• A-
    A+
  • Людям із порушенням зору
  • Українською
  • English
  • Français
  • Español
  • Português
  • العربية
Павільйон України представить виставку DAKH (ДАХ): Vernacular Hardcore на 19-й Міжнародній архітектурній виставці — La Biennale di Venezia
Опубліковано 16 квітня 2025 року о 14:55

На 19-й Міжнародній архітектурній виставці La Biennale di Venezia павільйон України представить виставку DAKH (ДАХ): Vernacular Hardcore. Комісаркою павільйону призначено Тетяну Філевську, креативну директорку Українського інституту, разом з інституціями співкомісарами: Українським інститутом та RIBBON International. Проєкт підтримали Міністерство закордонних справ України та Міністерство розвитку громад та територій України.

Дах — базовий елемент архітектури. Він слугує укриттям від негоди й надійно оберігає ритуали повсякденного життя. Але в умовах повномасштабної війни, коли боротьба ведеться також у небі, із застосуванням дронів, безпілотників та ракет, дах стає першою вразливою мішенню для влучання ворожих снарядів

DAKH: Vernacular Hardcore досліджує та зіставляє взаємодію між «вернакулярною спадщиною» традиційного українського сільського житла з «негайним вернакуляром», що виник у процесі самоорганізованої, стихійної відбудови, здійсненої в умовах воєнного часу.

«Вернакуляр» означає повсякденну розмовну мову притаманну певній громаді та місцевості, лексику без словників і граматичної поліції. Але вернакуляр також відсилає до форм будівництва, яке відбувається без контролю професіоналів. Це архітектура без архітекторів.

«Участь України в архітектурній бієнале у Венеції важлива для привернення міжнародної уваги до процесу відновлення країни після війни, представлення інноваційних підходів до відбудови та залучення інвестицій і експертної підтримки», — Володимир Шейко, генеральний директор Українського інституту.

«Україна зазнає непоправних втрат внаслідок російської агресії, але вона також дуже динамічно відновлюється і стимулює інноваційні підходи до створення нового життєвого середовища. Цьогорічний український проєкт присвячений найбільш фундаментальному елементу будівлі — даху, який часто стає синонімом поняття дому», — коментує Тетяна Філевська, комісарка Українського павільйону, креативна директорка Українського інституту.

ДАХ виявляє амбівалентну межу між воєнним часом і повоєнною відбудовою, наголошуючи на тому, що процес відновлення завжди починається, попри те що руйнування і небезпека продовжують тривати; але також і на тому, що довготривалі стратегії відбудови можуть багато чому навчитися від укоріненних знань та досвіду негайного вернакуляру. 

Утім, відновлення та забезпечення тимчасовим притулком є недостатніми. Відбудова не має сенсу без безпеки, а безпеку неможливо здобути без боротьби. Понад десять років українське небо зазнає безперервних атак російської військової машини. Належні та стійкі системи протиповітряної оборони залишаються далекою і, здавалося б, недосяжною метою. У відповідь на це над солом’яними, шиферними, дерев’яними, металевими та бетонними дахами — сільськими та міськими, вернакулярними та індустріальними — українці власноруч збирають величезне, летюче укриття: «дзижчачої» стріхи з дронів.

«Ми розглядаємо слово “хардкор" у його оригінальному значенні, що походить з лексики вернакулярного будівництва, та означає різні уламки, брухт, фрагменти цегли, які разом складають основу, фундамент. Ми апелюємо до етики та політики відбудови, яка ґрунтується на крихкому, але непохитному “хардкорі” українського (і глобального) спільного; де маніфестуються та проявляються структури турботи, відновлення, солідарності та спротиву, який забезпечує це», — Богдана Косміна, Міхал Муравськи та Катерина Русецька, куратор(к)и національного павільйону України.

Виставка складається із шести елементів:

  • Ключовий елемент — ДАХ, динамічний прообраз вернакулярного українського даху, розроблений архітекторкою та художницею Богданою Косміною.

  • Вибрані матеріали з архіву «Атласу традиційного українського житла з кінця XIX до середини XX століття», 50-річного монументального дослідження, над яким працювали три покоління жінок-архітекторок: Тамара, Оксана та Богдана Косміна. Архів став основою для створення ДАХу, образи з дослідження безпосередньо вплинули на його форму, структуру, матеріальність і дух.

  • ШІ-аватар архітекторки та етнографки Тамари Косміної (1936–2016), яка десятиліттями досліджувала народну архітектуру в експедиціях Україною. Інсталяція переосмислює незалежні технології, поєднуючи персоналізований штучний інтелект з культурною спадщиною. Цифровий образ Тамари створювався протягом року роботи за допомогою інструменту Iris (автономний інструмент для персоналізованого штучного інтелекту, що дозволяє безпосередньо володіти та контролювати даними).

  • Документація ландшафтів екстреної вернакулярної архітектури та процесів відновлення покрівель житла у Чернігівській, Київській, Харківській, Сумській і Запорізькій областях, здійснені колективами «Лівий берег» (Ігор Окунєв, Владислав Шарапа, Ксенія Кальмус) та KHARPP (Ада Вордсворт).

  • «Місця: Миколаївська область» — фотографічний проєкт художниці та письменниці Євгенії Бєлорусець, що досліджує зневоднені війною ландшафти. Проєкт присвячено працівникам Миколаївського водоканалу, які з 2022 року відчайдушно борються за відновлення водопостачання в системах, пошкоджених російськими обстрілами — критично важливих для одного з найбільших міст України. Подібно до того, як дахи забезпечують укриття згори, життєздатність комунальних систем підтримує фундамент життя під ними.

  • «Купол дронів» — імерсивна звукова інсталяція, курована Клеменсом Пулом і натхненна проєктом «Клин», низовою ініціативою, що займається створенням дронів, яку очолює Ксенія Кальмус.

Виставковий проєкт DAKH (ДАХ): Vernacular Hardcore супроводжуватиметься номадичною публічною програмою Planetary Hardcore, що стартує 10 травня в Scuola Grande di San Marco у Венеції, а згодом рушить іншими містами України (Київ, Дніпро) та світу. Публічна програма має на меті налагодження зв’язків між Україною та іншими місцями у світі, де подібні зусилля з самоорганізованого відновлення та відбудови об’єднуються в умовах воєнного часу.

Кишеньковий путівник павільйоном, DAKH (ДАХ): Mini-Atlas of the Vernacular Hardcore, буде опубліковано у травні 2025 року.

ІНФОРМАЦІЙНА ДОВІДКА:

Назва виставки: DAKH (ДАХ): Vernacular Hardcore
Дати: 10.05.2025 — 23.11.2025

Локація: Arsenale, Sale d'Armi, building A, 1st floor

Кураторка та архітекторка павільйону: Богдана Косміна

Куратор(к)и: Катерина Русецька, Міхал Муравськи

Архітекторки та етнографки: Оксана Косміна, Тамара Косміна

Продюсерка: Ілона Демченко

Учасни(ц)ки: Євгенія Бєлорусець, художниця/консультантка; Ада Вордсворт, художниця/консультантка; Ксенія Кальмус, художниця/консультантка; Ігор Окунєв, художник/консультант; Владислав Шарапа, художник/консультант; Дмитро Вортман, картограф; DRONES FOR DRONES — серія музичних компіляцій дрон-музики, куратор проєкту Клеменс Пул для лейбла Kyivpastrans Records, що виходить у співпраці з волонтерською організацією Fallout Noise.

Протягом наступних шести років Український інститут виступатиме комісаром Українського павільйону на Венеційській архітектурній бієнале за підтримки Міністерства розвитку громад та територій України й Міністерства закордонних справ України.

Партнери проєкту: Roberto Bianconi Atelieritaliano, Comune Di Venezia Thetis, Scuola Grande di San Marco.

Більше за темою
Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux