Портал в режимі тестування та наповнення
Інтерактивний діалог щодо України на 34-й сесії Ради ООН з прав людини
Опубліковано 22 березня 2017 року о 17:39

22 березня в рамках розгляду пункту 10 порядку денного 34-ї сесії Ради ООН з прав людини (РПЛ) «Технічна допомога та розбудова потенціалу» відбулося представлення 17-ї доповіді УВКПЛ щодо ситуації з правами людини в Україні та наступне обговорення документа у форматі інтерактивного діалогу. З української сторони участь у діалозі взяв заступник Міністра закордонних справ Сергій Кислиця.

У своєму виступі в ході інтерактивного діалогу заступник Міністра закордонних справ України Сергій Кислиця привернув увагу до чергових порушень суверенітету та територіальної цілісності України з боку РФ, зокрема визнання Росією документів самопроголошених ДНР та ЛНР. Прикриваючись риторикою захисту прав людини та гуманітарними цілями, Кремль поставив себе над міжнародним правом. Український дипломат наголосив на необхідності повного виконання Російською Федерацією Мінських домовленостей, а також резолюції Генеральної Асамблеї ООН 71/205 «Становище у галузі прав людини в Автономній Республіці Крим та м. Севастополь (Україна)». Міжнародні правозахисні механізми мають отримати на територію АРК безперешкодний доступ для оцінки ситуації і її моніторингу на місці.

Коли Україна запрошувала до себе Моніторингову місію ООН з прав людини, йшлося про короткочасний мандат, оскільки всі сподівалися, що російська агресія не триватиме довго і міжнародне співтовариство знайде шляхи зупинити Кремль. Три роки потому ми чітко бачимо, що Росія не має наміру зупинятися.

У цьому зв’язку Сергій Кислиця повідомив членів Ради з прав людини про поданий Україною позов до Міжнародного Суду ООН з метою притягнення  Російської Федерації до відповідальності за підтримку тероризму на сході України та дискримінацію етнічних українців та кримських татар в окупованому Криму. Ця справа слугуватиме лакмусовим папірцем, який покаже, наскільки міжнародний правопорядок зможе протистояти сильній державі, що зневажає право і не поважає права людини, відзначив заступник Міністра закордонних справ.

Помічник Генерального секретаря Е.Гілмор, представляючи доповідь, висловив занепокоєння зневажанням прав людини на непідконтрольних Уряду України територіях, де систематично порушують основні свободи й права цивільного населення, та стурбованість у зв’язку з продовженням постачання важкого озброєння і боєприпасів з російської території незаконним збройним формуванням, наголосив на невідкладній необхідності дотриманням режиму припинення вогню. Суттєва увага Е.Гілмора була приділена ситуації в Криму, куди й досі немає доступу міжнародному моніторингу. Зокрема, наголосивши на триваючій складній ситуації з правами національних меншин, перш за все кримських татар, Помічник Генсекретаря повідомив, що впродовж декількох місяців УВКПЛ підготує доповідь щодо ситуації в галузі прав людини Криму, незалежно від того, чи надасть РФ доступ до півострову чи ні.

В інтерактивному діалозі, окрім України, взяли участь делегації ЄС, Ради Європи, понад 30 країн-членів ООН, представник Офісу Уповноваженого ВРУ з прав людини та низка неурядових міжнародних організацій.

Абсолютна більшість делегацій висловили підтримку територіальної цілісності України; засуджували незаконну анексію РФ Криму; висловлювали серйозне занепокоєння щодо складної ситуації на півострові із правами людини; наголошували на необхідності забезпечення повного та безперешкодного доступу правозахисним механізмам до всієї території України, включаючи окупований Крим; лунали заклики до РФ звільнити незаконно ув’язнених українців та припинити переслідування кримських татар; наголошувалося на необхідності виконання всіма сторонами Мінських домовленостей як єдиного механізму для досягнення миру в Україні.

Дисонансом пролунав виступ делегації Російської Федерації, позначений традиційною риторикою, яка все менше сприймається членами ООН.

Засідання підтвердило триваючу ізоляцію Росії в головному правозахисному органі ООН: висловлена нею позиція не була підтримана жодною делегацією.


As prepared

Check against delivery

Oral presentation of the 17th OHCHR report on the situation in Ukraine

Statement by Mr. SERGIY KYSLYTSYA, Deputy Minister for Foreign Affairs of Ukraine

Geneva, March 22, 2017

Mr. President,

Let me thank the Assistant Secretary-General for Human Rights for his presentation and update.

Exactly three years ago, my Government invited the UN Human Rights Monitoring Mission as a short-term one, in Ukraine just for three-month period, having hope that the Russian aggression against my country would not last long and that international community would find a way to stop the Kremlin.

Three years after, we clearly see that Russia does not intend to stop its aggression and illegal occupation of Ukraine`s territory, to de-escalate situation and to implement the Minsk agreements. Today, the Russian leadership publicly confirms its intentions and prepare Russians for life under sanctions for "indefinitely long period of time".

 Due to the hard work of the UN Monitoring Mission in Ukraine, today we have another, already the 17th UNHCR report, which contains facts and analysis related to the sphere of human rights in my country. This document once again shows the enormous harm caused to my country by the Russian aggression and illustrates the urgent need of full implementation of the Minsk agreements, especially the implementation of a sustainable, immediate and full ceasefire, regain of full control over the border with the Russian Federation, the withdrawal of weapons, and the disengagement of forces and hardware. The Russian Federation continues to supply deadly assistance to illegal armed groups in Ukraine that have committed numerous terrorist attacks.

Last month the Russian side yet again violated Ukraine's state sovereignty and territorial integrity, Russia's international commitments, as well as the core idea and principles of the Minsk agreements. The Kremlin issued a Decree on recognition of so-called documents issued in certain areas of the Donetsk and Luhansk regions of Ukraine. In fact, the Kremlin's Decree constitutes recognition of the Russia-controlled illegal authorities on the occupied Ukrainian territories of Donbas.

The Kremlin, cynically covering itself by the rhetoric of human rights and humanitarian purposes, put itself over the international law and its own law, and actually admitted its occupation of the Ukrainian Donbass.

In occupied Crimea, the Russian Federation continues to wholly disregard human rights, while implementing policies of cultural erasure and pervasive discrimination.

In its 17th Report the OHCHR documented such serious human rights violations in Crimea as extracting confessions from detained persons through torture and ill-treatment; subjecting individuals of certain groups to forced psychiatric internment; interfering into the professional activities of defence lawyers; refusing access to services to Crimean residents without Russian Federation passports; and different forms of discrimination.

To hide these violations, the Russian authorities deny any access to the territory of Crimea for international monitoring mechanisms.   

The so called authorities of Crimea and the Russian Federation as occupying power have been repeatedly called on to ensure direct and unfettered access to the Crimean peninsula for the international human rights monitoring mechanisms, in full conformity with the General Assembly resolution 68/262. The situation on the ground require the in situ international presence there.

As of today, these requirements have not been implemented. I would like to remind that only few months ago three well-known and respectable monitoring bodies from the Council of Europe were denied to enter Crimea and carry out their mandate.

Ukraine is very much looking forward to and is ready to contribute to the appropriate implementation of the paragraph 3 of recent UNGA Resolution 71/205 “Situation of human rights in the Autonomous Republic of Crimea and the city of Sevastopol (Ukraine)”. We encourage the Secretary-General to seek ways and means, including through consultations with the United Nations High Commissioner for Human Rights and relevant regional organizations, to ensure safe and unfettered access to Crimea by established regional and international human rights monitoring mechanisms to enable them to carry out their mandate.

This process should not be isolated. We expect active participation in these consultations of all the actors from the Council of Europe, OSCE and other international and regional organizations.

We are waiting for a dedicated thematic report on the situation of human rights in the temporarily occupied Crimea based on data collected directly in the field. Until this, each further quarterly report of the Office of the High Commissioner should reflect, in our view, the situation on the implementation of the operative paragraph 5 of the Resolution 71/205, in particular, the results of the getting access by the Monitoring Mission to the peninsula.

Mr. President,

Despite the ongoing external aggression, Ukraine remains on a path of comprehensive reforms. We are pleased that our efforts go not unnoticed by the international institutions, including the OHCHR, and they are reflected in the 17th report.

Following up on a number of Human Rights Council resolutions titled “Cooperation and assistance to Ukraine in the field of human rights”, we committed ourselves to close cooperation with the OHCHR and other international human rights mechanisms, as well as to taking on board their recommendations.

Great amount of work lay ahead in the sphere of combating corruption, gender-based violence, securing social and economic rights, particularly the rights of IDP’s etc.

However, the main obstacle, the main challenge and the main threat to human rights situation in my country continue to be the Russian aggression.

The Russian Federation, like the Soviet Union before, always publicly defends the peace, international security and protects international law. However, looking closer, we see that Russia has not joined the important international legal instruments that are directly related to the conflicts. Among all member-states of the Council of Europe, only Russia is not signed the Convention against Trafficking in Human Beings, this country has not also joined the Optional Protocol to the UN Convention against Torture, European Charter for Regional or Minority Languages, etc. But even as the party of this or that Conventions, the level of Russia`s cooperation with relevant monitoring mechanisms is very limited.

Earlier this year Ukraine submitted a case to the International Court of Justice to hold the Russian Federation accountable for continuous violations of two treaties: the International Convention for the Suppression of the Financing of Terrorism, and the International Convention on the Elimination of All Forms of Racial Discrimination.

Ukraine also requested for provisional measures and asked the Court to order the Russian Federation to stop violating the international law in order to protect human rights and to create safe environment for people of Ukraine while the case is pending.

This case will serve as a litmus test, whether the international legal order can stand up to powerful countries that disregard the law and disrespect human rights. We strongly hope, that it can.

To conclude, Mr. President, let me assure you that the Government of Ukraine remains ready to fully cooperate with the Office of the High Commissioner for Human Rights and encourages all relevant stakeholders to continue strengthening the Monitoring Mission capacity in fulfilling its mandate.

We don’t have another three years. For every day of Russian aggression we pay the price of human life, pain and suffering.

Thank you.

Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux