{video}http://youtu.be/VgZ6JEO71CY{/video}
Цими днями минає півроку з часу окупації та анексії Росією Автономної Республіки Крим.
За ці півроку маріонетковою окупаційною владою було не лише зруйновано економіку Криму, його туристичний потенціал, а й фактично ліквідована вся вибудована за роки незалежності України система демократичних інститутів, прав людини та національних меншин, свободи слова, зібрань та віросповідання.
Окупанти перетворили Крим на заповідник терору, переслідувань, залякувань, яким піддаються всі ті, хто не згодний з політикою Кремля та самозванної влади Криму. Останнім кричущим прикладом цього стало вчорашнє затримання – під абсолютно надуманим і незаконним приводом - громадської активістки Єлізавети Богуцької. Ми звертаємося до міжнародного співтовариства із закликом засудити ці дії та ніші порушення прав людини в РФ та на території окупованої Автономній Республіці Крим, вжити всіх можливих заходів звільнення громадян України, які незаконно утримуються в Росії, у т.ч. Олега Сенцова, Надію Савченко та багатьох ін.
Продовжують потерпати від репресій кримські татари, українці та представники інших національностей, які не змирилися і ніколи не змиряться з окупацією. Все це відбувається на фоні економічної, соціальної та гуманітарної катастрофи на півострові, до якої його довела окупаційна влада заради забаганок і амбіцій кремлівських керівників.
У зв’язку з цим хотів би наголосити, що питання повернення Криму є і залишається безумовним пріоритетом як внутрішньої, так і зовнішньої політики України. Якщо хтось сподівається за допомогою агресії на Донбасі змусити нас і світ забути про Крим, то він глибоко помиляється.
Ми використовуватимемо всі можливі міжнародно-правові механізми для того, щоб окупант і агресор заплатив за свої волюнтаристські дії високу ціну, і щоб Автономна Республіка Крим рано чи пізно, а я переконаний, що скоріше рано, повернулася під контроль України.
А поки що Росія продовжує поглиблювати беззаконня, запланувавши проведення на півострові 14 вересня т.зв. «виборів до Госсовета» - нелегітимного, ніким не визнаного органу. Уже очевидно, що ці «вибори» будуть нічим іншим як фарсом, а його результати – нікчемними.
У цьому контексті хотів би нагадати всім кілька основоположних речей:
АР Крим та м.Севастополь були, є і залишатимуться невід’ємною частиною суверенної території України, на яку поширюється дія Конституції та законів України. Міжнародна підтримка зазначеної позиції України була зафіксована в офіційних документах ГА ООН, РПЛ ООН, КМРЄ, ПАРЄ, ПА ОБСЄ, НАТО та ЄС.
27 квітня ц.р. набув чинності Закон України «Про забезпечення прав і свобод громадян на тимчасово окупованій території України», який визначає статус тимчасово окупованої території та встановлює на ній особливий правовий режим.
Відповідно до п.3 ст.9 зазначеного Закону України будь-які органи, їхні посадові та службові особи на тимчасово окупованій території та їхня діяльність вважаються незаконними, якщо ці органи або особи створені, обрані чи призначені у порядку, не передбаченому законом. Будь-який акт (рішення, документ), виданий незаконними органами та/або особами, є недійсним і не створює правових наслідків.
А зараз я хотів би надати слово Голові Меджлісу кримськотатарського народу Рефату Чубарову, який детальніше ознайомить вас з актуальною ситуацією в АР Крим.
***
Україна щиро вітає дружню та конструктивну підтримку Північноатлантичної ради та держав-членів НАТО, продемонстровану нашій державі за результатами засідання Комісії Україна-НАТО 4 вересня 2014 року. Такий прояв одностайності та готовності допомагати Україні є особливо цінним на тлі тих випробувань, перед якими опинилася наша держава у зв’язку з агресією Росії, та став підтвердженням того, що політика сучасної Росії становить загрозу для всього міжнародного демократичного співтовариства.
Отримані під час та за результатами засідання Комісії Україна-НАТО сигнали засвідчили, що безпека України розглядається як невід’ємна складова безпеки Євроатлантичного простору. Учасниками було підтверджено, що, підтримуючи мир, стабільність і деескалацію ситуації на сході України, вони підтримують стабільність Європи та світу, оскільки сьогодні це питання вийшло за рамки нашої держави і набуло глобального характеру.
Особливе значення становить офіційне визнання усіма 28 союзниками проведення російськими збройними силами на території суверенної України військових операцій, внаслідок яких гинуть громадяни України, а також іншої підтримки бойовиків Москвою.
Усі заходи та досягнуті домовленості в Ньюпорті засвідчили спільність позицій України та НАТО з ключових для безпеки нашої держави і регіону питань, а також єдине бачення шляхів їхнього вирішення.
Проведена перед засіданням Комітету Україна-НАТО спільна зустріч лідерів України, Великої Британії, США, Німеччини, Італії та Франції була унікальною за форматом і продемонструвала щиру стурбованість ключових держав демократичного світу розвитком подій на сході нашої держави, а також їхнє прагнення врегулювати ситуацію мирним переговорним шляхом.
Україна очікує, що одностайність думок та позицій провідних держав світу змусить Росію припинити агресивні дії стосовно нашої держави та сісти за стіл переговорів з метою мирного врегулювання ситуації на основі запропонованого Президентом України Мирного плану.
Відсутність позитивних змін у поведінці Росії та продовження нею дотримання неконструктивної позиції однозначно вимагатимуть відповідного реагування з боку держав-членів НАТО з метою зняття існуючих загроз для безпеки всього Євроатлантичного регіону.
Існує повне взаєморозуміння між керівництвом Української держави та Альянсом, що питання членства України в Альянсі має вирішуватися після проведення відповідних внутрішніх реформ та досягнення нашою державою критеріїв членства. Разом із тим, уже на сьогоднішньому етапі Україна і НАТО готові вивести Особливе партнерство на якісно новий рівень, у тому числі, з метою досягнення максимальної операційної взаємосумісності збройних сил України та Альянсу.
Україна вітає схвальну позицію НАТО щодо надання державами-членами Альянсу військово-технічної підтримки нашій державі на двосторонньому рівні, як це було відзначено у спільній заяві за підсумками засідання Комісії Україна – НАТО.
***
Протокол, який був підписаний під час консультацій Тристоронньої контактної групи у Мінську 5 вересня ц.р., базується на положеннях Мирного плану Президента України і враховує ключові пріоритети України на шляху врегулювання кризи в регіонах Донецької та Луганської областей.
Першочерговою метою досягнутих домовленостей визначається невідкладне припинення кровопролиття та створення умов для врегулювання ситуації на Донбасі.
Наразі розробляється дорожня карта, яка буде містити практичні кроки виконання кожного пункту протоколу.
Окрім встановлення режиму двостороннього припинення вогню та звільнення заручників, як першочергових дій на виконання протоколу, логіка подальших зусиль у рамках Тристоронньої контактної групи полягатиме у забезпеченні ефективного контролю над українсько-російським кордоном, виведення російських регулярних військ, військової техніки та бойовиків з території України, а також зняття терористами перешкод для доступу гуманітарних вантажів до підконтрольних їм постраждалих регіонів.
Важливими політичними аспектами є те, що:
- зазначені домовленості досягнуто на засадах поваги до суверенітету та територіальної цілісності України;
- у протоколі не згадуються так звані «ДНР» і «ЛНР». Захарченко та Плотницький підписали протокол без зазначення їхніх позицій, тому факт підписання цього протоколу жодним чином не означає легітимізацію цих незаконних угруповань;
- Росія є безпосередньою стороною-підписантом досягнутих домовленостей, що покладає на неї пряму відповідальність за дотримання мінських домовленостей.
Президенти України та Росії 6 та 8 вересня провели телефонні розмови, у ході яких обговорювали перебіг режиму припинення вогню та координацію дій щодо його підтримки.
Важлива роль відводиться Спеціальній моніторинговій місії ОБСЄ, яка готова до забезпечення моніторингу та верифікації режиму незастосування зброї. Одним з важливих елементів домовленостей є забезпечення постійного моніторингу з боку ОБСЄ українсько-російського державного кордону разом зі створенням зони безпеки у прикордонних районах України та РФ. Ми наполягаємо на встановленні ефективного контролю за кордоном між Україною та Росією з обох його боків, що має унеможливити продовження масового постачання з Росії до України зброї та важкої військової техніки, а також військового персоналу.
Спеціальна моніторингова місія ОБСЄ в Україні розпочала свою діяльність щодо моніторингу режиму припинення вогню одразу після досягнень відповідних домовленостей у Мінську 5 вересня.
Наразі в Донецькій та Луганській областях перебувають 59 членів Місії, які відслідковують ситуацію на сході країни. Члени СММ ОБСЄ перебувають в Донецьку, Луганську, Краматорську, Маріуполі. Очікується подальше географічне розширення зони присутності СММ ОБСЄ в цьому регіоні. Також було оголошено про набір додаткових спостерігачів до складу Місії з числа громадян країн-учасниць ОБСЄ.
Станом на 8 вересня Місія оприлюднила 3 доповіді про ситуацію з дотриманням режиму припинення вогню. В доповідях відзначаються випадки ведення вогню починаючи з 6 вересня. Попри те, що Місія на завжди в стані встановити, з якої сторони ведуться обстріли, в окремих випадках члени СММ змогли з впевненістю зафіксувати застування зброї з боку сил так званих «ЛНР» та «ДНР». Зокрема, місія повідомляє, що в результаті ведення вогню з боку «ЛНР» 6 вересня загинула цивільна особа поблизу українського блокпосту біля н.п. Щастя., того ж дня був зафіксований артилерійський обстріл українських позицій зі сторони Луганська, який перебуває під контролем терористів, 8 вересня бойовики «ЛНР» також поблизу Щастя обстріляли українські війська, в результаті чого один солдат отримав поранення.
У питанні здійснення моніторингу між українськими профільними відомствами та СММ ОБСЄ запроваджений механізм постійних консультацій. Представники МЗС, Генштабу, СБУ, АДПСУ знаходяться у постійному контакті із СММ ОБСЄ. Наразі вдосконалюється відповідний механізм взаємодії.
З метою підвищення ефективності здійснення СММ моніторингу припинення вогню та ситуації на кордоні у серпні секретаріатом ОБСЄ у Відні було підписано контракт на постачання СММ безпілотних літальних апаратів. Очікується, що вони почнуть роботу в регіоні вже у жовтні.
Триває процес звільнення громадян України, що перебувають у заручниках. Протягом днів перемир’я, за інформацією Генштабу, вже було звільнено близько 650 осіб. Майже така ж кількість українців ще має бути звільнена. Остаточна цифра звільнених буде оприлюднена після завершення цього процесу. Ми також наполягаємо, щоб у рамках цього пункту Протоколу були звільнені також громадян України – політичні в’язні, які незаконно утримуються під вартою у Росії. Йдеться, у тому числі, про Н.Савченко та О.Сенцова.
Ми сподіваємося на дієву підтримку в цьому зв’язку з боку наших міжнародних партнерів, зокрема, Ради Європи.
***
Сьогодні Радою з питань безпеки Нідерландів було опубліковано попередній звіт про результати розслідування авіакатастрофи у липні ц.р. малайзійського «Боїнгу» рейсу MH17.
Згідно з висновками експертів, причиною катастрофи стали зовнішні чинники. Зокрема, було встановлено, що в літак на великій швидкості влучили численні об’єкти ззовні, внаслідок чого відбулося його миттєве руйнування ще в повітрі. При цьому експерти не знайшли жодних ознак технічних чи людських помилок, які б призвели до падіння літака. Персонал мав усі ліцензії, сам «Боїнг» був справний, летів на дозволеній висоті. Жодних дій українських диспетчерів, які могли б спричинити катастрофу, також виявлено не було.
Незважаючи на те, що на цьому етапі експерти не мали можливостей зробити більш конкретні висновки щодо причин та винуватців трагедії, цей звіт є ще одним підтвердженням версії про те, що літак був збитий ракетою земля-повітря.
Також ми звернули увагу на оприлюднене сьогодні власне розслідування «ВВС», зокрема, свідчення очевидців з числа місцевих жителів, про те, що літак був збитий саме російською установкою «Бук», яка була у супроводі російських військових доставлена на територію України.
Розраховуємо, що остаточні результати розслідування дадуть можливість назвати конкретних винуватців цієї жахливої трагедії, які мають понести заслужене покарання.
***
11-13 вересня відбудеться 11-а щорічна зустріч Ялтинської європейської стратегії. Вперше з 2004 року щорічна зустріч YES пройде в столиці України - Києві. Попередні десять років Форум проводився на своєму традиційному майданчику - в Лівадійському палаці в Ялті. Тимчасова окупація Росією АР Крим змусила перенести місце проведення цього авторитетного форуму.
Цьогорічний захід організатори (Ялтинська європейська стратегія у партнерстві з Фондом Віктора Пінчука) присвятили питанням розбудови та захисту нової України, нової Європи та світу. Зрозуміло, що дискусія точитиметься навколо тих реалій, в яких через російську агресію опинилися зараз Україна та світ.
У заході планується участь 350 провідних представників політичних, ділових і громадських кіл з більш ніж 20-ти країн світу, у т.ч. високих представників іноземних держав. Зокрема, очікується участь Президента Естонії Томаса Хенріка Ільвеса, Президента Єврокомісії Жозе Мануеля Баррозу, Президента Європейського Парламенту Мартіна Шульца, Єврокомісара з питань розширення та європейської політики сусідства Штефана Фюле, міністрів закордонних справ Словаччини, Туреччини тощо. З українського боку участь у зустрічі братиме вище керівництво держави.
Відкриття зустрічі заплановане за участю Глави держави 12 вересня.
***
Сьогодні триває візит в Україну Комісара Ради Європи з прав людини Нільса Муйжнієкса. Вчора відбулася його зустріч з Міністром закордонних справ України Павлом Клімкіним.
В ході зустрічі були обговорені питання здійснення моніторингу порушень прав людини в Автономній Республіці Крим після її тимчасової окупації Росією, а також у Луганській та Донецькій областях внаслідок діяльності підтримуваних Росією терористичних груп.
Особливу увагу було надано питанню звільнення українських громадян, незаконно утримуваних на території Російської Федерації, в першу чергу Надії Савченко та Олега Сенцова.
Також сторони обговорили можливості залучення Комісара РЄ з прав людини до вирішення питання ув’язнених українських громадян, які перебувають у місцях несвободи на території Автономної Республіки Крим.
***
Хотів би прокоментувати призначення нового Уряду в Республіці Ірак
Україна вітає створення нового іракського уряду на чолі з Прем’єр-міністром Хайдером Аль-Абаді, який було вчора ухвалено Радою представників (парламенту) Іраку.
Ми сподіваємося, що створена нова Рада Міністрів Іраку, посади в якій отримали представники шиїтської, сунітської та курдської політичних еліт, стане урядом національної єдності, що дозволить у стислі терміни покласти край терористичній діяльності радикальних угруповань, зокрема «Ісламської держави», сприятиме консолідації і демократизації іракського суспільства та подальшому релігійному і міжконфесійному примиренню.
Україна сподівається на продовження взаємовигідного та плідного українсько-іракського співробітництва в усіх сферах, що становлять обопільний інтерес.