід з переговорного процесу.

Дійсно, ми бачили публічні коментарі і сигнали, зокрема від держсекретаря Марко Рубіо. Вважаємо, що це частина саме комунікаційної стратегії. Тобто надсилаючи такі сигнали публічно, американська сторона намагається стимулювати мирний процес. Тобто пришвидшувати його таким чином. 

Ми саме в такому контексті розглядаємо. І якоїсь офіційної дипломатичної інформації, листування чи нот, чи чогось такого, офіційно-дипломатично закритими каналами про підготовку до виходу з мирного процесу, ми станом на зараз не отримували. І ставимося до цього нормально, як до сигналів, які покликані пришвидшувати процес, стимулювати процес в такому ключі. І ми не драматизуємо ці сигнали. Тобто ми розуміємо, що йде складна робота.

Лише вершечок айсбергу – це публічно, що ви чуєте, сигнали, а там відбувається дипломатія. І частина дипломатії, на жаль, вона дійсно закрита. Я ще раз наголошую, що Україна дотримується принципових позицій, бо я знаю, що потім починаються спекуляції, якісь там, а чому не розповідають нам все, що там відбувається за зачиненими дверима.

Мабуть, там якась зрада відбувається. Друзі, ні. Просто дипломатія, вона потребує частину процесу за зачиненими дверима.

Україна дотримується принципових позицій, Конституції України, національних інтересів України. Я в цьому можу абсолютно чітко всіх запевнити, щоб нікого не було якихось сумнівів. 

  • Добрий день, у мене питання про Південну Африку. Скажіть, будь ласка, наскільки цей візит і те, що міністр Сибіга спілкувався з студентами в ПАР, що Олена Зеленська відкрила осередок українських студій, буде сприяти розбудові стратегічних комунікацій і так само протидії російській пропаганді, зокрема і у Південній Африці? Дякую. 

Дякую, я люблю, у вас завжди питання такі не мейнстрімні, я дуже це ціную. Ми були в Південній Африці з візитом ще минулої осені з міністром, як ви пам'ятаєте, і готували, власне, цей візит Президента. Ми дуже раді, що він відбувся, навіть попри те, що він був скорочений через російський обстріл, але контакт на найвищому рівні завжди дає потужний поштовх і імпульс двостороннім відносинам. І далі починають набагато жвавіше розвиватися всі проєкти економічні, гуманітарні і решта. 

Ми побачили ще і восени, і зараз міністр це побачив, теж підтвердив спілкування зі студентами, що є дуже великий інтерес до України, до інформації про Україну, до контактів з українським експертним середовищем, до контактів з українськими науковцями, з українськими навчальними закладами. Тому ми ці контакти будемо розвивати. Південна Африка, демократична країна, яка має плюралізм медіа, експертних думок, і це відчувається в цій країні, що дійсно є така демократична жвава дискусія.

Ми хочемо брати активну участь в цій дискусії. Українські громадські активісти, до речі, Український інститут при Міністерстві закордонних справ, інші наукові експертні інституції і організації давно активно працюють в Південній Африці, роблять заходи, роблять виставки. Це країна, якій Україна приділяє пріоритетну увагу в Африці загалом і на півдні Африки саме собою. 

На позицію Південної Африки орієнтується не лише країни півдня, підсахарської Африки, а загалом країни континенту і глобально теж ця країна має великий вплив. Тому пояснення правдивих фактів про російську агресію проти України, про зв'язки України і ПАР, воно входить до наших пріоритетів. Ми обов'язково цю роботу будемо продовжувати.

Я думаю, що коаліція українських студій буде дуже сприяти довгостроковому розумінню кращому між нашими народами, розумінню нашої історії і розуміння в нас, у нас у суспільстві, історії ПАР, постаті Мандели, боротьби за апартеїдом і інших речей. Я в цьому контексті ще нагадаю ще одну таку визначну подію, яка, може, не привернула увагу широкої громадськості, але минулої осені міністр Сибіга відкрив в Преторії у Фрідом Парку першу табличку українця. Тобто Україна отримала своє визнання в одному з ключових меморіалів Південної Африки, присвяченому борцям за незалежність і в тому числі борцям проти режиму апартеїду.

Оскільки Україна брала активну участь в цьому процесі, і українські дипломати в ООН, власне, були таким двигуном привернення уваги світу і боротьби з режимом апартеїду, ми вважаємо, що роль України в цьому процесі має бути належно відзначена. Як ви знаєте, наш один з батьків-засновників української дипломатії Геннадій Йосипович Удовенко був віцепрезидентом комісії проти апартеїду, і саме під його керуванням українські дипломати, дипломати на той час УРСР в ООН, працювали над приверненням уваги і, врешті-решт, поваленням, тобто зміною цього нелюдського режиму апартеїду в Південній Африці. Те, що тепер є табличка Геннадія Удовенка в Фрідом Парку, в Преторії, це важливе визнання цієї ролі. 

І це не лише про Удовенка і не лише про ПАР. Це про те, щоб, в принципі, не давати Росії монополізувати радянське минуле або внесок тих, хто радянського періоду, в розвиток Африки і в боротьбу країн Африки проти колоніалізму, бо Україна зробила колосальний внесок. На українській землі тренувалися бійці визвольних рухів ФРЕЛІМО, інших, в Севастополі, в Одесі. 

Не може Росія привласнювати це минуле, бо роль України в цьому колосальна. Українські інженери будували лікарні, садки, інфраструктуру в Африці, допомагали боротися з колоніалізмом. Не можна віддавати Росії можливість монополізувати це минуле.

Така розгорнута відповідь на розгорнуте питання. 

  • Хочу запитати з приводу завтрашнього прощання з Папою Римським Франциском у Римі. Чи є якісь домовленості української делегації про конкретні зустрічі з американцями або, можливо, у більш ширшому форматі за участі Італії, Франції, Британії, США? Дякую. 

Це питання було на початку багатообіцяючим, мало бути про Ватикан, але врешті я зрозумів, що зовсім не про Ватикан. 

Дивіться, якщо хтось хоче про Ватикан запитати окремо, то я розповім. А те, що стосується контактів, я можу повторити те, що стосується американців, що низка контактів на різних рівнях перебуває в роботі і ми розраховуємо, що ці контакти відбудуться найближчим часом. Я розумію, що це складно використати навіть для якогось заголовку, але це те, що я можу зараз вам з цієї теми сказати. А про Ватикан когось цікавить? 

  • Хто буде представляти Україну у Ватикані?

Тепер повноцінне питання про Ватикан. Дивиться, урочистий похорон Папи Франциска  - панахида, відбудеться у Ватикані на Площі Святого Петра буде 26 квітня зранку, згідно з протоколом який визначає Апостольська Столиця, похоронну мессу очолить декан колегії кардиналів, кардинал Джованні Батіста Ре, очікується дійсно приїзд лідерів з усього світу, глав держав, урядів, офіційних делегацій з країн ЄС, Північної та Південної Америки, Азії та Африки. Як ви знаєте, Папа Франциск молився за Україну та український народ.  

Ми вдячні йому за це і гідно вшановуємо його пам'ять. Українська делегація буде присутня, візьме участь у жалобних богослужіннях і зустрічах, які передбачені програмою Ватикана. Станом на зараз я не можу розкривати весь склад цієї делегації, але я можу підтвердити вам поки що те, що стосується міністра закордонних справ Андрія Сибіги.

Дійсно після Південної Африки він відправився до Риму, до Ватикану для участі в цих жалобних заходах з вшанування Папи Римського Франциска. Більше інформації про склад точної делегації, на якому рівні вона буде, трошки згодом пропоную вам почекати. Думаю, що вже сьогодні ввечері буде більше ясності щодо делегації.

До речі, в міністра там крім участі в жалобних заходах запланована низка телефонних переговорів і низка зустрічей з іншими різними іноземними міністрами. Ми будемо про це вас сьогодні повідомляти, тому що вже сьогодні міністр буде брати участь в низці цих жалобних заходів. Не лише в панахіді, яка відбудеться завтра. Прошу. 

  • Стосовно так званого енергетичного перемир'я, яке Росія так і не розпочинала. Як я розумію, офіційно воно вже завершилось. Чи Україна передавала результати порушень до США? США аналізували, давали фідбек, можливо буде розмова з Росією? Дякую. 

Ми передавали порушення Росію так званого енергетичного перемир'я. 

Я на минулому брифінгу вам казав, що їх понад 30, але достатньо детальний список цих порушень ми передавали всім міжнародним організаціям, всім державам іноземним, зокрема і державам-партнерам, зокрема і Сполученим Штатам. Тобто так, від українського боку, офіційними каналами, не лише через медіа, цей список порушень передавався. Те, що стосується їхніх реакцій, давайте запитаємо у них, нехай вони реагують. 

Я не буду за них, не буду в моєї колеги Темі Брюс забирати роботу, бо я ще не в Державному департаменті працюю а в МЗС України, чому я дуже радий і вважаю, що це, можливо, і крутіше. Тому не буду забирати в неї хліб, нехай американські наші колеги кажуть свою позицію щодо цих порушень. Мені складно вам прокоментувати, чесно кажучи, це енергетичне перемир'я. 

Чому? Тому що Росія практично його не дотримувалася. Ми вважаємо, що ці часткові перемир'я, припинення вогню, вони дуже, м'яко кажучи, проблематичні і саме тому потрібне повне, безумовне припинення вогню. Обмежено часом, 30 днів, чи скільки ми домовлялися, в Джидді, але саме повне припинення вогню дозволить і моніторити, і контролювати, і якось рухати вперед мирний процес.

А Росія, ви бачите, не лише не дотримувалася енергетичного перемир'я, вона, в принципі, била по цивільній інфраструктурі, по цивільних людях, вбивала людей. Тому тут дуже складно, розумієте, серйозно коментувати це, дати початку, закінчення, як це відбувається. Я хочу також нагадати, що від Президента України пролунала конкретна пропозиція припинити вогонь по цивільній інфраструктурі, припинити удари далекобійні взаємно.

Це від Президента все лунало. У нас дуже проста, чітка пропозиція. Нам, на відміну від росіян, не треба придумувати складні якісь конструкції. 

Ми готові припиняти дзеркально вогонь. Хочемо припиняти його повністю. Хочемо завершувати війну. 

Підтримуємо зусилля США, Президента США, інших наших союзників, європейських партнерів з завершення війни. Тобто це дипломатична позиція України, яка не мінялася. А решта залежить від Росії. Від того, чи вони готові припиняти війну, чи вони хочуть далі воювати і продовжувати терор проти наших людей. 

  • Two short questions. The first one is the American USA which is standing America today with President Trump's statements, were a little bit hard or with what is done during discussions with Mr. Keith Kellogg's. And we feel that Ukrainian ministers and so on are getting more along and approving more what is his perhaps proposing during these discussions. And the second one is where are we today? Towards the minerals deal. Thank you. 

Well, the first one, the first one. Just if you could specify what exactly what is exactly the question regarding in the first block.

  • What's America offering today? Exactly. What is President Trump is saying in media or what is done during closed discussions? And we hear that Ukrainian officials are getting more along with Mr. Kellogg then other statements. 

So regarding President Trump's positions, you can see them in the media. I guess they do not need an additional comment on my side. You can clearly see and the president is President Trump is pretty outspoken about his positions regarding this war that he wants this war to end. And our President, President Zelensky, underscored on numerous occasions that he respects President Trump's willingness and resoluteness to end this war, his efforts. So we believe that he is he's very genuine and he wish to to end this war. And Ukraine is working very constructively with the American side and with the Europeans to put an end to this war to achieve peace. 

You can see that Ukraine is not an obstacle to peace. Ukraine accepted in Jeddah on March 11th, the proposal to cease fire completely for 30 days, with 45 days have passed since then and we have not received Russia's reciprocal “yes” to this proposal. Still 45 days. Instead, Russia only escalated terror against civilians, killed a number of Ukrainian children, held launched barbaric strikes against Ukrainian cities Sumy, Kryvyi Rih, Kyiv a few days ago. This is Russia's response to this peace efforts, and we fully support President Trump's statements that this attack on Kyiv and other cities was inappropriate in terms of time. It's contrary to peace efforts. And President underlined very correctly that this needs to stop. We support this statement fully. 

Now regarding General Kellogg. We are in contact with all of our American counterparts, starting with if we're talking about foreign minister, with Secretary of State Marco Rubio and with others, including General Kellogg, including Special Representative Steve Witkoff. We are in contact with them and our delegation met with all three in Paris. They held a constructive conversation, and then they met with General Kellogg in London. I don't think it's correct to distinguish or, you know, like single out someone saying that Ukraine is more willing to talk to, to this or other official. 

We treat the American side equally. I mean, all of the officials on the American side, and we do not distinguish between them saying that we are more favorable for, for one or another. And we believe that this is the way it should be. We hope that this is the way the Americans treat the Ukrainian side as well, reciprocally, because it's again, we should not lose sight of the, of the main goal here, which is to restore peace, to end Russian aggression, to restore peace, and to provide security to our people, long term security to our people. I'm not sure that I covered all of your interests, but I tried.

Oh, yes, the minerals deal. You probably saw the comments coming from our finance minister, who is now in Washington, and our Prime Minister, Denys Shmyhal, was in Washington as well. They held some very constructive talks with the American side, and they are working on this agreement. As you know, we have we signed last week, the Memorandum, basically putting on paper our intent to start this cooperation are serious plans to develop it. And we're working with the American side to finalize them. The text of the agreement itself, this investment fund or I mean, the document, the document itself. 

I will reiterate that Ukraine is interested in this cooperation. We want to have American businesses present in Ukraine long term, working together with us. 

We have a pet-friendly policy in the Foreign Ministry.

If you didn't know and you hear the evidence of this, back to the minerals deal from the pet policy of the Foreign Minister of Ukraine. We are working with the American side to finalize the text. It may take time, but we want to make it as soon as possible. And we understand that this agreement is critically important for developing our strategic partnership between Ukraine and the United States. We think that the final text of the agreement needs to be mutually acceptable and beneficial to both sides, and we are confident that we can find a formula where both sides will win from this cooperation. That's what we're doing right now.

  • Дякую. Пане речнику, минулого брифінгу і цього брифінгу нагадали три принципові позиції України і серед цих трьох принципових позицій не згадуються гарантії безпеки. Скажіть, будь ласка, чому, чи є це для нас настільки ж принципово наскільки ці три пункти, і на чому саме ми полягаємо враховуючи, що НАТО зараз, очевидно, немає консенсусу щодо нашого членства.

Гарантії безпеки згадуються в цих трьох пунктах. Насправді, і в другому пункті, в якому йдеться про обороноздатність України, бо ми розуміємо, що будь-які гарантії безпеки вони передбачатимуть посилення України в якомусь вигляді, в якому б це не було. І так само третій пункт про те, що жодна третя країна не має права вето на вибір України  союзів і альянсів, це в тому числі і про це, що питання НАТО не може зніматися з порядку денного, і жодна третя країна не має право ветувати вибір України.

Це вибір українського народу, а не просто української влади чи уряду. Це підтримує український народ, це внесено в нашу Конституцію. Тому не погоджуся з вами, мені здається, що гарантії безпеки присутні в цих трьох принципових позиціях, просто робота над конкретними пакетами гарантій безпеки на шляху до НАТО, вона ведеться як окремий трек в рамках цієї Коаліції охочих, як ви знаєте, в якій обговорюється, зокрема, і можливість розміщення в Україні контингенту, сухопутний, повітряний, морський, три компоненти, для стримування будь-якої подачі нової російської агресії проти України. І це вже частина розмови про ці довгострокові гарантії безпеки для України. Питання довгострокових гарантій безпеки є фундаментальним в будь-якому процесі довгострокового мирного регулювання.

Я думаю, так буде достатньо для чіткості української позиції. Прошу перед вами.

  • Вчора у Тернопільській області почалися ексгумаційні роботи жертв, будемо говорити, польсько-українських сутичок 40-х років. Це була тема, якщо не номер один, то номер два точно у польських ЗМІ. Ця тема активно використовується в тамтешній виборчій кампанії. Ексгумація почалась на фоні неприємного інциденту на горі Монастир в Польщі, де був акт “вандалізму-не вандалізму” стосовно цієї української таблиці на могилі українських бійців. У мене стосовно цього два питання. Які перспективи у цього процесу? Тобто, чи буде поширений список цих локацій, де проводяться ексгумації? Бо, власне, йдеться про Волинську трагедію. Зараз це Тернопільська область, це не Волинь навіть. І чи буде Україна якось вимагати від Польщі притягнення відповідальності у вандалізмі стосовно українських об'єктів? Через те, що не перший раз і навіть не десятий раз.

Нарешті ми вичерпали хоч трошки американську тему. Я просто чекав, коли питання про гору Монастир закінчиться так само в контексті: “чи будуть контакти між українською та американською сторонами?” Але цього не сталося. Дякую вам за це. Дійсно, це дуже важливе питання. 

По-перше, давайте розберемося спочатку з актом вандалізму проти українського місця пам'яті на території Польщі - горі Монастир. Ми розглядаємо незаконну зміну пам'ятної таблиці на братській могилі воїнів УПА на горі Монастир, як акт вандалізму та свідому провокацію, яка грає на руку лише російському агресору. Думаю, що ті люди, які це робили, вони з такою метою це і робили. 

Ми негайно відреагували на всіх рівнях. Ви бачили цю всю реакцію. По-перше, МЗС і наше посольство у Варшаві, і генконсульство у Любліні, невідкладно всі, як тільки ця інформація стала відомою, розпочали політико-дипломатичні дії. Заступник міністра закордонних справ України Олександр Міщенко провів телефонну розмову зі своїм польським колегою Мареком Правдою одразу, як тільки ця інформація з'явилася в ЗМІ. Наші дипломати зустрілися з представниками відповідних органів влади Польщі для з'ясування всіх обставин. 

Ми довели до відома офіційної Варшави одразу нашу стурбованість подібними незаконними діями групи осіб, яка станом на зараз, є ще не встановлена. Ми вдячні польській справедливості. Це треба обов'язково відзначити за оперативну реакцію на цей акт вандалізму. Зокрема, ми бачили, що правоохоронні органи Польщі і відповідні органи місцевої влади вжили, вживають зараз необхідні заходів для встановлення всіх обставин цієї провокації і притягнення до відповідальності винних у її вчиненні. Це дуже важливо. Зокрема, повітова поліція міста Любачів відкрила кримінальне провадження вже в зв'язку з цим інцидентом. Справа перебуває на контролі окружної прокуратури міста Перемишль. 

І також на прохання наших дипломатів, польська сторона працює на тим, щоб якнайшвидше усунути незаконно встановлені написи і знаки і одночасно зберегти цілісність оригінальної таблички, яка там є. Варто також згадати, що вчора міністри культури України та Польщі оприлюднили спільну заяву, в якій рішуче засудили подібні провокаційні дії і підтвердили налаштованість до подальшої конструктивної співпраці у розв'язанні історичних питань між Україною та Польщею.

Ми працювали з самого ранку над цією спільною заявою і важливо, що це саме заява спільна двох сторін, не в медіа ми там обмінюємось якимись випадами один проти одного, це спільна заява, яка показує, що ми як дві країни однаково трактуємо цей інцидент. Ми абсолютно переконані, що загалом цей інцидент був спровокований передусім з однієї метою — перешкодити українсько-польському діалогу у сфері національної пам'яті.

І чим активніше буде розвиватися цей діалог між Україною та Польщею, чим активніше і жвавіше ми будемо вирішувати проблемні питання, а ми це системно робимо, тим більше буде сторін, осіб, спроб перешкодити цьому процесу. Бо є сили, які не зацікавлені в тому, щоб Україна та Польща вирішили проблемне питання свого минулого, яке між нашими країнами існує. Ми налаштовані на їхні вирішення. Польська сторона офіційно також налаштована на їхні вирішення. А оці провокації, тим більше, дуже показово, ви праві,, що це відбулося саме в ті дні, коли розпочинаються, власне, після багатьох років ці ексгумаційні роботи на українській землі, які демонструють конструктив. І от видно, що якимось людям не потрібен конструктив.

Вони хочуть, щоб була сварка між Україною та Польщею. Повірте, ми це все бачимо, бачимо їх наскрізь, цілі цих людей, ким би вони не були, і точно так само польська сторона наскрізь бачить ці цілі. 

Чи впливає на цей виборчий процес в Польщі? Я думаю, впливає. Я думаю, що ці люди намагаються і на виборчий процес в Польщі впливнути такими речами. Це тим більше цинічно. Бо йдеться про пам'ять, йдеться про життя людей, рештки людей, про вшанування пам'яті наших людей, польських людей. Ми вважаємо, що цей процес має бути деполітизованим. Ви знаєте нашу позицію. Це до істориків та експертів. 

Ну, давайте я вам загалом зараз скажу, що стратегічне партнерство України і Польщі для нас критично важливе. І подолання важких сторінок історії двох народів в цьому процесі – це критично важлива річ. Ми до неї ставимося дуже з великою увагою. Так само, як і наші польські колеги. І ми будемо над цим працювати. 

Україна забезпечуватиме гідне вшанування всіх жертв війни. Незалежно від національності, конфесії, чи давності трагедії. Я хочу це підкреслити як офіційну позицію України. І ми переконані, що жодні подібні провокації не завадять нам співпрацювати з польською стороною для регулювання чутливих питань шляхом діалогу і взаєморозуміння.

  • Regarding yesterday's missile attack against Kyiv, President Zelensky mentioned that Russia used a ballistic missile produced by North Korea. Do you have more details on this missile like name and types? And also, is Ukraine discussing with partners how to prevent North Korea from providing these kinds of missiles to Russia? Thank you.

Yes, you are right. Our preliminary information shows that this was a North Korean. As far as I understand, KN-23, 24 ballistic missile. This is not the first time Russia uses these North Korean missiles against Ukraine and civilians in Ukraine. Unfortunately, we can see that because of this cooperation between Russia and North Korea, these missiles become more accurate because when they started using them more than a year ago, these missiles were not accurate and they were usually far from hitting their targets. 

Unfortunately, now we can see how precise they become. And this is a clear threat to the stability of the Korean Peninsula and of the Indo-Pacific, because Russia is strengthening North Korea as we speak. It allows North Korea to test its weapons in combat, which provides North Korea with valuable information about the functioning of these weapons and allows it to effectively increase their effectiveness. 

And this is a direct threat to the stability of the of the Korean Peninsula and the wider Indo-Pacific. This again shows how the security of Ukraine and the Indo-Pacific is directly linked to the security of Europe, let's say. And the Indo-Pacific, right, more correctly, are directly linked. They have never been linked as tightly as they are linked today. And of course, this urges a response. Unfortunately, we can see Western components in the North Korean missiles. This is, I mean, this is a situation that needs to ring an alarm bell in many capitals that we have Western electronics and components in North Korean missiles.

How does this happen? This is the regime which is which is under heavy sanctions and isolated from the world, from the world economy and still can get its hands on Western technology to kill people in Ukraine. This is, we think, insane. And we need to tighten the grip and sanctions enforcement, not just sanctions themselves to ensure that both regimes in Pyongyang and in Moscow do not and by the way, in Tehran do not get access to Western technology to commit war crimes, because today these war crimes are committed in Ukraine and tomorrow they will be committed in other countries, in other regions. I think this needs to be clear to, to anyone. 

So again, we are now studying the specific data about this exact missile that was used. We will pass this data as soon as we finalise everything, and we talk to all of our technical specialists who are composed and put together this information. Then we will pass it, obviously, to our partners in Asia. First and foremost with Tokyo and Seoul, but then with other partners in the Indo-Pacific and globally as well. We think that the potential to counter the deepened Russian-North Korean cooperation, military technical cooperation is not yet fully used. I mean, internationally, of course, it's difficult to prevent those two rogue regimes from cooperating. 

But there are things that we can do together, and we will continue working with partners, including with Japan and the Republic of Korea, to counter the threats stemming from the Russian-North Korean deepened military technical cooperation.

  • Володимир Зеленський днями звинуватив Китай у виробництві товарів військового призначення для Росії, але сам Китай за кілька днів ці звинувачення відкинув. Власне запитання, чи продовжує МЗС комунікацію з Китаєм стосовно цієї теми і яку реакцію ми отримуємо?

Ми комунікуємо достатньо відверто і про полонених, військовополонених  китайців, і про інші випадки з китайською стороною. Ви знаєте, що ми запрошували до МЗС України Надзвичайного і Повноважного посла КНР в Україні, Ма Шенкуня, 22 квітня, і з ним зустрічався заступник міністра закордонних справ Євген Перебийніс, який наголосив, що факти участі китайських громадян у бойових діях проти України на боці держави-агресора, а також залучення китайських компаній до виробництва у Росії продукції військового призначення викликають серйозне занепокоєння і суперечать духу партнерських відносин між Україною та КНР. 

Докази цих фактів українські спецслужби передали китайській стороні, і ми в зв'язку з цим закликаємо китайську сторону вжити заходів з метою припинення підтримки Росії у її агресії проти України, про відсутність якої неодноразово Пекін заявляв. Україна загалом, в принципі, суворо засуджує участь громадян третіх країн у російській агресії проти України. Давайте чесно скажемо, що йдеться не лише про цих військовополонених китайців. Є низка іноземців, які беруть участь в російській агресії проти України, і ми суворо засуджуємо такі факти. Збираємо їх, передаємо їх іноземній стороні.

Працюємо над тим, щоб припиняти постачання іноземного гарматного м'яса до російської армії і перешкоджати цим схемам рекрутингу і взагалі перешкоджати цій діяльності. Вона абсолютно незаконна. Ми вважаємо, що між країнами, які мають усталений діалог, як Україна та Китай, всі проблемні питання мають вирішуватися лише шляхом діалогу і прямої і відвертої комунікації між сторонами.

Ми до цього діалогу з китайською стороною були і залишаємося відкритими. Наші пропозиції щодо контактів між міністрами закордонних справ і лідерами наших держав знаходяться на розгляді китайської сторони вже достатньо тривалий час. Ми вважаємо, що організація цих контактів, якомога швидше, допоможе більш чітко зрозуміти позиції сторін і вирішити актуальні питання порядку денного, які є на порядку денному двосторонніх відносин.

А затягування чи уникнення таких контактів може призвести до кризи довіри. І це є вкрай небажане. Ми цього не бажаємо.

І це не відповідатиме духу конструктивної взаємодії, яка традиційно притаманна українсько-китайським відносинам. 

Давайте до наступного питання. А, чи ми вичерпали всі питання?

Так? А про Індію і Пакистан ніхто не хоче запитати? Я чесно, я не озвучував просто, будучи переконаним, що ви мене запитаєте.

Воно нам не треба. А?

  • Є якась позиція?

У нас є позиція, дивіться, в Україні є позиція з усіх питань міжнародного порядку денного. Саме для цього я виходжу до вас.

  • За кого ми вболіваємо? 

Нам треба вже якусь рубрику у МЗС ввести, яка буде не в цій дипломатичній вісі, де я вам навертаю таких формулювань, а буде просто по-простому. За кого ви вболіваєте? 

За кого Україна? Я вам тоді скажу, якщо ви вже це запитали. Україна ні за кого не вболіває, Україна за мир, вирішення конфліктів дипломатичним шляхом.

А обидві держави є до нас дружні, Індія та Пакистан, і ми сподіваємось, що кризова ситуація буде вирішена дипломатичним, мирним шляхом. Сподіваюсь, що в Індії і Пакистані не подивляться цей брифінг, і те, з яким веселим обличчям я коментую цю кризову ситуацію. Завдяки вам, це не через мене відбувається.

Друзі, все на цьому. Вичерпав інтерес. Дякую вам дуже!

Будемо вас ще чекати в МЗС.

Дякую вам!

Відео брифінгу за посиланням: https://www.facebook.com/share/v/15AjBYXZJp/

Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux