Виступаючи на засіданні Ради міністрів закордонних справ ОБСЄ у м. Братислава, Міністр закордонних справ України В.Пристайко наголосив на високій ціні, яку платить наша держава та її громадяни через відверте нехтування Росією норм міжнародного права, Статуту ООН, базових принципів ОБСЄ. «Це і окупація територій України, триваюче насильство на лінії розмежування на Донбасі, 14 000 вбитих та 30 000 поранених, сотні тисяч людей, які змушені залишити домівки через бойові дії та окупацію» - зазначив Міністр.
В. Пристайко привернув увагу до ситуації в тимчасово окупованих РФ Автономній Республіці Крим та місті Севастополі, де окупаційна влада продовжує проводити політику залякування, застосування дискримінаційних практик та порушень прав людини щодо жителів окупованого Криму, насамперед щодо кримськотатарської громади.
За словами Міністра, принципи та зобов'язання ОБСЄ, включаючи повагу до суверенітету та територіальної цілісності, незастосування сили та мирне врегулювання конфліктів, не можуть бути предметом переговорів або компромісів.
Назвавши діяльність Спеціальної моніторингової місії в Україні (СММ) однією з найуспішніших операцій ОБСЄ, і віддаючи належне відданій роботі спостерігачів Місії, Міністр відзначив важливість підтримки та адаптації мандату СММ у обставинах, що змінюються.
В.Пристайко висловив сподівання, що за кілька днів у Парижі на саміті Нормандської четвірки вдасться досягти прогресу у вирішенні найбільшого активного конфлікту в Європі.
Неофіційний переклад з англійської мови
Виступ Його Високоповажності пана Вадима ПРИСТАЙКА,
Міністра закордонних справ України,
на 26-ому засіданні Ради міністрів ОБСЄ
(05 грудня 2019 року, м. Братислава)
Пане Головуючий,
Ваші Високоповажності,
Пані та панове,
Хотів би подякувати Діючому голові, нашому доброму другові та колезі Мірославу Лайчаку та словацькій команді головування в ОБСЄ за їхні невтомні зусилля упродовж року. Ми цінуємо особисте залучення Діючого голови щодо ситуації в та навколо України, його численні візити до районів, які постраждали від конфлікту, оскільки триваюча збройна агресія проти моєї країни залишається найбільшою загрозою європейському миру та безпеці.
Пане Головуючий,
Хотів би розпочати свій виступ з добрих новин і далі торкнутися деяких критичних питань у моєму виступі.
Перша хороша новина, як ви вже знаєте, це те, що наближається саміт Нормандської четвірки у понеділок 9 грудня.
Ми маємо обережний оптимізм і вважаємо, що підсумки саміту повинні включати забезпечення довготривалого та сталого припинення вогню, а також звільнення утримуваних та політичних заручників. Місцеві вибори можуть відбутися там відповідно до законодавства України та відповідно до демократичних стандартів ОБСЄ лише після виконання усіх умов безпеки, включаючи виведення усіх незаконних військ з регіону та відновлення контролю над державним кордоном між Україною та Росією.
Далі перейду до другої хорошої новини. Вона стосується Спеціальної моніторингової місії ОБСЄ в Україні, яка є безумовно однією з найуспішніших польових операцій нашої Організації. Обсяг відповідальності, складні завдання, ступінь відданості країн-контрибуторів та кожного спостерігача є безпрецедентними. Ми, українці, глибоко вдячні сміливим людям Місії і ми в боргу перед тими, хто, на жаль, заплатив найвищу ціну, допомагаючи нашій країні повернути незалежність та суверенітет.
Тому, якщо існують критичні до ОБСЄ голоси, які іноді є виправдано такими, що ОБСЄ не змогла відстояти свої основоположні принципи, СММ, зі свого боку, робить все можливе, щоб врятувати місію та мету ОБСЄ. СММ слід надавати подальшу підтримку, щоб вона мала можливість повноцінно виконувати свій мандат та адаптувати його до мінливого середовища.
Наступна добра новина стосується Бюро з демократичних інститутів та прав людини ОБСЄ. Міжнародно визнана методологія спостереження за виборами БДІПЛ залишається надійним інструментом забезпечення демократичних виборів на всьому просторі ОБСЄ. Про це свідчать звіти БДІПЛ щодо моніторингу цьогорічних президентських і парламентських виборів в Україні. Ми бачимо значну перспективу щодо ролі БДІПЛ та готові продовжувати співпрацю з цією інституцією та з її відданою справі Директором Інгібйорг Гісладоттір.
Порушуючи питання автономних інститутів ОБСЄ у цілому та Представника ОБСЄ з питань свободи засобів масової інформації і Верховного комісара ОБСЄ у справах національних меншин зокрема, ми повинні зробити все можливе для забезпечення їх незалежності, професійних стандартів та актуальності для всіх держав-учасниць.
Ми не можемо не відзначити Парламентську асамблею ОБСЄ та її Президента Георгія Церетелі за потужну підтримку основоположних принципів та зобов'язань ОБСЄ.
Заохочення та захист прав людини та фундаментальних свобод залишається невід'ємною частиною концепції всеосяжної безпеки ОБСЄ. Не може бути стійкої безпеки та стабільності без поваги до цих основних цінностей. Ми не повинні миритися з ситуаціями, коли порушуються основні права, оскільки такі зловживання мають велику ймовірність призвести до внутрішніх утисків та зовнішньої агресії, викликаючи конфлікт та підриваючи безпеку.
Пане Головуючий,
Ми вступаємо у шостий рік дискусій про те, як реагувати на явне, грубе та невиправлене порушення ключових принципів, які слугували надійним підґрунтям європейської безпеки з часу Другої світової війни, і під якими підписалися усі держави-учасниці ОБСЄ. Ми вітаємо положення, які містяться у Братиславському зверненні, про те, що ці принципи і зобов’язання ОБСЄ, включаючи повагу до суверенітету та територіальної цілісності, незастосування сили та мирне врегулювання конфліктів, не можуть бути предметом переговорів або компромісів.
Грубе нехтування нормами міжнародного права, Статутом ООН та головними принципами ОБСЄ однією державою-учасницею ОБСЄ призвело до ситуації, коли частина території України залишається окупованою, а насильство вздовж лінії розмежування на Донбасі триває, в результаті чого 14 000 осіб було вбито та 30 000 поранено. Крім того, промислові потужності та інфраструктура залишаються зруйнованими, торгівельні зв’язки розірваними, а сотні тисяч людей змушені залишити домівки через бойові дії та окупацію.
Окупаційна влада в Автономній Республіці Крим та місті Севастополь продовжує політику залякування, дискримінації та порушень прав людини по відношенню до мешканців окупованого Криму, насамперед щодо кримськотатарської громади. Поряд з цими діями, окупаційна влада здійснює переселення частини власного населення на територію окупованого Криму в порушення своїх правових зобов’язань згідно міжнародного гуманітарного права та права прав людини, що підтверджує остання доповідь Генерального секретаря ООН.
Зростаюча мілітаризація окупованого Криму становить реальну загрозу для безпеки в Європі та далеко поза її межами.
Шановні колеги,
За кілька днів у Парижі під час саміту Нормандської четвірки ми спробуємо досягти прогресу у вирішенні найбільшого активного конфлікту в Європі. Сподіваємось, що просування на цьому напрямку сприятиме мирному врегулюванню тривалих конфліктів на територіях Грузії, Республіки Молдова та Республіки Азербайджан при повній повазі до їхнього суверенітету та територіальної цілісності у межах міжнародно визнаних кордонів.
Пізнавши на власному досвіді, наскільки складними є завдання Головування, ми повністю підтримуємо майбутнє Албанське головування в ОБСЄ у виконанні цих обов’язків наступного року. Так само вітаємо відважні рішення Швеції та Польщі подати свої заявки на Головування в ОБСЄ у 2021 та 2022 роках. Ви можете розраховувати на підтримку Україною ваших зусиль.
Дякую, пане Головуючий.