Доброго дня, шановні журналісти.
Ми відновлюємо формат брифінгів речника МЗС України для того, щоб надавати вам актуальну інформацію щодо зовнішньої політики України, пояснювати дії України на міжнародній арені та відповідати на ваші запитання.
Безумовно, ключовою подією минулого тижня став робочий візит міністра Дмитра Кулеби до КНР. Візит був дуже важливий та, як ви знаєте, привернув колосальну увагу і в Україні, і в світі. А також сприяв появі низці коментарів та оцінок, що є нормальним явищем для такої резонансної події.
Програма перебування міністра в Китаї включала відвідання провінції Гуандун та Спеціального адміністративного району Гонконг.
24 липня у адміністративному центрі провінції Гуандун місті Гуанчжоу, Дмитро Кулеба зустрівся із міністром закордонних справ КНР Ван Ї. Сторони обговорили актуальні питання двосторонніх відносин, перспективи мирного врегулювання в Україні у контексті відновлення територіальної цілісності та суверенітету нашої держави, а також взаємодії в рамках міжнародних організацій.
Ви всі вже бачили чимало новин з цього візиту, а також чимало аналітичних матеріалів, позицій експертів, думок на тему значення цих переговорів. Не буду окремо зупинятися на новинах, які ви вже бачили. Хочу лише спростувати кілька закидів, які лунали в експертному середовищі, та які не відповідають дійсності.
Загалом таких закидів було три. Перший, що, мовляв, переговори в Гуанчжоу, а не Пекіні демонструють якийсь їхній нижчий статус. Другий, що міністр Кулеба висловив якусь нову позицію щодо Тайваню. Третій, що Китай не висловив підтримку територіальної цілісності України. Як-то кажуть, на городі бузина, а в Києві дядько. Давайте зупинимося окремо на кожному з трьох закидів.
Перше. Візит до Гуанчжоу, а не Пекіна. Китайська сторона запросила українську делегацію саме до провінції Гуандун з кількох причин. По-перше, це нормальна практика приймати гостей не лише в столиці. Китайці традиційно проводять офіційні зустрічі з іноземними високопосадовцями в чотирьох містах: Пекін, Гуанчжоу, Шанхай, Шеньчжень. Іноді ще додається Куньмін. Міністр Кулеба, до речі, так само регулярно намагається вивозити іноземних гостей в інші міста, крім Києва, щоб вони бачили країну. Ніколи це не сприймається як нижча важливість візиту. По друге, у китайській історії Гуанчжоу посідає особливе місце. Воно є «вітриною» економічного розвитку Китаю, інтерпретується як джерело змін, прогресу, та є історичною відправною точкою морського Шовкового шляху.
Насамкінець нагадаю, що саме в Гуанчжоу, наприклад, приймали міністерку фінансів США Джанет Єллен. Це було зовсім нещодавно, у липні 2024 року. Я не бачив, щоб американські експерти будували на цьому теорії про меншу значущість її візиту.
Тепер друге. Тайвань. На переговорах у Китаї міністр Кулеба підтвердив позицію, якої Україна дотримується багато-багато років, а саме підтримку політики «одного Китаю». Не більше, і не менше. Все решта — це інтерпретації, які не відповідають тому, що глава МЗС України безпосередньо озвучив на переговорах. Ще раз повторю: жодної зміни позиції чи чогось нового у цьому питанні не відбулося. Взаємна повага до суверенітету та територіальної цілісності є фундаментом українсько-китайських двосторонніх відносин.
Україна послідовно та незмінно дотримується політики «одного Китаю». Більше того, саме такої політики дотримується увесь світ, включно з нашими ключовими союзниками США та ЄС. Якби озвучена Україною в Китаї позиція відрізнялася від цього загальносвітового консенсусу, я думаю, всі побачили би офіційні заяви наших партнерів з цього приводу. Ви їх бачили? Я теж не бачив. Отже, треба нашим експертам, які підняли з цього приводу галас на рівному місці, краще вивчити історію цього питання.
Третє. Для нас було дуже важливо почути на переговорах від китайської сторони пряму і недвозначну підтримку суверенітету та територіальної цілісності України. Ця тема порушувалася в ході переговорів кілька разів і щоразу з китайського боку лунала така чітка позиція. Крім того, під час переговорів Дмитро Кулеба наголосив на двох принципах, які мають неухильно дотримуватися в будь-якому процесі мирного врегулювання. Перший: жодних домовленостей про Україну без України. Другий: повага до суверенітету та територіальної цілісності. Тобто це питання було в центрі переговорів.
Це ті три хибних уявлення про візит до Китаю, які я хотів сьогодні згадати та спростувати. Я можу ще довго розповідати про візит до Китаю, але давайте на цьому зупинимося і залишимо час для ваших запитань. У нас є хвилин 15-20, тож я готовий відповісти на низку ваших запитань.
Чи можемо ми побачити Китай якщо не на Другому саміті миру, то на проміжних зустрічах стосовно окремих пунктів Формули миру в Катарі та Тареччині з огляду на потенційну зацікавленість КНР в енергетичній та ядерній безпеці? Чи висловили китайці зацікавленість приїхати на Другий саміт миру у разі, якщо Росія не прийме участь в цьому заході?
На переговорах обговорювалися достатньо детально логіка дій України після Першого саміту миру. Ми роз’яснювали китайській стороні які подальші кроки України в тому числі проміжні зустрічі про які ви згадали які будуть за пунктами Формули миру. Як ви знаєте, ми і перед Першим самітом активно запрошували китайську сторону брати участь. Тоді китайська сторона ухвалила рішення не бути присутніми. Проте на переговорах окремо увага була приділена подальшій логіці подій, українська сторона детально роз’яснила подальних рух до проведення Другого саміту миру й запросила Китай брати участь щонайменше в проміжних зустрічах. Ми запрошуємо всі миролюбні країни, які поважають статут ООН брати участь в цих проміжних зустрічах.
До процесу впровадження Формули миру і Саміту миру можна долучитися в будь-який момент підписанням спільного комюніке, участю в зустрічах. Більше 100 країн і міжнародних організацій підтримують цей процес. Комюніке збалансоване, тому ми не бачимо жодних проблем для жодної країни приєднатися до цього тексту.
Відповідь стосовно участі КНР має озвучувати китайська сторона. Можу сказати, що вони сприйняли цю пропозицію досить уважно. Ми будемо спостерігати за подальшим розвитком ситуації.
Чи плануються переговори на рівні глав МЗС із Угорщиною та Словаччиною в контексті санкцій РНБО на транзит нафти, зокрема компанії Лукойл?
Україна високо цінує співпрацю з Європейським Союзом, Угорщиною і Словаччиною та іншими державами-членами ЄС щодо протидії російській агресії, зокрема у сфері запровадження санкцій проти держави-агресора.
Україна також вітає внесок держав-членів ЄС в застосування цих санкцій, стримування російської агресії, регіональне співробітництво, підтримку регіональну стабільності та енергетичну безпеку.
Ми також вітаємо зусилля з диверсифікації постачання нафтопродуктів, яке відбувається зокрема через нафтопровід “Адрія” з Хорватії через Угорщину до Словаччини.
Дійсно, положення відповідного рішення РНБО стосується лише комерційної діяльності приватного акціонерного товариства Лукойл на території України.
Ми підтверджуємо готовність долучитися до консультацій у рамках механізму раннього попередження відповідно до угоди про асоціацію України-ЄС якщо Єврокомісія ухвалить рішення про застосування цього додатку. Більш детальна інформація з цього приводу є в Міненерго України.
Одразу після візита міністра Кулеби до Китаю відбулись контакти Ентоні Блінкена та Жозепа Борреля із китайськими колегами. Обидва західних колеги наголошували, що Китай допомагає російському ВПК і це є неприпустимим. Чи піднімав міністр Кулеба це питання і що почув від Ван Ї?
Ця тема обговорювалася на переговорах. Міністр Дмитро Кулеба нагадав китайській стороні позицію України, яка полягає в тому, що жодна військова підтримка держави-агресора або ж надання їй зброї є неприпустимими. Ми отримали запевнення, яке Китай уже озвучував раніше, що Пекін не надавав і не надаватиме зброю Росії і крім того, посилює експортний контроль, зокрема за цивільними дронами задля унеможливлення їх передачі.
Тема обговорювалося детальніше, проте я не всі деталі можу розкрити на брифінгу. Крім цього питання обговорювалася також посилена співпраця між Росією та Північною Кореєю. Як ви знаєте, РФ та КНДР наростили темпи співпраці у сфері ВТС у порушення санкцій РадБезу ООН. І це питання не може не хвилювати азійські країни, зокрема Китай як найбільшого та найпотужнішого гравця в регіоні. Адже безпека між Європою та Азією безпосередньо пов’язана. Якщо Путін за допомогою Кіма посилює тиск, терор та агресію в Україні й досягає успіху, це заохочує КНДР до дестабілізації корейського півострова.
Цю позицію ми донесли, цю позицію висловлював Дмитро Кулеба і в інтерв'ю та комунікаціях багато разів. Ми вважаємо що для азіатських країн це серйозний фактор занепокоєння на який потрібно звертати увагу і ця співпраця не несе безпеки для Азії та навпаки дестабілізує ситуацію.
Чи можете розповісти детальніше про залучення провінції Гуандун до відновлення Миколаївщини?
Українська делегація провела важливу зустріч з губернатором провінції Гуандун, яка є потужним економічним та промисловим центром КНР. Гуандун має партнерські відносини з Миколаївщиною з 1994 року. На основі цього факту ми закликали владу провінції звернути увагу на Миколаївщину та розглянути можливість взяти участь в процесі відновлення та відбудови регіону й отримали позитивний відгук та зацікавленість.
У цьому контексті міністр запропонував провести бізнес-форум або візит делегації провінції Гуандун на Миколаївщину й отримав схвальний позитивний відгук від влади регіону. Наразі це питання опрацьовується, зокрема Посольством України в КНР.
Ми сподіваємось що ці плани втіляться, адже Україні потрібне відновлення й інвестиції особливо в регіонах нашої країни. Як ви знаєте, міжнародні партнери вже активно долучаються до відновлення Миколаївщині, зокрема Данія відкрила своє представництво в регіоні й наростила частку інвестицій.
Міністерство закордонних справ України продовжуватиме таку роботу з залученням міжнародної допомоги з усіма іноземними партнерами, які зацікавлені інвестувати в наші регіони.
Has Ukraine extended an invitation to the Chinese Foreign Minister to make a visit and if so then when such a visit may take place?
Yes, we extended an invitation. It was not just a protocol invitation that we usually do during any visit, but a true real invitation, And we are ready to welcome Minister Wang Yi in Ukraine to see firsthand the consequences of the Russian aggression against our country and hold deeper bilateral talks with him on the number of bilateral, regional and international issues.
I'm confident that dialogue between Ukraine and China will continue on all levels and it has already intensified since the beginning of this year remarkably. We held our first political consultations in June. N we had a Minister's visit and this work will continue.
It is very important that Kyiv and Beijing hold a direct dialogue especially on the matters of peace. I will not be talking for the Foreign Ministry as to when and where exactly this visit might happen. They were interested in the proposal. But let's see when the appropriate conditions are in place so that visit can take place. We will be happy to receive Wang Yi in Ukraine.
Has Ukraine got any closer to conforming where the Second Peace Summit may take place?
The process is still ongoing and there are a number of locations which are being considered. I would stop at this because it's premature to open all of our cards while the diplomatic process is still ongoing.
На даний момент яка вірогідність що Росія братиме участь у Другому саміті миру чи ведуться якісь комунікації з цього приводу? Яка може бути роль Китаю в залученні Росії до наступного саміту миру?
Україна багато разів казала про можливе залучення Росії на Другому саміті миру. Ми продовжуємо дотримуватись цієї позиції. Хочу наголосити, Україна не починала цієї війни та прагне миру як жодна інша країна в світі. Проте ми розуміємо що мир має бути справедливим.
Питання не в тому щоб посадити Росію за стіл переговорів, а в тому щоб вона вела перемовини доброчесно. Як зазначав багато разів міністр Кулеба, тут важливі два фактори: тиск на полі бою та тиск на міжнародній арені. Ці два компоненти - це те, що впливає на здатність та бажання Росії вести переговори доброчесно.
Україна буде продовжувати цю роботу. У разі відмови РФ, світ зрозуміє хто справді прагне миру, а хто - війни.
Чи відбудеться візит Прем’єр-міністра Індії до України в кінці серпня? Чи можете підтвердити або спростувати можливість візиту та які потенційні очікування української сторони?
Дипломатія ніколи не припиняє роботу та пошук можливостей для організації відповідних візитів та зустрічей. Наразі ця робота теж триває, але я не хочу забігати наперед, тому не буду поки що розголошувати додаткові деталі.
Міністр Кулеба після зустрічі з Ван Ї заявив, що отримав чіткий сигнал про те, що Китай не шукає тимчасових рішень про припинення вогню, а працює на стале та стратегічне вирішення проблеми війни. Скажіть будь-ласка, що саме мається на увазі, адже стале вирішення проблеми означає визнання Росії агресором, виведення військ та покарання за агресію?
Одним з перших питань, яке Дмитро Кулеба порушив на переговорах з Ван Ї було досягнення справедливого миру, а не ілюзія миру. Ми дуже задоволені, що у китайської сторони ця теза знайшла відгук. І у відповідь китайський міністр Ван Ї сказав, що мир має бути справедливим та тривалим.
Довготривалість це одна з фундаментальних ознак китайської політики, яка застосовується й по відношенню до двосторонніх відносин з Україною. Для нас важливо, що від китайської сторони прозвучала підтримка позиції потреби справедливого миру, а не ілюзії миру. Це міцне, тривале, надійне завершення війни і неможливість повторення такого нападу на Україну в майбутньому, про що неодноразово заявляв міністр Дмитро Кулеба.
У Китаю звісно може бути власне бачення як це виглядає, проте саме для цього й проводяться такі переговори, щоб чесно обмінятись думками.
Розмова щодо миру в Україні двох міністрів носила живий характер, а не протокольний. Глава китайського МЗС позитивно відзначив даний факт.
Суть даних перемовин полягала в донесенні Китаю нашої позицію задля подальшого її врахування Пекіном у його кроках. Для нас є важливо щоб Китай розумів логіку дій України і що ми дійсно прагнемо відновлення справедливого миру.
Я вважаю що делегація на чолі з Дмитром Кулебою донесла цей сигнал до китайської сторони. Ми розраховуємо що ці позиції будуть враховані Пекіном в подальшій роботі та кроках.
Словаччина заявила, що вона передала деякі пропозиції Києву стосовно вирішення проблеми експорту нафтопродуктів з України. Чи не могли б ви розповісти про них і наскільки вони нам підходять?
Ми знаходимось в постійному контакті зі словацькою стороною як на рівні прем'єр-міністрів так і на інших рівнях та вивчаємо їхні пропозиції. Цей процес триває. Україна підтримує тісний зв'язок з Єврокомісією з цієї теми для того щоб вирішувати всі питання які постають у будь-яких партнерів в скоординованому ключі. В такому контексті ми і продовжуємо далі працювати. Як тільки відбудеться розвиток цього процесу ви про це дізнаєтесь.
Коли та де планується наступна зустріч в рамках підготовки до Другого саміту миру?
Зустрічі в рамках підготовки до Другого саміту миру відбудуться незабаром. Місця та дати попередньо визначені. Проведення Другого саміт миру заплановано до кінця осені, відповідно до цього часу мають відбутися низка підготовчих зустрічей. Більш детальна інформація з’явиться згодом.
Чи наблизив візит міністра Дмитра Кулеби до Китаю майбутній контакт між главами держав України та КНР?
Як я вже зазначив, українсько-китайський діалог дуже динамічно розвивається, особливо цього року. Ми переконані, що він продовжить розвиток на різних рівнях. Плануються подальші зустрічі та відповідні розмови. Робота над зустріччю лідерів України та Китаю це робота, яка постійно ведеться.
Візит міністра Дмитра Кулеби до Китаю безперечно наблизив потенційну зустріч лідерів України та Китаю. У разі досягнення відповідної домовленості буде об’явлено додатково.
Шановні колеги, дякую вам за те що прийшли. Будемо раді знову вас бачити в Міністерстві закордонних справ України!
Відео брифінгу за посиланням: https://www.youtube.com/watch?v=0Hg_it5aln8