У контексті запровадження нового етапу секторальних санкцій щодо ключових галузей економіки Росії, одним з чутливих питань залишається намір офіційного Парижу передати ВМФ РФ два стратегічні вертольотоносці типу «Містраль».
Наша позиція з цього питання є однозначною.
Україна виступає категорично проти передачі «Містралів» до Російської Федерації.
Російська сторона, і це визнають наші міжнародні партнери, поводить себе як агресор:
- в брутальний спосіб під надуманими приводами окупувала частину суверенної території України – Автономну Республіку Крим та місто Севастополь;
- російські найманці продовжують воювати на Донбасі проти територіальної цілісності та єдності України та українського народу;
- Росія підтримує терористів у Луганській та Донецькій областях зброєю, військовою технікою, яка несе смерть і страждання у тому числі мирним жителям Донбасу;
- Росія ігнорує заклики України та міжнародного співтовариства закрити кордон для потоку терористів і зброї в нашу державу, припинити заохочувати бойовиків до дальшої ескалації насильства на сході України, чим показує себе як безвідповідальний міжнародний партнер.
Ми переконані, що в цих умовах віддавати в руки Росії «Містралі» - це наражати Чорноморський регіон та всю євроатлантичну спільноту на нові загрози і небезпеки.
Командувач російським флотом адмірал Володимир Висоцький якось сказав, що якщо б в серпні 2008 року в Росії були вертольотоносці типу «Містраль», Росія розмістила б свої війська в Грузії за 40 хвилин, а не за 26 годин.
Ось реальне ілюстрація справжніх намірів Росії щодо «Містраля» - використовувати їх у своїй агресивній окупаційній політиці.
Продаж Росії «Містралів» - це небажаний сигнал щодо безкарності РФ за порушення нею міжнародного права та агресію, жертвами якої стала, наприклад, Грузія у 2008 році і сьогодні - Україна. Якщо за все це, Росія отримає ще й «Містраль», то відповідь на запитання, хто наступний, на жаль, може надійти з Москви дуже швидко.
Ми розуміємо, що для Франції, яка є відповідальним міжнародним партнером, не просто прийняти рішення відмовитися від реалізації контракту.
Проте ми вважаємо, що ціна міжнародної безпеки та демократичних цінностей, ціна свободи, життя мирних людей є не до порівняння вищою, аніж 1 млрд. євро.
Ми настійливо звертаємося до Франції із закликом призупинити реалізацію контракту по «Містралях». Для цього є всі юридично-правові підстави, відповідно до критеріїв, визначених статтею 2 Спільної позиції Ради ЄС щодо експорту озброєння від 8.12.2008 року.
Закликаємо наших союзників та партнерів, у тому числі країни-члени ЄС та НАТО, зайняти принципову позицію з цього питання, і це буде нашим спільним колективним внеском у зміцнення міжнародного миру і безпеки.
* * *
МЗС повністю солідарне з українським сайтом «Главкомом», а також російською службою «ВВС», щодо яких російська влада застосовує цензуру, вимагаючи зняття матеріалу про марш федералізації в Сибірі та погрожуючи закриттям цих сайтів.
Вважаємо, що в такий спосіб Роскомнадзор чинить уже транснаціональний наступ на свободу слова та свободу ЗМІ.
Для України та всього цивілізованого світу такі методи російської влади є неприйнятними.
Нас дивує позиція німецької компанії «Хецнер Онлайн», що обслуговує «Главком», яка, висловивши згоду тиснути на український сайт щодо зняття згаданого матеріалу, фактично підігрує російським спробам обмежити свободу ЗМІ.
Ми звертаємося до німецької сторони дати оцінку таким діям цієї компанії.
Взагалі ситуація доволі дивна. Російська Федерація є єдиною у світі Федерацією, де навіть спроба дискусії про засади федералізації підпадає під цензуру.
Така собі федерація – без федералізму.
І це на тлі того, як Росія руйнує єдність і цілісність інших іноземних держав.
Наші колеги журналісти можуть розраховувати на підтримку українських дипломатів в тому, щоб винести на міжнародний рівень проблему російського наступу на свободу журналістики та домагатися від Росії припинити це свавілля.
* * *
Російська Федерація продовжує концентрацію військових сил поблизу кордону з Україною. Фактично йдеться про створення ударних угруповань, остаточна мета яких залишається не до кінця зрозумілою.
За цих умов Україна намагається використовувати міжнародні механізми, що надаються Віденським документом ОБСЄ про заходи зміцнення довіри і безпеки, який дозволяє його учасникам направляти запити один одному з метою отримання роз’яснень щодо незвичайної військової діяльності, яка викликає занепокоєння.
30 липня 2014 року Україна звернулася до Російської Федерації з вимогою роз’яснити мету концентрації військових сил РФ поблизу кордону з нашою державою. Українська сторона також закликала припинити обстріли нашої території з території Росії та порушення державного кордону військовою технікою та літальними апаратами ЗС РФ.
Російська сторона формально поставилася до своїх зобов’язань за Віденським документом, не надавши відповіді на жодне з поставлених Україною запитань.
До того ж, відповідь РФ за встановленою формою не відповідає правилам ведення обміну повідомленнями мережею зв’язку ОБСЄ, що дає підстави українській стороні стверджувати, що Росія грубо порушила положення Віденського документа. Це питання буде порушуватися українською делегацією на наступному засіданні Форуму ОБСЄ з питань співробітництва в галузі безпеки.
З огляду на те, що концентрація військових сил РФ на кордоні з Україною продовжується, а також з огляду на те, що Росія оголосила про проведення 4 – 8 серпня ц.р. потужних військово-повітряних навчань, українська сторона 4 серпня ц.р. знову направила запит за Віденським документом з вимогою надати роз’яснення щодо мети здійснюваних Росією військових приготувань. Згідно з положеннями Віденського документа відповідь має бути надана протягом 48 годин, тобто орієнтовно до 19.00 6 серпня ц.р.
Ми не очікуємо на змістовну відповідь Росії, яка вже неодноразово демонструвала нехтування взятими на себе зобов’язаннями. Однак сподіваємося, що наші запити привернуть увагу інших держав-учасниць ОБСЄ та стануть важливим індикатором агресивних приготувань, які здійснює Росія по відношенню до України.
* * *
У контексті ініціативи Російської Федерації щодо створення так званої міжнародної гуманітарної місії на Донбасі, вчорашнє засідання Ради Безпеки ООН вкотре продемонструвало:
Світ не довіряє так званим гуманітарним ініціативам Росії, оскільки вважає її головним джерелом проблем, у тому числі гуманітарної ситуації на Сході України.
Від Москви всі очікують одного: перекрити кордон для найманців, зброї і військової техніки з Росії в Україну, припинити надавати підтримку терористам – і це буде найкращий внесок Росії у вирішення гуманітарних проблем на Донбасі.
Тенденція на сьогодні така: лише в тих населених пунктах, які ще підконтрольні терористам, населення страждає від гуманітарних проблем. В містах, які звільнені, життя повертається в нормальне русло.
Терористи не припиняють безчинства проти місцевих мешканців – викрадають вчителів, лікарів, журналістів, дітей, руйнують інфраструктуру, навчальні та медичні заклади – вони свідомо відбирають у мирних громадян все те, що є необхідне для життя! Натомість, що відбувається після звільнення міст від терористів - українські сили після звільнення міст відбудовують регіон та інфраструктуру, забезпечують відновлення мирного життя. В цьому наша правда і за нами майбутнє, в якому не буде місця терористам!
Україна і без російських ініціатив перебуває в тісному контакті з міжнародними партнерами, гуманітарними організаціями та Міжнародним Комітетом Червоного Христа, здійснюючи все можливе для забезпечення безпеки громадян, які перебувають в зоні проведення антитерористичної операції на сході України, забезпеченні першочергових гуманітарних потреб цивільного населення.
Питання першочерговості створення гідних умов проживання внутрішньо переміщених осіб перебуває на особистому контролі Президента України П.Порошенка та Прем’єр-міністра України А.Яценюка. Діяльність координується спеціально створеним Міжвідомчим оперативним штабом під головуванням Віце-прем’єр-міністра України – Володимира Гройсмана.
Засідання Штабу за участі керівників відділень в Україні згаданих організацій системи ООН, а також Місії Міжнародного Комітету Червоного Хреста та Національного товариства Червоного Хреста відбуваються як мінімум щотижня (попереднє таке засідання пройшло вчора, 5 серпня).
Відкриті гуманітарні коридори для всіх бажаючих залишити зону АТО.
І Росія мала б вплинути на підконтрольних собі терористів, щоб ті не блокували районів, де проживає мирне населення, що ускладнює проведення заходів з їхньої евакуації.
* * *
Набула резонансу тема вимушеного відходу українських військовослужбовців в РФ, 192 з яких уже повернулися в Україну. Росія використала цей факт у своїх пропагандистських цілях.
За інформацією Генерального консульства України в Ростові-на-Дону, наразі у військовому таборі поблизу Міжнародного автомобільного пункту пропуску «Гуково», облаштованого у польових умовах поблизу м.Гуково Ростовської області, знаходиться 245 українських військовослужбовців, близько 50-ти з яких – офіцери. Табір охороняється спеціальними підрозділами ЗС РФ.
Стосовно усіх категорій військовослужбовців проводяться слідчі дії з боку Слідчого комітету РФ, опитування представниками спеціальних служб, а також застосовуються методи морально-психологічного тиску, спрямованого на їхню деморалізацію. Натомість, жоден з військовослужбовців не пристав на пропозицію російської сторони про надання притулку. Усі жадають якомога найшвидше повернутися додому.
Заяви офіційних представників РФ та ЗМІ про протилежне є пропагандистським жестом, що не має нічого спільного з реальною ситуацією із нашими захисниками Вітчизни.
Ми вимагаємо від російської сторони забезпечити негайне повернення українських військовослужбовців в Україну. Українська сторона готова забезпечити їхню зустріч на кордоні та безпечне транспортування.
Закликаємо російське керівництво не зволікати і не намагатися чинити провокації. За нашою інформацією, в таборі працюють групи російських журналістів, очевидно слід чекати цілий ряд пропагандистських матеріалів на тему нібито «нібито неспроможності забезпечити повернення захисників Вітчизни додому».
* * *
МЗС у взаємодії з консульськими установами України в Російській Федерації продовжує надавати сприяння у забезпеченні повернення на Батьківщину українських військовослужбовців, які отримали поранення у ході АТО та були госпіталізовані до медичних закладів на території РФ.
Станом на сьогодні забезпечено повернення в Україну з території РФ 28 поранених українських військовослужбовців, а також доставлено тіла трьох українців, померлих в російських лікарнях від отриманих поранень.
Водночас, за інформацією ГКУ в Ростові-на-Дону, в медичних закладах Ростовської області РФ продовжують залишатися 2 наших військовослужбовців, питання повернення яких на Батьківщину вирішуватиметься після стабілізації стану їхнього здоров’я.
Зазначена справа перебуває на особливому контролі МЗС.
* * *
На даний час МЗС у взаємодії з іншими причетними органами державної влади України здійснюються заходи щодо пошуку та реалізації можливостей для лікування/реабілітації за кордоном поранених українських військовослужбовців.
Станом на сьогодні в медичних закладах наших іноземних партнерів (Литва, Латвія, Польща, Ізраїль) проходять лікування 22 українця. На стадії узгодження перебувають питання відправки поранених до ФРН, Словаччини, США, Румунії тощо.
Крім того, МЗС та закордонні українці надають сприяння в організації відпочинку в ОАЕ, Словенії та Австрії 50 дітей військовослужбовців, які загинули або були поранені у ході АТО.
На даний час МЗС продовжує роботу з узгодження питань, пов’язаних з відправкою на відпочинок до європейських країн інших груп дітей учасників АТО.
* * *
Останнім часом у російських ЗМІ почали з’являтися провокаційні повідомлення, що Україна має намір добиватися виведення російських миротворців з Придністров’я та скасування угод від 1995 року. До процесу дезінформації «офіційно» долучилося МЗС Російської Федерації, яке
4 серпня ц.р. у своєму коментарі напряму звинуватило Україну у діях, нібито спрямованих на «реалізацію економічної і транспортної блокади Придністров’я та зміну формату миротворчої операції».
У цьому зв’язку МЗС України вважає, що подібні звинувачення мають на меті зірвати подальший перебіг переговорного процесу у форматі «5+2», дискредитувати Україну як гаранта та посередника у переговорах з придністровського врегулювання, а також звинуватити українську сторону у блокуванні функціонування миротворчої місії РФ у Придністров’ї. При цьому, саме дії Російської Федерації останнім часом послідовно та цілеспрямовано заводять придністровське врегулювання у глухий кут.
Наша принципова позиція незмінна: придністровський конфлікт має бути вирішений мирним шляхом, в рамках переговорів та на основі територіальної цілісності Республіки Молдова з урахуванням інтересів населення Придністров’я.
Переговорний процес має відбуватися у форматі «5+2» та за участі всіх його учасників.
У той же час Україна вважає необхідним виконати домовленості, досягнуті під час Стамбульського саміту ОБСЄ 1999 року стосовно виведення російських військ з території Придністровського регіону Молдови.
Звинувачення російської сторони на адресу України щодо економічної та транспортної блокади Придністров’я є безпідставним та не відповідають дійсності.
Водночас, звертає на себе увагу той факт, що Росія, яка закликає Республіку Молдова «слідувати духу та букві Договору про дружбу і співробітництво між РФ та РМ», зі свого боку грубо порушує положення Договору про дружбу, співробітництво і партнерство між Україною і Російською Федерацією щодо поваги територіальної цілісності, непорушності кордонів України, незастосування сили або загрози силою.
* * *
Завтра, 7 серпня, відбудеться візит в Україну Генерального секретаря НАТО Андерса Фога Расмуссена (на запрошення Президента України Петра Порошенка).
Цей візит є важливим для нас, особливо в умовах нинішньої збройної агресії Російської Федерації по відношенню до України, оскільки підтвердить політичну підтримку Північноатлантичним Альянсом українського суспільства у його складній боротьбі за право обирати власний, демократичний європейський шлях розвитку.
Візит очільника НАТО в Київ слугуватиме також чітким сигналом про те, що в сучасній системі цивілізованих відносин між державами немає місця зухвалому порушенню основних принципів та норм міжнародного права, і що міжнародна спільнота виступає єдиним фронтом на підтримку незалежності, територіальної цілісності та суверенітету України.
Під час візиту плануються зустрічі пана Расмуссена з керівництвом Української держави, в ході яких буде обговорено весь комплекс питань співробітництва між Україною та НАТО, а також підготовка до засідання Комісії Україна-НАТО на найвищому рівні у рамках вересневого Саміту НАТО у Великобританії.
* * *
Продовжуються заходи з евакуації громадян України із Сектору Газа.
На даний момент Представництвом України при Палестинській Національній Автономії надано сприяння 117 громадянам України у виїзді із Сектора Газа. За оціночними даними наших дипломатів, на території Сектора Газа перебувають близько 800 громадян України.
Посольство України займається оповіщенням громадян України, і всім бажаючим буде надано відповідне сприяння для того, щоб вони покинули територію, де існує небезпека.