{video}https://youtu.be/tOR4v_m81Zs{/video}
Доброго дня, дорогі друзі!
Рада всіх вас вітати. Розпочинаємо брифінг МЗС України щодо найбільш актуальних питань зовнішньої політики
1.Візити Міністра
Розпочнемо з візитів Міністра.
Якраз в ці дні, 10-11 лютого 2016 року, Міністр закордонних справ України Павло Клімкін перебуває з робочим візитом у Великій Британії.
У ході візиту Міністр проводить переговори з Державним секретарем у закордонних справах Сполученого Королівства Філіпом Хеммондом, Радником Прем’єр-міністра Великої Британії з питань національної безпеки Лайллом Грантом, Головою Багатопартійної міжпарламентської групи у справах України Джеральдом Ховартом та членами Парламенту Великої Британії.
Павло Клімкін також виступив у Королівському інституті міжнародних справ Chatham House.
У центрі уваги під час переговорів та зустрічей - питання розвитку ситуації на Донбасі, стан виконання Мінських домовленостей, хід внутрішніх реформ, а також шляхи поглиблення україно-британської співпраці.
Крім того, з британськими партнерами обговорюється ситуація в Криму, а також міжнародні ініціативи, покликані сприяти деокупації півострову.
12-14 лютого ц.р. Міністр візьме участь в 52-ій Мюнхенській конференції з питань безпеки. В ході участі в Конференції передбачена низка двосторонніх зустрічей Міністра з нашими партнерами.
2. Непостійне членство України в РБ ООН.
Непостійне членство України в РБ ООН - надзвичайно важлива і відповідальна місія для нашої держави. Як член РБ Україна працює в інтересах усього міжнародного співтовариства з метою підтримання міжнародного миру і безпеки. Наш головний пріоритет - забезпечити відновлення поваги до принципів Статуту ООН та неухильного його виконання всіма державами-членами Організації.
Коротко про основні підсумки діяльності України в РБ ООН протягом січня-початку лютого ц.р.
1) З огляду на загострення безпекової ситуації на Донбасі у січні делегація України поінформувала Голову Ради Безпеки ООН щодо чергових спроб Російської Федерації та контрольованих нею бойовиків зірвати мирне врегулювання.
2)У контексті посилення ролі ООН у стабілізації ситуації на Донбасі на прохання української сторони з 23 січня по 5 лютого в Україні працювала технічна місія ООН з оцінки потреб гуманітарного розмінування. Місія провела зустрічі з посадовцями центральних органів виконавчої влади в Києві, а також здійснила поїздку на Донбас для вивчення потреб у сфері гуманітарного розмінування. Про результати роботи місії інформуватимемо додатково.
3) 27 січня 2016 р. українська делегація ініціювала обговорення в Раді Безпеки ООН висловлювань керівництва Росії від 25 січня щодо Донбасу, які ставлять під сумнів кордони України.
Делегація України наголосила на неприпустимості спроб російської сторони переписувати історію, піддаючи сумніву територіальну цілісність, суверенітет та політичну незалежність України.
Українська сторона вкотре привернула увагу членів Ради Безпеки ООН до того, що Росія скоїла акт агресії проти України, незаконно окупувавши АР Крим та м.Севастополь та здісйнючи агресію на Донбасі.
4) Українська сторона поновила заклик до всіх сторін Будапештського меморандуму, включно з РФ, невідкладно провести консультації щодо відвертих зазіхань на існуючі кордони України, як це і передбачено статтею 6 Меморандуму.
5)У контексті інформування РБ про порушення прав людини в тимчасово окупованому Криму та Росією і підтримуваними нею бойовиками на сході України українська делегація взяла активну участь у відкритому неформальному засіданні РБ (у т.зв. форматі "Аррія") на тему "Особи, які зникли в результаті конфліктів, порушень прав людини, стихійних лих, діяльності організованої злочинності, міграції та інших незумисних причин". Делегація України привернула увагу членів РБ до фактів вбивств, тортур, незаконних утримань, викрадень та насильницьких зникнень на окупованих територіях. Підкреслювалось, що жертвами зафіксованих фактів зникнення осіб у Криму є проукраїнські активісти та представники кримськотатарського народу.
Важлива увага була приділена й іншим питанням.
- Низка терористичних актів у різних куточках світу цього місяця зумовила посилений розгляд цієї проблематики в Раді Безпеки. Делегація України взяла активну участь у роботі над заявами Голови РБ ООН щодо засудження терактів у Афганістані, Іраку, Буркіна-Фасо, Сомалі, Лівії, Камеруні, Пакистані, Індонезії, ініціювавши деякі з них. Протидія тероризму є одним з пріоритетів української сторони в рамках роботи РБ ООН з огляду на діяльність терористичних угруповань, підтримуваних РФ, на Донбасі.
- 20 січня Рада Безпеки ООН прийняла резолюцію 2260 (2015) щодо Кот-д'Івуару, якою, зокрема, передбачається зменшення до березня 2016 р. міжнародного військового контингенту в цій країні з 5,5 тис. до 4 тис. осіб. Україна, одним із пріоритетів членства в Раді Безпеки якої є підтримання миру та безпеки в Африці, стала співавтором зазначеної резолюції. Відповідно до прийнятого рішення, у лютому 2016 р. з Кот-д'Івуару буде виведений український вертолітний загін. Українські миротворці відіграли важливу роль у стабілізації ситуації в Кот-д'Івуарі, зокрема під час загострення кризи у 2011 р.
- Україна також стала одним із співавторів резолюції про створення політичної місії в Колумбії з метою забезпечення міжнародного моніторингу та верифікацію виконання домовленостей про припинення вогню та складення зброї між урядом Колумбії та Революційними збройними силами Колумбії. 25 січня Рада Безпеки ООН схвалила резолюцію 2261 (2015).
Хотіла б ще раз вкотре наголосити на пріоритетах України як непостійного члена РБ ООН:
3. Ситуація на Донбасі. Порушення Російською Федерацією Мінських домовленостей
Росія як підписант Мінських домовленостей (Мінського протоколу, Мінського Меморандуму та Пакету заходів з імплементації Мінських домовленостей) станом на 11 лютого 2016 року не виконала жодного пункту Мінських домовленостей.
Контрольовані Росією незаконні збройні формування (НЗФ), які діють в окремих районах Донецької та Луганської областей України, продовжують
- систематично та інтенсивно обстрілювати позиції Збройних Сил України. Протягом січня 2016 року НЗФ здійснено понад 1200 обстрілів уздовж усієї лінії розмежування. Станом на 10 лютого ц.р. вже зафіксовано понад 500 обстрілів.
- зафіксовано факти застосування озброєння, що мало бути відведеним згідно з Мінськими угодами. Найбільш небезпечними залишаються Донецький та Маріупольський напрямки.
- Неодноразово перешкоджається діяльність Спеціальної Моніторингової Місії (СММ) ОБСЄ (відсутність доступу до кордону, випадки обстрілів СММ).
- Російська сторона продовжує переправляти через тимчасово неконтрольовані Урядом України ділянки державного кордону України в Донецькій та Луганській областях озброєння, військову техніку та найманців. НЗФ отримують з РФ всебічну матеріально-технічну підтримку.
- В інтересах НЗФ здійснюється повітряна розвідка позицій ЗСУ в зоні антитерористичної операції з використанням безпілотних апаратів.
Крім того, як повідомила 9 лютого СБУ, були отримані беззаперечні докази співпраці з терористами офіцерів російської групи спільного центру з контролю та координації питань припинення вогню та стабілізації лінії розмежування сторін (СЦКК). Отримано докази того, що під прикриттям мандата СЦКК російські кадрові військові беруть участь та безпосередньо здійснюють керівництво навчаннями банд формувань, а також постачають до окупованих територій військово-методичну літературу.
Такі дії суперечать заявленій Росією готовності до мирного врегулювання, свідчать про небажання виконувати свої зобов’язання згідно з Мінськими угодами, загрожують зривом процесу мирного врегулювання на Донбасі.
Закликаємо міжнародне співтовариство посилити вплив на Російську Федерацію з метою забезпечення неухильного дотримання режиму всеосяжного припинення вогню та безумовного виконання Мінських документів у повному обсязі.
Україна, зі свого боку, залишається повністю відданою безумовному виконанню Мінських домовленостей 2014 та 2015рр. Вкотре наголошуємо, що політичне врегулювання згідно з Мінськими домовленостями можливе лише за умови виконання всіх без виключення положень безпекового компоненту Комплексу заходів:
- сталий режим припинення вогню
- дотримання всіх домовленостей щодо відведення,
- допуск СММ ОБСЄ на всю територію зони конфлікту + кордон,
- виведення іноземних військ, техніки, найманців тощо,
- повноцінний контроль за українсько-російським кордоном.
4. Про недопустимість застосування тортур до незаконно утримуваних російською владою громадян України
Міністерство закордонних справ України рішуче виступає проти систематичного застосування російською владою залякування, тортур, катування та інших методів нелюдського або такого, що принижує людську гідність, поводження стосовно громадян України, які перебувають на українській території, захопленій російськими окупаційними військами, або незаконно і проти їхньої волі утримуються на території РФ.
Глибоке обурення викликають факти застосування тортур та інших методів нелюдського поводження щодо Станіслава Клиха, Миколи Карпюка, Олега Сенцова, Геннадія Афанасьєва та інших українців, що утримуються в російських казематах.
Розглядаємо цю політику насильства та приниження з боку Російської Федерації як неспростовне підтвердження політичної заангажованості, безпідставності і абсурдності усіх справ, що нині ведуться проти захоплених українців, а також неспроможності влади РФ довести свої звинувачення правовими методами.
Ми також уважно відстежуємо усі випадки переслідування за політичними і національними мотивами, залякування, застосування тортур, викрадення людей, що скоюються російською владою або за її безпосереднього потурання, на окупованому Кримському півострові та в окремих районах Донецької та Луганської області.
Масштабність, систематичність і невпинність здійснюваного свідчать про свідоме обрання Росією злочинного шляху проти людяності.
Наголошуємо, що протиправна та антигуманна поведінка держави-агресора і держави-окупанта по відношенню до людини, її прав і свобод є елементом прояву зростаючих у Російській Федерації тоталітаризму і диктатури, що становлять безпосередню загрозу для Європи та міжнародної безпеки.
Навмисно порушуючи засадничі норми міжнародного права у сфері прав людини, закріплені, зокрема, у Загальній декларації прав людини, прийнятій резолюцією Генеральної Асамблеї ООН 10 грудня 1948 року, Міжнародних пактах про громадянські і політичні права та про економічні, соціальні і культурні права, прийняті резолюціями Генеральної Асамблеї ООН 16 грудня 1966 року, Правах людини при здійсненні правосуддя, прийнятих резолюцією Генеральної Асамблеї ООН 20 грудня 1971 року, Декларації про право на розвиток, прийнятій резолюцією Генеральної Асамблеї ООН 4 грудня 1986 року, Конвенції про захист прав людини і основних свобод 1950 року, Гельсінському підсумковому акті Наради з безпеки та співробітництва в Європі від 1 серпня 1975 року, а також у низці міжнародних конвенцій, що засуджують катування та інше нелюдське поводження, Російська Федерація цим самим прагне повернути весь світ у часи беззаконня і зневаги до людського життя і панування права сильного.
Міністерство закордонних справ України звертається до Європейського комітету проти тортур, Підкомітету ООН із запобігання тортурам, Робочої групи Ради ООН з прав людини з питань довільних затримань та Робочої групи Ради ООН з прав людини з питань насильницьких або недобровільних зникнень із закликом здійснити ретельний моніторинг ситуації щодо громадян України, незаконно утримуваних на території РФ та на окупованих Росією українських територіях.
В Україні закликають світову громадськість посилити спільний тиск на Російську Федерацію як зухвалого порушника міжнародного права, з метою не допустити подальшого знущання над правами, свободами, людською гідністю і життям громадян України, які стали жертвою агресії та злочинної діяльності Росії та її державних органів.
5. Щодо незаконно утримуваних в Росії громадян України
Продовжують тривати політичні процеси в РФ щодо наших громадян, які незаконно утримуються в РФ на підставі сфабрикованих обвинувачень.
Станом на 11 лютого 2016 року на території Російської Федерації незаконно утримуються під вартою 11 громадян України: Савченко Надія, Сенцов Олег, Кольченко Олександр, Чирній Олексій, Афанасьєв Геннадій, Литвинов Сергій, Карпюк Микола, Клих Станіслав, Солошенко Юрій, Вигівський Валентин, Костенко Олександр.
Розвиток судових процесів проти незаконно утримуваних у РФ громадян України характерний частою відмовою так званого правосуддя РФ у клопотанні захисту обвинувачених долучити до справ докази їх невинуватості, відмовою в допуску консульських посадових осіб України до утримуваних українців, тиском на них задля одержання необхідних свідчень, кричущими фактами порушення російською стороною норм міжнародного права і міжнародних договірно-правових зобов’язань у сфері забезпечення прав і свобод громадян.
Продовжується судовий процес у справі народного депутата України, делегата ПАРЄ Надії Савченко. Хід процесу ще раз підтвердив, що зазначена справа, як і всі інші справи проти громадян України, які незаконно утрмуються в РФ, з самого початку мала замовний політичний характер, не має доказової бази, а побудована на сфабрикованих звинуваченнях і повністю перебуває поза межами правового поля.
11 лютого, ц.р. в Тарасівському районному суді Ростовської області розпочалося відкрите судове засідання стосовно розгляду по суті справи громадянина України Сергія Литвинова. Після засідання консули ГКУ мали зустріч з С.Литвиновим, під час якої він звернувся з клопотянням до українських дипломатів бути присутніми під час наступного засідання та посприяти забезпеченню участі адвокатів. Наступне засідання відбудеться 25 лютого ц.р.
Щодо справи Миколи Карпюка та Станіслава Клиха. 10 лютого, не зважаючи на 3 спроби розпочати судове засідання у Верховному суді Чеченської Республіки (м. Грозний) у справі громадян України Миколи Карпюка та Станіслава Клиха, воно так і не відбулося в зв’язку з неявкою свідків сторони обвинувачення у відповідні російські суди за місцем їх проживання для допиту по відеозв'язку. Разом з тим відбулася зустріч консула Генерального консульства України в Ростові-на-Дону з адвокатами М.Карпюка та С.Клиха.
Хотіла б зауважити, що, на жаль, під час судових засідань у цій справі відсутні представники ЗМІ (за винятком російського «Кавказского Узла»), і передусім українських, що позбавляє громадськість можливостей в обізнанні з ходом цієї справи.
З метою забезпечення захисту прав та інтересів громадян України, які незаконно утримуються в Росії, дипломатичними установами України в РФ в умовах нехтування російською стороною універсальними нормами та принципами міжнародного права у сфері прав людини вживаються заходи в рамках консульського супроводження відповідних справ. Забезпечується дипломатичне реагування на виявлені порушення міжнародних норм та чинного законодавства.
Зокрема, за останній період вжито таких заходів:
1. Питання звільнення незаконно утримуваних в Російській Федерації громадян України на постійній основі порушується в рамках міжнародних організацій та у ході двосторонніх контактів на високому рівні, а також забезпечується, з урахуванням можливостей, присутність європейських дипломатів під час судових засідань у зазначених справах.
2. Направлено понад 150 дипломатичних нот російській стороні з вимогою звільнити громадян України, надати дозвіл на відвідання затриманих консульськими посадовими особами України.
3. Оприлюднено понад 45 офіційних заяв і коментарів Міністерства закордонних справ України (заяви та коментарі розміщено на веб-сайті МЗС), направлено численні звернення до керівників інших іноземних держав та міжнародних організацій.
4. Проведено серію міжвідомчих нарад за участю представників причетних міністерств та відомств України, адвокатів незаконно утримуваних на території РФ громадян України, щодо координації дій, спрямованих на забезпечення звільнення та повернення наших співвітчизників на Батьківщину.
5. Надано сприяння в забезпеченні належного адвокатського захисту незаконно ув’язненим українцям в РФ, а також в отриманні дозволів на відвідання ув’язнених громадян України їхніми родичами.
6. МЗС ініціювало залучення української діаспори для проведення акцій на підтримку звільнення незаконно утримуваних в РФ українців.
7. ПУ в РФ підтримує контакт з російськими правозахисними організаціями, які здійснюють моніторинг дотримання прав громадян: Громадською спостережною комісією м.Москва та Уповноваженим з прав людини в Російській Федерації.
8. МЗС на постійній основі через соціальні мережі, офіційні сайти Міністерства та ЗДУ, а також через ЗМІ проводить інформаційну кампанію та іміджеві проекти на підтримку незаконно утримуваних в Російській Федерації громадян України.
6. Щодо найближчих візитів до України
16-17 лютого ц.р. з робочим візитом в Україні перебуватиме Міністр закордонних справ Фінляндії Тімо Сойні.
7. Нововведення в МЗС
Ми стали ще активнішими у соціальних мережах. Як ви знаєте, 8 лютого 2016 року наша присутність в соціальних мережах збільшилась на одне представництво - Департамент консульської служби (ДКС) МЗС відкрив свою сторінку у Facebook.
Головними завданнями роботи наших консулів є захист прав та надання допомоги юридичним особам та громадянам України за кордоном. Основною метою започаткування сторінки Консульської служби України у Фейсбуку є діалог з громадянами і оперативне поширення інформації, яка стосується консульських питань.
Дякую за увагу.