{video}https://youtu.be/nqeJdVjkOe8{/video}
Сьогодні я розпочну з важливих подій, потім традиційно перейдемо до відповідей на ваші запитання.
* * *
9 березня Міністерством закордонних справ було направлено ноту Спеціальній моніторинговій місії ОБСЄ в Україні, у якій було зафіксовано усі випадки порушення режиму припинення вогню, про які було домовлено Тристоронньою контактною групою на період з 29 грудня 2018 по 7 березня 2019 року включно.
Нами було зафіксовано 561 випадок порушення режиму припинення вогню з боку збройних формувань РФ, при цьому 251 раз застосовувалося заборонене Мінськими домовленостями озброєння.
У контексті викладеного Міністерство наголошує, що збройними формуваннями РФ на постійній основі здійснювалися провокації та обстріли. Наслідком цього за період з 29 грудня 2018 р. по 7 березня 2019 р. зазнали втрат Збройних сил України. Зокрема внаслідок зазначених обстрілів 12 військовослужбовців загинули і 105 зазнали поранень.
Особливе занепокоєння української сторони викликає той факт, що збройні формування здійснювали обстріли і провокації не лише по позиціях ЗСУ, а і по об’єктах цивільної інфраструктури.
У цьому зв’язку українська сторона розглядає ці дії як грубе порушення Мінських домовленостей, цинічне ігнорування домовленостей Тристоронньої контактної групи і цілеспрямовані кроки з дестабілізації ситуації на тимчасово окупованих території Донецької і Луганської областей та прилеглих районів у цих регіонах.
Цією нотою Міністерство звернулося до Спостережної місії ОБСЄ з наполегливим проханням перевірити усі факти, які підтверджені фотодоказами, а також здійснити належну оцінку цим фактам і розповсюдити цю інформацію до держав-членів нормандського формату та держав-членів ОБСЄ.
* * *
15 березня Заступник Міністра закордонних справ України Сергій Кислиця перебуватиме у Нью-Йорку, де відбудеться Засідання Ради безпеки ООН з нагоди 5 річниці окупації Криму.
Засідання відбудеться за ініціативи делегації Франції та Німеччини, які у березні та квітні головують в Раді безпеки, спільно з делегаціями Бельгії, Великобританії, Польщі та США. Звичайно, співорганізатором заходу стала і Україна.
Засідання відбуватиметься за формою Арріа. Це широкий формат неофіційного засідання, який передбачає, окрім участі членів Ради безпеки ООН, також участь представників інших інституцій та неурядових організацій.
Окрім Заступника Міністра участь у заході візьме представник неурядової організації “CrimeaSOS” Алім Алієв, а також заступник Голови Меджлісу Кримськотатарського народу Ахтем Чийгоз.
Очікується, що у ході заходу буде здійснено системний аналіз причин і наслідків агресивних дій Росії проти України та розглянуто шляхи попередження подальших порушень міжнародного права, а також прав людини на окупованих територіях. На правозахисному аспекті буде зроблено особливий акцент, оскільки усі ми бачимо, що, попри ухвалені наприкінці минулого року Резолюції ГА ООН, Росія продовжує на систематичній основі порушувати права людини на території окупованого Криму.
Проведення засідання сприятиме збереженню питання російської агресії та окупації Криму з боку РФ на порядку денному РБ ООН і стане додатковим майданчиком для того, щоб нагадати світовій спільноті про злочини кремлівського режиму.
* * *
Окремо хочу зупинитися на питанні заборони на в’їзд до України керівника бюро австрійської телерадіокомпанії ORF Крістіана Вершютца.
Ситуацію навколо кореспондента Вершютца ми не вважаємо серйозним викликом для наших двосторонніх відносин з Республікою Австрія. По-перше, йдеться про те, що австрійський журналіст порушив українське законодавство, в’їхавши на окуповану територію України у незаконний спосіб. На підставі цього СБУ винесла рішення про заборону його в’їзду в Україну терміном на 1 рік.
Іншим аспектом, що ліг в основу рішення СБУ, стала наявність оперативної інформації щодо нібито підготовки провокацій щодо зазначеного журналіста. І такий крок, за даними Служби, мав на мені убезпечити пана Вершютца від можливих ризиків.
Я думаю, що щодо подальших деталей можна буде отримати позицію від СБУ. Лише наголошу на тому, що це рішення не має жодного відношення ані до цензури, ані до питання наступу на свободу слова, це виключно наслідок зневажливого ставлення до вимог законодавства України.
У цьому зв’язку ми закликаємо австрійську сторону знизити градус риторики і сподіваємось на подальший плідний діалог з насиченого порядку денного наших відносин.
* * *
З 16 березня 2019 р. запрацює безвізовий режим в’їзду в Україну та транзитного проїзду через території України для громадян Республіки Північна Македонія, якщо термін їх перебування не перевищує 90 днів протягом 180 днів.
Аналогічне рішення було ухвалене також урядом Республіки Північна Македонія кількома днями раніше, відповідно громадяни наших держав зможуть безперешкодно подорожувати вже з 16 березня до наших держав.
І я думаю, що подальші аспекти я озвучу, відповідаючи на ваші запитання.
Запитання
Очікування України від засідання Ради ЄС у закордонних справах в Брюсселі 18 березня 2019 р.
Українська сторона не бере участь у засіданні Ради міністрів закордонних справ. У виняткових випадках українську сторону запрошують на такі засідання. Так було внаслідок спроби анексії Криму у 2014 р., а останній раз — у листопаді 2018 р. після відкритого акту збройної агресії РФ проти українських військових кораблів та їхніх екіпажів у районі Керченської протоки.
Ми очікуємо, як традиційно ми на цьому наголошуємо, що буде озвучено сигнал підтримки на адресу України, втім щодо конкретних пунктів порядку денного ми зможемо повідомити лише пізніше ближче до цих дат.
Відносини між Австрією та РФ.
Я б переклала слово relations із цього твіту як відносини, а не стосунки, хоча я вас розумію.
Так, ми звернули увагу на дуже примирливий тон цього повідомлення. Він помітно контрастує із політикою Європейського Союзу у відповідь на російську агресію проти України, російські спроби підриву демократичних процесів в ЄС, втручання у вибори, збиття МН-17, застосування хімічної зброї у Солсбері, шпигунські скандали, кібертероризм, дезінформацію та підтримку право-радикальних партій в Європі.
Це болісно сприймається в Україні, яка внаслідок дій РФ втратила загиблими понад 13 тисяч осіб, і досі понад 7 відсотків нашої території залишається окупованою Росією.
Така риторика також контрастує із вчорашньою резолюцією Європейського парламенту, яка перераховує усі ці злочини Кремля і закликає до запровадження нових санкцій проти Росії.
Отже, напрошує один висновок, загравання з агресором – це аж ніяк не нейтралітет, який сповідує Австрія.
Можливі зустрічі в МЗС з представниками місії МВФ, яка нещодавно перебувала в Україні
Про зустрічі в МЗС з представниками цих інституцій мені не відомо. Я думаю, що доречно краще було б записати про це у Міністерства фінансів, причетних відомств, які мали до цього відношення.
Українські військовополонені моряки та справа Віталія Марківа.
Розпочну з питання моряків. Цими днями ми отримали дозвіл від керівництва СІЗО Лефортово про відвідання сьогодні, завтра і післязавтра консулом України українських військовополонених у Москві.
Це відвідання, ми сподіваємося, буде розділено на декілька днів і з кожним з військовополонених консул матиме змогу зустрітися.
Втім, станом на 13 березня українська сторона досі не має жодної офіційної інформації, жодних медичних документів про реальний стан здоров’я українських військовополонених моряків. Ми маємо лише загальну описову інформацію, яка, на превеликий жаль, не дає об’єктивної картини про те, яким є їх стан і якої допомоги вони потребують, яких медичних ліків, якого втручання, у тому числі оперативного.
Тому, ми вкотре закликаємо російську сторону замість того, аби призначати психолого-психіатричні експертизи, надати необхідні дані щодо стану здоров’я українських військовополонених моряків.
Ми вимагаємо їх негайного звільнення і сподіваємося, що все-таки російська сторона одного дня зрозуміє, що маніпулювання питанням військовополонених, політичних в’язнів не є кроком у правильному напрямку.
Щодо ситуації навколо Віталія Марківа. Це службовець Нацгвардії, якого звинувачують у причетності до загибелі італійського кінорепортера Роккеллі.
Чергове слухання у справі В.Марківа заплановане вже на 15 березня — через два дні. Воно буде присвячене виключно опитуванню нацгвардійця В.Марківа.
22 березня та 29 березня заплановано запрошення до суду свідків від захисту.
Ми не маємо наразі підстав піддавати сумніву правові засади італійської судової системи. Водночас розраховуємо на неупереджений та неполітизований розгляд судом цієї справи, який, а ми в цьому переконані, засвідчить непричетність Віталія Марківа до цієї справи.
Інтереси Віталія представляє досвідчений італійський адвокат, який вже був в Україні і зустрічався з керівництвом Нацгвардії та МВС України.
На цьому тижні також заплановано відвідання Віталія співробітником Генерального консульства України у Мілані. Ця зустріч відбудеться в міланському пенітенціарному закладі «Опера».
Італійською стороною «справа В.Марківа» розглядається виключно у судовій площині. МЗС Італії та інші органи виконавчої влади жодним чином не беруть участь у зазначеному процесі.
Згідно із законодавством України, єдиним органом, відповідальним за здійснення захисту прав та інтересів України під час розгляду у закордонних юрисдикційних органах справ за участю іноземного суб’єкта та України, є Міністерство юстиції України.
Наразі у тендері Міністерства юстиції перемогла італійська юридична компанія, яка в принципі і виступає захисником інтересів України у цій справі.
Прогнози результатів виборів до Європейського парламенту.
Наше Представництво при ЄС у Брюсселі дуже уважно і активно відслідковує ситуацію навколо підготовки до виборів до Європарламенту.
У Києві Міністерством закордонних справ на постійній основі здійснюються контакти і зустрічі з представниками країн ЄС, безпосередньо чиновниками Європарламенту з питань прогнозів і очікувань майбутнього Європейського парламенту.
Ви знаєте, що прогнози є різними і тенденції і розвиток ситуації в різних країнах ЄС є різними. В окремих випадках набувають популярності праві популісти, в окремих все-таки переважає консервативна частина.
Тому, ми не знаємо і не можемо зараз прогнозувати точно, яким буде цей склад. Аале ближче до цієї дати і наприкінці травня вже більш-менш буде чітка картина і безумовно ми, по мірі того, як буде надходити якась інформація, будемо нею ділитися з вами.
Офіційні спостерігачі від України на виборах до Європейського парламенту.
Процес і принципи забезпечення спостереження за виборами мають доволі складну процедуру формального оформлення участі спостерігачів, подачі заявок і всього решти.
Наразі я не можу вам дати чіткої конкретної інформації щодо того, в який спосіб Україна буде залучена до процесу відслідковування і моніторингу ситуації навколо виборів у Європарламенті. Я думаю, що ближче до травня ця інформація буде доступна.
Проект Закону про освіту.
Ви знаєте, що Україна завжди виступає за конструктивний діалог з угорською стороною в питанні в тому числі імплементації положень мовної частинки Закону про освіту.
Ми завжди перебуваємо у дуже інтенсивному діалозі з угорськими партнерами в питанні забезпечення прав національних менших для того, щоб насамперед надати можливість представникам нацменшин також отримати шанс відбутися в Україні за умов знання української мови, а також вивчення їх власних мов.
Ви знаєте, що були надані схвальні рекомендації Венеціанської Комісії. Всі положення цих рекомендацій знаходяться у стадії виконання, тож станом на зараз ми у процесі того, щоб створити такі умови, за яких як нацменшини, так і українці, які проживають у районах, де зосереджена значна кількість нацменшин, могли в повній мірі забезпечити свої мовні права з тим, щоб потім отримати належний рівень освіти і потім відбутися у кар’єрному плані.
Відносини з Великою Британією.
Ми постійно працюємо над тим, щоб вийти на переговорний процес з нашими британськими партнерами про запровадження в тому числі лібералізації візового режиму для українських громадян, яка вже давно є на часі.
Але як ви самі зазначили, дійсно станом на зараз у нас склалася ситуація, коли передбачити в який спосіб, якою буде модальність виходу Британії з ЄС, чи буде цей вихід перенесено, чи буде жорсткий вихід. Коли ми зрозуміємо часові рамки цього виходу, можна буде говорити про подальші кроки у нашому переговорному процесі тому, що значною мірою переговорний процес є обумовлений і цими обставинами.