• A-
    A+
  • Людям із порушенням зору
  • Українською
  • English
  • Français
  • Español
  • Português
  • العربية
Брифінг в МЗС
Опубліковано 25 квітня 2014 року о 16:07

{video}http://youtu.be/ixGPGrc5JXQ{/video}

* * *

За інформацією силових структур України на українсько-російській ділянці державного кордону на Донецькому, Харківському, Луганському та Сумському напрямках суттєво активізувалися дії підрозділів та частин Збройних Сил Російської Федерації. Сьогодні ситуація суттєво не змінилася. Маневрування збройних сил Росії вздовж кордону з Україною продовжується.

Зокрема, вчора з м. Ростов-на-Дону в напрямку державного кордону України на ділянці з Донецькою областю спостерігався рух 2 колон у складі 50 БТР,  6 танків, 8 установок «Град» та 300 військових автомобілів. На відстані 8-10 км від кордону у напрямку Луганської області було зафіксовано колонну до 250 БТР, 2 танків та до 1 тис. військовослужбовців. На кордоні з Харківською областю спостерігався рух  колони до 10 БМП, військових автомобілів, а також переміщення вертольотів. Також рух російських БМП спостерігався біля кордону на ділянці з Сумською областю.

Російська сторона припинила пропуск в прикордонному пункті «Гуково», де громадяни України на територію РФ не пропускаються.

* * *

Як відомо, 24 квітня 2014 року міністр оборони Росії Сергій Шойгу повідомив про початок навчань батальйонних тактичних груп загальновійськових з’єднань Південного та Західного військових округів ЗС РФ у зв’язку із «загостренням ситуації на південному сході України». За словами російського міністра, у рамках навчань передбачається «відпрацювання завдань» бойовою авіацією РФ поблизу кордонів України.

Таким чином російська сторона фактично підтвердила, що здійснювана нею протягом останніх місяців військова діяльність поблизу українського кордону носить не плановий характер, а безпосередньо пов’язана із розвитком подій в Україні.

Москва, демонструючи свою військову могутність на кордоні з Україною, намагається вплинути на законні дії української влади, спрямовані на боротьбу з озброєними бандформуваннями у східних областях України, що вчиняють терористичні дії проти мирних громадян України. Викликає здивування, що РФ, сама потерпаючи від терористичної загрози, сьогодні не лише перетворилася на експортера тероризму, але й очевидно готова навіть власними Збройними силами захищати терористів на території України.

Проведення навчань Російською Федерацією поблизу українського кордону не може не викликати занепокоєння, особливо на тлі нещодавніх заяв міністра закордонних справ РФ, які містять недвозначний натяк на можливість введення російських військ на територію України.

З огляду на викладене, Україна, згідно з п. 16 Віденського документа про заходи зміцнення довіри і безпеки, звернулася каналами  зв’язку ОБСЄ до Російської Федерації з вимогою надати роз’яснення щодо цілей та місця проведення навчань, дати їх завершення, а також кількості і типів залучених до них військових підрозділів. Відповідно до Віденського документа, РФ зобов’язана надати щодо цих навчань чіткі роз’яснення протягом 48 годин з моменту отримання запиту, тобто до 16:00 год. київського часу 26 квітня ц.р.

* * *

Останніми днями активізувалася войовнича риторика офіційних представників РФ з погрозами щодо вторгнення російських військових підрозділів на територію України під різними надуманими приводами. Звучить навіть теза, що РФ розглядає питання щодо введення «миротворчого» контингенту РФ в Україну. Постійний представник РФ при ООН Віталій Чуркін вчора заявив, що РФ нібито навіть має міжнародно-правові підстави для введення своїх миротворців в Україну та послався на статтю 51 Статуту ООН, яку, за словами російського постпреда, РФ задіяла під час конфлікту на Кавказі у 2008 році.

Стаття 51 Статуту ООН говорить, що країни-члени ООН мають невід’ємне право на індивідуальну чи колективну САМООБОРОНУ, якщо відбудеться збройний напад на члена Організації, доки Рада Безпеки не прийме рішень, необхідних для підтримання міжнародного миру і безпеки. У цій статті також чітко стверджується, що заходи стосовно самооборони жодним чином не повинні зачіпати повноважень і відповідальності Ради Безпеки. Як відомо, саме Рада Безпеки ООН має виключну компетенцію приймати рішення щодо санкціонування миротворчих операцій. 

Тобто знову маємо справу або з непрофесіоналізмом російського Постпреда, або черговою свідомою підміною понять Російською Федерацією.

Як можна говорити про миротворчу операцію, без відповідних рішень Ради Безпеки, прикриваючись статтею 51 Статуту, в якій йдеться виключно про право на САМООБОРОНУ?

Верхом цинізму є посилання російською стороною на право самооборони в ситуації, коли сама ж Росія виступає в ролі агресора, окупувавши Автономну Республіку Крим, і сьогодні грубо втручається у внутрішні справи України, дестабілізуючи ситуацію у східних областях України.

Фактично, РФ зробила виклик усій системі міжнародного права та міждержавних відносин, трактуючи збройну агресію проти іншої суверенної держави як право на самооборону.

Міжнародне співтовариство повинно дати найсерйознішу оцінку заявам і діям Росії щодо України та вжити найрішучіших кроків, щоб усіма можливими засобами зупинити загарбницькі апетити Кремля.

Спекулювання гаслом щодо так званого «захисту громадян РФ, прав співвітчизників, росіян та російськомовного населення» за кордоном може слугувати приводом для розв’язування Росією воєн у будь-якому регіоні, де є «російськомовне населення».

В діях і риториці російських чиновників помітна експансіоністська логіка радянських часів – «Нам нужен мир!... Желательно весь!». Та ще й з певним шовіністичним присмаком, що відображений в понятті «Русский мир». 

Абсурдність дій Росії полягає ще й в тому, що вона своїми руками сьогодні руйнує систему двосторонніх українсько-російських відносин практично в усіх сферах, налаштовує проти себе переважну більшість населення України. Адже останні соціологічні опитування свідчать про те, що багато з тих громадян, які раніше були готові до більш тісної інтеграції на пострадянському просторі, в тому числі з Росією, сьогодні виступають категорично проти цього і готові захищати свою землю від російської агресії. І ця тенденція невпинно зростає.

Росія робить серйозну помилку, ставлячи знак рівності між російськомовними громадянами України і сепаратистами. Переважна більшість тих громадян України, які спілкуються російською, сьогодні відчувають страх перед непередбачуваною, тоталітарною, підступною Росією, яка принесла у східні і південні області України розгул бандитизму, фашистських проявів, національної нетерпимості, антисемітизму – взагалі нехарактерних явищ для толерантного українського суспільства.

Якщо основною метою дій Росії щодо України є не допустити поглиблення її євроінтеграційного курсу (а в нас немає сумнівів у тому, що реальні мотиви Москви – за будь-яку ціну зберегти Україну у сфері свого впливу), то Кремль має усвідомити, що своїми мілітаристськими та агресивними діями він досягає прямо протилежного результату. Чим швидше кремлівські аналітики припинять вводити в оману самих себе казками про те, що на Сході України російські війська зустрічатимуть хлібом-сіллю, тим швидше вдасться знайти вихід з нинішньої кризи.

Це не Захід штовхає Україну до ЄС, як твердить С.Лавров. Це українське суспільство, вже давно проєвропейське за своїм менталітетом і цінностями, чого не хочуть помічати і визнавати в Росії, апелює до ЄС з проханням прискорити нашу інтеграцію і визнати право України стати невід’ємною частиною об’єднаної Європи. Ні в кого не викликає сумніву, що за це виступає переважна більшість громадян України. А тому в Росії немає жодного права втручатися у внутрішні справи України і перешкоджати їй в реалізації ключових зовнішньополітичних пріоритетів.

Більше того, хочу підкреслити, що Росії не слід остерігатися дій української влади в рамках антитерористичної операції на Сході України.

Не потрібно керівництву РФ вішати ярлики, нібито українська влада «розв’язала війну» чи «чинить злочин проти власного народу». Це - відверта чергова брехня, свідома підміна понять і провокація з Росії.

Росія не має як юридичного, так і морального права давати такі оцінки діям української влади, дивлячись на те, з якою жорстокістю і непропорційністю відбуваються антитерористичні операції в самій Російській Федерації.

Для знищення терористів у РФ використовується весь арсенал військової техніки - від танків до літаків.

Лише за останній місяць російськими спецпідрозділами проведено 4 контртерористичні операції на Північному Кавказі, зокрема, в Махачкалі (16 квітня), Буйнакську (2 квітня) та Хасавьюрті (24 квітня).

У ході проведення останніх двох контртерористичних операцій в Дагестані в населених пунктах Новий та Первомайськ (Хасавьюрт) артилерійськими снарядами знищено цілий житловий будинок. Серед загиблих на місці знайдено тіло жінки, яка була на останньому місяці вагітності.

За останні роки проведених російськими силовиками контртерористичних операцій на Північному Кавказі загинули та зникли тисячі мирних людей. 

На відміну від «гіркого» досвіду російської сторони, українські силовики у боротьбі з терористами та радикальними угрупованнями діють виважено і помірно, локалізуючи терористів та не допускаючи жертв серед мирного населення.

Тому, щоб застерегти «гарячі голови» в РФ від дальших необдуманих та безвідповідальних дій, хочу вкотре наголосити:

Перше, антитерористична операція на Сході України не спрямована проти РФ, а лише має на меті захистити мирних громадян від терористичних дій, вбивств, залякувань, нетерпимості та антисемітизму з боку озброєних бандформувань, які чинять беззаконня при потуранні і безпосередній участі російських спецслужб.   

Друге, Україна, у тому числі російськомовні громадяни, не потребують втручання так званих «миротворців» з Російської Федерації.

Ми добре пам’ятаємо, що досвід так званого миротворчого посередництва Росії у Молдові (Придністров’ї) та Грузії (Південній Осетії, Абхазії) не приніс миру, а лише призвів до людських жертв, потоків біженців та гуманітарної катастрофи.

І третє, якщо російські парламентарії та керівництво РФ дійсно зацікавлені у деескалації обстановки в Україні, єдиними правильними і довгоочікуваними в українському суспільстві кроками мали б стати:

-                     скасування постанови Ради Федерації №48, якою надається право Президенту РФ використовувати збройні сили на території України;

-                     припинення так званих «тактичних навчань» і відведення російських військ від кордону з Україною;

-                     засудження дій озброєних бойовиків, які виступають під прапором РФ, та примушення їх скласти зброю та перейти до мирних політичних засобів відстоювання своїх поглядів.

Це був би значний практичний внесок РФ у виконання Женевських домовленостей, якого весь світ сьогодні очікує від Кремля.

* * *

24-25 квітня ц.р. в.о. Міністра закордонних справ України Андрій Дещиця перебуває з робочим візитом у Празі з метою участі у Зустрічі високого рівня, яка проводиться за ініціативою Президента Чеської Республіки Мілоша Земана з нагоди 5-ї річниці Ініціативи «Східне партнерство». На цій зустрічі також присутні глави держав і високі представники країн «Східного партнерства» та країн-членів ЄС.

В.о. Міністра закордонних справ України А.Дещиця  у своїй промові на пленарному засіданні "Східне партнерство: аналіз сучасного стану" підкреслив важливість ролі Східного Партнерства для поширення фундаментальних цінностей ЄС на країни-партнери, а також в забезпеченні політичної стабільності й економічного процвітання в регіоні.

Глава зовнішньополітичного відомства України наголосив на неприпустимості втручання РФ у внутрішні справи нашої держави та закликав негайно відвести російські війська від кордонів з Україною. А.Дещиця підкреслив, що Уряд України має необхідні інструменти для захисту інтересів російськомовних громадян на території України, без «допомоги» ззовні.

А.Дещиця також у своєму виступі підтвердив незмінність курсу України на європейську інтеграцію, відзначив важливість укладених Україною політичних положень Угоди про асоціацію з ЄС та висловив зацікавленість у якнайшвидшому підписанні економічної частини цієї Угоди, яка передбачатиме створення поглибленої та всеохоплюючої зони вільної торгівлі між Україною та Європейським Союзом.

У рамках зазначеного заходу в Празі в.о. Міністра закордонних справ України А.Дещиця провів двосторонню зустріч з Президентом Молдови  Ніколае Тімофті, під час якої сторони обговорили питання міжнародної безпеки, приділили увагу розвитку подій на Сході України та у Придністровському регіоні Республіки Молдова. Глава МЗС висловив вдячність керівництву Молдови за беззаперечну підтримку України. Домовлено продовжити конструктивний діалог у рамках наступних двосторонніх та багатосторонніх заходів.

У ході зустрічі в.о. Міністра закордонних справ України А.Дещиці з заступником голови Канцелярії Президента Республіки Польща Яроміром Соколовським та заступником Міністра закордонних справ РП Катажиною Пелчинською-Наленч була обговорена сучасна ситуація в Україні, розвиток двостороннього співробітництва.

Сьогодні Глава зовнішньополітичного відомства України візьме участь у другому пленарному засіданні.

* * *

24 квітня ц.р. в Міністерстві закордонних справ України відбулася шоста зустріч із спеціальною моніторинговою місією ОБСЄ в Україні та представниками Швейцарського головування в ОБСЄ з метою обговорення практичних аспектів подальшої імплементації Женевської заяви від 17 квітня 2014 року.

Заступник Міністра закордонних справ України Сергій Кислиця поінформував про дії української сторони із забезпечення виконання домовленостей, досягнутих у Женеві. Він привернув увагу до послідовної та прозорої позиції української влади, яка не лише неодноразово публічно декларувала свою налаштованість забезпечити виконання Женевських домовленостей, але й зробила конкретні кроки на цьому напрямку.

При цьому С.Кислиця наголосив на необхідності конкретних заходів з боку Російської Федерації на виконання Женевських домовленостей. Українська сторона досі очікує на публічне звернення керівництва РФ до проросійських сил із засудженням протиправних дій, закликом припинити насильство та визнанням необхідності повного виконання Женевської заяви від 17 квітня 2014 року.

В зустрічі також взяв участь заступник Міністра внутрішніх справ України Сергій Яровий, який поінформував присутніх про перебіг антитерористичної операції та відповів на запитання керівництва місії ОБСЄ.

Сьогодні запланована чергова зустріч у форматі консультацій сторін Женевських домовленостей та місії ОБСЄ, участь в якій підтвердили всі крім російської сторони.

* * *

26 квітня ц.р. відбудеться візит української делегації на чолі з Прем’єр-міністром України А.Яценюком до Італійської Республіки та Ватикану. Програмою передбачено проведення 26 квітня зустрічей Прем’єр-міністра України з Головою Ради Міністрів Італії Маттео Ренці, Папою Римським Франциском, а також з Державним секретарем (Главою Уряду) Святого Престолу кардиналом П’єтро Пароліном. В ході візиту Прем’єр-міністра супроводжуватиме в.о. Міністра закордонних справ України А.Дещиця.

Також Прем’єр-міністр України представить нашу державу на урочистій церемонії канонізації Римських Пап Іоанна Павла ІІ та Іоанна XXIII. Церемонія відбудеться 27 квітня. Її відвідає велика кількість глав держав та урядів (у т.ч. числі європейських), а також делегацій високого рівня, які представлятимуть не лише держави світу, а й впливові міжнародні та релігійні організації.

У цьому контексті слід зазначити, що останні роки в українсько-італійських відносинах спостерігалася певна стагнація та відсутність повноцінного політичного діалогу. Так, останній візит Прем’єр-міністра України до Італії відбувся у грудні 1998 р., а до Ватикану – у жовтні 2009 р. Таким чином, візит Глави Українського Уряду до Ватикану та Італії можна розглядати як приклад перезавантаження новою українською владою українсько-італійського та українсько-ватиканського діалогу на найвищому рівні.

* * *

28-29 квітня ц.р. в Будапешті (Угорщина) за ініціативи Угорського головування у Вишеградській четвірці (В-4) відбудеться зустріч міністрів закордонних справ країн-учасниць В-4 та європейської ініціативи «Східне партнерство» (СхП), в якій візьме участь Перший заступник Міністра закордонних справ Н.Галібаренко.

Під час зазначеного заходу обговорюватимуться питання майбутнього ініціативи «СхП» у світлі нових викликів, а також її актуальні завдання у період між самітами «СхП» у Вільнюсі та Ризі.

Заплановано проведення окремих двосторонніх зустрічей Н.Галібаренко з учасниками зустрічі, зокрема з Єврокомісаром з питань розширення та політики сусідства ЄС Штефаном Фюле, главою делегації Молдови.

* * *

24 квітня ц.р. в ході візиту Заступника Міністра закордонних справ України Данила Лубківського до Сполучених Штатів Америки відбулися його зустрічі з Помічником Держсекретаря США з питань Європи та Євразії Вікторією Нуланд і Заступником Помічника Держсекретаря з питань Європи та Євразії Еріком Рубіним та Заступником Державного секретаря з питань економічного розвитку, енергетики та навколишнього середовища Кетрін Новеллі.

Д.Лубківський поінформував про зусилля Уряду України, спрямовані на стабілізацію економіки нашої держави та деескалацію ситуації у східних областях України, а також висловив вдячність за підтримку Сполучених Штатів у протидії російській агресії та зазіханням на територіальну цілісність України. 

Американська сторона висловила стурбованість останніми кроками Російської Федерації, зокрема, втручанням у внутрішні справи нашої держави, підтримкою незаконних озброєних формувань та концентрацією військ на кордоні з Україною. Було підкреслено, що такі дії є прямим порушенням Женевських домовленостей та наголошено, що всі сторони, які взяли на себе відповідні зобов’язання, мають їх виконувати.

Д.Лубківський також обговорив поточну ситуацію в Україні в світлі агресії з боку Російської Федерації в рамках низки публічних заходів у провідних політологічних центрах Вашингтона: Інституті Брукінгза, фундації Карнегі, Атлантичній раді США, на яких були присутні представники американських урядових, конгресових, експертних, журналістських кіл, дипломатичного корпусу та ЗМІ. Д.Лубківський провів окрему зустріч з колишнім Радником з питань національної безпеки США, впливовим американським політиком та експертом Збігнєвом Бжезинським.

Д.Лубківський також мав змогу обмінятися думками щодо шляхів підтримки України з боку єврейської громади США в умовах російської агресії з представниками таких єврейських організацій Америки, як Американський єврейський комітет, NCSJ: Адвокати євреїв в Україні, Росії, прибалтійських країнах та Євразії, та ін.

* * *

У період з 21 по 25 квітня 2014 р. в Україні перебували делегації представників обох палат Конгресу США.

У ході візиту сенатори та конгресмени зустрілися з В.о. Президента України, Головою Верховною Ради України Олександром Турчиновим, Прем’єр-міністром України Арсенієм Яценюком та іншими членами Уряду.

Об’єднана двопартійна делегація Палати представників на чолі з Головою Комітету у закордонних справах Едвардом Ройсом (ДП) та співголовою Комітету від меншості Еліотом Енгелем (РП) також відвідала Дніпропетровську область, де, зокрема, зустрілася з Головою ОДА Ігорем Коломойським та представниками різних етнічних груп і конфесій населення регіону.

Голова Комітету у закордонних справах Едвард Ройс (ДП) та співголова Комітету від меншості Еліот Енгель (РП) у спільній заяві за результатами візиту в України засудили військову агресію проти України з боку Росії та її спроби дестабілізувати ситуацію на Сході нашої країни і зірвати призначені на 25 травня 2014 р. вибори Президента України. Едвард Ройс заявив, що світова спільнота має надіслати В.Путіну чіткий сигнал щодо запровадження жорстких санкцій, які підірвуть економіку РФ, у разі продовження Москвою подальшої агресії проти України.

* * *

25 квітня ц.р. Заступник Міністра закордонних справ України – керівник апарату Андрій Олефіров прийняв Посла Республіки Польща в Україні Генрика Літвіна.

Під час зустрічі Посол Г.Літвін офіційно повідомив про започаткування з 28 квітня 2014 р. діяльності Генерального консульства Республіки Польща в м.Донецьк з видачі віз та вручив відповідну ноту з цією інформацією.

У цьому контексті А.Олефіровим було схвально відзначено прагнення польської сторони розширити можливості для громадян України в доступі до візових послуг та підтримку, яку надає польська сторона у діалозі щодо лібералізації візового режиму ЄС з Україною.

Співрозмовники обговорили актуальну ситуацію в Україні, розвиток двостороннього співробітництва.

Проведена зустріч черговий раз засвідчила готовність польської сторони до конструктивного діалогу з усіх питань двостороннього порядку денного.

* * *

МЗС України вітає запровадження з 25 квітня ц.р. Посольством США в Україні практики оформлення десятирічних віз типу В1/В2 для громадян України.

Таким чином, максимальний термін дії віз для окремих категорій громадян України, зокрема підприємців та туристів, відтепер збільшено з 5-ти до 10-ти років.

Зазначене рішення є результатом спільних зусиль сторін, спрямованих на удосконалення існуючих процедур видачі віз та полегшення міжлюдських контактів, що стане важливою складовою подальшого зміцнення українсько- американських партнерських відносин, інтенсифікації двосторонніх зв'язків у політичній, торговельно-економічній, культурно-гуманітарній та інших сферах.

Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux