Керівництво України неодноразово заявляло, що проведення вільних та демократичних виборів у відповідності до високих міжнародних стандартів є пріоритетом для нашої держави.
Ми уважно слідкуємо за оцінками міжнародних спостерігачів щодо перебігу виборчого процесу в Україні. Важливим у цьому контексті є для нас перший проміжний звіт Бюро демократичних інститутів і прав людини ОБСЄ з оцінками підготовки до виборів в Україні, оприлюднений 4 жовтня цього року.
Місію очолює О.Гловер, а також входить група експертів із 20 осіб та 90 довгострокових спостерігачів, які працюють по всій Україні.
Проміжний звіт є досить збалансованим та містять цілий ряд позитивних оцінок щодо ходу підготовки виборчого процесу в Україні, зокрема:
- Новий закон створює надійну базу для здійснення демократичного виборчого процесу за умови його належного виконання;
- у законі передбачено можливості для балотування незалежних кандидатів, необмежений доступ ЗМІ до всіх публічних заходів, що стосуються виборів, скасування положень, що дозволяють внесення виборців до списку виборців у день голосування, а також забороняють партіям, які подали кандидатури на посади членів виборчих комісій, безпідставно відкликати цих членів комісій;
- Позитивна зміна у законі про вибори забороняє внесення змін до списків виборців протягом двох останніх днів, що передують дню голосування, крім внесення змін за рішенням суду та повідомленням від відповідного органу ведення реєстру (у день голосування – за рішенням суду);
- ЦВКактивноготується до проведення цих виборів, дотримуючись часових рамок, визначених законодавством. 15 членів ЦВК було призначено на семирічний строк Верховною Радою за поданням Президента у 2007 році. Комісія проводить регулярні засідання, відкриті для партій, кандидатів, ЗМІ та спостерігачів.
- Більшість рішень ЦВК приймається одноголосно, тобто представники опозиції в Комісії несуть рівною мірою відповідальність за процес;
- під час виборів на усіх виборчих дільницях будуть встановлені веб-камери, які будуть наживо транслювати перебіг голосування в Інтернеті;
- усі учасники виборчого процесу можуть безперешкодно звертатися до судів за захистом своїх прав;
- доступ до Інтернету необмежений, що підвищує рівень плюралізму у громадській сфері;
- політичні партії та кандидати мають право купувати час для політичної реклами на рівних умовах, їм також надається певний обсяг безкоштовного ефірного часу або площі у державних медіа під час виборчої кампанії, які вони можуть використати після реєстрації. Закон про вибори не обмежує обсяг ефірного часу для політичної реклами, який можуть придбати політичні партії або кандидати;
- 22 вересня ц.р. ЦВК було прийнято рішення, що дозволяє тимчасові зміни місця голосування тільки в межах одномандатного виборчого округу, чим унеможливить міграцію виборців (т.зв. «виборчий туризм»).
Що стосується порушень виборчого процесу, то вони не мають системного характеру і здебільшого повторюють порушення, зафіксовані під час підготовки і спостереженням за достроковими парламентськими виборами в Україні у 2007 році, які були визнані такими, що відповідають демократичним стандартам.
Згаданийдокументбудеуважно вивчений, а висловлені у ньому зауваження враховані у подальшій роботі з належної підготовки виборів.
МЗС України й надалі надаватиме максимального сприяння діяльності офіційних спостерігачів від іноземних держав і міжнародних організацій на виборах народних депутатів України 28 жовтня 2012 року.