• A-
    A+
  • Людям із порушенням зору
  • Українською
  • English
  • Français
  • Español
  • Português
  • العربية
Виступ Заступника Агента України Оксани Золотарьової на слуханнях в Міжнародному суді ООН
Опубліковано 12 червня 2023 року о 19:02

Застосування Міжнародної конвенції про боротьбу з фінансуванням тероризму та Конвенції про ліквідацію всіх форм расової дискримінації

(Україна проти Російської Федерації)

 

Слухання справи по суті

 

Усний виступ України


12 червня 2023 року



1. Пані Президенте, шановні члени Суду, я маю честь завершити усні виступи України та оголосити клопотання у справі від імені України.

2. Представник Російської Федерації нахабно заявив у своєму вступному слові, що «Росія дуже поважає Міжнародний суд ООН». Але це порожні слова від представника держави, яка продовжує ігнорувати два окремих Накази про тимчасові заходи, видані цим Судом у провадженнях, порушених за позовами України. Росія також не виявила поваги, демонструючи Суду хибну картину подій протягом останнього тижня цих усних слухань.

3. Що стосується претензій України згідно з Конвенцією про ліквідацію всіх форм расової дискримінації, то образ багатонаціональної єдності, який Росія намагалася створити в Криму, — це не більше ніж «потьомкінське село» — фасад, створений для того, щоб все виглядало краще, ніж воно є насправді.

4. У цій фальшивій, ідеалізованій версії сьогодення в Криму кримські татари та члени української громади можуть вільно проводити культурні зібрання на всій території півострова; їхні діти мають повноцінний доступ до навчання кримськотатарською та українською мовами; їхні журналісти та ЗМІ можуть вільно засуджувати російську окупацію і не бути вбитими, закатованими чи заарештованими за власні висловлювання; їхня культурна спадщина популяризується та захищається; а права на життя та особисту безпеку поважаються.

5. Але факти викривають російське «потьомкінське село» як суцільну бутафорію: жодним чином не намагаючись створити багатонаціональне суспільство, Росія запровадила атмосферу страху та залякування кримських татар та етнічних українців у Криму, піддаючи їх зникненням, викраденням та тортурам. Вона заборонила основну кримськотатарську представницьку установу, Меджліс, на додаток до вигнання та переслідувань значної частини її керівництва. Росія також піддала кримських татар свавільним обшукам і затриманням у їхніх будинках і місцях зібрань, що руйнує їхнє почуття безпеки на батьківщині.

6. Росія також викреслила кримськотатарську та українську мови у школах Криму, унеможливила проведення культурних заходів, важливих для цих спільнот, змусила замовкнути їхні ЗМІ та журналістів і принижувала їхню культурну спадщину, намагаючись викорінити їхню ідентичність з Кримського півострова.

7. Російський фасад рівноправності не може приховати жахливу реальність: Росія запровадила режим расової дискримінації в Криму, порушуючи Конвенцію про ліквідацію всіх форм расової дискримінації (CERD).

8. Росія також малює фальшиву реальність в контексті Конвенції про боротьбу з фінансуванням тероризму (ICSFT). Росія, наприклад, хотіла б, щоб цей Суд повірив, що російська військова бригада не відправляла «Бук-TELAR» в Україну; що цей «Бук-TELAR» не збивав MH17; і що бойовики «ДНР», які збили рейс MH17, не зробили нічого протизаконного. Але Росія не може сховатися від фактів, від незалежних розслідувань і від інших судових інституцій, які відхилили її фейкові конспіративні теорії. Ці факти викривають дійсну сутність російського «потьомкінського села»: воно є фальшивою реальністю, побудованою на безпідставній пропаганді.

9. Я закликаю Суд звернути увагу на джерела та якість доказової бази Росії, коли він розглядатиме її пояснення щодо інших питань, наприклад, чому бомби впали на житлові райони, чи вибухнули на мирних мітингах.

10. Росія хотіла б щоб цей Суд повірив, що «жертви серед цивільного населення були здебільшого спричинені власною поведінкою України». У фальшивій реальності Росії саме з вини України був знищений автобус, наповнений літніми людьми, коли «ДНР» обстріляли з БМ-21 «Град» пункт огляду транспортних засобів на відстані понад 10 км від лінії зіткнення, внаслідок чого загинули 12 пасажирів і ще 19 були поранені; з вини України тридцять мирних жителів загинули, ще 118 отримали поранення, коли «ДНР» випустила 150 ракет по житловому району Маріуполя; це була провина України, коли касетні боєприпаси БМ-30 «Смерч» обрушилися на околиці Краматорська, розташованого в понад 50 кілометрів від лінії зіткнення; і це Україна винна в тому, що в Харкові підірвали цивільних осіб під час проведення мирного мітингу. Спроба Росії перекласти провину за загиблих мирних жителів на Україну явно суперечить реальності: російські чиновники свідомо фінансували та підтримували ці терористичні акти.

11. У четвер Росія показала Вам багато графіків, пов’язаних із кількістю жертв серед цивільного населення на Донбасі, починаючи з 2014 року. У той же час, Росія не згадала, що «ДНР» неодноразово звинувачувалась за обстріли житлових кварталів. Що ще важливіше, Росія не показала вам жодний графік про кількість жертв серед цивільного населення від обстрілів, бомбардувань і подібних дій в Україні до 2014 року. Тому що їх не було. Жодних. Поки російська зброя не почала розпалювати терор і конфлікт на Донбасі.

12. Нарешті, ми шоковані тим, що агент Російської Федерації, виступаючи перед Світовим судом, звинувачує Україну в навмисному руйнуванні Новокаховської дамби та гідроелектростанції в Херсонській області, які перебували під контролем російських збройних сил. Навіщо Україні затоплювати свої землі, змушувати десятки тисяч українців залишати свої домівки та спричиняти екологічну катастрофу на власній території, найбільшу з часів вибуху на Чорнобильській АЕС у 1986 році? Це абсурд.

13. Це безпідставне звинувачення Росії лише підкреслює наскільки далеко Росія зайде щоб приховати, легітимізувати або виправдати свою протиправну поведінку. Росія без вагань буде вигадувати брехню, спотворювати правові принципи, або брати участь у інформаційній війні, щоб захистити дії, які неможливо виправдати.

14. 7 березня 2017 року під час усних слухань по цій справі агент Росії заявив, що «основним джерелом зброї та боєприпасів для військових «ДНР» та «ЛНР» є запаси … у старих шахтах Донбасу». Нісенітниця. Буквально кілька днів тому юридичний радник Росії на цій самій трибуні заявив, що «Рада безпеки Нідерландів, Спільна слідча група, нідерландська поліція» не змогли довести причетність РФ до збиття MH17. Теж нісенітниця. Інший юридичний радник Росії заявив, що «Росія все ж щось зробила». Це, безумовно, применшення реальної ситуації. Росія багато зробила щоб побудувати стіну брехні навколо поставок зброї на Донбас. Росія також багато зробила для будівництва «потьомкінських сіл» в окупованому Криму.

15. Хто Росія така, що вказує нам, хто «хороший» кримський татарин, а хто екстреміст; хто «хороший» українець, а хто неонацист? Ілюструючи це фотографією громадянина Росії Олексія «Тоттенкопф» Максимова, мешканця Санкт-Петербурга, якому заборонений в’їзд в Україну з 2013 року. Чому Росія взагалі придумує такі відмовки? Бо Росія знає, що міжнародне право має значення.

16. Україна продемонструвала у своїх письмових та усних клопотаннях, що російська хибна реальність руйнується, коли стикається з переконливими доказами порушень Росією ICSFT та CERD. Суд має всі необхідні факти, щоб ознайомитися з «потьомкінським селом», яке Росія збудувала, і притягнути Росію до відповідальності за серйозні порушення нею цих Конвенцій.

17. Суд повинен діяти зараз, щоб забезпечити відповідальність за минуле та захистити майбутнє. Поки частина нашої країни перебуває під російською окупацією, наші люди щодня стикаються з дискримінацією. І як тільки наша територіальна цілісність буде відновлена, будь-які майбутні відносини повинні базуватися на тому, що Росія поважає міжнародне право, не допускає можливості сприяння фінансуванню тероризму в Україні.

18. Пані Президенте, члени Суду, я стою перед Світовим судом, щоб вимагати захисту основних прав людини українського народу. Ми прагнемо справедливості та відповідальності згідно з міжнародним правом.

19. На основі фактів і юридичних аргументів, наведених у її письмових та усних дебатах, Україна з повагою просить Суд винести рішення та задовольнити такі клопотання:

ICSFT

a. Російська Федерація несе відповідальність за порушення статті 18 Конвенції про боротьбу з фінансуванням тероризму через відмову співпрацювати у запобіганні злочинам, пов’язаним із фінансуванням тероризму, зазначеним у статті 2, шляхом вжиття всіх практичних заходів для запобігання та протидії підготовці на своїй території до вчинення цих злочинів у межах або за межами своєї території. Зокрема, Російська Федерація порушила статтю 18, не вживши практичних заходів щодо: (i) запобігання фінансуванню тероризму в Україні російськими державними службовцями та посадовими особами; (ii) перешкоджання державним і приватним особам та іншим неурядовим третім сторонам фінансувати тероризм в Україні; (iii) забезпечення охорони кордону з Україною для припинення фінансування тероризму; та (iv) моніторинг та призупинення банківської діяльності та іншої діяльності зі збору коштів, здійснюваної приватними та державними особами на її території для фінансування тероризму в Україні.

b. Російська Федерація несе відповідальність за порушення статті 8 Конвенції про боротьбу з фінансуванням тероризму через невиявлення та невідстеження коштів, які використовуються або розподіляються з метою фінансування тероризму в Україні, а також через незамороження або арешт коштів, які використовуються або розподіляються для цілей фінансування тероризму в Україні.

в. Російська Федерація порушила статті 9 і 10 Конвенції про боротьбу з фінансуванням тероризму, не здійснивши розслідування фактів щодо осіб, які скоїли або підозрюються в фінансуванні тероризму в Україні, а також не видала або не притягнула до відповідальності підозрюваних.

г. Російська Федерація порушила статтю 12 Конвенції про фінансування тероризму, не надавши Україні максимальної допомоги у зв’язку з розслідуванням кримінальних справ щодо фінансування тероризму.

ґ. Внаслідок порушень Російською Федерацією Конвенції про боротьбу з фінансуванням тероризму незаконні збройні формування в Україні отримали кошти, які дозволили їм вчинити численні терористичні акти, зокрема збиття рейсу MH17, обстріли Волновахи, Маріуполя, Краматорська та Авдіївки, вибуховий тероризм під час Маршу єдності та у рок-клубу «Стена» у Харкові, замах на вбивство Народного депутата України тощо.

CERD

д. Російська Федерація порушила статтю 2 Конвенції про ліквідацію всіх форм расової дискримінації, беручи участь у численних та масових актах расової дискримінації проти кримськотатарської та української громад у Криму, а також беручи участь у політиці та практиці расової дискримінації щодо цих громад.

е. Крім того, Російська Федерація порушила статтю 2 Конвенції про ліквідацію всіх форм расової дискримінації, спонсоруючи, захищаючи або підтримуючи акти расової дискримінації, здійсненими іншими особами чи організаціями, проти кримськотатарської та української громад у Криму.

є. Російська Федерація порушила статтю 4 Конвенції про ліквідацію всіх форм расової дискримінації, сприяючи та підбурюючи до расової дискримінації кримськотатарської та української громад у Криму.

ж. Російська Федерація порушила статтю 5 Конвенції про ліквідацію всіх форм расової дискримінації, не надаючи гарантій захисту права членів кримськотатарської та української громад на рівність перед законом, зокрема щодо користування ними (i) правом на рівне ставлення перед перед судом і всіма іншими органами,  що  здійснюють правосуддя; (ii) правом на особисту безпеку та захист  з  боку  держави  від  насильства   або  тілесних  ушкоджень,  заподіюваних  як урядовими  службовими особами,  так і будь-якими окремими особами, групами чи  установами; (iii) політичними правами; (iv) іншими громадянськими правами; та (v) економічними, соціальними та культурними правами.

з. Російська Федерація порушила статтю 6 Конвенції про ліквідацію всіх форм расової дискримінації, не забезпечивши кримськотатарській та українській громадам у Криму ефективний захист і засоби правового захисту від актів расової дискримінації.

и. Російська Федерація порушила статтю 7 Конвенції про ліквідацію всіх форм расової дискримінації, не вживши негайних та ефективних заходів зокрема  в  галузях викладання,  виховання,  культури та інформації, в  цілях боротьби із забобонами, які ведуть до расової дискримінації кримськотатарської та української громад у Криму.

Наказ про тимчасові заходи

і. Російська Федерація порушила свої зобов’язання відповідно до Наказу про тимчасові заходи, виданого Судом 19 квітня 2017 року, зберігаючи обмеження на здатність кримськотатарської громади зберігати свої представницькі інститути, включно з Меджлісом.

ї. Російська Федерація порушила свої зобов’язання відповідно до Наказу про тимчасових заходів, виданим Судом 19 квітня 2017 року, не забезпечивши доступу до освіти українською мовою.

й. Російська Федерація порушила свої зобов’язання відповідно до Наказу про тимчасові заходи, виданого Судом 19 квітня 2017 року, загостривши та розширивши спір і ускладнивши його вирішення через визнання незалежності та суверенітету т.з. ДНР і ЛНР з їх залученням до здійснення актів расової дискримінації під час повномасштабної збройної агресії Росії проти України.

20. Вищезазначені дії становлять порушення Конвенції про боротьбу фінансуванням тероризму, Конвенції про ліквідацію всіх форм расової дискримінації та Наказу Суду про тимчасові заходи, а тому є міжнародно-протиправними діями, за які Російська Федерація несе міжнародну відповідальність. Тому Російська Федерація зобов’язана:

ICSFT

a. Негайно припинити кожне з вищезазначених порушень статей 8, 9, 10, 12 і 18 Конвенції про боротьбу фінансуванням тероризму і надати Україні відповідні гарантії та публічні запевнення, що Росія утримуватиметься від таких дій у майбутньому.

б. Вжити всіх можливих заходів для запобігання скоєнню злочинів, пов’язаних з фінансуванням тероризму в Україні, включно в областях, нібито анексованих Російською Федерацією 30 вересня 2022 року, включаючи, зокрема, (i) забезпечення того, щоб російські державні службовці або будь-які інші особи під контролем Росії не надавали зброю чи іншу фінансову допомогу групам, які здійснюють акти тероризму в Україні; (ii) припинити заохочення державних і приватних суб’єктів та інших неурядових третіх сторін до фінансування тероризму в Україні; (iii) охороняти кордон Росії з Україною, щоб припинити будь-яке постачання зброї в Україну; та (iv) контролювати та забороняти приватні та державні фінансові операції, що відбуваються на території Росії або ініційовані російськими громадянами, які фінансують тероризм в Україні, у тому числі шляхом застосування банківських обмежень для блокування операцій на користь груп, залучених до тероризму в Україні.

в. Заморозити або арештувати активи осіб, підозрюваних у постачанні коштів терористичним групам в Україні, та здійснити конфіскацію активів осіб, які постачали кошти таким групам.

г. Надати якнайбільше сприяння Україні у зв'язку з розслідуванням кримінальних справ щодо підозрюваних у фінансуванні тероризму.

ґ. Виплатити Україні фінансову компенсацію, як державі та як parens patriae для своїх громадян, за шкоду, яку Україна зазнала внаслідок порушень Росією Конвенції про боротьбу фінансуванням тероризму, у тому числі за шкоду, яку зазнали її громадяни, постраждалі внаслідок терористичних актів, які сталися через порушення Російською Федерацією Конвенції про боротьбу фінансуванням тероризму, причому кількісна сума такої компенсації буде визначена на окремій стадії цього провадження.

д. Виплатити моральну шкоду Україні в сумі, яку Суд визнає належною, що відображає серйозність порушень Російською Федерацією Конвенції про боротьбу фінансуванням тероризму, розмір якої буде визначено на окремій стадії цього провадження.

CERD

е. Негайно припинити кожне з вищевказаних порушень статей 2, 4, 5, 6 і 7 Конвенції про ліквідацію всіх форм расової дискримінації та надати Україні відповідні гарантії та публічні запевнення, що Росія утримуватиметься від таких дій у майбутньому.

є. Гарантувати право членів кримськотатарської та української громад на рівність перед законом, зокрема у користуванні правами людини та основними свободами, захищеними Конвенцією.

ж. Забезпечити всім жителям окупованого Криму ефективний захист і засоби правового захисту від актів расової дискримінації.

з. Вжити негайних та ефективних заходів у галузях викладання,  виховання,  культури та інформації, в  цілях боротьби із забобонами, які ведуть до расової дискримінації кримськотатарської та української громад у Криму.

и. Виплатити Україні фінансову компенсацію та відшкодування моральної шкоди, як державі та як parens patriae для своїх громадян, за шкоду, яку зазнала Україна внаслідок порушень Росією Конвенції про ліквідацію всіх форм расової дискримінації, у тому числі шкоду, яку зазнали постраждалі внаслідок порушень Російською Федерацією статей 2, 4, 5, 6 і 7 Конвенції про ліквідацію всіх форм расової дискримінації, причому кількісна оцінка такої компенсації буде визначена на окремій стадії цього провадження.

Наказ про тимчасові заходи

і. Забезпечити повне відшкодування шкоди, заподіяної її діями, включаючи реституцію, фінансову компенсацію та моральну шкоду, як державі та як parens patriae для своїх громадян, за шкоду, яку зазнала Україна внаслідок порушення Росією Наказу Суду від 19 квітень 2017 року, причому кількісна оцінка такої компенсації буде визначена на окремій стадії цього провадження.

21. На цьому клопотання України завершені.

22. Як заявив Агент України, «світ вжив напівзаходів, [які] призвели до напівмиру, який призвів до тотальної війни». Таким чином, Суд повинен забезпечити Україні повну міру справедливості. Враховуючи обставини, за яких Росія тероризує український народ і націлюється на українську національну ідентичність — таким чином унеможливлюючи переговори, Україна з повагою просить, щоб Суд визначив у своєму рішенні дати подання Сторонами письмових подань щодо відшкодування шкоди Україні.

23. Від імені України, дозвольте подякувати Секретаріату Суду за його допомогу; я дякую перекладачам і персоналу Суду за їхні послуги під час цього провадження; і нарешті, пані Президенте, члени Суду, я дякую Вам за увагу до цього надважливого питання.

24. Ми у ваших руках.

Більше за темою
Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux