Портал в режимі тестування та наповнення
Стенограма брифінгу Речниці МЗС України Мар’яни Беци
Опубліковано 15 жовтня 2015 року о 16:07

{video}https://youtu.be/65sXqR2YAoo{/video}

Брифінг для ЗМІ, 15 жовтня 2015 року

Доброго дня, дорогі друзі!

Розпочинаємо черговий брифінг МЗС України щодо найбільш актуальних питань зовнішньої політики.

1. Вибори до складу непостійних членів РБ ООН

Сьогодні історичний день для нашої держави.  15 жовтня 2015 року, в рамках 70-ї сесії Генеральної Асамблеї ООН, відбудуться вибори 5 непостійних членів Ради Безпеки Організації на період 2016-2017 рр.

Одним з кандидатів в непостійні члени РБ ООН є Україна.

З 2002 року наша держава залишається єдиною країною-кандидатом від Східноєвропейської регіональної групи на членство в Раді Безпеки на наступні 2 роки.

За 70 років свого членства в ООН Україна тричі обиралася до складу непостійних членів Ради Безпеки: у 1948-1949 рр., 1984-1985рр., а також вже за часів своєї незалежності у 2000-2001 роках.

Україна завжди робила і робить помітний внесок у справу підтримки міжнародного миру та безпеки. Упродовж десятиліть наша держава є одним з найбільш активних учасників миротворчих операцій ООН серед країн Європи. Україна зробила безпрецедентний історичний внесок у глобальний процес ядерного роззброєння, відмовившись від третього за потужністю арсеналу ядерної зброї в світі.

Обрання нашої держави до РБ ООН набуває особливого значення в умовах протидії агресії, яку здійснює Росія як один з постійних членів Ради Безпеки проти нашої держави.

Членство в Раді Безпеки дасть нашій державі можливість вдруге за новітню історію України безпосередньо впливати на вироблення рішень з широкого спектру питань порядку денного РБ ООН, вносити на розгляд РБ важливі для нашої держави та регіону питання.

У разі обрання, Україна працюватиме в інтересах усього міжнародного співтовариства з метою підтримки міжнародного миру і безпеки. Наш головний пріоритет - забезпечити відновлення поваги до принципів Статуту ООН та неухильного його виконання всіма державами-членами Організації.

Ми сподіваємося на широку підтримку з боку держав-членів ООН, Кожен голос, відданий сьогодні в Генеральній Асамблеї ООН за Україну – голос на підтримку державного суверенітету та політичної незалежності України.

Віримо в успіх української дипломатії, віримо в успіх України!

З метою просування кандидатури України на виборах непостійних членів РБ ООН 12 жовтня 2015 року Міністр закордонних справ України Павло Клімкін розпочав робочий візит до Нью-Йорка, де він провів низку важливих дво- та багатосторонніх зустрічей з керівництвом ООН та представниками держав-членів Організації для консолідації підтримки світової спільноти кандидатури нашої держави на виборах до Ради Безпеки.

Зокрема, Павло Клімкін провів зустріч з Генеральним Секретарем ООН Бан Кі-муном, в ході якої було обговорено низку питань щодо використання існуючих та створення нових механізмів залучення ООН до врегулювання ситуації на сході України.

Генеральний Секретар ООН Бан Кі-мун запевнив у повній підтримці територіальної цілісності та суверенітету України і висловив готовність збільшити присутність Організації з метою деескалації та стабілізації ситуації на Сході України.

2Щодо опублікування технічного звіту про причини катастрофи літака Боїнг-777 авіакомпанії «Малайзійські Авіалінії»

Як ви знаєте, 13 жовтня ц.р. було оприлюднено звіт про результати розслідування причин катастрофи літака Боїнг-777 авіакомпанії «Малайзійські Авіалінії». Розслідування проводилося Радою з безпеки на транспорті Королівства Нідерланди (РБТ), мало незалежний, неупереджений і прозорий характер і здійснювалося у відповідності до Додатку 13 «Розслідування авіаційних подій та інцидентів» до Конвенції про Міжнародну цивільну авіацію (Чиказька Конвенція).

Враховуючи, що зазначене питання вже було всебічно висвітлено українською стороною, хотіла б наголосити на наступному.

Вважаємо, що опублікування звіту про падіння літака Боїнг-777 авіакомпанії «Малайзійські Авіалінії» із зазначенням причин катастрофи та відповідних рекомендацій є суттєвим кроком на шляху притягнення до відповідальності винних у цій страшній трагедії, підвищення безпеки авіації та запобігання подібних подій у майбутньому.

Наступний крок – завершення кримінального розслідування, яке наразі триває. Воно проводиться Спільною групою з розслідування за участю України, Нідерландів, Австралії, Бельгії та Малайзії. Розслідування здійснюється дуже ретельно і потребує часу, з тим щоб з’ясувати, хто є винним у катастрофі, і притягнути цих осіб до відповідальності, до чого також закликає Рада Безпеки ООН.

Нашим спільним обов’язком перед загиблими та їхніми сім’ями є з’ясування всіх обставин, встановлення об’єктивних причин катастрофи та притягнення до відповідальності осіб, винних у знищенні цивільного літака.

З цією метою країни, які беруть участь у кримінальному розслідуванні, також працюють над створенням ефективного механізму притягнення до відповідальності винних у збитті літака Боінг-777. Ми сподіваємося, що міжнародна спільнота і надалі продовжуватиме надавати підтримку, а країни, які можуть сприяти у розслідуванні і притягненні винних до відповідальності, продовжать тісну співпрацю з цього питання.

3. 197-а сесія Виконавчої ради ЮНЕСКО.

12 жовтня 2015 р. у Парижі розпочала роботу пленарна частина 197-ї сесії Виконавчої ради ЮНЕСКО (7-22 жовтня ц.р.), в якій у рамках загальнополітичних дебатів виступив з промовою Глава делегації України, Заступник Міністра закордонних справ України, Голова Національної комісії України у справах ЮНЕСКО, Представник України у Виконавчій раді ЮНЕСКО Сергій Кислиця.

У своєму виступі делегація України головну увагу приділила ситуації в Автономній Республіці Крим та м.Севастополь внаслідок тимчасової окупації півострова Російською Федерацією. Українська сторона наголосила на масштабних і системних порушеннях в Криму прав людини, політики нетерпимості та дискримінації за національною та релігійною ознаками, яка протягом 20 місяців з дня окупації дедалі погіршується.

14 жовтня 2015 р. в рамках Виконавчої ради на засіданні Комісії з питань програми та зовнішніх зносин було ухвалено ініційоване Україною, у співавторстві з 12 країнами-членами цього керівного органу Організації, рішення «Моніторинг ситуації в Автономній Республіці Крим (Україна)».

Зазначене рішення покликане забезпечити безпосереднє залучення ЮНЕСКО, включно із конвенційними органами Організації, до моніторингу ситуації в АРК та м.Севастополь у межах мандату ЮНЕСКО. Документ передбачає продовження збору та аналізу відповідних даних з усіх наявних джерел, а також розробку, за сприяння Генерального директора ЮНЕСКО, механізмів спостереження за становищем на півострові.

Вдячні всім нашим партнерам за підтримку ініціативи України щодо забезпечення моніторингу в Криму з огляду на чисельні порушення у сфері прав людини з боку окупаційної влади.

4 Щодо Резолюції Парламентської асамблеї НАТО стосовно солідарності з Україною

Ми високо цінуємо ухвалену 12 жовтня 2015 року Парламентською Асамблеєю НАТО резолюцію  №422 щодо солідарності з Україною, якою ПА НАТО засвідчила тверду підтримку Уряду і народу України в боротьбі за незалежність і територіальну цілісність, а також у “прагненні до європейської та євроатлантичної інтеграції.

НАТО вкотре продемонструвало чітке засудження країнами-членами Альянсу незаконної анексії Росією Автономної Республіки Крим і триваючу російську військову агресію на сході України.

Окрім цього, Асамблея засудила утримання під вартою Надії Савченко, Олега Сенцова та інших українців, виразила глибоку стурбованість недотриманням Росією прав людини на незаконно окупованих українських територіях, у тому числі жорстокими репресіями татарської громади в Криму.

Крім цього, у документі засуджується рішення Росії накласти вето на плани щодо створення міжнародного трибуналу для розслідування причин катастрофи рейсу малайзійських авіаліній MH17.

Резолюція закликає уряди і парламенти країн-членів Північноатлантичного альянсу продовжувати політичний, дипломатичний і економічний тиск на Росію “доки офіційна Москва повністю не виконає свої зобов'язання відповідно до Мінських домовленостей, не почне переконливо демонструвати свою готовність дотримуватися норм міжнародного права і припинить окупацію українських територій, у тому числі Криму”.

Ми вдячні НАТО за чітку і послідовну позицію щодо засудження дій Росії, які йдуть у розріз з нормами та принципами міжнародного права та дестабілізують всю систему міжнародної безпеки.

5. Щодо перешкоджання діяльності Спеціальної моніторингової місії (СММ) ОБСЄ в Україні

На зустрічі лідерів Нормандського формату у Парижі 2 жовтня ц.р. було підтверджено необхідність забезпечення повного та безперешкодного доступу СММ по всій території окремих районів Донецької та Луганської областей, у тому числі до ділянок неконтрольованої Урядом України частини державного кордону між Україною та Російською Федерацією.

Водночас в щоденних доповідях СММ зазначається про продовження обмеження доступу СММ з боку НЗФ, зокрема, в районах українсько-російського державного кордону. Наведу лише декілька прикладів. Так, 9 жовтня, між н.п. Великий Суходіл та Сєверо-Гундорівський (ОРЛО), які знаходяться біля державного кордону між Російською Федерацією та Україною, бойовики заборонили продовжувати рух СММ та повідомили, що в разі «порушення політики ОРЛО щодо доступу до кордону», СММ буде затримана. Аналогічна ситуація склалась того ж дня між н.п. Краснодон та Ізварине (ОРЛО), які також знаходяться біля державного кордону між Російською Федерацією та Україною.

13 жовтня ц.р. бойовики з ОРДО заборонили проїзд СММ на блокпосту в н.п. Ставки (ОРДО) та заборонили доступ до одного з місць відведення важкого озброєння. Зазначені факти свідчать про продовження порушення ОРДО та ОРЛО Мінських домовленостей, а також домовленостей, які були досягнуті під час зустрічі у «Нормандському форматі» у Парижі 2 жовтня ц.р.

Зберігається проблема обмеження з боку бойовиків з ОРДОЛО доступу гуманітарних організацій до регіону через штучні вимоги щодо необхідності внутрішньої реєстрації. Зокрема, в ОРЛО дозволена діяльність лише МКЧХ, який також змушений очікувати відповідної т.зв. «акредитації».

У своїх доповідях СММ неодноразово відмічала про присутність важкого озброєння в районах ОРДОЛО, що не відповідають лініям відведення озброєння згідно з «Комплексом заходів з виконання Мінських домовленостей» та домовленостей, що були досягнуті у Парижі. 

Загалом, за період з 5 до 13 жовтня СММ, на порушення Комплексу заходів з виконання Мінських домовленостей зафіксувала 9 випадків присутності/переміщення важких озброєнь, що мали б бути відведені від лінії контакту.

Ми категорично засуджуємо такі дії бойовиків, підтримуваних РФ.

Зазначені випадки є яскравою демонстрацією небажання Росії та її маріонеток виконувати Мінські домовленості, а також наміром звести нанівець зусилля з мирного врегулювання в рамках Тристоронньої контактної групи та у «Нормандському форматі».

Закликаємо Російську Федерацію негайно припинити будь-які дії, що перешкоджають свободі пересування СММ ОБСЄ, а також забезпечити безпеку спостерігачів СММ ОБСЄ в ОРДЛО та вільний доступ до всіх місць проведення Місією спостережної діяльності відповідно до свого мандату, у тому числі до українсько-російського кордону.

6. Щодо чергового «гуманітарного конвою»

Міністерство закордонних справ України обурене черговим порушенням Російською Федерацією державного кордону України під приводом доставки так званого “гуманітарного вантажу” в Донецьку та Луганську області.

15 жовтня 2015 р. російською стороною вкотре без офіційної згоди української сторони здійснено незаконне переміщення на територію України через прикордонні пункти пропуску «Донецьк» та «Матвєєв Курган» (Ростовська обл., РФ) колон зі 101 автомобіля з вантажем загальною вагою близько 1000 тонн під приводом доставки т.зв. «гуманітарної допомоги» населенню Донецької та Луганської областей України.

Згаданий вантаж переміщено через тимчасово неконтрольовані ділянки державного кордону з порушенням вимог українського законодавства, всупереч усталеній міжнародній практиці, а також попередньо узгодженим умовам та модальностям між двома сторонами і Міжнародним комітетом Червоного Хреста.

Ігнорування російською стороною вказаних вимог унеможливило виконання представниками прикордонної та митної служб України  контрольних функцій, передбачених законодавством.

МЗС України надіслало ноту протесту російській стороні з вимогою припинити протиправні дії проти суверенітету нашої держави та спрямовувати перевезення вантажів з РФ через контрольовані Україною прикордонні пункти пропуску.

7. Щодо незаконно утримуваних в Росії Надії Савченко та інших громадян України

Щодо вироку російського суду у справі незаконно утримуваного громадянина України Юрія Солошенка

 

Міністерство закордонних справ України висловлює категоричний протест у зв’язку з рішенням влади Російської Федерації засудити до 6 років позбавлення волі 73-річного громадянина України Юрія Солошенка, який у серпні 2014 року був арештований  Федеральною службою безпеки РФ та обвинувачений у шпигунстві.

Довготривале утримання Юрія Солошенка під арештом (14 місяців), відмова у задоволенні  клопотання про зміну запобіжного заходу на непов’язаний з триманням під вартою, недопуск протягом майже 9 місяців консульських посадових осіб України до ув’язненого співвітчизника, проведення судових слухань у закритому режимі -  свідчить про тиск на ув’язненого громадянина України з метою отримання “потрібних” слідству свідчень та упередженість розгляду справи.

МЗС України вимагає зупинити конвеєр судових розправ Російської Федерації над громадянами України, звільнити безпідставно засудженого Юрія Солошенка та інших громадян України – жертв агресивної політики Кремля.

Щодо справи Надії Савченко

Сьогодні, 15 жовтня 2015 року, продовжується т. зв. чергове судове засідання у справі за сфабрикованими матеріалами проти народного депутата України Надії Савченко.

Судові засідання підтверджують виключно політичний та замовний характер її кримінального переслідування.

Російська Федерація продовжує ігнорувати загальновизнані імунітети Надії Савченко як народного депутата України, члена Постійної делегації Верховної Ради України в ПАРЄ і надалі незаконно утримує її під вартою.

Вважаємо неприпустимими дії обвинувачення та суду з обмеження права захисту Надії Савченко задавати в ході слухань запитання так званим “свідкам обвинувачення” – учасникам незаконних збройних, які діють на території України, та посилання при цьому на обмеження, встановлені російським законодавством щодо державної таємниці.

Своїм рішенням заборонити в’їзд до Росії Вірі Савченко, як одному з ключових свідків у справі проти її сестри Надії,  російські компетентні органи сягнули дна у знущанні над невинною громадянкою України Надією Савченко.

МЗС України вимагає від російської сторони припинити свавілля щодо народного депутата України Надії Савченко та членів її сім’ї, забезпечити негайне звільнення Надії Савченко та повернення її на Батьківщину.

Щодо справи Микола Карпюка та Станіслава Клиха

Вкотре наголошуємо на грубих порушеннях російською стороною прав незаконно ув’язнених громадян України Миколи Карпюка та Станіслава Клиха, зокрема, застосування до них тортур. Вимагаємо розслідування таких фактів та притягнення до відповідальності винних.

Станом на 15 жовтня 2015 року до громадян України Миколи Карпюка та Станіслава Клиха не було допущено консульських посадових осіб України, незважаючи на багаторазові звернення української сторони.

У цьому зв’язку хотіла б наголосити, що Міністерство закордонних справ України продовжує вживати комплекс заходів, спрямованих на звільнення незаконно утримуваних в Російській Федерації громадян України.

  • Ø Питання звільнення громадян України – політичних заручників Російської Федерації є одним з ключових на порядку денному міжнародних контактів на найвищому та високому державних рівнях України.
  • Ø В рамках міжнародних організацій, в першу чергу в їх правозахисних органах, українською стороною постійно порушується питання звільнення незаконно переміщених та утримуваних на території РФ. Завдяки зусиллям МЗС України та підтримці наших партнерів протягом останнього року ухвалено низку важливих рішень, зокрема, в рамках Ради Європи, Ради ООН з прав людини, ОБСЄ, ПА НАТО.
  • Ø МЗС України вживає заходів із забезпечення присутності консульських посадових осіб України в судах під час відкритих засідань з розгляду справ незаконно утримуваних в РФ громадян України. Інші аспекти консульського супроводження включають – особисті зустрічі з політв’язнями, слідкування за умовами їх утримання, реагування на їхні звернення, організація зустрічей з родичами.
  • Ø МЗС надає необхідне сприяння адвокатам щодо забезпечення належного адвокатського захисту незаконно ув’язненим в РФ співвітчизникам (сприяння в пошуку правозахисників, які спеціалізуються на веденні такого роду справ, сприяння в забезпеченні оплати послуг адвокатів).
  • Ø Разом з причетними компетентними органами України надається сприяння в передачі захисникам незаконно утримуваних в РФ громадян України отриманих в Україні документів і свідчень, необхідних  адвокатам для захисту їхніх прав в російських судах та правоохоронних органах (доказів непричетності до інкримінованих злочинів).
  • Ø МЗС тісно співпрацює з волонтерськими організаціями з метою пошуку шляхів звільнення наших політв’язнів.
  • Ø На прохання української сторони здійснюється моніторинг розгляду справ українських політв’язнів на території Росії з боку представників іноземних держав та правозахисних організацій.

Вимагаємо від Російської Федерації негайно відновити повагу до принципів та норм міжнародного права та забезпечити звільнення Надії Савченко та всіх незаконно утримуваних громадян України, які перетворились на політичних в’язнів в Росії. Продовження їх утримання під будь-якими вигаданими приводами неприпустиме, підлягає засудженню з боку міжнародної спільноти та нестиме для Росії адекватні наслідки.

Закликаємо міжнародну спільному посилити політичний та дипломатичний тиск на РФ з метою сприяння звільненню наших політв’язнів.

Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux