{video}https://youtu.be/LK9W6MamRXs{/video}
***
Якраз, в ці хвилини Міністр закордонних справ Павло Клімкін бере участь в засіданні Комітету у закордонних справах Верховної Ради України. Учасники засідання обговорять низку актуальних питань. Міністр, зокрема, поінформує народних депутатів про початок чергового етапу реформи МЗС.
Цей етап, серед іншого, включає такі елементи:
- «перезавантаження» напрямів роботи та кадрового складу МЗС;
- запровадження сучасних підходів до управління персоналом,
- вдосконалення роботи консульських установ України;
- ухвалення нової редакції Закону України «Про дипломатичну службу»;
- створення нового напрямку роботи МЗС – публічна дипломатія, складовою якої буде культурна дипломатія.
Загальна мета реформи залишається незмінною. Це побудова сучасної європейської дипломатичної служби.
***
Щодо найбільш актуальних питань порядку денного. Перше питання це проведення першого засідання Комітету асоціації Україна – ЄС.
Україна вживає комплекс заходів з виконання завдань щодо інтеграції з Європейським Союзом. Перше засідання Комітету асоціації Україна – ЄС, що відбулося якраз днями, 13-14 липня у Брюсселі, є не просто одним з таких заходів, а насправді історичною подією.
У заході взяли участь заступники міністрів з питань європейської інтеграції усіх українських міністерств та відомств, що фактично дозволило встановити прямі робочі контакти та обговорити взаємодію за близько 25 напрямами співробітництва між Україною та ЄС.
На засіданні Комітету асоціації здійснено оцінку ходу річної імплементації Угоди про асоціацію, визначено пріоритети ефективної взаємодії України та ЄС на цьому напрямі, обговорено практичні питання, пов’язані з початком застосування Угоди в частині поглибленої і всеохоплюючої зони вільної торгівлі з 1 січня 2016 року.
***
Наступне питання в рамках діалогу Україна-ЄС це питання засідання Старших посадових осіб безвізового діалогу Україна-ЄС. Україна не збавляє обертів і в питаннях запровадження безвізового режиму з ЄС. Зокрема, сьогодні у Брюсселі відбулося засідання Старших посадових осіб безвізового діалогу Україна-ЄС.
У ході засідання сторони обговорили результати виконання Україною рекомендацій Європейської Комісії, висловлених у Доповіді про стан виконання другої фази Плану дій щодо лібералізації Європейським Союзом візового режиму для України, який був оприлюднений 8 травня ц. р.
Українська сторона в ході засідання поінформувала про заходи, вжиті з метою завершення другої фази Плану дій, та кроки, які планується здійснити з метою оперативного виконання решти завдань.
Учасники засідання домовилися, що результати проведеної роботи будуть оцінені експертними місіями, які працюватимуть в Україні орієнтовно у вересні-листопаді ц.р.
Старші посадові особи безвізового діалогу Україна-ЄС підтвердили спільну налаштованість сторін на запровадження безвізового режиму для українських громадян без зволікань відразу після досягнення належного прогресу в імплементації рекомендацій Доповіді Європейської Комісії.
***
Вчора, 14 липня 2015 р. у м. Брюссель відбувся третій раунд консультацій між Україною та Європейським Союзом щодо правових наслідків незаконної окупації та анексії АР Крим та м. Севастополь. У ході заходу обговорено широкий спектр питань з метою узгодження спільних кроків, спрямованих на відновлення територіальної цілісності нашої держави, забезпечення безумовного дотримання норм міжнародного права, а також захист прав людини на півострові.
Під час консультацій сторона ЄС наголосила на своїй послідовній підтримці суверенітету та територіальної цілісності України, а також дотриманні політики невизнання незаконної окупації та анексії АР Крим та м. Севастополь, у т.ч. шляхом продовження застосування відповідних обмежувальних заходів.
З боку української сторони було наведено низку прикладів численних фактів порушення Російською Федерацією основних прав та свобод, у т.ч. свободи слова, мирних зібрань та об’єднань, ЗМІ, а також прав національних меншин в АР Крим, зокрема кримськотатарської громади та етнічних українців.
Окрему увагу сторони приділили впливу незаконної анексії АР Крим на безпекову ситуацію в Чорноморському регіоні, враховуючи наявні факти поступальної мілітаризації Росією АР Крим та м. Севастополь.
***
Хочу з жалем привернути увагу до чергового грубого порушення російською стороною Мінських домовленостей.
За останнім повідомленням РНБО, по українським позиціям протягом останньої доби вівся вогонь з використанням заборонених потужних 152-мм артилерійських систем. Вісім українських військовослужбовців загинуло, шістнадцять отримали порання. Ми висловлюємо глибокі співчуття родинам.
Дані дії свідчать про чергову спробу Росії та її маріонеток повністю зруйнувати Мінські домовленості та відновити активні бойові дії, розпочавши наступ, як мінімум, по трьом важливим напрямкам вздовж лінії зіткнення.
Наші міжнародні партнери будуть поінформовані про ці останні події.
***
Наступне питання порядку денного незаконне утримуваних громадян України в Російській Федерації. Зазначене питання перебуває на постійному контролі МЗС України, ми вживаємо системних заходів із захисту прав наших громадян у Російській Федерації, які фактично перетворилися на політичних в’язнів.
Саме сьогодні Павло Клімкін особисто надіслав главам МЗС ЄС та Великої сімки листи з проханням направити своїх представників до місць проведення судів для забезпечення належного моніторингу судових процесів над Надією Савченко та Олегом Сенцовим. В той же час слід відзначити, що це не означає визнання Україною легітимності згаданих процесів.
При цьому нагадаю, що МЗС України висловило в черговий раз категоричний протест у зв’язку із рішенням Генеральної прокуратури Російської Федерації направити справу Надії Савченко для розгляду по суті в Донецький міський суд Ростовської області.
Очевидно, що усі без винятку сфабриковані звинувачення щодо неї будуть спростовані захистом у ході судового засідання. Однак Росія за всяку ціну прагне приховати політичну розправу над народним депутатом України, членом делегації України в Парламентській Асамблеї Ради Європи від уваги міжнародної громадськості та правозахисних організацій.
Цим рішенням Росія вкотре продемонструвала віддаленість від загальновизнаних принципів демократії, законності, верховенства права та відкритості.
Ми також глибоко обурені фактом, що Генпрокуратура РФ затвердила додаткові абсурдні звинувачення, які були висунуті нещодавно Слідчим комітетом РФ про начебто вбивство українкою громадян РФ І.Корнелюка та А.Волошина (раніше Н.Савченко звинувачували лише у пособництві у вбивстві цих осіб). При цьому російська сторона наполегливо зазначає, що ці особи «були кореспондентами ВГТРК», але у обвинувальному висновку згадка про їхню загибель під час виконання службових повноважень (зокрема, журналістських) відсутня.
Ми в черговий раз вимагаємо від російської сторони негайно звільнити Надію Савченко та інших незаконно утримуваних осіб та забезпечити повне виконання своїх зобов’язань за міжнародним правом та Мінськими домовленостями.
***
Щодо інших питань забезпечення прав громадян України на території Росії.
14 липня ц.р. до МЗС України було викликано консула Посольства Російської Федерації в Україні та вручено ноту із вимогою надати офіційні пояснення з приводу затримання 11 липня ц.р. російською прикордонною службою на території Псковської області 160 громадян України та їх видворення з території РФ.
Під час зустрічі перед російською стороною були також порушені питання щодо незаконно утримуваних в Росії громадян України, зокрема, окрему увагу було приділено забезпеченню допуску консульських посадових осіб України до арештованих в РФ Миколи Карпюка та Станіслава Клиха, а також присутності українських дипломатів під час розгляду російськими судами справ ув’язнених в РФ українців Надії Савченко, Олега Сенцова та Олекандра Кольченка.
***
Наступне питання порядку денного стосується питання створення трибуналу для покарання винних у збитті MH17.
Країни, які проводять незалежне кримінальне розслідування справи за фактом збиття літака Малайзійських авіаліній над територією України 17 липня 2014 року і загибелі 298 людей, звернулися до Ради Безпеки ООН з проханням створити міжнародний кримінальний трибунал для притягнення до відповідальності осіб, винних у скоєнні пов’язаних з цим інцидентом злочинів.
Утворений Радою Безпеки ООН міжнародний кримінальний трибунал буде чітким сигналом тим, хто збив Боїнг і для тих, загрожує безпеці цивільної авіації. Цей сигнал дуже простий – злочини не повинен залишатися безкарним.
Трибунал створить правові підстави для максимально ефективного міжнародного співробітництва, яке необхідне для результативного кримінального переслідування.
Країни, що проводять незалежне кримінальне розслідування вважають, що утворення трибуналу до його завершення забезпечить деполітизацію процесу утворення трибуналу.
Справедливість повинна бути вчасною, вона повинна бути вчасно забезпечена, тому ми повинні діяти зараз для того, щоб притягнути до відповідальності винних якомога раніше. Такий підхід сумісний з міжнародною практикою. Усі інші тимчасові ad hoc кримінальні суди і трибунали були утворені до завершення кримінального розслідування.
Прикро, хоч і не дивно, що російська сторона негативно сприйняла зазначену ініціативу. Російська Федерація – єдина країна-член РБ ООН, яка виступила з гострою критикою ідеї створення трибуналу. Ми вважаємо, що спротив Російської Федерації є безпідставним та політично мотивованим. Критика щодо характеру розслідування є необґрунтованою.
П’ятірка країн, що входять до Спільної Слідчої Групи, готова продовжувати обговорювати з Росією її перестороги з метою забезпечення створення трибуналу та проведення незалежного та неупередженого розслідування.
***
9 липня завершила роботу 24-а щорічна літня сесія Парламентської Асамблеї ОБСЄ. Ще раз наголошу на важливості рішень ПА ОБСЄ для України.
За підсумками сесії було ухвалено Гельсінську Декларацію та низку надзвичайно важливих для нас резолюцій. Перша резолюція: “Продовження очевидного, грубого та невиправленого порушення Росією міжнародних норм та принципів ОБСЄ”. Це була спільна ініціативи України та Канади. Друга резолюція: “Викрадені і незаконно утримувані громадяни України на території Російської Федерації”. Це була ініціатива України.
Резолюція про грубе порушення Росією норм міжнародного права містить наступні важливі сигнали:
- наголошено на нехтуванні РФ Гельсінкськими принципами, повагою до суверенітету, територіальної цілісності та непорушності міжнародно-визнаних кордонів суверенної держави;
- дії РФ, які призвели до незаконної окупації та анексії АР Крим та м. Севастополь, а також окремих районів Донецької та Луганської областей кваліфікуються актами військової агресії проти України;
- міститься заклик до РФ припинити кампанію щодо дестабілізації України; зупинити постачання та переміщення важкого озброєння, підрозділів російських Збройних сил та найманців через російський кордон на схід України;
- наголошено на погіршенні ситуації у сфері прав людини в АР Крим та м. Севастополь, включаючи залякування, переслідування та дискримінацію кримських татар та етнічних українців, міститься заклик до РФ як окупаційної влади надати допуск міжнародним організаціям та правозахисним неурядовим організаціям до території Криму для моніторингу ситуації;
- резолюція закликає до повного виконання Мінських домовленостей.
У Резолюції стосовно викрадених та незаконно утримуваних в РФ громадян України наголошується, що кримінальні провадження проти викрадених з території України українських громадян є грубим порушенням норм міжнародного права та основних свобод, а також основоположних принципів і зобов’язань РФ у рамках ОБСЄ. У резолюції також міститься заклик до РФ невідкладно звільнити Надію Савченко, Олега Сенцова та інших українських громадян, які незаконно утримуються в Росії.
МЗС України вітає ухвалення Парламентською Асамблеєю ОБСЄ згаданих резолюцій. Вони підтверджують визнання міжнародною спільнотою протиправності дій Російської Федерації та відповідальності Росії за збройну агресію проти нашої держави.
Ухвалені на щорічній літній сесії ПА ОБСЄ документи формують додаткову базу для притягнення до відповідальності РФ за її агресивні дії.
Бойкот російською делегацією заходів ПА ОБСЄ та неформальної зустрічі ОБСЄ високого рівня в Гельсінкі є фактичними свідченням самоізоляцією та свідченням ще більшого свідомого віддалення РФ від міжнародних зусиль, спрямованих на деескалацію ситуації та пошук шляхів відновлення довіри та безпеки на просторі ОБСЄ.
***
Наступне питання порядку стосується результатів переговорів з іранської проблематики.
Україна вітає досягнення домовленості щодо Спільного всеосяжного плану дій з врегулювання іранського ядерного питання. Це дійсно історична подія, яка стала результатом довготривалих, складних переговорів між «шісткою» міжнародних посередників та Іраном.
Україна, як держава, котра добровільно відмовилась від третього за розміром ядерного потенціалу, вважає, що повна реалізація цих домовленостей стане значним внеском у зміцнення режиму ядерного нерозповсюдження, який є наріжним каменем регіональної та міжнародної стабільності.
Україна вітає рішучість усіх сторін забезпечити послідовну реалізацію Спільного всеосяжної плану дій у тісному співробітництві з МАГАТЕ.
Ми очікуємо на швидкий розгляд і схвалення Спільного всеосяжного плану дій Радою Безпеки ООН з метою невідкладного започаткування його імплементації.
Вважаємо, що зняття економічних та фінансових санкцій з Ірану створює можливості для більш повної реалізації значного потенціалу цієї країни, у т.ч. і для активізації українсько-іранського співробітництва в торговельно-економічній сфері.
***
Зараз я коротко окреслю низку візитів, які мають місце цього тижня.
Візити Прем’єр-міністра України Арсенія Яценюка до США, Канади та Великої Британії.
Як вам добре відомо, Арсеній Яценюк здійснив візити до США та Канади. Сьогодні він перебуває у Великій Британії. Не сумніваюся, що основні результати візитів вам вже добре відомі.
Нагадаю лише, що США та Канада підтвердили свою рішучу підтримку України. Успішно пройшов перший Українсько-Американський бізнес-форум. Низка оголосила про готовність здійснити масштабні інвестиції в українську економіку. В Канаді сторони підписали Декларацію між Урядом України та Урядом Канади про наміри підписати угоду про вільну торгівлю між Україною та Канадою. Це справді важлива подія. Угода створить нові можливості для виходу українського бізнесу на ринок Канади.
***
Візит заступника Державного секретаря США з питань Європи та Євразії Вікторії Нуланд до України.
14-17 липня 2015 року з робочим візитом в Україні перебуває заступник Державного секретаря США з питань Європи та Євразії Вікторія Нуланд.
У Києві Вікторія Нуланд проводить зустрічі з керівництвом держави та уряду, представниками громадянського суспільства та бізнес-кіл з метою обговорення внутрішньополітичної ситуації в країні, а також актуальних питань двостороннього співробітництва.
Основну увагу на зустрічах приділять забезпеченню подальшої політичної та економічної підтримки України Сполученими Штатами Америки, зокрема, що стосується мирного врегулювання ситуації на Донбасі, реалізації економічних реформ, боротьби з корупцією та децентралізації.
***
Наприкінці, низка анонсів.
Сьогодні Міністр закордонних справ України П.Клімкін обговорить з В.о. Прем’єр-міністра, Міністром закордонних справ Республіки Молдова Наталією Герман двосторонні відносини та придністровську проблематику
***
16 липня Україну відвідає Міністр закордонних справ і торгівлі Ірландії Чарльз Фланаган. Він проведе переговори з Президентом України, Прем’єр-міністром нашої держави, Головою ВРУ та Міністром закордонних справ України.
Очкуємо, що візит активізує українсько-ірландські відносини, в першу чергу, у сфері економіки.
***
17 липня Україну відвідає Діючий голова ОБСЄ, Перший Віце-прем’єр-міністр, Міністр закордонних справ Сербії Івіца Дачич. Нічого екстраординарного у візиті не планується. Він відбудеться відповідно до усталеної в рамках Організації практики, що передбачає візити Діючого голови до держав-учасниць ОБСЄ, на території яких функціонує польова присутність Організації.