• A-
    A+
  • Людям із порушенням зору
  • Українською
  • English
  • Français
  • Español
  • Português
  • العربية
Стенограма брифінгу Речника МЗС України Георгія Тихого від 27.02.2025
Опубліковано 27 лютого 2025 року о 19:34

Доброго дня, журналісти! 

Раді вітати вас в стінах МЗС. Традиційно, нагадую, це наш регулярний брифінг. 

For foreign media here is a traditional disclaimer, you can also ask your questions in English after the remarks, although the briefing is in Ukrainian, but I'm happy to provide you with English-language soundbites.

Почнемо в нашу епоху постправди з нагадувань базових речей: Росія напала на Україну, ще в 2014 році окупувавши Крим і Севастополь.

Росія є агресором, а Україна захищається згідно зі статтею 51 статуту ООН. Сьогодні 1100-й день повномасштабного вторгнення Росії в Україну, яке, за задумом Москви, мало тривати кілька днів чи тижнів. Україна прагне миру, як жодна інша країна у світі не прагне миру. Ми ніколи не прагнули війни, для початку. Але мир має бути справедливим, всеосяжним і стійким.

Не може бути жодних рішень про Україну без України, так само як не може бути жодних рішень про Європу без Європи. І Україна не прийме жодних ініціатив, які були розроблені, без її участі. Дякую, повернулися в реальність, профілактику постправди закінчили. Тепер можемо перейти до новин. 

Тиждень розпочався з великої міжнародної активності. Вже в понеділок були треті роковини повномасштабного вторгнення. Вони показали, що глобальна підтримка України залишається міцною, попри всю турбулентність, про яку ми читаємо в новинах. 

По-перше, Міжнародний саміт "Підтримуй Україну" (Support Ukraine) пройшов за головування Президента Володимира Зеленського. 11 глав держав, 21 глава уряду, 2 віцепрем'єр-міністри, керівники НАТО, ЄС, Ради Європи та ОБСЄ взяли участь у цій події.

У цей же день міністр закордонних справ Андрій Сибіга взяв участь у засіданні Ради міністрів закордонних справ ЄС і засіданні Постійної Ради ОБСЄ. Провів низку телефонних переговорів ще в цей день. І ввечері цього ж дня ми мали ще й дипломатичну битву в ООН, яку ми, як ви знаєте, благополучно перемогли, попри всі перепони та протидію, а їх було достатньо багато. 

Загалом цей день продемонстрував, що українська дипломатія не боїться жодних турбулентностей. Більше того, ми розглядаємо їх як професійні виклики і можливості додатково зміцнити підтримку України та захистити наші національні інтереси.

Ну, можливо, це така доля нашої держави – всупереч, а не завдяки виживати, перемагати і досягати результатів. Ми вдячні всім нашим партнерам за їхню підтримку та особливо дякуємо високоповажним гостям, які відвідали Київ у цей день – столицю України, яка воює. Це справжні лідери, яких не лякають ані 267 російських дронів, ані будь-які турбулентності. Бо ці лідери, як і ми, за принципи та правду, і ми за це їм дуже дякуємо. 

Крім того, по всьому світу в ці дні прокотилися акції на підтримку України. Від Вашингтона до Таллінна тисячі українців та друзів України вийшли на вулиці на знак підтримки нашої держави.

Понад тисячу різних заходів відбулися по всьому світу з українськими громадами. Це і акції протесту, марші, флешмоби, заходи культурної дипломатії, покази фільмів, виставки, панахиди – все, що організовувалося ці дні по всьому світу.

Понад тисячу різних заходів у 78 країнах світу та 710 містах. Це показує колосальний масштаб консолідації світового українства, українських громад за кордоном.

Міністр Андрій Сибіга ще в понеділок висловив особисту вдячність кожному і кожній, хто взяв участь у цих заходах та акціях, за їхню небайдужість. Він наголосив, що Україна бореться не лише за себе, а й за весь світ, за свободу, за справедливість, за правду.

Ми справді бачимо і знаємо кожного українця й українку, визнаємо внесок тих, хто в ці дні вийшов із прапором, взяв участь в акціях онлайн чи офлайн. Ми щиро це цінуємо.

І закликаємо продовжувати цю спільну боротьбу, використовувати кожну нагоду заявити про себе, про нашу позицію, про наші принципи, бо лише спільними зусиллями ми зробимо голос України гучним і переможемо російську пропаганду, яка, як відомо, дуже потужна.

Ну, крім того, якщо підбивати підсумки цієї консолідації, підтримки, в цей день понад 100 підсвіток в кольорах українського прапора по світу. Хтось може сказати, що це дрібниці, символічні якісь речі, але вони важливі, повірте. І це ми також разом з партнерами організували.

Понад 100 кінопоказів, правозахисні дискусії, зустрічі з авторами, понад 130 виставок, понад 50 концертів і понад 100 заходів у форматах конференцій, круглих столів і дискусій. На цьому давайте завершимо. Я переконаний, що, ну, по-перше, у нас важливий тиждень триває, звісно, що всі очікуємо завтра і перемовин Україна-США, підписання угоди.

Я переконаний, що у вас буде багато питань з цього та інших приводів. Закликаю тільки не концентруватися лише на цьому, бо, звісно, міжнародна діяльність, вона трошки ширша, ніж лише ті речі, які крутяться в ЗМІ. 

Тому я буду радий відповісти на всі ваші запитання, які у вас є. Again Ukrainian, English, any language questions, I’m happy to answer. 

Запитання ЗМІ

  • Що ще, окрім угоди, планується обговорювати з американською стороною? І щодо угоди. Якщо американська сторона до останнього буде наполягати на відсутності будь-яких гарантій, чи буде Україна підписувати угоду?

Як ви знаєте, в результаті роботи переговорних команд вдалося допрацювати текст. І текст угоди, на нашу думку, став значно кращим і прийнятним для підписання Україною.

Тому уряд схвалив можливість підписання, уповноважив посадовців для того, щоб підписувати цю угоду. Загалом, в результаті спільної роботи команд українсько-американської, текст угоди став набагато кращим. Для нас дуже важливо, що в тексті немає згадок про борг України — ні 500 мільярдів, ні інші якісь борги, бо, на нашу думку, коли Конгрес виділяв цю допомогу для України, вона виділялася не як борг. Тому для нас було дуже важливо, щоб це було справедливо, щоб в угоді не було цих згадок боргів.

Крім того, вдалося прибрати цей пункт про відшкодування наступної, майбутньої допомоги 2 долари за один. Ви всі про це чули і знаєте. Це теж вдалося прибрати з тексту, який зараз є. І дуже важливо також спільне використання цього фонду. Це Україна та США спільно цим фондом розпоряджаються. Фонд наповнюється в Україні і використовується для України, для інвестування в реконструкцію України.

Тому ця угода має сприйматися як рамкова, і як перший крок, і як початок процесу. Я закликаю вас не сприймати її як фінальний документ, радше як рамковий, який розпочинає співпрацю. Ми вважаємо, що ця співпраця України та США важлива для нашої країни і важлива для США. Вона дозволяє вже зараз говорити про підтримку, яка триває і триватиме. І саме зараз вся підтримка, вже виділена США, продовжує надходити. Я думаю, що до вашого запитання, що ще будуть обговорювати крім угоди, якраз будуть обговорювати подальшу підтримку і, скажімо так, які наступні кроки і документи будуть продовженням цієї рамкової угоди.

Тому що цей текст сторони погодили, це правда. А от що буде далі, конкретні угоди, про створення самого фонду, далі домовленості, безпекові, різні — вони будуть йти за цією рамковою угодою. І я думаю, саме на цьому зосередяться завтра делегації.

  • Я хотіла б почути деталі угоди. Як ми знаємо, угоду про фонд будуть розробляти вже після підписання тієї рамкової угоди. Тож питання до вас: чи почалася робота над створенням угоди, яка вже потребуватиме ратифікації у Верховній Раді і, ймовірно, Конгресі? Також стосовно того, хто буде підписувати цей документ, який завтра запланований на підписання. Це буде міністр закордонних справ чи перша віцепрем'єр-міністерка? Тобто, чи встановлене це питання? Якщо дозволите, не по угоді, а по миротворцях, контингентах, які обговорюються зараз для розміщення?

Дякую, ви згадали, що я просив так називати. 

  • Так, я згадала. Чи обговорюється зараз розміщення контингентів виключно на землі, чи, можливо, йдеться і про спільне патрулювання неба або спільну роботу над засобами ППО, море? Тобто, не лише на землі, а в морі, в небі і ще десь, у космосі?

Те, що стосується подальших угод. Давайте first things first, як кажуть американці, and let's cross bridges when we come to them. Спочатку давайте підпишемо цю рамкову, а далі ми з вами поговоримо на наступному брифінгу про підготовку наступних угод, які втілюють там, і так далі.

Те, що стосується підписання. Ви бачили рішення Кабінету Міністрів України, який уповноважив двох посадовців: це міністерку економіки Юлію Свириденко і міністра закордонних справ Андрія Сибігу. Їх уповноважили на підписання цієї угоди. Це означає, що хтось з них двох буде її підписувати.

  • Хто саме буде підписувати?

Ми завтра це побачимо. Я думаю, що це буде ще узгоджуватися в ході візиту, і ми побачимо, коли вже це безпосереднє підписання відбудеться. Мені здається, що фокус має бути на самому документі, радше ніж на тому, хто підписує. Це більш технічне питання, яке ніяк не змінює сам текст угоди і його втілення. Хто з цих двох посадовців її підпише, не має такого критичного значення.

Я нагадаю, що за Віденською конвенцією про міжнародні договори є три посадовці в кожній країні, які можуть без окремого повноваження підписувати будь-які документи. Це глава держави, глава уряду і міністр закордонних справ. Це, в принципі, положення Віденської конвенції, тому тут теж немає нічого сенсаційного. Ми дійсно спостерігали, як у медіа крутиться ця інформація, що, мабуть, міністр закордонних справ України підпише. Можливо, так, але в цьому немає нічого сенсаційного.

Завтра побачимо, хто саме підпише цю рамкову угоду.

І те, що стосується контингентів. Сьогодні міністр Андрій Сибіга зробив важливу заяву про потребу розширення дискусії про контингенти з лише наземних або сухопутних до також розмови про забезпечення гарантування безпеки повітря, неба і моря.

Це надзвичайно важливо. І ми вважаємо, що якщо наші партнери і союзники готові вести розмову, обговорювати можливу відправку цих контингентів для забезпечення миру та безпеки довгостроково в Україні, то, на нашу думку, цілком можливо так само говорити і про безпеку неба, про захист, про закриття українського неба, у тому числі патрулюванням наших союзників і партнерів їхніми літаками. Тому що, якщо ми вже говоримо про можливу військову присутність в Україні, то ця присутність може включати і наземно-сухопутний компонент, і повітряний компонент, і морський компонент.

Тому що абсолютно зрозуміло, що для Росії, хоч їх і прогнали з Чорного моря українські дрони, українські військово-морські сили, Сили оборони України, але для них усе одно цікаво продовжувати перешкоджати свободі мореплавства. І будь-яка довгострокова безпека має передбачати посилену присутність наших союзників у Чорному морі, в повітрі і на морі. Ми про це з ними вже говоримо на переговорах. І вважаємо, що це серйозна тема, яка потребує обговорення.

Сподіваюся, що дав вичерпну відповідь на ваше запитання.

  • Пане речнику, хочу, щоб ви прокоментували заяву спецпосланника Президента США Стіва Віткоффа, який заявив, що США можуть використати стамбульські домовленості як орієнтир для укладання мирної угоди між Україною та Росією. В принципі, в Україні був консенсус, що це угода про капітуляцію, але росіяни гнуть свою лінію, тому, можливо, спитати думку Києва і комунікацію Києва з Вашингтоном з цього приводу.

Нам не надходили офіційні звернення американської сторони про можливість розведення так званих “стамбульських угод” або якогось процесу як основи для мирного врегулювання. Давайте далі.

  • 23 лютого відбулися позачергові вибори в Німеччині, і, відповідно, буде новий канцлер і буде новий уряд. І була заява Фрідріха Мерца про те, що США впливали на вибори в Німеччині, раніше росіяни впливали, тепер і американці. Яким чином ми оцінюємо результати виборів у Німеччині для України і російський інформаційний вплив там?

Ми вітаємо Німеччину, нашу дружню партнерську країну, з проведенням успішних демократичних виборів. Вітаємо Фрідріха Мерца, його партію з перемогою на цих виборах і всі демократичні сили, які пройшли в Бундестаг. Вітаємо їх з цим результатом.

Сподіваємося на якнайшвидше формування коаліції, тому що для нас важлива безперервна взаємодія, співпраця і партнерство з Німеччиною, яка є другим після Сполучених Штатів надавачем військової підтримки для України. Тому для нас важливо, щоб зараз формування коаліції уряду відбулося якнайшвидше. І, насамперед, я думаю, це хороші новини для всієї Європи — збереження стабільності, демократичного спрямування, розвитку однієї з найбільш потужних економік і країн Євросоюзу, одного з лідерів Євросоюзу. Тому ми це розцінюємо виключно в позитивному ключі.

Російська дезінформація, пропаганда завжди були дуже активними в Німеччині та інших країнах Євросоюзу. З 2014 року це спостерігається, щонайменше, в дуже активній фазі. Німецьке суспільство й уряд уже теж мають певний імунітет до цієї російської брехні. Я думаю, що перше щеплення відбулося з історією про дівчинку Лізу, якої не існувало. І після цього німецьке суспільство, повірте, зрозуміло, наскільки можуть забрехатися російські не лише ЗМІ, а ще й посадовці, які тоді це підхопили.

Відтоді минуло 10 років, але усвідомлення російської брехні в німецькому суспільстві суттєво зросло. Не можна сказати, що проблем немає — звісно, вони є. І зусилля російської пропаганди колосальні. У Німеччині та інших країнах. Ми разом з німецькими партнерами співпрацюємо для протидії цим російським пропагандистським зусиллям, наративам, щоб не дати їм маніпулювати громадською думкою.

  • Я би хотів повернутись до теми міжнародного контингенту. Президент Франції Еммануель Макрон каже, що це будуть сили, які не будуть розміщуватись на лінії зіткнення, вони не будуть бойовими. Очевидно, вони будуть десь у тилу. І у цьому зв'язку повідомлення міністра Сибіги про те, що це мають бути сили в повітрі, на морі, а також на суходолі — чи це означає, що ми не погоджуємося з тим, як Франція це бачить, і ми хочемо, щоб роль міжнародного контингенту була набагато більшою? 

Давайте не протиставляти, як бачить Франція і як бачимо ми. Просто саме зараз немає ні суперечки, ні протистояння в позиціях. Є широка європейська дискусія, яка триває з цього приводу, в якій ми беремо участь. У рамках цієї дискусії різні країни висловлюють поки що свої думки, ідеї, пропозиції, бачення, як це може відбуватися.

Станом на зараз конкретики ще немає, вона в процесі обговорення. Тому зарано говорити про конкретні цифри, місця розташування, який саме це буде контингент, де він буде знаходитись — це все ви самі прекрасно розумієте, що поки що рано.

Триває широка дискусія з цього приводу. Ми в ній беремо активну участь і хочемо її розширити на розуміння того, що якщо вже ухвалюється рішення про відправку контингенту в Україну, то давайте думати комплексно. Тому що сам лише сухопутний компонент — це лише один з можливих елементів і компонентів. І загалом закриття неба як елемент не менш, а може, навіть і більш важливе, ніж присутність сухопутних військ або якихось контингентів на землі. Тому що саме домінування Росії в небі наразі дозволяє їй превалювати на полі бою і досі тероризувати українські міста, громади, села. Це є ключовим елементом.

Тому ми вносимо в цю дискусію трохи ширший вимір і кажемо: добре, давайте тоді обговоримо можливість наявності цього контингенту і в повітрі. Тим більше, що патрулювання цілком можливе, воно здійснювалося в багатьох інших країнах і не є перешкодою. Навіть близькість російських літаків, ВПС або лінії фронту не є перешкодою, повірте. Точно так само патрулювання здійснюється, наприклад, у небі над Балтією.

Патрулювання військ, літаків союзників відбувалося і бойові операції, у тому числі, в небі над Сирією, де також були російські літаки, і все одно це здійснювалося. Тому вважаємо, що тут треба говорити ширше і не боятися заводити дискусію про різні компоненти: сухопутний, повітряний і, в тому числі, морський.

  • I have a question regarding the agreement, and President Trump yesterday said the United States will not give Ukrainians significant security guarantees. And he also said we're going to have Europe do that. What's your stance here, and how will the Ukrainian government and President Zelenskyy deal with this?

Let's let the presidents and the delegations discuss this tomorrow. I will not interfere with that by, you know, going beyond what I have already stated. I can only remind you that this agreement is a framework one. It's a framework agreement, which we perceive as a start of the process rather than an ultimate end result. 

So we start with this framework agreement that describes our cooperation in the economic sphere. Then we will proceed with more details on the fund that will function and basically use the resources, the profits from the mineral resources, and then we… but again, we will also proceed with the discussion about how America can contribute to guaranteeing Ukraine's long-term peace and security. This is a fundamental issue for us. 

I also need to remind you that the proposal to use mineral resources came from Ukraine as part of the victory plan, which included a number of items. One of them was this economic partnership, but others were about defense capabilities, a deterrence package, and some defense and security elements in it. For us, these are, of course, fundamental. And after this framework agreement is signed, we will continue the dialogue with the American side on how we can find the best ways to engage the United States. 

Minister Sybiha has already stated a few times that we need the United States on board to make any security guarantees effective and working, so we will be working with them to this end for sure.

  • Just two questions from Reuters. First, is there anything concrete and specific Ukraine would like to see from its European partners when they meet to discuss boosting defense spending? Second, we recently learned that France may also be looking for access to Ukraine's minerals and that a potential deal could be involved there. Is there any light you can shed on those discussions?

Okay, first things first, defense resources and the EU discussion. We will welcome any initiatives to increase military aid and assistance to Ukraine. That's number one. And we will welcome any initiatives to strengthen Europe's defensive role. We believe that Ukraine's and Europe's self-sufficiency is achievable, doable, and this should be the number one priority this year for all of Europe. And Ukraine can play a fundamental role in ensuring this self-sufficiency. 

If you look at the map of Europe and see how many units, brigades, defense industries, stockpiles, and everything else are situated in certain places, any person will understand that there is no way to guarantee long-term peace and security in Europe without Ukraine. So Ukraine's and Europe's security is indivisible, whether anyone likes it or not. This is a matter of fact. So in this sense, we will welcome any initiatives to increase defense spending, investment in Ukraine's defense industry and European defense industry, any measures to scale up the production of weapons and stockpiles, and any political decisions to enable closer security cooperation between Ukraine and the EU.

Yeah, the second one was about France. Yes, it is worth noting that the framework agreement that we finalized with the United States does not contradict any of Ukraine's obligations to the European Union—neither the Association Agreement nor any other documents. In this sense, I think we need to view the compatibility of our cooperation with the United States and our cooperation with the European Union and individual EU member states.

  • Минулого тижня деякі нардепи писали, що США нібито заморозили продаж зброї Україні, а потім деякі це спростовували. Розкажіть, будь ласка, яка ситуація насправді?

Вся виділена Сполученими Штатами допомога Україні продовжує надходити до України. Будь-які повідомлення про те, що щось заморожене, зірване або скасоване, не відповідають дійсності.

  • Можна кларифікацію, будь ласка, про візит Президента до Вашингтона? Коли він починається, як довго триватиме та чи планується зустріч із кимось, окрім Президента Трампа?

Ну, Президент сам анонсував. У п’ятницю, дійсно, будуть його переговори з Президентом Трампом. Я не буду забігати більше наперед. Просто не хочу спойлити елементи цього візиту, ви їх побачите завтра. Це буде комунікація від Президента, тому не будемо забігати наперед.

  • Ви згадували про ООН та резолюції. Я б хотіла уточнити не щодо Асамблеї, а Радбезу, який прийняв американську резолюцію. Які це матиме наслідки, що ми маємо робити далі з цим? І також, якщо можна, прокоментувати відео від польського політика від “Конфедерації” біля пам’ятника Степана Бандери у Львові. Можливо, ви можете сказати, яка реакція МЗС на дивні порівняння Бандери з Гітлером традиційно, і там ще була євродепутатка від Європарламенту. Тому, якщо можна, ваш коментар.

Для нас, насправді, більш цікавою була боротьба в Генеральній Асамблеї. Генеральна Асамблея — це такий більш демократичний орган, такий парламент світу, в якому всі країни мають один голос, незалежно від того, якого вони розміру. Просто єдине, що деякі країни впливають більше на інші, ніж інші країни. Але ситуація в Генеральній Асамблеї показала, що світова спільнота твердо стоїть на принципах підтримки України, статуту ООН, справедливого миру.

Це для нас найбільш важливо. Повірте, цей результат, який ви побачили на табло, не був гарантованим заздалегідь, скажу так, дипломатично. Тим більше в умовах, коли США не підтримували українську резолюцію, голосували проти неї, і, наскільки нам відомо, також закликали інші країни голосувати проти неї.

Тому результат 93 голоси дійсно дуже високий в цих умовах. Крім того, українська дипломатія разом з європейськими партнерами змогла модифікувати, допрацювати правками американський проєкт резолюції, який не називає Росію агресором. Вдалося внести поправку, яка це робить, і деякі інші поправки. Таким чином, ми побачили, що навіть США утрималися від голосування за власну резолюцію.

Це дуже показово. Мені здається, що українська дипломатія довела, по-перше, свій досвід у багатосторонній дипломатії, який завжди був, до речі, дуже сильним. І зараз ця сила проявилася. Знання процедур ООН, завдяки яким можна досягати результатів, бо в ООН нічого не досягається раптово і, так би мовити, нахрапом. Тому українська дипломатія захистила національні інтереси України і не дала цими днями якось підірвати підтримку України.

Що стосується резолюції Радбезу, дійсно, рішення Радбезу, на відміну від рішень Генасамблеї, є обов’язковим для виконання, але якщо ви подивитеся безпосередньо на текст ухваленої резолюції, він містить лише заклики, але не зобов’язання. Тому наслідків або вимог для України це рішення не містить.

Я думаю, що ми опинилися в безпрецедентній ситуації. Такого не було раніше за всі ці роки, коли настільки складною і турбулентною була б дипломатична ситуація.

Але тим не менше, ви бачите, що ми знайшли рішення в Генасамблеї, яке дозволило захистити національні інтереси України, знову ж таки, попри тиск і попри всі перешкоди. А рішення Радбезу не містить якихось зобов’язуючих елементів, тому не бачимо від нього ніяких додаткових загроз.

Тепер що стосується цього польського кандидата у президенти Республіки Польща. Ми звернули увагу на цинічну акцію, яку він провів у Львові саме у третю річницю від початку повномасштабного російського вторгнення в Україну.

Чесно вам скажу, позиція цього діяча давно всім відома, вона не є сюрпризом ні для нас, ні для кого іншого. Я хочу підкреслити, що ми, як зовнішньополітичне відомство, не розцінюємо заяви окремих антиукраїнських політиків як позицію Польщі чи польського суспільства. І ми вдячні всім полякам, які щиро підтримували та підтримують Україну з перших годин і хвилин повномасштабного вторгнення.

Бачимо цю підтримку, ми вдячні за неї. І на це ставлення наше, повірте, не впливають якісь окремі діячі, які приїжджають у воюючу Україну знімати агітаційні ролики. Але я тут маю теж зазначити, оскільки він продовжує висловлювати ще певні позиції, які не є прийнятними, то давайте я все-таки офіційно вам скажу, що будь-які спроби поставити під сумнів територіальну цілісність України є категорично неприйнятними, і ми вкотре закликаємо польських політиків утриматися від використання питань, пов’язаних з Україною, у своїй внутрішньополітичній кампанії.

Такі недружні кроки суперечать духу стратегічного партнерства між Україною та Польщею. Вони йдуть урозріз із напрацюваннями двох держав у сфері історичної пам’яті, і вони можуть зашкодити дружнім відносинам між нашими двома народами.

Україна залишає за собою право вживати адекватних заходів реагування щодо осіб, які займаються антиукраїнською діяльністю під час триваючої російської агресії проти України.

Туманний натяк, але, думаю, кому треба, він буде зрозумілий. Так, давайте далі.

  • So you have said that North Korea has sent extra troops, but it didn't have much detail. Do you have any details or any comment about this?

We have seen these reports coming from the South Korean side. We are still looking for our own intelligence data to be able to confirm or refute them. We know that initially, Russia engaged around 12,000 troops, of which 4,000 have been killed and wounded in action by the Ukrainian side, meaning that they basically stopped posing a threat to us. But still, there are 8,000 North Korean troops. Whether there will be additional reinforcements? Yes.

We actually both saw the reports coming from the South Korean side. But also, I think some of our intelligence and defense officials have warned that Russia will engage more of the North Korean troops. We think that this activity poses a grave threat not only to Ukraine and Europe, but it also destabilizes the Indo-Pacific and the Korean Peninsula. And potentially, it can really bring a lot of harm and risk to our partners, Japan and the Republic of Korea.

We think that there needs to be more decisive reactions and actions from our partners in Asia regarding these developments because North Korea benefits from this cooperation with Russia. This is not one-sided. This is a two-way street. And everyone should pose the question, what does Russia give Pyongyang in return? For us, it's pretty clear what they ask. They ask for technology, missile technology, and defense technology.

And Russia is already boosting some of the defense capabilities of North Korea by providing the means for air defense systems, for instance, and some other means by helping North Korea boost its economy, its mineral resources—mining, by the way—and some other critical things as regards technology.

We are still looking into this cooperation. We don't have confirmation that they have provided some of the critical things, but we know that North Korea really wants to get access to this technology, and this is extremely dangerous.

Moreover, North Korea, because of this deepening cooperation with Russia, is able to advance its own capabilities by gaining invaluable combat experience for its troops and advancing its weapons, testing them on the battlefield, and improving their accuracy and efficiency. We have already seen this with M23 missiles, but we understand that with some other North Korean weapons, this can happen as well.

And this is extremely dangerous again for the Indo-Pacific and the Korean Peninsula. We think that this cooperation needs to end, and the international community needs to increase pressure on both Moscow and Pyongyang—on these two regimes—to prevent this cooperation from further destabilizing Europe and the Indo-Pacific.

And this is, I think, a wake-up call for everyone globally to understand that the security of Europe and the Indo-Pacific has never been more directly linked than it is today, and this is a serious, serious matter.

Ukraine has been warning about this for months. We don't think that the reaction of the international community has been sufficient, to be honest. It's even difficult to get them to react publicly, not even behind closed doors.

And we warn once again, do not ignore Ukraine's warnings. This has been done many times before. This mistake has been made many times before when Ukraine's warnings have been ignored. Please do not ignore them now because the consequences will be really grave.

  • This morning the Kremlin said that the territories it occupied at the moment were non-negotiable, that they weren't going to give them up. Obviously..

What was non-negotiable?

  • The territories it occupies at the moment. Can you comment? Are you confident that you will actually bring them back?

It's difficult to comment on this. 143 member states of the United Nations in autumn 2022 confirmed that none of Russia's illegal claims on Ukrainian territory are legitimate. None of them have any judicial power. So Russia cannot claim any of the Ukrainian territories.

Ukraine has its internationally recognized borders. They have not changed despite any of Russia's attempts. It’s laughable to see how Russian officials refer to the Russian constitution.

This is the constitution that this regime has torn apart, and their dictator stays in power for a quarter-century because he basically tore apart his own constitution.

It's really laughable to see them referring to their constitution when it suits their propaganda narratives. And for those who like to refer to Russian legal documents, I want to remind them of Article 353 of the Russian Criminal Code, which is called the "Planning and preparations for starting and waging an aggressive war."

There is actually an article like this in the Russian Criminal Code, which says that planning, preparing, and starting an aggressive war is punishable by imprisonment of 7 to 15 years, and waging an aggressive war is punishable by imprisonment of 10 to 20 years.

So if Russian officials want to refer to Russian legislation, I encourage them not to be selective.

  • У продовження питання колеги по зброї. Ви сказали, що все йде, все в порядку. Можливо, у вас є якісь випадки, коли, наприклад, щось там затримували, поставки зброї, маю на увазі? І друге питання: буквально щойно у нас вийшла стаття про те, що, в принципі, Туреччина так само готова направити своїх миротворців в Україну, але справа в тому, що цю опцію вона так само обговорює з Росією. Наскільки це було б прийнятно для України отримувати турецький контингент, якщо, можливо, його умови були обговорені з російською стороною?

Уточнюю, чи затримувалися якісь поставки зброї? Якої саме? Американської на даний момент? Ні, ми не спостерігали такого.

Я думав, що ви, можливо, питаєте загалом про постачання зброї. Нам, звісно, завжди потрібно більше і швидше—це ми постійно наголошували. Але якихось специфічних, конкретних затримок я не можу вам підтвердити.

Що стосується вашого розслідування, я із задоволенням його прочитаю після брифінгу. Ознайомлюся з ним, бо я не хочу коментувати абстрактно.

Я переконаний, що воно дуже якісне, і, чесно, із задоволенням ознайомлюся. Але давайте без прив’язки до нього.

Я просто вам скажу, що Туреччина, на нашу думку, є дуже важливим голосом і учасником розмови про європейську безпеку.

Неможливо виключати Туреччину з цих розмов, і ми вважаємо, що в дискусіях, які зараз тривають про те, як забезпечити довгострокову безпеку в Європі, Туреччина має бути присутня. Це так. А те, що стосується конкретних деталей про розслідування, я ознайомлюся і ми будемо раді додати наш голос.

  • У Туреччині, у Стамбулі тільки завершилися перемовини делегації США і Росії. Розуміємо, що могли навіть не побачити цього, але що відомо? Пишуть пабліки, що російська делегація нічого не стала коментувати, сіла в машини і поїхала. Тож питання не по завершенню, а загалом — звідки ми дізналися, що такі перемовини відбулися? Чи так само зі ЗМІ, чи, можливо, американська сторона комунікувала з нами про це? І ще: чи не відходимо ми від позиції, що ми не приймаємо будь-які рішення, які будуть, або були, або, можливо, обговорювалися на полях цієї зустрічі двох делегацій, звісно, що стосувалися України?

Ви знаєте, мені нема чого додати про ці переговори. Ми будемо дивитися на ті публічні меседжі, які з’являться після них. Будемо їх аналізувати. Тоді будемо готові надавати коментарі.

Ні, нас не інформували, ми також дізналися з публічної інформації про проведення таких переговорів. Ніде, до речі, я публічно не бачив, щоб там заявляли, що буде обговорюватися Україна. Якщо ви таке бачили, то скажіть, але мені здається, що вони якраз публічно заявляли, що там будуть обговорюватися російсько-американські двосторонні питання.

Тому будемо слідкувати за тим, які будуть публічні сигнали після цих переговорів. Будемо їх аналізувати з точки зору того, чи був там якийсь прогрес між делегаціями, але ми не вважаємо це переговорами взагалі про Україну. Це переговори американсько-російської делегації.

  • Скажіть, чи будуть обговорюватися на перемовинах, які відбудуться завтра в США, нові пакети збройної допомоги Україні?

Буде обговорюватися подальша підтримка Сполученими Штатами України, але я в деталі не буду заходити, бо ми їх побачимо за підсумками переговорів. Я не хочу коментарями впливати на хід цих переговорів. Найважливіше — це те, що відбудеться між президентами і між делегаціями за зачиненими дверима.

Я думаю, що підсумки цього ми дізнаємося, коли делегації вийдуть. Я переконаний, що українська сторона, звісно, буде говорити про подальшу підтримку — це самоочевидно, але я не буду зараз заходити в деталі, тому що це може негативно вплинути на хід переговорів.

  • В Угорщині почав роботу наш посол нарешті. Які завдання перед ним стоять?

Ми покладаємо великі сподівання на роботу посла Шандора в Угорщині. Раді, що нарешті він розпочав роботу, вручив вірчі грамоти. Переконані, що його життєва позиція, принципова позиція як людини дозволить ці відносини розвинути.

Звісно, всі звертають увагу на гучні заголовки, на заяви угорських політиків, потім наші реакції на ці заяви. Але повірте, відносини України та Угорщини довгостроково мають розвиватися як дружні відносини. Тому що ми — дві сусідні країни в Центральній Європі, які потребують одна одну. Я в цьому глибоко переконаний.

І тому на плечах Федора Шандора, як посла України в Угорщині, лежить розвиток цих двосторонніх відносин.

Я також нагадаю, що, крім гучних речей у медіа, які ми всі бачили, насправді були й позитивні зрушення минулого року в українсько-угорських відносинах.

Відкриття двомовної українсько-угорської школи в Будапешті, деякі інші ініціативи, розвиток прикордонної інфраструктури, візит Прем'єр-міністра Орбана до Києва. Тобто були позитивні зрушення. Їх треба розвивати — ми в цьому переконані.

Треба вести діалог з угорською стороною, і ми цей діалог будемо вести. Звісно, маючи там посла та повноцінно функціонуюче посольство, це робити буде легше і ефективніше, ніж коли там не було посла.

Хоча мушу сказати, що команда посольства, яка там працює, дуже фахова. І навіть поки посла не було, а це був досить довгий час, українські дипломати там достатньо ефективно справлялися з покладеними на них завданнями.

Someone else? No? Okay, then we covered everything. Okay. Thank you so much, everyone.

Дякую всім, що прийшли. Будемо продовжувати вас тримати в курсі на наступних брифінгах.

Дякую вам!

Відео брифінгу за посиланням: https://www.facebook.com/share/v/1D1Hc8CK5E/

Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux